Intense Tracer 2 – TEST

Intense Tracer 2 - TestJe to kolo, v jehož sedle bude vaše jízda náležitě intensivní. Nejen kvůli tomu, že se jmenuje Intense, ale také proto, že se jedná o výjimečný stroj postavený na nejnovější generaci legendárního systému VPP. Pokud máte rádi ostřejší terén, Intense Tracer 2 vás bude určitě hodně bavit!

Čarovné zaklínadlo VPP (Virtual Pivot Point) označuje řešení zadní stavby, které vzešlo ze spolupráce dvou legendárních kalifornských značek – Santa Cruz a Intense. Jeho kořeny sahají relativně hluboko do historie MTB, pojďme se ale podívat spíše na jeho současnost. V poslední dekádě se označení VPP stalo hojně užívaným synonymem pro všechna nezávislá řešení využívající principu virtuálního bodu otáčení, kterých je dnes na trhu celá řada. Tato konstrukce je totiž natolik variabilní, že si svůj „virtuál“ může navrhnout skoro každý, aniž by přišel do křížku s patentovými právy původního řešení. Originál je ale jen jeden!
Intense Tracer 2 - Test

Pokrok nezastavíš!

Zpět k Intense Tracer 2. Přestože bychom mohli považovat původní konstrukci za konečnou, realita je jiná. Vše se vyvíjí, stejně tak i systém VPP. Jak hlásá jedno z firemních hesel náležících k tomuto modelu, „Dobré se stalo skvělým!“ Intense Tracer 2 se tak může pochlubit poslední generací tohoto vyspělého závěsu. Stále je tu jedno raménko dole a jedno nahoře. Proti starším modelům jsou ale jejich poloha a sklon trochu jiné než bývaly, pozměněná jsou také ložiska a pár dalších detailů. Proto se i celý systém chová trochu jinak. Když zapátrám v paměti, tak se mi vybaví zkušenost s kolem Santa Cruz Nomad (tak asi před čtyřmi lety), který byl neskutečně aktivní, někdy až skoro moc. Tracer 2 je o dost jiný – stabilnější a vyváženější.

Kdož zmeškali vyučování

Intense Tracer 2 - TestPro ty, kteří zatím nebyli zasaženi teoriemi o funkci virtuálních systémů v čele s VPP připomenu, že se jedná o konstrukci skládající se z pevného zadního trojúhelníku, který pojí s přední částí rámu dvojice kratších vahadel. Na stejném principu pracuje třeba řešení Maestro u Giantu, DW-link na kolech Ibis a Pivot, ZERO u značky Mondraker, a tak bychom mohli pokračovat… Proč virtuální? Protože bod otáčení najdeme, když prodloužíme osy oněch dvou vahadel. Náš virtuál je tam, kde se tyto osy protínají. A jelikož se obě vahadla v průběhu zdvihu pohybují, pohybuje se i tento virtuální bod otáčení a tím se mění charakter zadního odpružení podle aktuální fáze zdvihu. Díky tomu pak můžete „naprogramovat“ jeho chování jak chcete. Ufff, to je v kostce princip VPP.

Tracer family

Rodinka Tracerů aktuálně čítá dva modely a dva blízké příbuzné. Testovaný Tracer 2 je Enduro/AM univerzál, stejně jako jeho bráška Tracer 29. Uhádnete v čem se liší? No jistě, velikostí kol. Tracer 29 přitom dokáže nabídnout také slušný zdvih – až 140 mm zdvihu! A pak tu máme ještě jednu „veselou“ dvojici Tazer HT a Tazer VP. To jsou závodní speciály zaměřené na 4X a příbuzné disciplíny (pevňák a full).

Tracer 2 zblízka

Pastvou pro oči milovníků kovoobrábění a kovozpracování je skoro každý detail na rámu. Ladné křivky a linie hlavních rámových trubek zde krásně kontrastují s hrubými a syrovost evokujícími dlouhými housenkami svárů. Především podélně svařená horní trubka, která se v zadní části rozdvojuje, je toho názorným příkladem. Za pozornost stojí také mohutná 1,5“ široká hlavová trubka. Když jsem se před nějakým rokem bavil s pány od Intense na veletrhu Eurobike, tak říkali: „Dělali jsme klasické hlavy, kónické hlavy a 1,5“ hlavy a to dost zdržovalo výrobu. Rozhodli jsme se nakonec pro jedno řešení v podobě 1,5“ hlavy, kterou si může každý snadno osadit potřebnou redukcí.“ Logické, co říkáte?
Intense Tracer 2 - Test

Vyměň si patky, jestli chceš…

A než se vrhneme na samotný testing, tak ještě poslední dva technické detaily. Zaprvé mi dovolte poukázat na zadní patky, které jsou obě poměrně masivní a hlavě obě výměnné. Můžete se tak rozhodnout pro klasický rychloupínák, nebo zvolit variantu pevné osy (142QR12, X12, 135QR). Zadruhé pak na ložiska, která jsou u této generace u obou vahadel klasická kuličková (zapouzdřené průmysly). Zmátly vás maznice v místě obou spodních čepů, podobně jako mě? Neznamenají přítomnost kluzných pouzder, jak tomu bylo dřív. Jsou zde jen proto, aby se spodním ložiskům dala občas dodat trocha čerstvé vazelíny.
Intense Tracer 2 - Test

Chceš tam hubenou, nebo tlustou?

