reklama

reklama

PELLS Stormer FS 1 – Nehrb se, ti říkám! | TEST

Za poslední roky postupně „vyzobáváme“ různé zajímavé a často i dosti rozdílné modely z nabídky PELLS, abychom vám ukázali nejen jak široká je dnes nabídka tohoto tradičního českého výrobce, ale především, jak její kola fungují. Vlastně vůbec poprvé jsme sáhli do sekce elektrických strojů a rovnou vybrali jejího „nejdrsnějšího“ zástupce – model PELLS Stormer FS 1.

Musím říct, že mě vlastně dost baví už jen to, že PELLS dokáže na jedné straně nabízet elegantní a nápaditě lakované sportovní modely, typicky třeba uhlíkovou raketu Pells Duke (test rok 2022), případně všestranné a schopné gravelbiky jako je Pells Raw 3 (test 12/2023). Vedle nich ale umí i hrubší terénní stroje s o poznání méně nápadným vzhledem, zde se mi vybavuje třeba Pells Tarpan TR (test 05/2023), který má asi nejblíž k dnešnímu „kandidátovi elektrických věd“ – Pellsu Stormer FS 1.

Tedy alespoň svými zdvihy a základním trailovým učením určením, stejně jako chutí po dostatečné terénní zábavě, jinak si ale tyto modely vlastně příliš podobné nejsou. Tarpan TR (AM) je totiž stále tvarově poměrně konzervativní, z davu nevyčnívající, kdežto Stormer FS, alias „pan Bouřlivák“, to je hnedle jiný pán! Pán hromů, blesků, ale také wattů a newton-metrů. I když pravda, Thorr (či Thorr Evo) je modelové označení pro eBiky Pells s pevným rámem, tak ať to vše nemícháme příliš dohromady. 

reklama

Otočit nahoru a spustit dolů

Když se blíže podíváme na model Pells Stormer FS, v nabídce jsou tři různě vybavené varianty, najdeme poměrně hrubě tesané eBiky, které jsou postavené (logicky, či automaticky) na průměru 29“. Nabízí zdvihy rozumných 140 mm nad oběma koly a ke svému pohonu povolali jednotky Bosch CX (85 Nm) s nikterak ošizenou kapacitou baterie 750 Wh!

Poměrně zajímavá je i konstrukce a další parametry tohoto rámu. Dosti svérázný a těžko přehlédnutelný je „hrb“ za hlavovou trubkou, z konstrukčního hlediska je ale zajímavější usazení motoru a baterie. Již zmíněná pohonná jednotka Bosch CX je totiž pootočena o 45° („čumákem vzhůru“), díky čemuž bylo možné spustit baterii skutečně nízko a získat tak ideální rozložení těžiště.

Toto řešení přináší zároveň i celkově vyšší tuhost rámu, už jen díky přítomnosti plné spodní trubky, prosté zbytečných otvorů (baterie se vysouvá spodem). Vedle toho je v poctivé, celoobvodové hliníkové kleci, usazen i samotný motor Bosch CX, čímž pevnost rámu v této klíčové oblasti dále roste.

Kam s tebou, chlapče?

Když jsem si poprvé přebíral Pells Stormer FS k testu, potěžkal jsem si ho v ruce a zjistil, že to není rozhodně žádný drobeček. Pozdější vážení ukázalo hodnotu 25,3 kg (vel, L, bez pedálů). Jistě, není to málo, na druhou stranu zjištěná hmotnost vlastně nijak nevybočuje z kategorie hliníkových plně odpružených eBiků s pohonem Bosch CX a velkou 750 Wh baterií.

Další pátrání mě zavedlo k výbavě, kde třeba Pells opět zajímavě kombinuje dvě rozdílné značky odpružení – vidlice Marzocchi Bomber Z2 a tlumič RockShox Deluxe Select. Ale jak už jsem si třeba na Tarpanu TR mohl minulý rok ověřit, i takovéto mixy mohou být až překvapivě funkční.

K uzavření svého „myšlenkového cyklu“ jsem do svých rovnic zanesl i jednotnou hodnotu zdvihu 140 mm a začal přemýšlet, kam toto kolo vzít, jaký terén mu nadělit, kde by se mu mohlo líbit? „Zkusme různé situace a uvidí se!“ Zajímavý a lákavý se totiž zdá být, vedle řady jiného, také úhel hlavy 64,5°!

Zvládnu jeho roztažená křídla?

