GT Helion Carbon Pro – TEST

GT Helion Carbon Pro - TESTGT Helion je hodně specifickým kolem, s nímž jsem zažil řadu rozličných situací, jezdil s ním na mnoha rozličných místech a vlastně vyzkoušel hned několik různých modelů. Všechny mé zážitky s tímto kolem ale mají jedno společné – v jeho sedle jsem se vždy královsky bavil!

Předem vás musím upozornit, že můj dnešní test bude asi místy vypadat jako placený PR článek, ale nejde jinak. GT Helion je totiž kolem natolik povedeným, že se na něm těžko hledají nějaké slabiny. Proto se připravte na pořádnou spršku chvály, jelikož tohle kolo se vážně povedlo a bavilo mě minimálně stejně, jako další „DžíTýčka“, která jsem poslední dobou testoval (naposled GT Force X Carbon Expert). Hoši z GT se mi zřejmě dokáží trefovat do vkusu. A řekl bych, že nejen mně.

Víme co jsi zač

Kdo čte pozorně stránky BikeAndRide.cz, ten již jistě dobře ví, co je GT Helion zač. Jednak jsme ho teoreticky i prakticky představili v reportáži z prezentace společnosti Aspire Sports loni v létě, zároveň jsem vám již před časem popsal své prvotní dojmy z této takřka vrcholné verze (nad Próčkem se v nabídce GT tyčí už jen závodní super-raketa GT Helion Carbon Team).

Stručně a krátce

Kdo by náhodou informace o novém Helionu přehlédl, pak vězte, že se jedná o model zcela nahrazující původní plně odpružené XC stroje značky GT, tedy i posledního známého bojovníka této řady GT Zaskar 100 na 26 a 29 palcových kolech. Helion ale není jen tak obyčejným XC fullem, naopak se snaží nabídnout něco víc! O chlup víc zdvihu (110 mm), o dost víc všestrannosti (specifická „trailová“ geometrie), ale i kompletní škálu modelů a materiálů, aby si mohl vybrat skutečně každý (hliníkové modely od 39 999 Kč do 85 999 Kč, karbon od 105 999 Kč po 189 999 Kč).

GT Helion Carbon Pro - TEST

reklama

Kde všude se jezdilo?

Jak již bylo zmíněno výše, moje první zkušenost s GT Helion patří místně do Nového Města na Moravě a na tamní traily Cyklo Arény Vysočina, kde jsem proháněl hliníkovou variantu GT Helion Expert (73 999 Kč) a už tehdy se parádně bavil. Ostatně právě kolo typu GT Helion je na zdejší technicky obvykle nepříliš náročné, i tak ale vcelku příjemné a hravé traily to pravé ořechové.

Černá vlákna podél Černého potoka

Podruhé jsem měl tu čest s Helionem při našem pozdně letním výletu na Rychlebské stezky, kde se shodou okolností konala prezentace společnosti Aspire pro obchodníky. My se k této akci přimotali víceméně náhodou, ale když už byla příležitost, půjčili jsme si i nějaká kola a jeden den odpoledne byli dokonce „vyhnáni“ na nové části trailu podél Černého potoka, abychom zde sloužili coby figuranti. Zde jsem měl tu možnost zkusit karbonové GT Helion a opět bylo třeba uznat, že na Černopotocký trail jsem si snad nemohl vzít lepší kolo!

Brno, Praha, Černošice…

Do třetice, čtvrtice a pětice jsem již na tomto stroji absolvoval poctivé testovací kilometry v běžném režimu, nezvykle ale hned v několika lokalitách. Kolo jsem si vyzvedl v Brně, v ústředí Aspire, projel si s ním tamní lesoparky a obory, poté se přesunul domů do Prahy a zde brousil své lokální traily. Později jsem také vyrazil za poznáním a za zábavou kus za Prahu, do Černošic na trail zvaný Horizontála – viz video na konci testu.

GT Helion Carbon Pro - TEST
Duše celého zadního závěsu – rameno Path Link

Začneme od konce…

Normálně bych začal posedem a ovládáním, ale dnes to trochu otočím. S Helionem jsem totiž zažil pár zajímavých momentů, které mě samotného překvapily. V rámci posledních několika jízd pro oživení dojmů a s cílem tvorby jízdních fotek, jsem na GT Helion přesedlal z celopevného fatbiku Specialized Fatboy Expert. Proto jsem byl zprvu lehce v šoku, jak moc aktivní je i takto „droboučké“ odpružení (110 mm), až jsem měl nutkání jej na chvíli zamknout!

