GT Sensor Expert – TEST

GT Sensor Expert - prvni dojmyGT Sensor je takový náš „starý známý“, dobrý a osvědčený trailbike, kterého bereme jako poctivého pracanta pro všestrannou jízdní zábavu. Pravda, od své poslední výraznější proměny (modelový rok 2014) se nijak zásadně nezměnil, alespoň takový dnes budí dojem. Nebo to není až tak úplně pravda?

Reálných změn se na stroji GT Sensor za poslední dva roky, krom třeba výměny komponentů za aktuální kousky, skutečně moc neudálo, přesto je ale znát, že se na tomto kole pracovalo a že se Sensor za ony dva roky někam posunul. Na to, že začínal jako lehoučký sportovní trailbike, se postupem času zaměřuje více a více na technické vyžití, než na závody chrtů v uzavřené aréně.

GT Sensor Expert - prvni dojmy

130 mm receptem na vše?!

Už první modely z nové generace (GT Sensor ročník 2014) ukázaly, že lze se 130 mm zdvihu stejně tak dobře hltat dlouhé trasy, jako hoblovat vyhlášené technické traily v blízkém okolí i daleko za humny. Poslední generace jde ale v tomto směru o další kus dál – co na tom, že si při cestě k vytyčenému cíli pomáhá zejména změnami na postu výbavy.

Zdržíme-li se na chvíli u samotného rámu, pak je třeba poukázat na skutečnost, že lze změny proti původní podobě moderní generace Sensoru nalézt především na pozici zadní stavby. Zde se kupříkladu výrazně scvrknul spojovací můstek na začátku horní kyvné vidlice. Zeštíhlela ale vlastně skoro celá kyvka, která se směrem k patkám dříve radikálně rozšiřovala, přičemž původní ploutev vystřídalo o poznání decentnější profilování. Bytelnější je naopak spodní profil vybíhající ke spodnímu čepu pod patkou, výrazněji vystouplé je také uchycení třmene zadní brzdy, které ční z rámu jako zahnutá hmyzí tykadla.

Nikoliv nepodstatnou změnou prošly i samotné čepy, kdy bylo původně použité řešení se stahovacími objímkami nahrazeno efektivnější variantou s vnitřními rozpěrkami. To by mělo být o řadu procent lehčí, tužší a pevnější, ale také snazší co se údržby týká.

GT Sensor Expert - prvni dojmyNejvýraznější konstrukční a optickou změnou prošla zadní kyvná vidlice, která je o dost štíhlejší než u verze z roku 2014.

Někde narostl, jinde se scvrknul

Vrátíme-li se k posunu na postu výbavy, pak asi nejmarkantnější změnou je nárůst zdvihu vidlice z původních 130 mm na 140 mm, přičemž karbonový Sensor Team si věří dokonce na 150 mm vepředu! S tímto malým, o to však významnějším nárůstem, logicky souvisí i další úpravy. Kupříkladu nasazení hrubšího obutí (vepředu Maxxis Ardent 2,4“), nebo třeba kratšího představce a širších řídítek, navíc neskromného moderního průměru 35 mm!

GT Sensor roku 2016 už tedy není až tak moc švihákem lázeňským, který by se s chutí proháněl po cyklostezkách, tratích maratonů nebo po okruzích v Novém Městě na Moravě a na podobných místech, i když i to by stále zvládl, ale… Mnohem více mu dnes sedí technika, trialové pasáže a vůbec styl provozu, kdy vyhledáváte jednu peprnou pasáž za druhou. Ke každé ale musíte a hlavně chcete dojet po vlastní ose!

GT Sesnsor Expert - TESTHubenější je také můstek za sedlovkou, kde dříve býval masivní kus materiálu. Toho již není potřeba zejména díky novým čepům s vnitřní rozpěrkou.

Co jsem si uvědomil až na konci…

Přesuneme-li se konečně k praktickému hodnocení, pak mám nutkání začít svůj popis tím, co jsem zjistil až v samotném závěru testu, kdy jsem kolo připravoval na vrácení a pro kontrolu a pro doplnění potřebných údajů jej měřil a vážil. Při tomto postupu jsem totiž prozřel a pochopil, proč je aktuálně zkoušený Sensor natolik schopný v technických a často i vysloveně trialových pasážích.

