INTENSE Tracer 275C – první dojem

INTENSE Tracer 275C - reviewTy bláho, to zase musím jednou hodně hluboko zapátrat v paměti, abych si vzpomněl na své poslední zkušenosti s kolem Intense Tracer! My dva se známe! Jenže naposled jsem na něm seděl v prosinci roku 2011, takže je to skoro přesně 5 let! Co se změnilo? Koncept a zdvihy nikoliv, v podstatě jen přibyl karbon a narostla kola…

Dnes už to bude znít skoro divně, ale když jsem se snažil v původním testu Intense Tracer 2 najít zmínku o průměru kol, dopátral jsem se jen informace o existenci modelu Tracer 29, nikde jsem ale nepsal, jaká kola měl Tracer 2! Až v galerii jsem našel detail dokazující, že obuty na něm byly pláště Maxxis Mobster 26×2,35“. Skoro mám pocit, že tu gumu vidím vůbec poprvé, ale až na ten nápis se mi dost líbí!

Nevadí, to je historie, i když si svůj starý test schválně přečtu, abych pak do komplexního hodnocení nového Traceru 275C mohl zařadit alespoň teoretické srovnání toho, jak se s tímto kolem jezdilo tehdy a dnes. I když i já tehdy jezdil jinak než dnes. Koukněte už jen na tu XC helmu Specialized! Byla skvělá, ale dnes už bych si ji krom XC rakety s pevným rámem na sebe nevzal 😛

INTENSE Tracer 275C - review

Když se vrátím v čase…

Tím myslím do přítomnosti! Pak bychom se měli podívat na nejnovější generaci Intense Tracer, která dnes stojí před námi. Toto kolo se vážně v mnohém nezměnilo, což je jedině dobře. I v karbonovém povedení si zachovává určité charakteristické rysy jako je hrb na horní trubce kousek za hlavou, vzpěra v zadním trojúhelníku v blízkosti kazety a další podobné prvky.

Stejný je také zdvih 160 mm, podobně jako možnost přepíchnout tlumič a snížit chod zadní stavby na 145 mm. Upřímně nevím, proč bych to měl dělat, ale aby byl následný kompletní test skutečně kompletní, tak to ještě vyzkouším… Ale o tom příště!

INTENSE Tracer 275C - review

Raketa šla do světa!

Přemýšlím, přemýšlím, jak popsat první pocity ze sedla poslední generace Intense Tracer, navíc ve vrcholné podobě s plně karbonovým rámem, tedy včetně zadní stavby. Hliníková jsou snad jen raménka zadního odpružení a pár montážních bodů… Nejlépe by to vystihl výkřik jako když Jeremy Clarkson usedl do Astonu Martin Vulcan a přepnul kolečko výkonu na maximum. Ááááááá! Božéééé, to je rychlé! Zatraceně rychlé!!!!

Skutečně, nedělám si srandu, Tracer je neskutečná raketa, zejména přihlédneme-li k faktu, že je postaven na 160 mm zdvihu (vpředu i vzadu RockShox)! Přitom nemá ani karbonová kola, ale „jen DT Swiss Spline“ a hrubé pláště Maxxis Highroller II 27,5×2,3“ TR. Na mléku samozřejmě!

Rychlost a hbitost je zde skutečně unikátní a může za to jak uhlíkový rám, tak „stará koncepce“ systému VPP, kterou dnes Intense označuje jako „JS Tuned Suspension“. Intense totiž u Traceru zatím neschoval spodní raménko nad střed*, tak jako Santa, ale nechal jej hezky dole, proto se zadní stavba při šlapání výrazně zavírá a vy máte při akceleraci pocit, že váš rám není vůbec odpružený!

*Když si ale nastudujete další modely Intense, zjistíte, že i tato značka jde podobnou cestou jako Santa Cruz (modelově Santa Cruz Hightower), přestože se jejich vývojáři nejspíš neshodli a Intense již svému řešení neříká VPP. Konkrétně u modelu Recluse již spodní raménko netrčí pod středem, ale je schováno v domečku nad ním, přičemž se tomuto řešení u Intense říká „i-BOX Pivot System“.

recluse-factory-trq-side

Pro porovnání Intense Recluse se systémem i-BOX Pivot System

INTENSE Tracer 275C - review

Spodní raménko je výrazně skloněné, což je důvodem skoro až nesmyslně vysoké efektivity zadní stavby!