Na test jsem měl půjčený stroj velikosti L (19“), což je pro mě trochu hraniční rozměr, ale stále ještě použitelný. Kolo mi tak zprvu připadalo celkově dost velké, ale to se brzy srovnalo a zanedlouho jsem se za jeho řidítky cítil jako doma. Posed tu asi nemá cenu dlouze rozebírat, stačí zmínit, že plně odpovídá svojí kategorii, takže nebrání intenzivnějšímu „dupání do pedálů“, přitom ale disponuje velkou jistotou při ovládání. Když už jsem zmínil onu kategorii – ta není zcela jasně specifikovaná, nýbrž si kolo můžete poupravit podle sebe. Jednak lze měnit zdvih zadní stavby přesazením oka tlumiče (145 nebo 160 mm), zadruhé pak lze také „experimentovat“ s vidlicí. Geometrie je totiž navržena tak, aby si rozuměla s „hubenými“ vidlicemi se zdvihem 150 mm (např. Fox 32, RockShox Revelation, Sektor atd.), stejně jako s macatými 160mm kousky jako jsou například Fox 36 nebo RockShox Lyrik.

Na zdvih mi nešahej!

V našem SET-UPu byl Tracer 2 osazen „lehčí“ vidlí RockShox Sektor se 150 mm kroku. Se zdvihem rámu jsem si nehrál! Nechal jsem tam plných 160 mm a bylo vystaráno. Neměl jsem důvod něco měnit – ani s vyšším zdvihem nebyl Tracer 2 žádná žvejkačka. Naopak – byl příjemně stabilní, klidný a vyrovnaný. Také na páčku ProPedal na tlumiči Fox RP23 jsem si za celou dobu skoro ani nevzpomněl. Jen jsem ji občas kontroloval, je-li v otevřené poloze – jestli jsem jí třeba nechtěně nepřepnul při nakládání do auta, nošení po schodech apod.
Intense Tracer 2 - Test

Milujeme Rock’n’Roll

VPP závěs na Intense Tracer 2 má svůj specifický projev a průběh. Hezky citlivě a aktivně reaguje na menší nerovnosti a bez řečí vám podá pomocnou ruku při zdolávání náročných technických výjezdů. V členitějším terénu také rozhodně nezahálí, proto pokud budete pravidelně kontrolovat kroužek na tlumiči, vězte, že aktivita zadní stavby vás přinutí jej po každém divočejším sjezdu posouvat nahoru. Intense Tracer 2, aniž by se houpal jak zámořský parník, totiž velice ochotně využívá celou svou zdvihovou kapacitu. Pokud ale chcete zažít něco opravdu výjimečného, budete muset hledat skutečné výzvy, naservírovat mu pořádný bikový diktát, prostě takový MTB Rock’n’Roll.

Naplno dolů

Svůj RnR jsem Intensu naservíroval, když jsme byli s Kubou fotit bratříčka Intense M9 na sjezdové trati ve Všenorech. Když jsme tlačili kola nahoru po trati, tak jsem občas přemýšlel, kudy budu případně jednotlivé sekce objíždět. Nakonec jsem ale zjistil, že to byly zbytečné úvahy. I se štíhlounkou vidlicí RockShox Sektor se tu cítil Tracer 2 dost jistě a sebevědomě, což jsem si uvědomoval víc a víc zatáčku od zatáčky, překážku od překážky. Geometrie super! Stabilní a stále skvěle ovladatelná. Odpružení geniální! Vidlice místní trať zvládala s dostatečným nadhledem, vzadu se přitom odehrával hotový koncert. Menší rám, větší vidlici, pořádně buclaté pláště a hned bych si tohohle amerického mazlíka vzal s sebou někam do bike-parku nebo na podnik typu Megavalanche. To by byla jízda!

Tracer 2 = dvě tváře

Intense Tracer 2 má totiž vskutku potenciál nabídnout vám dvě tváře. V první řadě může vystupovat jako příjemný, oddaný a udatný společník na toulky krajinou a zejména pak při výpravách do neznáma, na druhé straně pak jako nebojácný a nezkrotný divoch, který se nezalekne ani pořádně ostrého alpského profilu. Stačilo by třeba jen prohodit vidlici a pláště a máte rázem dvě kola v jednom. Když o tom tak přemýšlím, nepřijde mi to jako vyloženě šílený nápad.