Já jsem to udělal!

Ano, na to, jak moc se všemožným škrtítkům a lockoutům bráním, tak u Helionu jsem po přechodu z pevného kola byl docela rád, že můžu tlumič i vidlici Fox CTD ovládat synchronně jedinou páčkou na řídítkách. Proto je na bovdenu ona „černá skříňka“, která má na starosti rozdělit tah jediného lanka ovládací páčky na lanka dvě, směřující k vidlici a k tlumiči. Dobré na tom je, že má tato páčka tři polohy (CTD), proto lze obě jednotky tlumení ovládat v krocích, ne jen volit prosté otevřeno/zavřeno. Střední poloha se nehledá úplně snadno, ale s trochou zvyku a cviku to jde.

Co z toho plyne?

Když jsem jel po rovině a přišlo mi, že se kolo pode mnou moc vlní – a taky když jsem znovu přijal realitu běžně širokých plášťů – s radostí jsem cvaknul na druhou polohu „Trail“ a vychutnal si výrazně jistější a stabilnější projev přední i zadní partie. Úplný zámek pružení jsem skoro nepoužil, nebo možná jen v pár situacích, když jsem měl chuť zvednout se ze sedla a pořádně se do toho opřít. Případně, když bylo třeba ulevit sedacím partiím v rámci delších výjezdů, nebo také když nešlo jinak a bylo třeba jít ze sedla, abych nemusel slézat z kola kvůli převodům 1×10.

Když už jsem nakousnul řazení…

Hned u několika verzí Helionu se tvůrci nebáli a věřili „svým jezdcům“, proto vybraná kola vybavili „omezenou“ skladbou převodů 1×10 (hliníkový a karbonový Helion Pro), případně 1×11 (Helion Carbon Team s řazením Shimano XTR a kazetou 11-40 z). U desítek, což se týká i testovaného karbonového Próčka, bude ke kolu přidán extra pastorek se 42 zuby od E*Thirteen. U testovaného kusu ale nebyl, proto jsem se musel prát s kombinací převodníku RaceFace 32 zubů a kazety Shimano 11-36 zubů.

GT Helion Carbon Pro - TEST
V zadní stavbě je integrován malý blatníček, který chrání tlumič a další pohyblivé díly v blízkosti středu.

Vyprošťovák

Osobně bych „čtyřicetdvojku“ nasadil takřka okamžitě a používal ji jako „vyprošťovák“. Ale i bez ní to šlo, jen jsem se musel občas trochu víc zmáčknout a v pár výjezdech na asfaltu jsem sám sebe přistihl, jak kličkuju po cestě sem a tam! Každopádně s takto lehkým, rychlým a efektivním kolem XC střihu to nebyla až taková mučírna, jak bych si býval myslel, jen to člověka nutilo se trochu víc zmáčknout, což je vlastně dobře!

Na funkci to vliv nemá…

Zamykání odpružení jsme probrali dostatečně, ale jak je to s jeho funkcí? Ta je bez příkras výtečná! Na kolo této kategorie je zadní stavba na první dojem možná i dost aktivní, ale pouze do té doby, než jí přijdete na chuť, odhalíte všechny její taje a začnete si její projev užívat a vychutnávat. Pracuje zde totiž hodně specifické zavěšení, které já osobně nejradši označuju podle jeho klíčového prvku – ramene Path Link – i když v oficiálních materiálech stojí AOS Suspension System. Path Link je ono vertikálně postavené rameno nesoucí středové složení, které zde zásadním způsobem rozhoduje o bytí a nebytí. Tedy vlastně o pružení a nepružení.

Potomek slavného otce

Path Link je, jak již bylo mnohokrát zmíněno, jeden z evolučních nástupců slavného řešení GT i-Drive (Independent Drivetrain). I proto se středová osa nenachází v přední části rámu, ale je součástí zadní stavby. Bla, bla, bla… Teorie! V praxi je důležité, že celá zadní stavba prakticky visí na jediném rameni (horní rameno zadní stavby je zde základní kyvnou vidlicí), které díky vysoké poloze hlavního čepu propůjčuje zadnímu kolu takřka ideální trajektorii – dozadu a nahoru. Zadek GT Helion je i při pouhých 110 mm zdvihu krásně aktivní, dostatečně citlivý, přitom ale umí být i vysoce efektivní.

GT Helion Carbon Pro - TEST
Vidlice i tlumič Fox CTD se snadno a synchronně ovládají pomocí této páčky. A ta černá skříňka je „rozbočovač“.

