LAPIERRE Overvolt FS 600 – první dojem

Lapierre Overvbolst FS 600 - ridePo delší odmlce se mi v průběhu letošního léta opět dostala do rukou jedna hračka určená k důkladnému redakčnímu testu. Oním úlovkem je elektrický Lapierre Overvolt FS 600, tedy model roku 2016, který ale vlastně putuje bez zásadních změn i do sezóny 2017. Pouze ponese nové označení Overvolt AM 600, jak je zřejmé z představení novinek Lapierre 2017.

Pokud je vám toto kolo povědomé, pak musím říct ANO, je to ten samý stroj, který prošel dlouhodobým testem v magazínu VELO, kde jsem před lety sám pracoval. Je tedy poctivě zajetý a když mi dovolíte menší rýpnutí, musel jsem mu poskytnout trochu servisní péče, utáhnout čepy zadní stavby, seřídit brzdy atd., abych se za jeho řídítky při první jízdě „nezabil“. Ale vlastně to byla jen chvilka, standardní předletová kontrola plus pár úkonů navíc a mohlo se jít do akce.

Před první pořádnou jízdou byla baterie skoro nabitá, absolvoval jsem před tím s Overvoltem jednu rychlou „cestu pro rohlíky“, takže jsem nechal akumulátor s kapacitou 400 Wh tak jak byl, doladil jsem si posed, nahodil vlastní pedály a pelášil do lesů.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Není můj první…

Skutečně, Lapierre Overvolt FS 500 jsem již dříve testoval, konkrétně stroj modelového roku 2015, který se ale vůči tomuto aktuálnímu kousku dost lišil. Jednak měl starší generaci pohonné jednotky Bosch Performance, nebo snad Active, jednak byl postaven na zcela jiném rámu. Starší Overvolt využíval poměrně zajímavé konstrukce s masivní jednočepovou zadní stavbou doplněnou o rafinované přepákování. Oproti tomu současný Overvolt již vsází na klasiku značky Lapierre, tedy nezávislé zavěšení s čtveřicí čepů pojmenované OST+. Systém dobře známý z modelů Zesty a Spicy.

Abych završil toto stručné představení, pak vězte, že testovaný Lapierre Overvolt FS 600 je poctivým all-mountain strojem se zdvihy 150/140 mm (P/Z). Poctivá mi přišla i vidlice Fox řady 34, stejně jako pláště Schwalbe Hans Dampf Performance 27.5×2.35. Ty ladí ke kolu svou masivností a přispívají k jízdním vlastnostem díky své hrubé povaze.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Tour mi stačí!

Za první den, kdy jsem měl možnost Overvolt prohánět po lesích v blízkosti svého bydliště, jsem toho najel docela dost, respektive jezdil jsem tak dlouho, než mi došla baterie! Domů jsem tak zase jednou dojížděl kompletně bez šťávy… Ale tak jsem si to vlastně naplánoval. Nebudu dnes řešit, kolik to bylo kilometrů na jedno nabití, protože akumulátor nebyl před začátkem jízdy na 100 % své kapacity. Nicméně hodilo to kolem 30 km, ale to dnes není klíčovým údajem, spíš bych rád poukázal na jízdní vlastnosti Overvoltu jako takové.

Těžko začínat jinde než u subjektivního pocitu z výkonu pohonné jednotky Bosch Performance CX, pokud se nepletu nejvýkonnějšího elektromotoru značky Bosch dneška. Ač mám vůči Boschi své výhrady, musím uznat, že Performance CX je pořádný tahoun. Nevím jak vy, kdož máte zkušenosti s MTB elektrokoly, ale já si rád užívám výkon motoru naplno, když už tam je, proto i ty malé dojezdy v mých testech…

Každopádně v případě Overvoltu FS 600 a mého prvního dne s ním jsem dospěl k názoru, že docela stačí jezdit po většinu času na střední výkon (Tour) a jen v nejprudších kopcích řadit „Turbo“.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Roztoč nohy…

Jak se mi již několikrát potvrdilo, motory Bosch dávají nejvíc síly, když držíte správnou, vyšší frekvenci šlapání. Jízda „na Ulricha“ jim vážně nesedí a vy se zbytečně nadřete. Přitom čím vyšší stupeň výkonu zařadíte, tím méně snahy je potřeba ze strany jezdce vyvinout, aby se dostal na aktuálních 100 % výkonu motoru. V režimu Tour tak motor při razantnějším šlapání tahá skutečně pěkně, jen je třeba držet vyšší kadenci, nebo pak rychlým cvaknutím přepnout na Turbo, zejména čeká-li vás poctivá terénní stojka.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

reklama

Ultimátní šplhoun

Na prezentaci novinky Cannodale Moterra jsem se krom jiného dozvěděl, že originální úchyt motoru Bosch nutí konstruktéry posouvat hlavní čep zadní stavby poměrně dost dozadu a nahoru. Vyšší poloha by ničemu nevadila, posun vzad ale znamená poměrně dlouhou zadní stavbu. U Overvoltu FS 600 je to 480 mm, což hovoří za své. Na rovině a ve sjezdech tak nelze očekávat extra živost a obratnost, navíc při kombinaci s hlavou položenou pod úhlem 67°. Naopak do kopce je to hotový koncert!

