Redakční RB IQ 575 – první postřehy z jízdy

Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdyDny běží a na pomyslném tachometru našeho redakčního testovacího RB IQ 575 pomalu ale jistě naskakují další a další kilometry. Kolo v rámci redakce putuje z ruky do ruky, minulý víkend ho měl u sebe Jakub Douda (fotoJD.cz) a při této příležitosti udělal parádní fotky, které by bylo škoda nechávat v šuplíku. Za sebe bych pak rád dodal několik základních postřehů z praxe.

Foto: Jakub Douda (fotoJD.cz)
Foceno v oblečení Maloja – www.sportkoncept.cz/maloja

Na úvod snad jen doplním, že nyní je naše redakční eRBéčko konečně v plné parádě, jak bylo plánováno. Tedy zatím nedorazily brzdy Magura MT7, každopádně jsme to vyřešili po svém a jako rezervu pořídili postarší Avid Elixir 7. Zaprvé proto, že byly za dobrou cenu, zadruhé proto, že jsou bílé a zatřetí, abych dokázal, že ne nadarmo obhajuju staré Avidy, ale těmhle brzdám prostě věřím. Jen jsem zvědavý na případný servis.
Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

Páka a páčka

Taky jsem se nechtěl prát s tím, že bych jednou musel kombinovat expanzku brzd Shimano XT a páčku teleskopické sedlovky RockShox Reverb, která by snad také měla dorazit, i když s KindShockem LEV Integra jsme prozatím spokojeni a možná na kole zůstane natrvalo. Uvidíme. A konečně jsme také nasadili kola Spank Ooozy! Huráááá…

Jak to jezdí?

Opět musím poznamenat, že krásně. Někdo si u jednoho ze starších článků stěžoval, že jeho SR Suntour Auron nechodí zrovna hladce, s naším Auronem ale nemáme jediný problém. Pravidelně ho mažu olejem na bázi silikonu (Fork Juice) a možná i proto chodí vážně luxusně. Zatím jsem si příliš nehrál z možnostmi nastavení komprese (Low & High-speed), ale ani tak si rozhodně nemůžu stěžovat. Alespoň co se našich pražských trailů týká. Citlivost vysoká, aktivita dostatečná, stabilita také lepší než základní RockShoxy Revelation, na které jsem si letos stěžoval (např. test AGang Patriot 3.0).
Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

Bílá ladí

Bílý Auron se tak skvěle doplňuje s velkým bílým tlumičem RockShox Monarch Plus, který spolu se zadní stavbou RB – dle mého skutečný a dnes skoro jediný skutečný MacPherson na trhu – chodí vážně pohádkově. Jak to žehlí je až neskutečné. Od malých nerovností, přes nemalou akci v rozbitých pasážích po jisté zvládání dopadů.

Houbička a žvejkačka

Příště to rozeberu o něco víc, teď vás nechám, abyste se spokojili s konstatováním, že tohle je ten správný Cadillac, jak to mám rád. A přitom nejde o žádnou houbu, která by se při šlapání „žvejkala“. Myslím, že mi ani nikdo z kluků neříkal, že by snad pravidelně sahal po páčce na tlumiči a přepínal na Mid nebo Firm. Snad jen na asfaltu…
Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

160 + 780 = velká porce jistoty

Příjemné je i ovládání a posed. Pravdou je, že Auron se 160 mm kroku předek o něco více zvedá. RB IQ 575 je postaveno spíše na 150/150 mm, ale zase je o to jistější ve strmých sjezdech. Na enduro závody tam 160 mm určitě necháme, mezitím ale zkusíme ještě občas prohodit vepředu Maguru TS8 R 150 27,5, která zatím čeká v dílně…

Takto je řízení, navíc doplněné o 780 mm široká řidítka Chromag, někdy trochu pomalejší, ne však vyloženě líné nebo toporné. Chce to zvyk, ale jak vám jednou sedmsetosmdesátky padnou do ruky, vše ostatní vám bude připadat jako příliš krátký klacík…

Tolik dnešní stručný popis prvotních dojmů. Příště se podíváme na jednotlivé komponenty, například řazení SRAM X01 – opět těžká návykovka…

A na závěr ještě jedno veselé videjíčko pohledem Jakuba Doudy (fotoJD.cz)

RB IQ 575 – enjoy the ride from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ondro

    Ešte predtým, než skomentujem tento výborný článok, ktorý je skôr galériou krásnych záberov, by som rád ocenil vašu prácu a najmä jej kvalitu počnúc už spomínanými výbornými fotografiami a končiac dôležitou komplexnosťou článkov. Nezabúdate na žiaden detail, pozornosť nezameriavate nielen na celý bicykel ako celok, čo je niekedy nedostatočné, ale kritike podrobujete aj jednotlivé komponenty a prvky. Píšete toľko, koľko je treba a zároveň aj dostatočne profesionálne a s nadsádzkou. Musím povedať, že za svoj krátky život som už odoberal zopár časopisov, ale žiaden nedosahoval takú úroveň ako váš web. Ste super, veľa zdaru vašej práci.

