reklama

reklama

Five Ten Freeride VXi Elements – TEST

Five Ten Freeride VXi Elements - TESTStaré „pětdesítky frýrajd“ strkám do botníku a na jejich místo před dveřmi pokládám nové Five Ten Freeride VXi Elements s extra plochou podrážkou Stealth Mi6. Přitom mi v hlavě jedou otázky jak pás u pokladny v TESCU. Jaké budou? Budou schnout stejně špatně jako stará eFeRka? Jak bude hladká podrážka držet na pedálech? Nebude to klouzat, když dám nohu na zem?

Text a foto: Los Tomanos
Vezměme to ale hezky po pořádku. Je to už slušných pár let, co si moji kamarádi začali svorně pořizovat boty 5.10. Tehdy jsem ještě nevěřil jejich řečem a dál jezdil ve svých skejtových keckách. Až po čase jsem podlehl jejich nadšeným komentářům a marketingové masáži a objednal si model 5.10 Freeride. Výsledek? Od té doby v ničem jiném prakticky nejezdím!

Vím, co čekat

Díky tomu, že mám boty Five Ten už nějaký rok, vím dobře co od nich čekat. Přitom mě, až na pár drobností, zatím nikdy nezklamaly. Proto jsem neváhal ani vteřinu, když se naskytla šance pořídit si nový model s hladkou podrážkou. Pojďme se proto nyní podívat na tkaničky novému modelu Five Ten Freeride VXi Elements (Elements = speciální odolnější verze navržená pro jízdu za každého počasí) a porovnat jej se starším provedením téže řady.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Diagnostikovaný gramhonič?!

První, co mě při vybalování nových bot z krabice překvapilo, byla jejich hmotnost. Ani starší verze není vyloženou kovadlinou, přesto mi to nedalo a hned jsem běžel pro váhu. Rozdíl byl přitom větší, než bych býval tušil. Nové boty jsou o dobrých 250 g lehčí (610/480 g jedna bota – starší/novější). Nemyslete si, že jsem se zbláznil a gramařím už i na botách. Takový blázen opravdu ještě nejsem, ale tohoto rozdílu si nešlo nevšimnout. Navíc nižší hmotnost není ani u bot vůbec od věci. Jen si to sami přiznejte, kdo by chtěl vozit těžká bagančata, když nemusí? No, kdo? Nikdo!
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Nechte se hýčkat

Hmotnost sama o sobě je fajn, zde se navíc váže i s lehce jiným pojetím, než jak tomu bývalo dřív. Freeridy už nepůsobí jako nízké kanady, ale více jako běžná sportovní obuv, což osobně hodnotím nanejvýš kladně. Přestože je nová bota užší, neznamená to, že by vás v jejím nitru čekalo jakékoliv nepohodlí. Naopak! Nová eferka budou vaše nožky doslova hýčkat.

Ve starých 5.10 FR, přestože jsou širší, dostávala noha při celodenním ježdění trošku klaustrofobické stavy. V novém provedení Freeride VXi je díky tenčí stélce o poznání víc místa a to jak na délku, tak okolo chodidla i nártu. To ale neznamená, že by noha v botách plavala. Spíš se dá říct, že pocit uvnitř je jaksi vzdušnější, více uvolněný.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Dřív než uschne, shnije!

Nové boty 5.10 mám doma už nějaký čas, proto jsem si v nich mohl zajezdit jak za sucha, tak i za mokra. Špatné počasí ostatně bylo, alespoň dle mého, jednou z největších slabin starých freeridů. Zřejmě díky tlusté stélce začaly dříve hnít než schnout (testováno v domácích laboratorních podmínkách při stálé teplotě 22°C).

Hledám, hledám loužičku…

Letošní začátek sezony ale paradoxně moc nenahrával testu odolnosti vůči vnikání vlhkosti a následnému postupu sušení. Pak se to ale zlomilo a kapek spadlo najednou větší než malé množství. V lese bylo konečně dostatek louží a já je už nemusel cíleně hledat, ale mohl vesele proletět každou, kterou jsem potkal.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Nakonec se to povedlo!