INTENSE Tracer 275C - review

Pravdou ale zůstává, že je spodní rameno v této poloze dost na ráně a chytá všechnu špínu od předního kola.

Přepínám na houpání

Vtipné je, že stavitelé z Intense si jsou tohoto efektu zjevně dobře vědomi, proto tlumič RockShox Monarch Plus R HV (nemá ani DebonAir komoru) postrádá páčku kompresního tlumení či zamykání. Svým způsobem není potřeba, i kdyby se pár situací našlo, ale o tom vám řeknu příště!

Dnes se chci dotknout skutečnosti, že „staré VPP“ (dnes JS Tuned…) je takové, jaké je, a je vymyšleno dosti ultimátně. Alespoň tak na Traceru působí. Při šlapání je zadek naprosto pevný a „nechutně tvrdý“ a efektivní. Přitom ale stačí již poměrně malá překážka a zadní závěs se pohne opačným směrem, tlumič se zmáčkne a nerovnost zpracuje. A to i při poměrně intenzivním šlapání ve výjezdu.

Větší sranda ale nastane, když jedete třeba jen po rovině, nešlapete a projedete přes bouli nebo dolík. Najednou totiž super-efektivní zadní zavěšení ožije a stane se super aktivním! I v tomto směru mi Tracer připomíná starší stroje se systémem VPP. Častěji jsem měl tu čest s různými modely Santa Cruz než Intence (naposled v roce 2011). Třeba jedna z prvních generací Santa Cruz Nomad byla dost šílená, neskutečně aktivní, když si na to člověk ale zvykl, daly se s tím jet hrozné kule!

reklama

INTENSE Tracer 275C - review

Pevná osa je dnes nutnost, vzpěra na straně kazety je pak klasickým rysem kol Intense.

INTENSE Tracer 275C - review

Čep spodního ramene na straně pohonu je chytře opatřen gumovou krytkou, zadní stavbu zase kryje ocelový plech.

INTENSE Tracer 275C - review

California über alles! 😀 Mimochodem, držák přesmykače je na rámu „zatím“ napevno!

Kulový blesk!

Pekelné kule můžete jet i s Intense Tracer, který, na rozdíl od historického Nomadu, umí do koktejlu efektivity a akce přimíchat i dostatek progrese na konci zdvihu. Takže se nebojte, že budete třískat tlumičem o doraz. I tak má ale člověk pocit, že je tohle kolo tak trochu šílené, když se s ním pustí zprudka dolů… Ale krásně šílené!

Možná to až zbytečně přeháním, ale snažím se vám jen zprostředkovat své první dojmy, které byly plné překvapení a údivu. Údivu nad tím, jak to valí po rovině, jak rychle to dokáže uhánět z kopce a jak živé, hravé a rozverné je toto kolo na lehce skloněných, rychlých a hravých trailech.

Hodně zvláštní je totiž i ovládání, které bych si dokázal představit spíše u pokročilého trailbiku, než u vyspělého endura. Tedy pokud Tracer neberete jako kolo pro vyspělého enduristu. Teď jsem se do toho slušně zamotal, protože jako vyhraněná enduro zbraň Tracer také nepůsobí! Tak znovu. Koukám do tabulky geometrie a zde na mě mrká úhel hlavy 66,5°, zadní stavba dlouhá 432 mm, či třeba délka horní trubky 585 mm.

INTENSE Tracer 275C - review

Tlumič bez páčky pouze s kolečkem odskoku – RockShox Monarch Plus R HV. Zavírat netřeba!

INTENSE Tracer 275C - review

Image značky Intense je prostě intenzivní a za roky její existence prakticky neměnná!

INTENSE Tracer 275C - review

V praxi nevidím důvod, proč snižovat zdvih na 145 mm, když to tak jede, ale zkusím, co to udělá!

Už vím proč…

Když jsem si to teď přečetl znovu a zamyslel se nad těmito čísly, začínám to celé chápat. Údaj 66,5° by byl ještě před rokem či dvěma chápán jako poměrně nízký, ale dnes… Můj Specialized Enduro 650b má úhel hlavy 65,5°, stejně tak třeba Kona Process 153 a třeba Santa Cruz Nomad (ještě jsem na novém vlastně nejel – to napravíme) dokonce jen 65°! Intense má tedy poměrně strmou hlavu, krátkou zadní stavbu a spíše kratší rám. Proto je tak hravý a živý!