Pojďme to vzít ale tradičně od posedu, s nímž jsem se musel zprvu trochu sžívat, vlastně už jen proto, že jsem na test dostal kolo velikosti L, přestože obvykle preferuju Mka. Ale ani větší rozměry mi většinou nedělají vrásky na čele a problém to nebyl ani zde.

Zároveň totiž musím uznale pokývat hlavou třeba už jen nad tím, že si je Pells zřejmě vědom větších rozměrů svého rámu, proto jej standardně osazuje kratičkým představcem (35 mm) a solidně širokými řídítky (780 mm). Já sám si tyto díly později vyměnil za jiné, tvarově mně o něco příjemnější, ale už jen tento koncept a přístup zde dává jednoznačně smysl.

Výsledný posed je tak lehce delší, než bych možná v této třídě čekal, což je umocněno větší velikostí rámu (L). Dohromady mi to ale nepřišlo nijak přehnané. Poměrně velké a dlouhé je toto kolo i při celkovém pohledu (rozvor, reach, délka zadní stavby atd.), ale i to se s postupem času ukázalo jako něco, co v konečném důsledku nachází své opodstatnění v praxi.

Najde-li svého kormidelníka…

Zkusme si nemazat med kolem pusy a říct si natvrdo, že je Pells Stormer FS poměrně dlouhý parník, skoro až zaoceánský křižník, jenže on takový asi prostě má být. Kdybych si vystačil s rychlými soudy, pak bych nejspíš řekl, že má toto kolo největší potenciál při pohodovém courání se krajinou, kdy si užíváte výkonu silného motoru Bosch, a tedy i možnosti šetřit své vlastní síly, poklidně brouzdáte krajinou, kocháte se, nehledáte žádné terénní nesmysly!

Ano, v tomto režimu je Stormer FS skvělým společníkem, který klade na svého kormidelníka jen minimální nároky. Jenže když s vámi šijí rozverní MTB čerti, pak se s pouhou cyklostezkou smířit rozhodně nehodláte. V takovém případě vás nejspíš napadne prozkoumat, co takové kolo zvládne ve skutečném terénu?

Uvažte ho na silný řetěz!

Jak jsem výše vyjmenoval více parametrů, údajů a specifik tohoto kola, tak asi nelze očekávat, že bude Pells Stormer FS vyslovený terénní divočák. Také, že není! Fakticky je ale schopnější, než byste si možná mysleli! Pokud začnu u limitů a omezení, pak jsem na hranice občas narážel v situacích, kdy byly traily už hodně členité, zamotané, rozvlněné… V takových místech začal Stormer FS občas ztrácet svou jistotu a nadhled, jindy mě ale dost překvapil.

Skutečně, když mu nabídnete přiměřeně náročný terén, dokáže zahrát skutečně parádní divadlo. Kupříkladu si vybavím přehledné, ale jinak dost rozbité a strmé sjezdy, které jsem, už jen díky dosti volnému úhlu hlavu, projel s klidem a jistotou, až jsem žasl.

Čím déle jsem s tímto „Bouřlivákem“ jezdil a čím víc jsem se s ním sžíval, tím lépe nám spolu bylo. Postupně jsem poznal a pochopil, jakým situacím se mám radši vyhýbat, zbytek jsme si ale užívali skutečně dosyta. V principu stačilo vybírat rozumné, ale klidně i trochu náročnější trailové, či all-mountain stezky, které byly dostatečně přehledné, a ono to prostě fungovalo.

Dále za humny zahrajeme si na bubny

Jiným příkladem může být jeden výlet kousek dál od domova, do hlubokých lesů plných středně náročných trailů, často obsypaných hromadou ostrého kamení a všudypřítomných kořenů, kde nám spolu bylo skutečně krásně. Jasně, vybavím si i jiná kola, s nimiž jsem si tuto konkrétní lokalitu vychutnal ještě o něco víc (např. Giant Trance X Advanced E+ Elite), ale to sem nepleťme.

Místy jsem ho dostal i do poměrně náročných sekcí, kde už trochu skřípal zuby, když ale kormidelník vybral rozumnou stopu a zvolil přijatelnou rychlost, pak jsme s klidem propluli i nejedny divoké peřeje. Všechna čest.

OVLÁDÁNÍ – shrnutí

Pokud bych měl ještě jednou lehce shrnout dojmy z ovládání Pellsu Stormer FS, pak je třeba přiznat, že je toto kolo hodně klidné a stabilní, což je dané délkou celého stroje, dosti volným úhlem hlavy, ale také hmotností, rozložením těžiště a dalšími parametry.