Moje měření délky posedu (špička sedla – střed řídítek) je sice „hooodně orientační“, o něčem ale vypovídá. U GT Sensor mě do očí trkla hodnota 52 cm, která referuje o patrně kratším posedu, než je běžně zvykem. On to do jisté míry potvrzuje i pocit z kokpitu, i když… Na jedné straně jsou totiž řídítka spíše lehce níž a zároveň jsou takřka zcela rovná, proto na GT Sensor Expert rozhodně nesedíte jako na chopperu. Jedním dechem je třeba dodat, že své udělají i příjemně široké větvě Race Face (760 mm), proto vám nepřijde, že by bylo ovládací centrum Sensoru zbytečně krátké.

Je spíše pocitově středně dlouhé, s posedem mírně přikrčeným, aby se jezdci dostalo dostatečné páky i pro silové záběry do pedálů. Na druhé straně je ale vzdálenost řídítek a sedla patrně kratší, než byste u podobného kola čekali, proto se s ním tak dobře jezdí kolmo dolů!

GT Sesnsor Expert - TESTPosed na GT Sesnsor se mezigeneračně zkrátil i díky použití představce v délce 60 mm, který dále překvapí spojením s řídítky průměru 35 mm!

Zadřepnout a rozpažit

Hovořím samozřejmě o situaci, kdy zasunete teleskopickou sedlovku All Terra Dropper post, jejíž zdvih je sice jen 100 mm, ale i to je lepší než nic. V mnoha případech běžného trailování 100 mm „úbytku sedlovky“ naprosto stačí, pro vysloveně náročné, technické a trialové pasáže, je lepší si pomoci rychloupínákem a zašoupnout celou sedlovku do rámu a takto si vydobýt ještě více manévrovacího prostoru nad kolem.

Na výrazném sebevědomí stroje GT Sensor Expert v náročných a strmých pasážích se nemalou měrou podílí i samotná geometrie, která se při pohledu do tabulek drží poměrně běžných hodnot. Sklon hlavy 68,5°, horní trubka horizontálně 601 mm (vel. M), délka zadní stavby 440 mm atd. V reálu je ale tento mix skutečně krásně našlehaný a nadýchaný, proto Sensor vždy a nanejvýš ochotně vyslechne a splní vaše příkazy.

Ani v nejmenším mu nechybí stabilita podpořená kratším představcem a širšími řídítky. Jako že se dnes vůbec neopakuju… Na běžném trailu přitom stačí jen lehce pohnout řídítky, přesunout těžiště a Sensor uhýbá přesně tam, kam jezdec požaduje. Při sepisování tohoto testu se mi neustále na mysl vkrádá vzpomínka, kdy jsem se starším Sensorem brázdil Rychlebské stezky a říkal si, že by to na Tajemný chtělo trochu vyšší zdvihy, na Super Flow jsem snad ale neproháněl lepší kolo, což se mi opět potvrdilo!

GT Sensor Expert - prvni dojmyŘídítka RaceFace Ride 35 jsou extra tuhá už jen díky dlouhé rovné části s maximálním průměrem. Na pohled působí trochu zvláštně, svým tvarem a úchopem mě ale rozhodě nezklamala.

reklama

Černošické Floučko

Tentokrát jsem se sice se Sensorem do Rychleb nevypravil, ale projel jsem si malé Řevnické Flow, tedy trail plný klopenek a boulí a opět se nadchl pro schopnosti tohoto GT při kmitání se ze zatáčky do zatáčky. Když o tom přemýšlím čistě prakticky a pragmaticky, musí to být dáno nejen vydařenou geometrií, ale také extrémně nízko posazeným těžištěm, kdy je vše důležité a těžké koncentrováno okolo středu. Tedy tlumič, rameno Path Link a hromada čepů…