Na kompresi zapomeňte

Kompresní útlum tlumiče je zde, dle mého soudu, nastaven hodně volně, proto ono překvapení na začátku z výrazné aktivity. Budete-li se mrskat v sedle, bude se pod vámi zadek dost houpat a proto budete sahat po páčce CTD častěji, něž je zdrávo. Budete-li ale sedět v klidu a soustředěně šlapat, nebo když se do toho opřete ve stoje, zúročí se umístění šlapacího středu na rameni Path Link a vy si budete moci užívat obrovské porce efektivity. V takové situaci si nejspíš také všimnete, jak moc tuhá je celá zadní stavba!

Kouzlo zvolené cesty

A v tom je právě kouzlo celého řešení okolo systému Path Link. Pokud si zvyknete a přijmete větší vnímavost odpružení na vaše „nežádoucí“ pohyby při šlapání a budete kmitat nohama v pravidelném a vyrovnaném rytmu, odvděčí se vám GT Helion, jakož i další stroje této značky, výraznou odezvou na sílu vloženou do klik a zároveň i ničím nebrzděnou funkci zadní stavby. Spojení těchto dvou schopností představuje klíč ke svatému grálu plného odpružení MTB kol. GT není jediným, kdo jej našel, existují i jiné cesty (DW-Link, VPP, ICT, Maestro, DLP atd.). Krásné na tom je, že to jde bez inteligence v tlumiči!

Dost bylo pružinek!

OK, připomeňme snad už jen tolik, že GT Helion a jeho odpružení je ve svém rozsahu 110 mm nadmíru aktivní, přičemž vše navíc dokáže zdatně utlumit, aniž byste cítili tvrdé dorazy či podobné rušivé elementy.

GT Helion Carbon Pro - TEST
Kliky s jediným převodníkem (RaceFace Turbine), se zuby Narrow-Wide (32 zubů) a vodítkem E13 XCX

Zpět na začátek

Odpružení a tuhost rámu je jen jedenou ze zbraní tohoto kola, kterou svého jezdce dokáže uhranout. Tou další je řízení, které se dalece vymyká zažitým standardům kategorie XC. Základní hodnoty (úhel hlavy 69,5°, délka horní trubky 606 mm /vel. M/ a délka zadní stavby 438 mm) možná ze standardů až tak výrazně nevybočují, alespoň ne z těch trailových. Také řízení totiž umně kombinuje několik protichůdných vlastností, což navíc podtrhuje i posed a skladba kokpitu.

Pokud mi prominete malé odbočení

Posed na GT Helion je vcelku specifický. Řídítka jsou poměrně nízko, proto jsem se dlouho odhodlával k tomu shodit představec až úplně k hlavě, jak je mým dobrým zvykem. Nakonec jsem ale záda rozhýbal a ničeho nelitoval. Druhý faktor je pocitově delší střih kokpitu (naměřeno jen 53 cm, sedlo-řídítka), daný především jeho výraznějším sklonem. Posledními ingrediencemi do našeho guláše jsou představec a řídítka RaceFace Turbine. Představec dlouhý 80 mm s nulovým sklonem a řídítka široká 740 mm s 10 mm průhybem nahoru.

Kormidlo a volant

Tím vším jsem chtěl říct, že pokud nejste úplně zvyklí ohýbat hřbet, tak zde si zvyknout budete muset, což pro vás možná bude jen dobře. S širokými řídítky je ale GT Helion nejen dostatečně sportovně živé a poslušné, ale zároveň i výrazně stabilní a jisté v náročnějším terénu. V jednu chvíli budete mít dojem, že řídíte lehoučký trail bike, zejména když shodíte sedlo dolů, jindy vás zas překvapí, jak rychle tahle mrška reaguje. Snad jsem nenarazil na situaci, kdy by bylo toto kolo nervózní či nejisté. Vždy jsem tak nějak věděl dopředu co udělá, nebo naopak, na co jsem pomyslel, to udělalo! Výsledek byl jasný – zábava za řídítky od začátku do konce.

GT Helion Carbon Pro - TEST
K základnímu nastavení slouží tato integrovaná měrka sagu

KOMPONENTY

Brzdy Shimano XT jsou funkční klasika, že je vůbec zmiňuju, a řazení ze stejné řady je rovněž jisté a přesné. Rychle jsem si zvykl na to, že vlevo na řídítkách nic není (jen páčka ovládající pružení) a já si můžu hrát pouze s řazením na kazetě. Bez problému funkční je i Narrow-Wide převodník RaceFace, který je navíc jištěný vodítkem E*thirteen XCX. Řídítka RaceFace Turbine mi krásně padla do ruky, luxusně vypadá i frézovaný představec ze stejné řady, podobně jako kliky a sedlovka.