Už jen proto si Stormer FS nepotrpí na žádné přehnané divočení ze strany svého pilota, vysloveně strnulý a netečný ale také není. Jen si člověk musí najít to správné „flow“, které sedí jemu i kolu a pak si může tento styl projevu skutečně užívat.

Fajnový, jistý a více než schopný je navíc Stormer FS i v technických a prudkých výjezdech. Opět, není to kolo, které by se vyžívalo v kdovíjak záludné technice, v místech, kde je potřeba neustále a precizně manévrovat… Když se ale zvolí rozumný a vyrovnaný přístup, pak se kladně zúročí třeba i delší zadní stavba a vy můžete stoupat pomalu kolmo k nebi.

reklama

ODPRUŽENÍ – Souznění dvou rodů

Minimálně jednou jsem se zmínil o tom, že je u Pellsu Stormer FS použita dosti netradiční skladba odpružení (vidlice Marzocchi – vlastněno Foxem / tlumič RockShox). Ale ono to vlastně dohromady i tady slušně funguje.

Už jen Marzocchi Bomber Z2 (140 mm) je poměrně příjemným, schopným a dobře čitelným kouskem. Nejspíš ode mě neuslyšíte, že mě tento Bomber uhranul svým máslově jemným krokem a skálopevnou tuhostí, to bychom ho poněkud přechválili, celkově je ale fajn. Vzhledem ke zdvihu a zaměření jde o rozumně tuhý, přiměřeně vnímavý a komfortní, ale také dobře vyvážený kus, který statečně zvládal i vyšší zatížení pod vahou poctivého eBiku.

Mr. Deluxe

Přeostříme-li na zadní stavbu, pak ani ona nehrála „druhé housle“, naopak až nečekaně dobře doplňovala projev vidlice. Pravda, ani od vcelku tradiční čytřčepové sestavy s tlumičem RockShox Deluxe Select nečekejte vyslovenou záplavu jemnosti a komfortu, nepříjemným natřásáním kostí v její společnosti ale také trpět nebudete.

Řekl bych, že i zadní odpružení bylo, vcelku záměrně, navrženo pro klidnější a střízlivější projev, třeba už jen proto, aby se jezdci, kteří nejsou tak úplně navyklí světu plného odpružení, hnedle nezalekli neřízeného rozkolíbání. Takový „Pells style“.

Dohromady je zadní stavba solidně tuhá a efektivní, kolo se s nadšením a chutí hrne vpřed, odpružení přitom nabídne dostatečný komfort a rozumnou míru aktivity. Hlavně ale klidný, vyrovnaný a dobře čitelný projev.

POHON BOSCH CX

Svůj vlastní blok textu a své vlastní povídání by si jistě zasloužil i použitý motor Bosch CX, případně související uživatelské rozhraní jako je displej Kiox 300 nebo dálkové ovládání LED Remote vlevo na řídítkách. Neřkuli použitá baterie PowerTube 750 Wh. Jenže toto vše už většina z vás nejspíš dobře zná, buď přímo z vlastní zkušenosti, nebo třeba z našich testů.

Proto snad bude stačit shrnutí hovořící o tom, že Bosch a jeho systém CX jsou dnes jedním z těch řešení, které udávají směr vývoje, už jen svým projevem, silou a výkonem, možností úprav a uživatelské kontroly přes aplikaci eBike Flow a dalšími příjemnými okolnostmi.

Pro mě osobně je Bosch CX zlatý standard, vysoko postavená laťka, podle které často porovnávám ostatní řešení. Zklamán jsem rozhodně nebyl ani v tomto případě. Ostatně výše jsem již stačil zmínit, jak velký objem nastoupaných metrů jsme společně zvládli za jeden den (teplo ten den vysloveně nebylo), podobně, že jsem neměl problém pokořit s tímto kolem ani řadu svých oblíbených eBikových výzev!


reklama


KOMPONENTY


Pells Stormer FS 1 – závěr

Pells Stormer FS je jedním z kol, které jsem měl vyhlédnuté pro praktický test již poměrně dlouho dopředu. Sice mě, po stránce vzhledu, o něco více lákají tvarově uhlazené, naopak barevně často dosti odvážné sportovní stroje Pells… Ale on už ten kontrast hrubě tvarovaného, snad až průmyslově vyhlížejícího hřmotného eBiku Pells Stormer FS s nenápadným šedo-modrým lakem, má také své specifické kouzlo.