Spodní polovina kola totiž jako by byla neskutečně jistá a stabilní a vršek se snadno překlápěl sem a tam. Když se na to zaměříte, můžete skoro nabýt dojmu, jakoby se kolo do stran otáčelo okolo šlapacího středu, nikoliv v bodě, kde se kola dotýkají země! Jestli mi alespoň trochu rozumíte? V tomto bodě bych měl jeden vzkaz pro všechny, kterým systém zadního zavěšení GT Independent Drivetrain, či prostě iDrive nebo Path Link nevoní: „Pokud by bylo nízké těžiště a přirozenost ovládání jedinou výhodou tohoto systému, i pak by stál Path Link za to!“

GT Sesnsor Expert - TESTSystém zavěšení GT Independent Drivetrain sice působí dost komplikovaně, faktem ale zůstává, že je vše dokonale promyšlené a má pozitivní vliv, vedle jiného, i na mimořádně nízko posazené těžiště.

Oslí gymnastika

Elegantním oslím můstkem můžeme navázat tématem výkonů odpružení a efektivity pohonu, což jsou další silné stránky konceptu GT Independent Drivetrain. Už jen přesunutí šlapacího středu na jeden z prvků zadní stavby (Path Link) je zárukou vysoké efektivity, která byla strojům GT s odpružením iDrive a jejich pokračovatelům vždy vlastní. U GT Force, kde je zadek nastaven více aktivně, se občas hodí páčka zamykání, u GT Sensor bych ji ale klidně ulomil a zahodil. Nevzpomněl jsem si na ní ani jednou, krom případů, kdy jsem namátkou kontroloval, zda je stále v poloze „Open“.

Člověk by totiž musel divoce skákat na sedle, aby zadní stavbu rozhoupal šlapáním nad únosnou míru. Obvykle přitom stačí točit nohami stylově do kruhu a ono to jede, jede a jede. A to jsem na Sensor tentokrát ani jednou nenasadil nášlapy, ale celou dobu jej trápil s volnými pedály, které jsou čistotu šlapání háklivější. I tak jsem ale neměl pocit, že bych cokoliv, kdekoliv a kdykoliv ze svého výkonu ztrácel, ať jsem už jel po rovině, stoupal po asfaltu nebo se pral s prudkými výjezdy v lese.

S tímto kolem jsem při první vyjížďce jako nic vyšvihl legendární pražskou Maturitu, což vedle jiného dokazuje, že se to nepřehnalo ani s výše popisovaným zkrácením posedu. Kdyby to bývali stavitelé z GT s přibližováním řídítek k sedlu a se zvyšováním vidlice přepálili, skončil bych nejspíš v půlce výjezdu s předním kolem ve vzduchu… A to se nestalo ani jednou!

GT Sensor Expert - prvni dojmyVysoká jistota, stabilita a sebevědomí GT Sensor mě motivovaly k výběru těžších a těžších trailů a k hledání limitů tohoto stroje, až jsem nakonec skončil na skalách s chrániči a volnými pedály. 

Tuhý, až to bolí

Jistota záběru a jeho zužitkování je prostě parádní a výtky nemohu mít ani k tuhosti zadní stavby jako takové. Na druhé straně bych si dokázal představit i o něco živější projev zadní stavby v těžším terénu. Na 130 mm se zdá být funkce zadního odpružení adekvátní, s posílenou přední vidlicí na 140 mm by ale mohla být o něco živější. Těžko říct, kolik toho udělal tlumič Fox FLOAT DPS, či zda byl jeho projev ovlivněn tím, že se jednalo o jeden z prvních výstavních vzorků, kterému doposud chyběli samolepky?

Abychom si rozuměli, zadek u GT Sensor není vysloveně tvrdý, rozhodně ne na běžných trailech. Nemálo se snaží i ve středně rozbitém terénu, když se s ním ale proženete divokou sjezdovou pasáží, dojde vám, že Sensor zkrátka není Force, který ve mně občas budil dojem malého sjezdového kola. Sensor je ale trailbike, který se svým výrazně skromnějším zdvihem hospodaří jak se sluší a patří. O systému zavěšení to není, jelikož GT Force funguje dokonale a z hlediska kinematiky se není čemu divit. Základem je totiž jednočep s vysoko umístěným středem otáčení a specificky řešeným přepákováním.