    A konečne späť k pôvodnému zámeru a tým je pochvala a obdiv vášmu redakčnému RB IQ 575. Najmä rám je naozaj výnimočný, priam z neho vyžaruje aura povestnej kvality zlatých českých ručičiek. Mne osobne sa veľmi páči a to až natoľko, že ďalší bicykel si takisto poskladám podľa svojho vysnívaného a základom bude takisto rám od RB! 🙂

    Dúfam, že moja slovenčina nie je prekážkou, aj tak vďaka vám však čoskoro budem celkom slušne ovládať češtinu, toľko sledujem váš web. 😉
    Ondrej zo Slovenska

  • Lukáš Běhal

    Taky se přidávám a musím vás pochválit za skvělou práci, kterou odvádíte 🙂 A kluci, když budete mít někdy chuť si zajezdit v okolí Pradědu, určitě napište. Máme tady spousty krásných tras 😉

    • Ondra

      Ahoj Lakáši až budeš chtít zajezdit okolo Pradědu s vodičem tohodle IQ stačí napsat do Šumperka :D; za dvacet minut sem v Koutech a za hodinu na Pradědu. PS hledám lektora, kterej zvládne Divoký důl (loni sem si to prošel a před týdnem doskládal kolo, který to dá – je to z Top ten v čechách)…
      Vidlice je přesně podle mýho gusta, přechod s dirt jumpra elegantní – citlivost by mě rušila. Preferuju jistej a nepoddajnej projev a chod až když se něco děje, navíc to co se děje vzadu to se zdá zatím jako odisea, takže vidla proti tomu opravdu spí. Prostě je klidnější než tlumič. Ten rám opravdu bere moc – hrabe do kopce jak loveckej pes s čumákem přilepeným k zemi /jak by napsal Andy ze se-dva/. Těší mě ho používat…
      A to že se učím zatáčet je pravda. Už nelámu zatáčky až když do nich vjedu, ale najíždím pěkně obloukem a to podpoří rychlost a ta je podepřena stabilitou takto zmršené geometrie. Myšlenku, že centimert to hrubě vyrovná sem zatím zapudil.
      Pořád čekám jak se popasuje tady bráška s tlaky na obouch stranách já se dostal na úroveň, kdy se to kolo už nehoupe. Tlumič se hodne uskromnil a na můj vkus je kolo připravený objet maraton. Teď půjdu opačným směrem – dolů a čekám jestli vzadu nebo ve předu objevím doraz…

      PS k tomu manuálu – to bych nedal. Stát teď na kolech starej Bandit HT, tak chytnou za řidítka nestihnu ani sesednout a ležím na zádech. Dá se to naučit hodně rychle, ale při přechodu zpět na slalomový je rozdíl hodně znát.

      Tak ale jinak su tak šťastné, že bych tomu co je tu napsáno skoro věřil.

      • Lukáš Běhal

        Tak teď jsem koukal, kde přesně divoký důl je 😀 A musím se přiznat, že předloni jsem do něj měl namířeno (ač jsem o tom nevěděl) asi po kilometru jsem se otočil a jel zpět na Praděd. Je fakt, že od té doby jsem se technicky dost posunul, ale nevím jestli bych to na mojem Duratec Torain dal 😀 No nic, tak jak odstátnicuji ozvu se a domluvíme se 🙂

        Jinak já jsem z Bruntálu

        • Malej Kropy

          ja taky nevim jesi to iq da, ale je třeba to zkusit; jinak od Bruntalu to najeto nemam, je to moje skryty prani poznat ten kraj za velkym kopcem… , az budes po statnicich, rad se tim smerem podivam – proc hledat jezdeni sam, když se najde dobra duse, která poradi. Tak ať do vyjde. Ja zazivam po statnicich nejlepší sezonu (není se na co vymlouvat a to je strasne znat na vykonu: D)
          PS ta obtiznost se asi trikrat stupnuje smerem dolu (první kylak je to pod uroven rychlebek) az na hranici sjizdnosti, ale stopy od kol tam byly…