Nenechte se mást, není zbrklý, vratký nebo nestabilní, jen je takový živější. Jeho řízení reaguje skutečně okamžitě, bez #endurospecific zpoždění, což je jistě dáno i extra pevným karbonovým rámem. Tracer vyžaduje klidnou a jistou ruku svého pilota, pro nějž ale udělá cokoliv. Stačí pomyslet! Netřeba se (ho) přemáhat.

Místy, zejména na hravých zvlněných trailech, je to až neskutečná pecka, jelikož Intense Tracer 275C, i díky nízké hmotnosti (12,73 kg, vel. M, bez pedálů), reaguje naprosto bezprostředně a dají se s ním dělat neuvěřitelné věci. V těžším terénu potřebuje zkušené vedení, ale i tam umí překvapit, jen mu musíte dát šanci a nesmíte čekat, že za vás vyřeší každou situaci. Na autopilota se tady nejezdí!

INTENSE Tracer 275C - review

Víc neřeknu!

Skutečně, už takto mám pocit, že jsem po dvou dnech v sedle Intense Tracer vykecal víc, než bych vysloveně musel 😛 Už jsem si sice udělal názor a zkusil s ním řadu rozličných situací a vždy se přitom dokonale bavil! Ještě ale zbývá prozkoumat několik aspektů jízdy, včetně toho „co to udělá“, když se srazí zadní zdvih na 145 mm?


Zůstaňte naladěni, nastudujte si základní data na webu www.intensecycles.com a brzy dodáme další postřehy.

Foto: Štěpán Hájíček

INTENSE Tracer 275C - review

RockShox Pike a pláště Maxxis Highroller II snad zklamat ani nemohou!

INTENSE Tracer 275C - review

Zajímavý mix komponentů Thomson a Renthal

INTENSE Tracer 275C - review

Zadní stavba s označením JS Tuned Suspension je de facto staré VPP. Vadí to něčemu?

INTENSE Tracer 275C - review

Už zase jsem překvapený, že na moderním kole nacházím úchyt brzdy typu IS. Zato pevná osa bez rychloupínáku mě už překvapit snad ani nemůže! Boost 148 zde ale zatím nečekejte.

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Štika

    Ty mobstery jsem dříve vozil na dh a šel bych do nich znovu! 🙂

    • Jo, dát tomu nové logo, udělat to v rozměru 27,5″ tak si je taky hned dám na kolo 😉

  • Klaapa

    Intensu údajně vypršela platnost patentu na používání vpp, proto ho mírně upravili a pojmenovali po svém js tuned.

    • Díky za doplnění, něco v tom duchu jsem slyšel, ale neměl jsem úplně přesné informace. Zajímavé ale je, že jde i tak hodně podobnou cestou a nový Intense iBOX, který jak hádám bude časem i na Traceru, se hodně podobá poslední generaci VPP na Santa Cruzech. Ale to už si musí vyřešit kluci v kalifornii mezi sebou! Důležité je, že oboje funguje parádně 😉

      • Vlající Střapec

        Nekde jsem cetl, ze vyprsela platnost patentu na VPP obecne, ne jen pro Intense… Rekl bych, ze s tim prave souvisi i posledni modifikace VPP na novych strojich od Santy, tak potom samozrejme i modifikovana platforma od Intensu, presne jak pises Stepane: JS Tuned. (mj. JS=Jeff Steber)

        • Je možné, že skončila obecná platnost patentu jako v případě FSR, které si držel Specialized a dost si hlídal, aby se jiné podobné systémy nedostaly do USA. Teď je to ale všude samý Horst Link. Jinak modifikace VPP u Santy mi připadají logické. Vzhledem k pohonu 1x“cokoliv“ je spodní rameno u Intense Tracer dost na ráně. Navíc jak jsem jezdil naposled třeba Santa Cruz Hightower (odkaz níže), tak je znát, že start z nuly není tak ostrý jako u Intense, zadek se ale nikterak nehoupe, jede to a žehlí to tak nějak plynuleji. Intense někdy dělá, nic, nic, nic HUP! I když neříkám, že to je vysloveně špatně. Jen si na to člověk musí zvyknout. A ta zkratka JS Tuned to mi taky došlo 😉

          http://www.bikeandride.cz/2016/11/santa-cruz-hightower-27529-zaverecne-shrnuti/

  • Šedoch

    Dva roky ho proháním po Varech, Nejdku, Kokoříně a i jinde…
    Dva roky naprosto boží jízdy, jízdy která investici do něj jiz dávno emocionálně splatila !
    Intense rulezz

  • krabica

    Mohl bys Tracera srovnat s Turnerem RFX?