Sedlo Fi’zi:k, pláště Continental

Sedlo Fi’zi:k Tundra2 není obecně mým favoritem, na tomto kole s více položeným posedem jsem si ale na jeho přítomnost stěžovat vlastně nemohl. Zajímavé a rozporuplné dojmy jsme měli z plášťů Continental X-King 27.5×2.2“. Na suchu či na asfaltu nejsou nejrychlejší na světě, ale ani to nejsou žádné brzdy. Tlumí slušně a záběr…

Kde se láme chleba!

Na pevnějším povrchu a hlíně drží dobře, na blátě to ale s nimi byla bída. Nejlépe jim sedí běžná udusaná hlína a občas nějaký ten kořen a kámen. Pokud se má jejich nízký, avšak ostrý vzorek do čeho zakousnout, vedou hezky. Když se ale boří moc, nebo když je povrch příliš hladký, zas tak jistý není. Jelikož jsem ale v průběhu testu vystřídal různé podmínky, stalo se mi, že jsem se z prvotního rozčarování dostal až ke konečnému skoro-nadšení. Záleží prostě na čem a po čem budete tyto Contíky vozit.

GT Helion Carbon Pro - TEST
Naše letní dovádění na Rychlebských stezkách v sedle GT Helion

Vidlice Fox

V záplavě informací bych skoro zapomněl na vidlici Fox Float 32 CTD FIT. No, ale znáte to… Je to Foxka a když není zrovna ze základní rodiny Evolution, tuším že to bude Performance, chodí tak, že o ní vlastně ani nevíte. Jak na adresu Foxu poslední dobou spíše brblám, tak tady nemůžu říct ani „popel“. Tedy říct můžu jen tolik, že je vidlice sofistikované zadní stavbě náležitým spoluhráčem a nad to vše se šikovně ovládá stejnou páčkou jako tlumič.

Poznámky a tipy

S řazením 1×10 jsem neměl žádný problém, tedy až na potřebu se do toho ve výjezdech více opírat. Jediný drobný zádrhel nastal, když jsem kolo převážel autem – řetěz se mi svezl z převodníku a pak se mi nedařilo dostat jej zpět do vodítka, takže jsem ho nakonec musel krapet povolit. Ale to je spíš jen taková prkotina.

Oproti jiným strojům GT se systémem Path Link (Sensor a Force) je v zadní stavbě více místa, proto řetěz až tak moc nemlátí o horní vzpěry nebo spodní vidlici. Praktickým doplňkem je maličký blatníček v rámu, který chrání tlumič. Jiným šikovným doplňkem je sag-o-metr vlevo na rámu, díky němuž si lze snadno zkontrolovat správné nastavení tlaku v tlumiči, i když na jeho pístnici a kontrolní kroužek není vidět prakticky vůbec!

GT Helion Carbon Pro - TEST
Chladný leden 2015 v Praze

GT Helion Carbon Pro – závěr

Test GT Helion mi takto na konci připadá dost obsáhlý, přitom mám ale poct, že jsem ještě neřekl vše. Helion je totiž natolik specifickým kolem, že by se o něm dalo mluvit hodiny a hodiny. Nebo to také můžete shrnout v několika bodech: krásně a zlehka jede, bez problému stoupá, svižně zrychluje, je dostatečně komfortní, čitelný, dobře se řídí a hlavně je zábavný! GT Helion vás přesvědčí, že nepotřebujete ohromný zdvih, abyste zažili něco nevšedního, abyste si užili jízdu i v náročnějším terénu a především, abyste se dobře bavili! A zábava je tím, co GT Helion rozdává plnými doušky.

