reklama

reklama

Magura MT7 a MT5 – Tech News

Magura MT7 a MT5 - Tech NewsJe to pár let nazpět, co byly ve světě horských kol velice populární čtyř či vícepístkové brzdy, a to nejen v kategoriích jako je FR a DH. Dnes se tato móda ve velkém vrací zpět a bokem přitom nechce stát ani německá Magura. Ostatně její nové čtyřpístky MT7 by se ještě letos měly objevit na našem testovacím kole RB IQ 575.

Ano, zprávy o nových Magurách s čtveřicí pístků již před časem obletěly bikový svět. Nám se ale zatím nedostalo času, abychom se na ně blíže podívali. Ony vlastně měly přijít již začátkem května přímo k nám do redakce, abychom je nasadili na náš testovací bike, ale jelikož výroba aktuálně nestíhá pokrýt poptávku OEM zákazníků, budeme si na ně muset počkat zhruba do června.

Velký brácha Gustav

Nové modely brzd Magura MT7 a Magura MT5 nejsou prvním těžkým kalibrem pocházejícím od tohoto výrobce. Naopak ještě před pár lety stačilo vyslovit jméno Gustav M a každému alespoň trochu znalému jezdci se zježily chlupy na zádech. Okamžitě si totiž vybavil brutální sjezdové kotvy. Nové čtyřpístky by přitom měly do jisté míry navázat na Gustavovu pověst, avšak jejich prioritou není jen ohromující brzdná síla, ale také přijatelná hmotnost, stabilní výkon a čitelné ovládání.
Magura-Gustav-M
Magura Gustav M

Čtyři jsou víc než dva

Magura MT7 a MT5 - Tech NewsOn vlastně Gustav M nebyl čtyřpístkovou brzdou, i když tak vypadal. Využíval totiž pouze dvojice pístů na vnější straně a plovoucího uchycení třmene. Když pístky zabraly, dosedla jedna destička na disk, třmen se pohnul do strany a tím se přitiskla i druhá destička. Tak jako tomu bylo třeba u brzd Škody Favorit a řady dalších aut nebo motorek.

Dva a dva proti sobě

Nechme již Gustava Gustavem, zajímavější je páreček současných brzd Magura MT7 a MT5. Ty již skutečně využívají čtveřici pístů, respektive dva protisměrné páry v každém třmeni. Ten je přitom jednodílný – pro úsporu hmotnosti a zvýšení tuhosti – čehož jasným důkazem jsou černožluté čepičky v místě usazení pístů. Jejich průměr je shodně 17 mm. Tedy žádná asymetrie jako u Avidu Trail (SRAM Guide) nebo starého Shimana XT.

Co je malé, to je hezké

Jednou ze specialit těchto brzd je fakt, že jejich třmeny nepoužívají dvě velké destičky, ale čtyři malé, jištěné pomocí magnetu a pojistného šroubu. Ostatně Magura se netají, že jsou její nové čtyřpístky inspirované světem motocyklů! Jsme ale docela zvědaví, jak se budou pohybovat ceny náhradních destiček, když budete v jedné sadě potřebovat čtyři, nikoliv jen dvě.

Uvidíme a snad si i brzy osobně vyzkoušíme, nakolik silné tyto brzdy budou a nebudou-li až příliš agresivní. Asymetrické písty Avidu dávají smysl s ohledem na plynulejší modulaci. Čtyři velké písty Magury MT7 ale musí krotit něco jiného, aby vás to již při pohledu na jejich páku nevystřelilo přes řidítka do vesmíru.

Magura MT7 a MT5 - Tech News
Magura MT5

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Změť čísel

Docela zajímavé je také modelové označení a zařazení do současné nabídky. Místo toho, aby Magura přišla s jiným jménem pro své nové „velké“ brzdy, použila i zde písmenné označení MT. Aby se v tom ale člověk vyznal, je třeba si uvědomit, že sudé číslice značí dvoupístky, liché pak čtyřpístky. MT7 je tak aktuálním top modelem silnější řady. Levnější verze MT5 je jednak o něco těžší (380 g namísto 350 g jedné kompletní brzdy) a rovněž nenabízí možnost snadného nastavení rukou (kontaktní bod – nemá; vzdálenost od páky – imbusem).

Tolik o nových Magurách. Jakmile MTsedmičky dorazí do redakce, půjdou hned na naše testovací kolo a co nejdřív poté se s vámi podělíme o naše poznatky z praxe.

Ceny nových brzd Magura v EUR
Magura MT5 (380g) – 149 Eur
Magura MT7 (355g) – 259 Eur

Více o brzdách Magura na webu www.magura.com, případně na stránkách dovozce Pells.cz nebo v e-shopu pcshop.pells.cz

Foto: Magura

Magura MT7 a MT5 - Tech News
Magura MT7

Magura MT7 a MT5 - Tech News
Magura MT7 (foto: pinkbike.com)

Magura MT7 a MT5 - Tech News
Magura motocyklový třmen jako předobraz nových brzd MT7 a MT5 (foto: pinkbike.com)