Dojde-li na otázku technických výjezdů, budete mile překvapeni, nakolik je zadní partie nápomocná, jak jemně pracuje a nakolik aktivně se snaží držet zadní kolo u země. Komplikace ve výjezdech mohou přijít jen ze strany vašeho jezdeckého umu a fyzické kondice. GT Sensor Expert je sice kolem vysoce efektivním, kterému nevadí dlouze stoupat, se svou hmotností 14,5 kg si ale řekne o slušnou porci wattů z vašich nohou, abyste společně dostali až na vrchol.

GT Sensor Expert - prvni dojmyZákladní nastavení zadního odpružení je snadné díky merce sagu na levé straně rámu nad klikou.

KOMPONENTY

Zatím schválně stranou jsem si nechával hodnocení vidlice, i když už to vlastně znáte – prostě Fox! Konkrétně provedení Performance 34 FLOAT se zdvihem 140 mm. Seřízení a nastavení bylo otázkou chvilky, chod byl klasický foxácký. Příjemná je patrně vyšší stabilita, další z řady efektů, díky čemuž se GT Sesnsor cítí tak dobře ve strmých sjezdech. Vnímavost na začátku je slušná, nejlépe je ale této vidlici, když jí dáváte pořádně „nažrat“. A také když ji pravidelně mažete, ideálně olejem na bázi silikonu jako je náš věrný Fork Juice.

Řádně očištěná a řádně namazaná Foxka v těžších a rychlejších pasážích dokáže zahrát slušné divadlo a využije u toho prakticky všechen svůj umělecký potenciál. Ale to jen tehdy, když ji k tomu donutíte!

GT Sesnsor Expert - TESTJelikož se jednalo o raný vzorek ročníku 2016, zapomnělo se na polepy vidlice a tlumiče, které tak zůstaly tajemně černé…

Požehnání jménem Side Swing

Krátkou zmínku můžeme věnovat řazení, které konečně opustilo koncept 3×10, jenž nás „trápil“ u poslední testované generace. Na jeho místě dnes najdete mix dílů Shimano od Deore po XT ve skladbě 2×10. Je třeba si trochu zvyknout na masivní skok mezi velikostí převodníků 36/22 zubů, jinak si ale nelze stěžovat na chod, přesnost, či pohotovost.

Požehnáním pro plně odpružené rámy GT se zdá být přesmykač typu Side Swing. Jeho přínosem je výrazně snazší vedení lanka přicházejícího zepředu. Specialitou je zajímavá nosná konstrukce usazená v zadní stavbě. Každopádně zásadní devizou chodu řazení je snadný krok, přesné a hlavně rychlé změny převodů i při velkém rozdílu velikosti převodníků. Volba tohoto řešení, ač z řady Deore, se rozhodně vyplatila!

GT Sesnsor Expert - TEST GT Sensor Expert - prvni dojmyNová generace přesmykače Shimano Side Swing výrazně zjednodušila vedení lanka a podílí se také na lehčí, rychlejší a přesnější funkci. Zajímavé je i jeho uchycení na pomocném raménku přímo na zadní kyvce (dole).

Brzdy Shimano? Zase fungují!

Zmínit bych mohl i brzdy Shimano Deore (BR-M615), které jednoduše fungovaly tak dobře a jistě, jak jsme si u kotev značky Shimano za poslední roky zvykli. Na to, jak mě SRAM Guide poslední dobou znervózňuje svým často dost měkkým a někdy i proměnlivým krokem, je tvrdá a jistá odezva kotoučů Shimano balzámem pro moje prsty. Tvar páky asi nebudu nikdy opěvovat, jejich funkci ale vzdávám hold!

GT Sesnsor Expert - TESTČas od času mě napadne, jestli se ještě používají kotouče a náboje typu Shimano Centerlock? Pak se podívám blíž na jedno z testovaných kol a vidím, že ano!

Teleskop nahoru, dolů!