Více o tomto kole na webu
www.gtbicycles.cz
gt_logo
GT Helion 27,5 Carbon Pro v nabídce obchodu
www.koloshop.cz

koloshop-logo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Jistota ovládání za všech situací
Pohotové reakce řízení
Obrovský faktor jízdní zábavy
Lehký a extra tuhý rám
Na svůj zdvih vysoce aktivní odpružení
Kolo krásně a zlehka stoupá
Bez řečí akceleruje
Zadní stavba je při vyrovnaném šlapání a při jízdě ve stoje krásně efektivní (skoro netřeba zamykat)
Chcete-li si kolo přitvrdit, lze tak snadno učinit jednou páčkou pro vidlici i tlumič
Převody 1×10
– zjednodušují ovládání a vypadají sexy
– nutí vás k sportovnějšímu režimu jízdy
Přibalený pastorek 42 z od E*thirteen a vodítko XCX téže značky
Krásně padnoucí široká řídítka RaceFace Turbine
Je potřeba si zvyknout na více položený posed
Převody 1×10 mají omezený rozsah (lze rozšířit)
Pláště Continental X-King nedrží na blátě, ale jinak jsou celkem spolehlivé
Kdo by mohl být vzorovým majitelem GT Helion? Takřka kdokoliv, kdo se na kole rád baví. Nejsou to jen plané řeči, tohle kolo vás přesvědčí, že vám stačí pouhých 110 mm zdvihu a sjedete skoro vše. Navíc vás do kopce vyveze s lehkostí horského vánku. GT Helion si tak užijí jak ryzí závodníci, kteří ocení tuhost jeho rámu a efektivitu zadní stavby, tak i prostí výletníci, amatérští sportovci a dobrodruzi, kteří pochopili, že tahat s sebou 150 mm a více zdvihu je zbytečné!

GT Helion Carbon Expert na trailu Horizontála

GT Helion Carbon Pro – trail Horizontála from BikeAndRide.cz on Vimeo.

GT Helion Carbon Pro
Rám FOC Ultra Carbon, Independent Drivetrain® AOS Suspension, Forged Linkage, Pivots
Vidlice Fox 32 FLOAT 27.5 CTD Remote FIT
Tlumič Fox Float CTD BV
Zdvihy P/Z 110/110 mm
Řazení Shimano XT (1×10)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT Shadow Plus/vodítko E13 XCX
Kliky RaceFace Turbine Basic (32 zubů – Narrow-Wide)
Pláště Continental X-King 27.5×2.2″, Folding
Náboje/Ráfky DT Swiss 350, Centerlock / Stan’s NoTubes Crest,
Řídítka RaceFace Turbine 35 (740 mm), zdvih 10 mm
Představec RaceFace Turbine 35, 0° Rise, 80 mm
Brzdy Shimano Deore XT (disky 180 mm)
Hmotnost 11,65 Kg (vel. M/17,5″, bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 55 cm
Cena 125 999 Kč – www.gtbicycles.cz

GT Helion - geometrie

Foto: Štěpán Hájíček (detaily a zimní jízda) | GT/Rychlebské stezky (letní jízda)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • s4r

    Ahoj,

    moc hezky napsane, ale prece jen mam dotaz… Myslim, ze u kola za 100k+ se automaticky ocekava, ze bude skvele, zaroven je to ale model, ktery asi jen tak kazdy kupovat nebude…

    Chysta se treba test zakladniho modelu? Na me jezdeni by byl dostatecny, ale v testech vladnou kralovske modely, tezko tedy soudit, zda za tu cenu nabizi pouziti jen tak pro radost po polnich cestach a zaroven zvladne i nejakou lesni vlozku…;-)

    Takze? 🙂

    Diky za odpoved…

    M.

    • Díky!

      Máš pravdu, o topmodelu se vždy hezky a snadno píše. Pro vysvětlení testujeme to, co je aktuálně dostupné, nevybíráme kola za 100k+ záměrně.

      Jak ale bylo zmíněno v testu, v létě jsem se na chvíli svezl i na hliníkovém Expertu a je stejně skvělý, jen o pár deka těžší. Klíčový je rám, systém a geometrie. Ale určitě nejsem proti vyzkoušet základní model a zjistit, co za ty peníze člověk dostane. Na tom zkusíme zapracovat!

      • s4r

        Diky, budu se tesit…;-)

        P.S. Od srpna minuleho roku mam objednaneho Grada Tiagru, kazdou chvili uz by mel dorazit, myslim, ze to bude zajimave svezeni, neuveritelne me presne primo tento model dostal, a kdyz jsem se dozvedel cenu + automaticky dostal jeste navic slevu, nebylo co resit…zada mam v haji, nejsem zadny zavodnik, ale laka me i silnice…jasne, vybava neni TOP, ocekavani mam ale velka a jestli me to chytne, bude alespon co ladit…;-)

        • Jo GT Grade je tůze zajímavý stroj! Ten bychom rádi také vyzkoušeli. Jen aby už dorazil nějaký testovací vzorek do ČR