Ano, boty jsem promáčel skrz na skrz – plán splněn! Následné schnutí probíhalo více než dobře. Bál jsem se, že druhý den budou ještě mokré a mně se nebude chtít do nich obouvat, ale nic takového se nestalo. Druhý den ráno bylo uvnitř příkladně sucho a já tak mohl celý proces zopakovat. Tedy napodruhé jsem se občas i nějaké louži vyhnul…

Enduro i DH, nahoru i dolů…

Boty Five Ten Freeride VXi Elements jsem vozil a stále vozím jak na enduru, tak na svém DH kole. Na tenkých pinech, na tlustých pinech, za sucha, za mokra a nevyhýbám se ani tlačení. Přitom prakticky za všech situací bota drží na pedálu a je jedno, jestli jezdíte v „bordelu“ nebo po umeteném singltreku.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Pedál se bez problému zakousne do hladké části podrážky a bota drží minimálně tak dobře, jako u starého modelu. I s plochou podrážkou se mi stalo, že když jsem si špatně našlápl, musel jsem nohu více přizvednout, abych ji mohl srovnat. Částečné nadlehčení nepomohlo.

Není pin jako pin

Jak ale dodává kolega Štěpán, hodně záleží na pedálech. Na jedněch starších s ohlazenými piny se hladká podrážka posouvá výrazně snáz, než u starších modelů s plošným vzorkem. Jakmile ale nasadíte ostřejší platformu a pokud vám cestou nevypadají piny, můžete si být jisti, že vám noha z pedálu rozhodně nesjede.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Cupitání po kladině

Nakonec bych rád doplnil ještě něco málo k přilnavosti boty na hlíně, trávě či v kamení. Stručně řečeno – žádný problém! Letos jsem už mnohokrát vytlačil všenorské DH a při focení a natáčení běhal různě okolo kola do kopce a z kopce a boty držely. Stejné poznatky má i Štěpán s klasickým modelem Freeride VXi. Tuhle mi dokonce popisoval, jak jednou skoro šplhal po stromě, respektive cupital po odhalených kořenech na prudkém svahu jako gejša, když na jeden z nich chtěl umístit foťák na stativu. A ani tehdy neměl problém s přilnavostí podrážky.

Ostatně přirovnat se dá podrážka Stealth Mi6 k hladkým plášťům (slickům) závodních aut a motorek, kde se nepřerušovaný hladký dezén patřičně přilnavé směsi používá pro zvýšení celkové přilnavosti. Tak proč by to samé nemohlo platit také u bot?
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Jeden uzel navíc

Jedna z mála věcí, co bych botám mohl vytknout, jsou delší tkaničky, které je třeba zauzlovat nadvakrát, aby se vám náhodou nezamotaly do řetězu nebo jen nelétaly okolo vzduchem jako motýlí křídla. Druhým menším nedostatkem je ostřejší, méně vycpaná hrana jazyku. Ta totiž občas, zejména při chůzi, řeže do nártu. Není to ale nic tragického, navíc se tento „řezavý pocit“ po chvíli usazení bot na noze kamsi vytratí. K tomu všemu jsme tvrdý kluci bikerský, takže musíme ledacos vydržet. V každém případě se mně ani Štěpánovi nestalo, že bychom si po celodenním či opakovaném ježdění v těchto botách odnesli jakýkoliv znak odření, či nepříjemného podráždění.
Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Král je mrtev, ať žije král!

Ano. Starší model Five Ten jsem dlouho považoval za takřka neporazitelný, nyní ale i on padl před novým vládcem trailů na kolena. Inovovaný model Five Ten Freerider VXi (V=5, X=10, i=inovace) přináší řadu výhod. Jednak je to nižší hmotnost, která se pozitivně projeví zejména při dlouhodobém používání a celodenních jízdách, stále dostatečná odolnost, boty jsou na všech kritických místech náležitě vyztuženy (kompozitová ochrana špičky a paty), nemalý komfort, kdy boty na noze působí lehce a vzdušně a v případě provedení Elements i výraznější ochrana proti vlhkosti.

Problém rozhodně není s přilnavostí hladké podrážky, ta drží na slušných pedálech jako židovská víra. A konečně jsem nemusel bojovat ani s vysycháním, jak tomu bylo dříve. Pokud to tedy myslíte s ježděním na volných pedálech skutečně vážně, nechceme vás do ničeho tlačit, ale o botách Five Ten byste měli alespoň popřemýšlet.

Boty Five Ten do ČR dodává společnost 3riders.cz (facebook – 3riders.cz)

Five Ten Freerider VXI from Los Tomanos on Vimeo.

Five Ten Freeride VXi Elements - TEST

Five Ten Freeride VXi Elements - TEST