GHOST E-Riot – Třetí, poctivě vyšlechtěná generace | NEWS
GHOST Riot, později také Path Riot, byl svého času nějakým pojmem! Pak se ale na řadu let „uklidil ze scény“, aby se v roce 2021 vrátil. Od té doby ale jako by hledal sám sebe. Nyní se na trh dostává již třetí generace jeho elektrické podoby E-Riot, jež by mohla opět kápnout na tu správnou notu!
Předchozí E-Riot byl kolem po technické stránce sice vcelku dobře navrženým, bikem se systémem Bosch CX (5. gen.) s dobře přístupnou baterkou a pár zajímavými nápady, vzhledově to ale nebyl žádný velký „trhák“.
O to zajímavější a oku výrazně více lahodící se zdá být nejnovější 3. generace, která zjevně zatočila se všemi zbytečnými extravagancemi předchozích variant, vsadila na čisté linie, kvalitní materiály, jednotné zdvihy a osvědčená technická řešení. K tomu všemu GHOST přihodil i nápadité a neokoukané laky, stejně jako lákavé parametry a celkový pocit skutečné vyzrálosti. To by mohlo zafungovat!
Přímá cesta je ta nejkratší!
S příchodem nové třetí generace řady GHOST E-Riot dochází ke vcelku vítanému zjednodušení už jen ve škále nabízených modelů. Jak se dříve členil E-Riot na verze AM a EN (rozdíl ve zdvihu a výbavě), tak bude nyní v nabídce pouze jedna výchozí třída s poctivými zdvihy 170/160 mm, s mullet koncepcí (29“/27,5“), s plně karbonovým rámem a čtveřicí vcelku logicky odstupňovaných modelů, ať již cenou, tak i výbavou.
Co vás v případě nové generace E-Riotů jistě jako první zaujme je celkové zjednodušení designu, tedy jak celkové siluety, tak i třeba konstrukce zadní stavby. Kolu nyní dominují prakticky rovné trubky (velký pozitivní posun), ale také přímočařejší podoba zadní stavby využívající myšlenky systémů s „virtuálním bodem otáčení“ (oblíbené obecné označení VPP).
Fakticky se jedná o přímého pokračovatele dříve užívaného řešení Traction Link®, kterému se u 3. generace E-Riotu říká jednoduše TractionLink® 2.0. Ano, stále je ve hře pevný zadní trojúhelník a dvě vahadla spojená s hlavní částí rámu, avšak jejich pozice a poloha působí u novinky mnohem přirozenějším, pro nás technické šťouraly, logičtějším a lépe čitelným dojmem.
*Mám takový pocit, že snad ještě dříve, než bych tento článek vydal, přijde někdo s názorem, že aktuální Tractionlink 2.0 je poměrně slušnou kopií systému DW-link jak jej používá třeba Pivot, ale… Jasně, inspirace tímto řešením je zde vcelku jasně patrná, ale pokud nedochází k patentovému křížení… Ostatně v dnešním světě MTB se tak jako tak používá jen pár systémů zadního zavěšení, které se jen různě variují. Takže pokud to funguje a nikdo se s nikým nesoudí!!!
Nejnovější Bosch CX, velká baterka, slušná hmotnost
Přesuneme-li na chvíli pozornost od souhrnného celku k jednotlivým detailům a specifikacím, neměli bychom rozhodně přehlédnout, že nová podoba Ghostu E-Riot povolala do služby poslední, pátou generaci pohonu BOSCH CX, představenou a námi odzkoušenou koncem minulé sezóny.
Tedy řešení, které kolu poskytuje již dobře známé základní parametry – 85 Nm, 600 W, 340 % dopomoci. K nim navíc přidává ještě lepší a přesnější dávkování síly, stejně jako nové modernější, výkonnější a zároveň lehčí baterie. Konkrétně GHOST E-Riot počítá u všech modelů s aktuálně nejvyšší kapacitou 800 Wh, přičemž tato baterie (PowerTube 800) je s hmotností 3,9 kg o slušných 400 g lehčí než její předchůdce – PowerTube 750 (4,3 kg).
Už jen díky tomu, ale také zásluhou karbonového rámu a poctivě vybíraných komponentů, míří nový GHOST E-Riot na cílovou hmotnost 23,5 kg (vel. L). To u plnohodnotného e-Endura se zdvihy 170/160 mm, vidlicemi Fox 38 nebo RockShox Zeb a velkými tlumiči Fox Float X2 či RockShox Vivid Air je vlastně velice pěkná hodnota!