          • Lukáš Běhal

            Tak v Rychlebkách jsem minulej rok sjej i vyjel vše 🙂 akorát na Walesu jsem při sjezdu od té rozhledny málem lehnul 😀

          • Malej Kropy

            Rychleby sou dobrý, Jeseníky těžší. Zkusím, až bude chvíle, vyrobit nějakej průvodce pro trailový ježdění v Jeseníkách. Rád se podívám na nový stezky v Jeseníkách. Jako třeba Alfrédka – Obří důl. Tam sem nebyl tak osum let.

  • Lukáš Běhal

    Tak kluci dneska jsem si udělal s kámošem vyjížďku Bruntál – Ovčárna a chtěli jsme jet kolem Petráků na Jelení studánku a na Alfrédku. Asi ve třičtvrtě cesty Ovčárna – Petráky nás zastavil ochranář, že nemůžeme dál (naprostej blbec) a konečně mi někdo zdůvodnil zákaz jízdy na kole po hřebenech Jeseníků 😀 😀 😀 Prý si nechalo CHKO vypracovat studii, která přišla na to, že jedno projetí kolem způsobí erozi pěšiny (prakticky samej šutr) jako, když tam projde 100 lidí. Každopádně kdo potkáte pána asi tak 30 – 35 let, 170cm drobnější postavy a bude mít menšího černého psa, tak se s ním nehádejte nemá to cenu 😀 Pán mi přímo řekl, že on je člověk, který dohlíží na dodržování zákonů.
    Vím, že to sem moc nepatří, ale možná se to někomu z vás bude hodit 🙂

  • dan

    http://linkagedesign.blogspot.co.uk/2013/05/rb-bikes-iq-575-2013.html zajimave poznatky.. dejte si translate english.
    chvali tam nadprumernou progresivitu a slusny anti squat. pedal kickback je tak jedine minus na tomto kole , i kdyz ne uplne hrozne 14 stupnu pedal kickback .

  • Kubajzs

    Mohli byste prosím vytvořit článek na téma srovnání RBček 252 a 272? hrozně by mě zajímalo, jestli jsou zdvihy resp. těch pár cm opravdu takový propastný rozdíl, jak se obě kola chovají – jaký je mezi nimi vlastně rozdíl…….. (jasne zdvihy to chápu, ale když pročítám recenze, přijde mi, že na 252 lze objet to samé jako na 272 a naopak)

  • Kubajzs

    omlouvám se za překlep, mám pochopiteně na mysli 575 a 275

    • Zde je test RB IQ 275:
      http://www.bikeandride.cz/2013/10/rb-iq-275-test/

      Rozdíl mezi IQ 575 a a IQ 275 je PROPASTNÝ!

      Malé IQ je čistokrevný sporťák s nízkým posedem a ceklově tužším projevem, IQ 575 je proti němu komfortní koráb, který sice taky hezky jede, ale má radši těžší terén a pořádné výzvy. IQ 275 mě hodně bavilo, ale do Krušek bych si ho nebral, zato 575 je tam jako doma 😉

      • Ondra

        Nemám porovnání, ale kdo je schopný uvažovat o 275 zřejmě bude mýt problémy využít ten pochvalovaný potenciál 575. To kolo bez přípravy dojede v Koutech „pár“ minut za Fikejzem. Tzn. šlape v traverzu a letí dolů. Já bych si mezi silnicí a 575 klidně místo pevňáka vzal 275, ale pokud občas sjedete z cyklostezky a jedete lesem, kde jsou kořeny, kameny a dropy 30-50 cm … 275 není volba; pokud se vyhnete skutečnýmu terénu bude sloužit.

        • Ondra

          yplison

  • Kubajzs

    děkuju za názor, tak nějak se rozhlížim po nějakém co možná nevíce univerzálním kole, na kterém pro zábavu objedu maraton i enduro bez ambicí a vyblbnu se s tím v lese, naopak na něm i dojedu do práce když přehodím gumy a RB je taková moje srdcovka. taky přešlapuju okolo IQ 9. Já vím, že skuču páté přes deváté, ale mě se jednoduše jezdí na všech těchto kolech dobře, z nějakého důvodu si vždy najdu výhody a úskalí toho a onoho. Vícero kol doma mít z ekonomických důvodů nemůžu a navíc co znám lidi, kteří mají vicero kol, nakonec stejně jezdí na jednom…….