Fúzní pohyb sedla

Intense Tracer 2 - TestPřed celkovým shrnutím svých dojmů mi dovolte ještě jednu odbočku k teleskopické sedlovce X-Fusion HILO – poměrně čerstvý produkt v této oblasti. Je to příjemná věcička, taková tele-sedlovka, to je jasné. Varianta od X-Fusion se přitom osvědčila jako poměrně funkční komponent. Ovládání páčkou na řidítkách je pohodové, nastavení výšky sedla je přitom zcela plynulé – žádné přednastavené polohy. Rychlost vysunutí lze také řídit páčkou, takže vás do pozadí rozhodně nenakope. Stalo se mi sice, že se někdy při jízdě po čase o kousíček zasunula, stačilo jí ale odlehčit a nechat roztáhnout naplno. A co mě ještě příjemně překvapilo, byla rozumně velká (rozuměj příjemně malá) provozní vůle. Také utěsnění bude zřejmě dobře zpracované – ani při provozu v dosti blátivém terénu neměla tendence se nepříjemně přidírat nebo zadrhávat…

Intense Tracer 2 – závěr

Je to parádní kolo, které předchází skvělá pověst, ale hlavně za ním stojí výborné výkony v terénu. Poslední generace VPP je nanejvýš vyspělá a nepotřebuje žádné pomocné berličky v podobě inteligentního tlumení. Při šlapání je kolo krásně stabilní, přitom v terénu dokáže naplno a až do konce využít všechen svůj potenciál ve prospěch jezdce. Nejvíc se mu líbí v těžším terénu a při dostatečně ostrém tempu a nekompromisním nasazení. To pak ze sebe vydá vskutku maximum. Není to ale žádný neotesaný hromotluk (pokud ho z něj záměrně neuděláte), aby se s ním nedalo vyrážet na odpolední vyjížďky po práci, stejně jako na výlety a výpravy po českých luzích a hájích. Nebo raději do českých hor… Je to zkrátka kolo, které vás snadno odveze za hranice všedních dní. Jaký přitom bude jeho výsledný výraz, záleží jen na vás a vaší volbě osazení.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Zpracování, vzhled a image značky
Důraz na detail
Vyspělá geometrie
Vyváženost projevu
Funkce zadní stavby (zejména v náročném terénu)
Univerzálnost kola – možnost individuálního přizpůsobení
Zde bych snad nic neměnil. Cena není malá, ale zase víte, co si kupujete – tradici, jméno, funkci a precizní zpracování. Jen pozor na mazání spodních čepů – to byste neměli odfláknout, ani přehánět!

Intense Tracer 2 - Test
*Tohoto krasavce nám k testu půjčili v brněnském shopu Bikeplac.cz, více informací, geometrii atd. najdete na mezinárodních stránkách výrobce intensecycles.com

Intense Tracer 2 (testované kolo)
Rám Alu, ISCG-05
Vidlice Rock Shox Sektor (zdvih 150 mm)
Tlumič Fox RP23 (zdvih 145/160 mm)
Řazení SRAM X.7
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X.7
Kliky SRAM
Pláště Maxxis Mobster (26×2,35″)
Brzdy Avid Elixir (disky 185 mm)
Cena rámu 39 999 Kč

Foto: Ondra Kinkor (jízda)

*Nestačí vám text a obrázky? Podívejte se na video z dílen Intense

Intense Cycles | Tracer 2 from Intense Cycles on Vimeo.

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • StandaCZ

    Nádhera, uvažuju o tomhle rámu v testovaném Lku. Měřím 191cm, nebude mi to malé?
    Podle geometrie to je dost dlouhý rám a mělo by mi právě stačit Lko.
    Váš odhad?

    • Já měřím 180 cm a L-ko na mě bylo spíš větší. Normálně jezdím M-ka. L bude na tvých 191 cm myslím ideální. Není to žádná XC raketa, na které bys musel ležet. Je příjemně delší – jezdivé – s ohledem na zdvih. Dobrá volba 😉

      • OSHA

        takze 176 na L-ko bude uz dost?

  • pokud je L moc velke tak staci vymenit predstavec prece , ne?
    50 mm je akorat na takovy bike. je treba brat v potaz ze to je i dneska moderni trend delathorni trubku delsi at se muze dat kratky predstavec at ma kolo rychlou odezvu v zataceni…
    takovy mondraker uz me dokonce prototypy na 2013 kde bude mit predstavec 0 mm a horni trubka pocitam tak min 660 mm ve velikosti L.

  • dat predstavec 40-60mm a kldidne muze byt L ram..

  • *RoLda*

    caute a kolik bi stal tento model

  • Tomáš Dudek

    dobrý den chtěl bych se zeptat kde by se toto kolo dalo zakoupit
    tato cena je jenom za rám nebo za cele

  • I have been checking out many of your stories and i can state pretty clever stuff. I will surely bookmark your blog.

    Fitted Hats For Sale http://www.nickcurreyfund.org/1/hats.cfm?p=Fitted