Netradiční integrace s překvapením…
Samotný pohon BOSCH CX 5. generace snad není nutné znovu „rozpitvávat“, k tomu poslouží starší články (představení / praktické postřehy). Zajímavější se jeví otázka netradičního přístupu značky GHOST k integraci jednotlivých kontrolních prvků. V základu u E-Riotu 3. generace vlastně nacházíme staré dobré součásti jako je dálkové bezdrátové ovládání Mini Remote, displej Kiox 300 a základní řídící jednotku System Controller.
Kouzlo přístupu vývojářů GHOST ale spočívá v tom, že Kiox 300 není nikde na řídítkách, nýbrž je „ubytován“ přímo v rámu, kousek za hlavou. Tedy přesně na místě, kde se jindy nachází System Controller. Ten si proto musel najít jiné místečko, ale jaké?
V Ghostu přišli s poměrně netradičním nápadem schovat klíčový System Controller na spodní stranu horní trubky, konkrétně do její zadní části, nad rezervoárem tlumiče. Vtipné mi přijde vysvětlení, že je toto místo zvoleno záměrně tak, aby byl onen základní ovládací prvek, sloužící ke startu celého systému, skryt před zraky zlodějů.
*Podle mě to vlastně není až taková „bl…t“ jak by to mohlo na první pohled znít. Jen to tedy nikde moc nešiřte, ať se tuto skutečnost nedoslechnou všichni eMTB chmatáci!!!
Stabilita i agilita, ale také vysoká nosnost
Když se ještě jednou vrátíme k celému kolu, tak poměrně lákavě vypadají i další deklarované parametry. Začít můžeme s úhlem hlavy, který slibuje moderních 64° pro jisté vedení a vysokou stabilitu. Sedlový úhel 77,5° by zase mohl zajistit vyrovnaný projev ve výjezdech.
Kontrastem k velkému přednímu kolu a více položené vidlici je menší zadní obruč (27,5“), ale také vcelku kompaktní zadní stavba – 445 mm. Výsledkem by tak měla být již naznačená jistota a stabilita v přímém směru, zároveň i dostatečná živost, nebo chcete-li agilita v zatáčkách.
Ne zrovna častým a veřejně prezentovaným údajem je celková nosnost, která zde činí 150 kg (kolo + jezdec + náklad). Prezentovaná je jako jedna z předností, zejména ve smyslu možného vyššího zatížení, modelově při expedičních cestách – e-MTB bikepackingu.
Nevím jak vám, ale mně se nové Ghosty E-Riot už jen na fotkách a ve videu dost líbí, budu se tedy rozhodně snažit jeden s těchto strojů získat v letošním roce na test. Ať se v praxi ukáže, jestli je 3. generace E-Riotu, na níž bude jezdit třeba i Tomáš Slavík (insta), skutečně tak vyzrálá, jak se jeví od stolu!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Ghost Bikes
Více informací: www.ghost-bikes.com
České ceny např. u: www.mojekolo.cz
GHOST E-Riot 3. generace – přehled
- Zdvihy: 170/160 mm
- Kola: 29“/27,5“ (mullet, MX)
- Hmotnost: 23,5 kg (vel. L)
- Nosnost: 150 kg
- Úhel hlavy: 64°
- Délka zadní stavby: 445 mm
- Materiál: Karbonový rám i zadní stavba, hliníková ramena
- Pohon: BOSCH CX 5. gen (85Nm, 600 W)
- Baterie: PowerTube 800 (800 Wh, 3,9 kg, vyjímatelná)
- Ovládací a kontrolní prvky: BOSCH Mini Remote, Kiox 300 (integrovaný), System Controller
Jaké modely nabízí nová řada GHOST E-Riot?
- GHOST E-RIOT LTD: Exkluzivní verze s prvotřídním vybavením včetně karbonových ráfků DT Swiss, doplňků Truvativ, 220mm kotoučů a bezdušových plášťů Continental s vložkami PTN
- Odpružení RockShox ZEB/Vivid Air | Brzdy SRAM MAVEN Silver | Řazení SRAM GX T-Type
- GHOST E-RIOT Full Party: Model určený pro jezdce, kteří hledají maximální výkon a zábavu
- Odpružení Fox 38/Float X2 Factory | Brzdy SRAM MAVEN Silver | Řazení SRAM GX T-Type
- GHOST E-RIOT Pro: Dokonalá rovnováha mezi cenou a výkonem, ideální pro ambiciózní jezdce, kteří nechtějí dělat žádné kompromisy
- Odpružení Fox 38/Float X2 Factory | Brzdy Shimano BL-M6100 | Řazení Shimano XT
- E-RIOT Advanced: Vstup do světa E-RIOT s veškerými zásadními funkcemi a kvalitními komponenty
- Odpružení RockShox Domain/Super Deluxe | Brzdy SRAM DB8 | Řazení SRAM NX Eagle