reklama

reklama

Rocky Mountain Instinct Powerplay SL – První reálné seznámení

Budou to necelé tři měsíce, kdy se kanadský Rocky Mountain jako další z řady předních značek MTB vrhl po hlavě do oblasti lehkých eBiků! Nebyl by to ale právě Rocky, kdyby tuto třídu nepojal po svém! To v praxi znamená nejen nový rám, ale také zcela nový, vlastní a krásně lehký motor Dyname S4 Lite! Přivítejte na scéně Rocky Mountain Instinct Powerplay SL!

Obecné (světové) představení nové modelové řady Instinct Powerplay SL, proběhlo přesně 23. 10. 2024. Chvíli před Vánoci jsem pak již měl možnost toto kolo fyzicky držet v ruce, poprvé jej zapnout, nabít a vyrazit s ním do ostrého terénu. Sice jsem musel ještě chvíli počkat, abych trefil alespoň trochu rozumné povětrnostní podmínky a netahal úplně čerstvé a nezajeté kolo do největšího bláta a jiného marastu, ale i tuto podmínku se podařilo brzy splnit!

Nové kolo nemáš každý… TEST!

Je to vlastně i pro mě tak trochu svátek, mít na test kolo, které je zcela nové a nedotčené. Navrch jedno z prvních v ČR! Svého času nebylo zas až takovou výjimkou, že se do odborných testů posílala kola zcela nová, nevybalená, my testeři a redaktoři si je poté skládali, ladili pro první jízdy a mohli je hodnotit od jejich skutečně prvních reálných kilometrů.

Dnes je ale situace poněkud jiná, testovací „flotily“ bývají početně omezené a předem specifikované. Zároveň si řada prodejců nebo distributorů své produkty na začátek radši sama sestaví, zajede, doladí, až poté je pouští do „testovacího oběhu“. Pro mě osobně není fáze sestavování, zajíždění a úvodního ladění nikterak na překážku, plně ale chápu, že pokud má jít testovací kolo na zkoušku rovnou k zákazníkovi, měl by mít prodejce jistotu, že na něm vše funguje na 100 %!

Když už jsme zabrousili do tohoto tématu, můžeme rovnou zhodnotit, že v případě stroje Rocky Mountain Instinct Powerplay SL jsem, ani u zcela nového kola, nenarazil na žádný zásadní nedostatek. Kolo jsem sice z krabice osobně neskládal (prvně prošlo rukama Máry z Bikestocku), ale přede mnou na něm nikdo nejel, proto bylo skutečně značně syrové.

Jak se zajíždí eBike?

Když přitom celou záležitost se zajížděním nového kola promýšlím trochu více do hloubky, dochází mi, že lze vlastně narazit na určité rozdíly, pokud máte zcela nový „bio bike“, nebo naopak eBike? U klasiky (bez motoru) obvykle stačí zajet brzdy, doladit odpružení, někdy si musí lehce sednout výplet, jinak by vás nemuselo nic dalšího překvapit.

Naopak u eBiku lze narazit na skutečnost, že krom zmíněných mechanických jevů prochází jistou fází „záběhu“ také elektrický pohonný systém. Ač jsou sice moderní lithiové baterie značně vyladěné, sofistikované, schopné a nevyžadují obvykle žádné speciální zacházení (krom třeba dlouhodobého skladování), můžete u nich zároveň narazit na skutečnost, že se potřebují na začátku svojí pracovní kariéry trochu zformátovat. Tedy několikrát vybít a poté plně nabít, než jsou schopny pracovat skutečně naplno.

Tak se mi alespoň jevil projev zcela nové lehké baterie Rocky Mountain s kapacitou 480 Wh, která při prvních dvou jízdách „mizela“ docela rychle před očima. S každým dalším výletem a každým dalším nabitím jsem měl ale pocit, že jsou její schopnosti, kapacita a průběh vybíjení plynulejší, více ustálené.

Možná na to ale mělo vliv i moje prvotní zkoušení a objevování schopností a možností nového motoru Dyname S4 Lite, střídání různých jízdních režimů, profilů a výkonnostních křivek. S nimi jsem totiž nejvíce experimentoval právě při prvních jízdách, stejně tak jsem zkoušel různé náročné pasáže, abych zjistil, co celý tento systém umí!