  • David

    Pánové,

    ten Auron je standard nebo natuňený od tuning-testu?

    Díky

    • Normálně série, tak jak přišla v krabici. Za ty peníze velký luxus 😉

  • Bečis

    Dobrý den,

    rozhoduji se mezi koupí RB IQ 575 a Canyon Strive AL race 6.0. Bohužel nebudu moci vyzkoušet obě kola tak bych Vás chtěl poprosit alespoň o krátké porovnání těchto dvou kol. Zajímalo by mě především:

    1) Které kolo se Vám zdálo obratnější?

    2) Jaké jsou rozdíly v projevu zadní stavby obou kol?

    3) Myslíte si, že je RB IQ 575 schopné konkurovat Canyonu na Enduro závodech?

    Předem děkuji,

    velmi mi usnadníte výběr.

    • Nelehké otázky…

      1) Dost zde záleží na výběru vidlice pro RB IQ 575. Když to vezmu dle našeho set-upu s Auronem RC2 (160 mm), pak je Strive AL Race v DH módu o dost stabilnější, v XC módu zase o fous obratnější. RB IQ 575 se 160 mm vidlicí je tak příjemně mezi – nabízí jak dostatek stability tak i obratnosti a není třeba nic přepínat.

      2) Opět se těžko srovnává, jelikož Strive má dva jízdní režimy. V DH módu je ještě aktivnější, přitom ale s jistým koncem, při šlapání je ale více houbovitý. V XC módu je Strive výrazně tužší – příjemné pro výjezdy a lehčí traily. RB IQ 575 pak zvládá oboje bez nutnosti něco měnit. Odpružení je poměrně stabilní, minimálně při správném stylu šlapání, je citlivé, aktivní a u dorazu přiměřeně tuhne – nemlátí o dorazy.

      3) Hodně záleží na druhu závodu. Strive má velkou výhodu v systému Shape Shifter. Rychlé RZ lze jezdit v XC módu, těžké v DH nastavení. Ano, RB IQ 575 s námi objelo Enduro Race na Ještědu a nelze říct, že by mu to nesedělo, nebo se zbytečně trápilo. A to zde byla trať hoodně těžká. To řekl i Jirka Fikejz. Strive bude lepší a jistější na těžkých, rychlých a strmých tratích. RB boduje svou všestranností.

      Jako vždy záleží na tobě a tom co od kola chceš. Strive je super díky svým dvěma jízdním módům, jeden je ale dost do XC, druhý zase hodně posazený a určený na skutečně těžké a rychlé sekce. RB IQ sjede, krom brutalit typu Megavalanche skoro vše co Strive a bude při tom i obratnější. Pokud tedy chceš jedno kolo na vše, šel bych do RB, pokud hledáš mašinu, která sjede vše a dá se s ní jezdit i do kopce, ber Canyon.

      • Bečis

        Ahoj,

        díky za odpověď.

        Dalo by se tedy říct že „do kopce“ je lepší Strive v XC modu než RB IQ a z kopce opět lepší Strive, ale zase v DH modu?

        Poznal jsi nějak poměrně rapidně rozdílnou délku řetězové délky (u Canyonu 422mm u RB 434mm)? Co jsem se díval tak váhově jsou kola v podstatě stejná což je pro mě také důležitý požadavek jelikož vážím pouze 60kg

        • Jasně, Strive je díky přepínání XC/DH lepší do kopce i z kopce. Je to celé o tom, zda se ti chce přepínat režimy sem a tam. Proč ne, je to celkem sranda, ale někomu by to vadilo. RB zvládne téměř to samé jako Canyon aniž bys sahal na jinou páčku než je ovládání sedlovky. Ale je to celé jen o přístupu. Oboje to jsou krásná kola.

          Rozdíl v zadní stavbě? Ani ne! RB je díky delšímu zadku hezky vyvážené, Strive se zase díky přepínání ve výjezdech zbytečně nezvedá na zadní, a ve sjezdech se kratší stavba hodí, jelikož je vidlice dost položená a dohromady to proste funguje.

          A hmotnost jasně. Naše RB IQ 575 má teď s Auronem, Magurama MT7 a Maxxisy HighRoller II (2,25″) stále luxusních 13,3 Kg (L/19″)