    • Těžko, to bych řekl, že jsou dva úplně jiné pohledy na enduro! Turnera jsem jezdil ve velikosti L, což také lehce zkresluje dojem.

      Každopádně i Turner RFX krásně jede, ale stále máš pocit, že sedíš na enduru. U Intense Tracer si připadáš jako na trailbiku, jak je hravý a živý, ale když to někam pošleš, tak zíráš jak krásně schroupne i těžké věci. Člověk to s ním ale musí umět a nebát se toho. Naopak s Turnerem jsem měl pocit, že mi pomáhá nebát se a pouštět se i do těžkých věcí s naprostou jistotou. Je vlastně super, že je každé kolo jiné 😉

      • krabica

        Jj Turner schroupe těžký terén jak malinu. Oproti mému současnému AM LP Zesty jsem měl pocit, že všechno dolekopcom je tak nějak hodně easy. 🙂 Když je Tracer pravý opak, tak to ho ani nemusím zkoušet, potřebuju kolo, které podpoří můj chabý skill… 😀

        • Šedoch

          Na Turneru jsem nikdy neseděl, na Intensu jezdím 2 roky. To co tebe asi trápí je ale chabej skill.
          A vlastně to je to zásadní, ne kolo ale to co máš v hlavě když chceš něco „sčadit“.
          Když jsem poprvý na Intensu vletěl do nějaký prasárny a začal to v hlavě řešit,(upřesněno hláškou „když se zamyslím – obvykle si dám na držku“),
          tak to kolo na mě jakoby řvalo „co řešíš kur…, JEDEM……)
          Tak boží to je !

          • disqus_3RweN8SkgI

            Njn, každý nakoupí endura a DH stroje a pak zjistí, že to vlastně není až tak o kole. Samozřejmě ale větší zdvih v začátcích pomůže na jistotě.

          • Šedoch

            V tom je jistě pravdy trochu, ale pořád trvám na svým 🙂
            I když jedes na bajku, skill – to je vnitřní proces

          • disqus_3RweN8SkgI

            Však já souhlasil. 😉 Vidím to i na sobě. Co jsem dřív jezdil na DH, tak teď zvládám i na „malém“ kole.

          • Souhlasím, když to máš v hlavě a v rukách sjedeš s ním vše! V pátek jsem si byl projet Kámen u Všenor a zdejší DH a byla to super jízda, ikdyž to dost kluzalo. Ale zase Maxxis High Roller II rozhodně nehradil!

        • Šedoch

          To Štěpán,
          Zavzpominej, letos jsem tě pozval na Kokořin, příště tě tam s náma pozve náš kámos René z ASPIRE.
          Jo, svět je malej 🙂

        • Pokud budeš mít možnost tak ho zkus, pro srovnání. Ale je pravda, že mi Turner RFX pomohl překonat sama sebe a tak i pár obávaných sekcí. Většinu z toho teď dám i na Intense, ale je fakt, že pro posouvání hranic je Turner lepší, Tracer má zase navrch, když to chceš pálit rychlostí světla a švihat zatáčky jak když bičem mrská! 😂

      • Šedoch

        To Štěpán,
        Zavzpomínej, letos jsem tě pozval na Kokořin, příště tě tam s náma pozve náš kámos René z ASPIRE.
        Jo, svět je malej 🙂

        • Jo, svět je malej a vím, že Renda mluvil částo o výletech na Kokořín. Taky to tam znám, hlavně po značkách, a je to super místo. Příští rok musím někoho zmermomocnit a nechat se protáhnout i něčím I-legálním 😁

          • Šedoch

            Neboj, mi tě protáhnem ale některý věci tam potřebujou slušnej skill v hlavě 🙂

          • OK. Hlavně žádné přehnané hecování. Je fajn posouvat své hranice, ale zase je důležité zhodnotit své síly a schopnosti a zbytečně neriskovat…