*Vlastně třeba i při koupi nového telefonu mám často pocit, že při prvních cyklech mizí baterie až podezřele rychle, což může být vlivem jak potřeby jejího určitého „zformátování“, tak i faktem, že si s novým zařízením logicky více hrajete.

Něco víc o kole a jeho pohonu?

Jak už vám mohlo dojít, dnešní představení jsem pojal v hodně obecné rovině, abych vás trochu nalákal a navnadil ve snaze pídit se trochu blíže po schopnostech a dovednostech Instinctu Powerplay SL. Zároveň abych neprozradil příliš z obsahu plnohodnotného testu, který je v plánu na začátek sezony 2025.

Něco bych ale prozradit mohl už nyní, že? Tak předně, na test mám kolo velikosti LG, tedy o stupeň větší než loni v létě zkoušený Rocky Mountain Instinct (M) bez motoru, který mi neskutečně silně zabrnkal na mou osobní notu. Úžasné kolo! Naproti tomu aktuálně zkušený Rocky Mountain Instinct Powerplay SL na mě působil, již díky větší velikosti, celkově klidnějším, více vyrovnaným, serióznějším dojmem. *Jeho menší bráška bez motoru byl naopak pořádně divoký rebel!

Každopádně soužití s Instinctem PowerPlay SL bylo také parádní. Na začátku mě sice překvapila až zarážející hlučnost pohonu, zejména kladky, která přenáší sílu motoru na řetěz. Jak se ale ukázalo, i to byla především otázka kvalitního záběhu. Jinak je totiž toto kolo, se svým zbrusu novým motorem Dyname S4 Lite, až překvapivě tiché. Samotný motor bych se proto nebál označit za nejtišší jednotku, co jsem zatím v eMTB jezdil!

Pravdou ale zůstává, že mechanický hluk řetězu putujícího přes dvě kladky je zase o něco vyšší než u běžných eMTB systémů. Je vlastně plně srovnatelný s moderními High Pivoty s pomocnou kladkou. Víc než jinde je zde proto důležité kvalitní namazání řetězu!!!

Motor, záběr, výdrž?

Nejen konstrukčně, ale i svým projevem kola Rocky Mountain řady Powerplay vždy poněkud vyčnívala z davu, což platí i pro lehkou novinku Instinct Powerplay SL. Tradičně přesné až precizní je zde odečítání síly jezdce z čidla měřícího napětí řetězu, proto motor zabírá prakticky okamžitě a svou sílu dávkuje s až neskutečnou přesností.

Z hlediska jeho projevu si lze i v této lehčí a výkonově omezené variantě (Dyname S4 Lite – 65 Nm, 550 W / Dyname 4.0 – 108 Nm, 770 W) užít nanejvýš přirozený průběh záběru. Výkonové schopnosti, dle mojí dosavadní zkušenosti, plně korespondují s udávanými čísly, kdy jsem měl pocit, že je třeba systém Bosch SX o fous výkonnější, Dyname S4 Lite ale zase kontruje vyšším točivým momentem (Bosch SX 55 Nm, 600 W). Hodně ale také záleží na konkrétním nastavení motoru Rocky Mountain.

Po výše zmíněném „zformátování“ baterie na mě dobrý dojem udělala i výdrž a potenciální dojezd celého stroje Rocky Mountain Instinct Powerplay SL. A to i za situace, kdy se jezdilo v teplotách blízkých nule, nejednou i pár stupňů pod nulou, což baterkám a jejich vnitřní chemii zrovna dobře nedělá. I já byl zmrzlý jako rampouch!!!

Už jen drobný dovětek…

Z hlediska ovládání a možností nastavení je nový Instinct Powerplay SL klasickým zástupcem rodiny Rocky Mountain. Díky systému RIDE-4 lze snadno a rychle střídat 4 rozličné polohy geometrie, od téměř maratonsky laděné, až po dost divoký set vhodný pro skutečně náročné sjezdy. Víc už se mi ale prozrazovat nechce, ať mi zůstanou nějaké náboje pro jarní komplexní hodnocení.

Text a foto: Štěpán Hájíček