Konečně se dostáváme k sedlovce All Terra Dropper post, s kterou jsem už vlastně jednou měl tu čest na kole Specialized Fuse. Její zdvih 100 mm není nijak omračující, proti její funkci ale nemohu takřka nic namítat. Přiznám se, že jsem si nehrál s jejím nastavením a proto jsem se možná zbytečně divil, jaká síla je potřebná k jejímu zasunutí, či s jakou silou se sedlovka roztahuje… Nestřílí, jen máte pocit, že vás sedlovka sama zvedne, ale to je snad jen otázkou vhodného tlaku ve vratné pružině.

Místy trochu tužší mi přišel krok její ovládací páčky, která má ale poměrně příjemný tvar a lze ji snadno nahmátnout. Krásné je, jak se její tvůrci nesnažili objevit Ameriku, ale vyrobili jednoduchou, elegantní a hlavně funkční páčku. Zprvu mě trochu dráždilo až příliš dlouhé vedení a kolínko na začátku bovdenu, které nešlo moc dobře sladit s tvarem těla brzdy Shimano Deore, ale to jsou jen detaily, které lze snadno vyřešit v domácí dílně.

GT Sensor Expert - prvni dojmy GT Sensor Expert - prvni dojmyTeleskopická sedlovka All Terra Dropper post je vcelku nenápadná, nabízí pouhých 100 mm zdvihu, funguje ale jistě, plynule a po dobu testu naprosto spolehlivě.

Praktické poznámky

Z praktického hlediska vypadá dost neprakticky, jak je tlumič utopen v rámu a jak je jeho pístnice na ráně nečistotám. U řady kol GT jsem již viděl originální blatníček, který zde nejspíš chyběl, jelikož šlo o raný vzorek ročníku 2016. Každopádně pokud tápete, jak se toto kolo nastavuje, jak se odečítá sag, pak vám ušetřím jednu starost. Na levé straně nad středem je plastový zobáček a proti němu měrka, na kterou je vidět i ze sedla. Proto není nalezení optimálního tlaku složitější než u jiných konvenčnějších systémů.

Rovněž chválím klasické vedení kabelů z větší části po rámu, což je mnohem praktičtější, než tahání všeho vnitřkem. Šroubovací úchyty jsou přitom vcelku elegantní a snadno přístupné, jednodílné nedělené bovdeny lze brát jako samozřejmý bonus. Trochu těsno a zamotáno je okolo středu z levé strany, naštěstí zde ale trochu místa uvolnilo vedení přesmykače Side Swing, jehož lanko dnes běží z druhé strany.

GT Sesnsor Expert - TESTVedení bovdenů a hadic na GT Sensor je na první pohled někdy trochu divoké, stále nám ale přijde praktičtější táhnout je po rámu, než je za každou cenu cpát dovnitř.

GT Sensor Expert – závěr

Když se člověk snaží popsat GT Sensor Expert ročníku 2016 a má tendenci sklouznout k výraz „lehký trailbike“, musí se trochu krotit, zejména když pohlédne na údaj o hmotnosti 14,5 kg. Taková je ale prostě realita a taková je cena za všestrannost a za vysokou jistotu a nemalé sebevědomí v technických pasážích. GT Sensor se zkrátka rozhodl opustit z části své původní sportovní poslání a vyměnil rychlost jízdy do kopce za rychlost jízdy z kopce.

Když ale sedíte za jeho řídítky, nemáte pocit, že byste s sebou tahali nějaké závaží, i když se vyšší hmotnost v delších a prudších výjezdech pochopitelně projeví na vašich nohách. Ale komu to vadí? I tak jsem vyjel všechny kopce, na které jsem vyjet chtěl, ve výjezdech jsem si vychutnal vysokou efektivitu zadního závěsu a hlavně jsem se pak královsky bavil vždy, když jsem se rozjel směrem z kopce. A zábava za řídítky je přesně to, co GT Sensor Expert rozdává po hrstech!