Byl jsem zároveň dost zvědavý na to, jak Pells uchopil a zpracoval právě tuto kategorii, která je, od jeho historicky převážně sportovního zaměření, už dosti vzdálená. Výsledek je takový, že v sedle Stormeru FS člověk pozná určitý rukopis Pells, třeba spíše klidnější a efektivnější, nikoliv však rozhodně „mizerné“ odpružení, které velice dobře plní své poslání.

Co mě asi nejvíce překvapilo, převážně v dobrém, je ovládání tohoto kola definované jeho celkovými rozměry i výrazně položenou hlavou. Tato konfigurace vyzařuje obrovský klid a jistotu, až si člověk zprvu říká, že bude nejjednodušší s ním jen v poklidu proplouvat nenáročnou krajinou. Ano, i toho se můžete do sytosti nabažit, omezit se zároveň jen na takovýto způsob využití by ale byla velká škoda.

Když totiž přijdete na kloub specifickému projevu tohoto kola, zjistíte kupříkladu, jaká je legrace drtit řadu svých dobře známých trailů odspodu nahoru! Ale bavit se budete, samozřejmě, i směrem dolů.

Pells Stormer FS možná není super technický eBike, který by volal po tom, abyste v jeho sedle kreativními způsoby vytěžili každou zatáčku a každý kámen… Zároveň vás ale nebude zásadně omezovat, naopak vás rád vezme do míst, kam se s jiným kolem třeba i zdráháte vyrazit. Je to prostě vyrovnaný a schopný parťák, kterého ani v nejmenším neodradí nápad vyrazit do hlubokých hvozdů dále od ruchu civilizace s touhou užít si zde poctivé eMTB dobrodružství.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Podobné kamenné chodníčky nejsou zrovna doménou Pellsu Stormer FS, ale i takové sekce s ním lze zvládnout.

PLUS

  • Velice dobrý poměr ceny, výkonu a výbavy (akční cena)
  • Od pohledu dost zajímavá stavba a profil rámu, který se bude líbit, nebo naopak vůbec ne!
  • Pochvala patří konstrukci s pootočeným motorem a baterií posunutou před motor, stejně jako pevné kleci okolo motoru. Rám je díky tomu v těchto místech krásně pevný a masivní.
  • Popisovaná konstrukce přispívá i k příjemně nízko posazenému těžišti
  • Geometrie, třeba už jen z obrázku, možná vypadá troch divoce, výsledek ale funguje velice dobře
  • Pells Stormer FS je hodně jistý, klidný a stabilní, nevadí mu pohodové brouzdání nenáročnými traily, v divočejším trénu ale dokáže slušně překvapit
  • Ovládání chce svůj specifický přístup, pak ale i do vašeho těla přejde onen klid a rozvážnost. Mě to vlastě dost bavilo!
  • Odpružení není sice super komfortní, odvádí ale velice slušnou práci. Nabízí dostatek akce, a hlavně skvěle čitelný projev.
  • Příjemným překvapení byly pláště Continental TrailKing, které jsou mimořádně všestranné. Navíc se mi líbil jejich velký objem i přes udanou šířku „pouze“ 2,4“.
  • Pohonný systém Bosch CX je zkrátka a dobře osvědčená klasika, která nabízí dostatek síly, skvělé využití výkonu, široké možnosti osobního nastavení, praktickou aplikaci a řadu dalšího. Třeba i baterii s velkou kapacitou (750 Wh) a tedy dlouhý dojezd.

MÍNUS

  • Zprvu zajímavé, později trochu nepraktické se ukázalo být umístění nabíjecí zásuvky nahoře za hlavou – kabel sem úplně dobře nedosáhne.
  • Uchycení hlavního čepu zadní stavby působí, zejména proti masivní přední a středové části rámu, trochu ochuzeně. Neměl jsem ale pocit, že by kvůli tomu byla zadní stavba nedostatečně pevná.
  • Rozdílnost výrobců odpružení působí trochu zvláště, vidlice a zadní stavba ale spolu dostatečně souzní.
  • Poněkud nezvyklé mi přišlo umístění displeje Kiox 300 za řídítky, vedle představce, ale to je především otázka zvyku. Případně mu můžete najít jiné místo, možnosti jsou otevřené.
  • Osobně bych dal přednost drobnému dálkovému ovládání pohonu (Bosch Mini Remote) před větší krabičkou (LED Remote), ale to už jen zbytečně šťourám do téměř nepodstatných detailů…
Pells Stormer FS 1