Už jsem sedlal vícero elektrokol, která se ve strmých stojkách díky výkonu a točivému momentu svého motoru občas i „stavěla na zadní“. Něco podobného se vám s Overvoltem stane jen těžko. Mně se naopak povedlo hned napoprvé vyjet pár technických stoupáků, kde jsem zatím vždy pohořel. Tedy s elektrikou, některé výplazy na normálním kole ani nezkouším.

Výjezdy, prudké a technické obzvlášť a hravé, více či méně stoupavé traily, jsou ostatně tím, co Overvoltu FS 600 sedí asi nejvíc. A nic na tom nemění fakt, že si s sebou vezete hromadu odpružení, tlusté gumy atd. I tyto prvky vám vlastně pomáhají dostat se výš a dál.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Omezovač a jiná omezení…

Musím se krotit, abych se příliš nerozepsal a nebral si vítr z plachet pro plnohodnotný test. Každopádně jestli mě výjezdy bavily, co mě nudilo byly delší přejezdy bez většího převýšení. Tedy jak se to vezme. Na rovině s větrem v zádech se dá valit docela dobře, jelikož Overvolt i po překonání zákonem daných 25 km/h poměrně slušně jede, dobře drží rychlost a ani jej moc nebrzdí odpojený motor. Horší je to na lesních cestách, kde byste si chtěli užívat to správné tempo, jenže jakmile narazíte na strop vyhlášky, veškerá sranda najednou skončí… Škoda!

Ale dá se s tím žít a vyhledávat traily, které spíše stoupají, pak si užijete rychlost i pocit z výkonu vašeho motoru. Cestu dolů pak stačí nějak přežít! Sjezdování s tímto kolem mi totiž zatím nepřišlo jako vrchol bikového vzrušení, už jen kvůli absenci teleskopu (což moc nechápu, navíc není ani na jednom modelu Overvolt AM roku 2017, pouze u karbonových mutací) a poměrně malému rozsahu možného zasunutí sedlovky do rámu!

Je proto třeba říct, že je Overvolt FS 600 spíš klidný než rozverný, či více stabilní než rozjásaný. Kolmo dolů toho snese docela dost, na nějaké extra technické sjezdové radovánky ho ale příliš neužije. Jak jsem ale psal už jednou, nejvíc mě s ním zatím bavilo zdolávat různé „nesmyslné“ výjezdy, či si užívat rychlost a výkon na stoupajících stezkách, které normálně jen „nějak profuním“.

Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Pokračování příště…

Tak a dost, víc toho neřeknu, víc by ani nemělo smysl rozebírat, když jsem s Overvoltem FS 600 strávil jen jedno poctivé odpoledne! Po konci prázdnin si řekneme víc, do té doby mu dám ještě pořádně za uši a už mám v hlavě i koncept pro jedno kratší video 😀

Více o tomto kole na
www.lapiere-bikes.cz

Cenu a dostupnost si ověřte na e-shopu
MojeKolo.cz

Foto: Štěpán Hájíček (Ricoh WG-M1)
Lapierre Overvbolst FS 600 - rideLapierre Overvbolst FS 600 - ride Lapierre Overvbolst FS 600 - ride

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Joza

    …zákonem daných 25 km/h, strop vyhlášky…strycek google jiste rad pomuze, kazda jednotka jde „premluvit“ aby jela rychleji. Hlasky typu strop vyhlášky beru jako vykrik do tmy. Jinak pekne cteni, jako vzdy, diky Stepane.

    • Omezení rychlosti se obejít samozřejmě dá, jsme Češi, „vochči…“ všechno, ale nemůžeš čekat, že k tomu budu někoho veřejně nabádat 😀 Navíc si myslím, že by nebylo dobré, aby po lesích létali bikeři kopec, nekopec 40 km/h a víc. Už jen proto, aby nedocházelo k vážným konfliktům s ostatními návštěvníky lesů a aby to lidi byli vůbec schopni uřídit.

      I tak si myslím, že legislativa bude muset časem alespoň o kousek ustoupit vývoji, ale zrovna u nás to klidně může trvat podobně dlouho jako schvalování zákazu kouření v restauracích! :-O Hlavně bacha, ať ti, kdo použijí „švába“ nikoho nesejmou, aby za to pak nešli bručet 😛