Více o tomto kole na webu
www.gtbicycles.cz
gt_logo
Akční cena: 79 999 Kč

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Možná tak na první pohled nevypadá, ale tohle kolo miluje technické pasáže
Vysoká stabilita a jistota v náročném terénu
Jako nic zvládá trialové skalky
Nízké těžiště hraje do karet stabilitě, i poslušnému ovládání
GT Sensor exceluje v rychle projížděných klopenkách a na trailech typu Super Flow
Zadní stavba je příkladně efektivní, není nutné ji zamykat
Brzdy Shimano Deore jsou silné a jisté
Maxxis Ardent v šíři 2,4“ na předním kole je krásně široký a jistý
Široká řídítka Race Face mohutného průměru 35 mm!
Teleskopická sedlovka All Terra chodí jen 100 mm, funguje ale čistě a spolehlivě
Přesmykač Shimano Side Swing je velkým pokrokem díky jednoduššímu tažení lanka a hlavně díky lehčímu, přesnějšímu a rychlejšímu kroku
Kratší zdvih teleskopické sedlovky
Vyšší hmotnost celku
Tlustá a převážně rovná roura řidítek Race Face je na pohled trochu zvláštní, drží se ale hezky
Řešení zadní stavby je na pohled značně komplikované, čemu to ale vadí, když se nezapomnělo třeba na rysku sagu?
GT Sensor Expert modelového roku 2016 se ve svém jízdním projevu znatelně posunul, proto se o něco změnila i skupina jeho potenciálních majitelů. V řadách GT Sensor najdete jistě i lehčí a tedy i rychlejší kousky, testovaný Sensor Expert ale jakoby více cílil na jezdce milující techniku, trialové skalky a pumptrack či traily typu rychlebského Super Flow. GT Sensor Expert je kolem pro jezdce, kteří si se svým kolem rádi hrají, mají rádi, když svůj stroj cítí v rukách a v nohách a proto je pro ně zbytečné tahat sebou vyšší zdvihy než použitých 140/130 mm.

GT Sesnsor Expert - geometry

GT Sensor Expert (2016)
Rám 6069 Hydroformed Alu, Independent Drivetrain® (130 mm)
Vidlice Fox Performance 34 FLOAT (140 mm)
Tlumič Fox Racing Shox Performance FLOAT DPS
Zdvihy P/Z 140/130 mm
Řazení Shimano SLX(2×10)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT ShadowPlus/Shimano Deore Side Swing
Kliky/Převodníky Shimano FC-M627 / 36/22 zubů
Pláště Maxxis Ardent 27.5×2.4″ /  Ardent 27.5×2.25″ (P/Z)
Náboje/Ráfky Shimano Deore, FH-M618, Centerlock
Řídítka Race Face Ride 35, Low Rise, 760 mm
Představec RaceFace Ride 35, 6° Rise, 60 mm
Brzdy Shimano Deore BR-M615 (disky 180 mm)
Hmotnost 14,5 kg (vel. M bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 52 cm
Tlaky – odpružení (jezdec 85 kg, včetně výbavy) Vidlice|tlumič – 80|160 psi
Cena 79 999 Kč (akční cena) – www.gtbicycles.cz

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Luky Kuky

    Říkal jsem si, že je to celkem slušné kolo za odhadovaných 60… a ono je za 80 a ještě v akci 🙂

    • Na rok 2016 dost kol podražilo, bohužel. Nižší cena by Sensoru slyšela víc…

  • Michal Řezáč

    Ahoj,kde je prosim v Řevnicích flow trail?neni to chyba?a mám pocit,že to video jsem už viděl,nebylo už tady.Biku zdar

    • Michal Řezáč

      Jo,pardon,už to vidim.asi před měsícem článek „GT první dojmy“ zdálo se mi to nějaké povědomé.

      • Tak koukám, že sis odpověděl z části sám. A ten Flow trail, sorry, myslel jsem Černošice a tamní zatáčky 😉 U Řevnic jsou jiné rasoviny 😀

  • Zbyněk Kratochvíl

    Diky za test, i ty předchozí. Gt má na skladě ještě pár loňských kousků za rozumnější peníze. Mi doma přistál Sensor v základní tedy Comp specifikaci a můžu říct, že i na těch x-fusionech ve šplhání do kopce nepoznám, že by se proti pevňáku GTčko nějak loudalo a dolekopcom s prstem v nose tam kde jsem dřiv trnul hrůzou. S cenou kolem 37k=maxspoko 😉

    • Díky za pochvalu! Jsme rádi, že jsi se svým kolem spokojený. GT Sensor je vážně moc příjemné a povedené kolo 😉