reklama

reklama

BOSCH Smart System – Nyní ještě chytřejší… Displej! | TECH NEWS

Pohonný systém Bosch patří aktuálně mezi úzkou špičku elektrických asistentů, které můžete na svém kole použít. Německý průmyslový gigant tuto situaci a svou přední pozici zjevně dost intenzivně vnímá, proto se snaží svoje systémy neustále vylepšovat a zdokonalovat. Aktuálně si dal proto záležet na dalším vylepšení své aplikace eBike Flow, ale i na komunikaci kola s jezdcem skrz plně grafický displej Kiox 300 či Kiox 500.

Nejnovější update appky eBike Flow (Google Play/App Store) a souvisejícího firmwaru přímo ve vašem kole přitom přináší celou řadu praktických vylepšení, nejen pár kosmetických změn. Pojďme si je vyjmenovat ve stručném výpisu a poté si je popsat blíže jednu po druhé.

  • Dynamicky se měnící údaje zobrazené na displeji Kiox 300/Kiox 500 v závislosti na jízdní situaci (výjezd/sjezd/rovina/parkování)
  • Možnost individuální sestavy jízdních režimů
  • Možnost připojení bezdrátových měřičů tepové frekvence a zobrazení aktuální hodnoty TF na displeji Kiox, případně na obrazovce „Ride“ v aplikaci eBike Flow
  • Nové a podrobnější zobrazení výškových profilů, ale také údajů o výkonu a využívání jednotlivých jízdních režimů
  • Nový režim Limit pro „rychlá elektrokola“ (speed pedelec) nabízí možnost omezení maximální rychlosti na 25 km/h

reklama

Dynamické zobrazení údajů na displejích Bosch Kiox

Dalo by se říct, že ústřední novinkou poslední aktualizace firmwaru a aplikace eBike Flow je možnost dynamického, automaticky se měnícího, zobrazení nejdůležitějších údajů na displeji Kiox dle konkrétní jízdní situace. Příslušná funkce se jmenuje „Dynamické zobrazení“ a týká se, jak již bylo řečeno, displejů Kiox 300 a Kiox 500.

Vtip této novinky spočívá v tom, že se zobrazení údajů na displeji Kiox průběžně (automatiky) mění podle toho, kde a v jaké situaci se se svým kolem právě nacházíte. Pro bližší představu – pokud jedete do kopce, zobrazí displej váš osobní výkon, kadenci šlapánínastoupané metry. Cestou z kopce se zobrazení automaticky přepíná na údaje o aktuální rychlosti. Při jízdě po rovině budete mít zase přehled o ujeté vzdálenosti a předpokládaném dojezdu ve vztahu k aktuální kapacitě baterie. 

Poslední možností je situace, kdy kolo nehnutě stojí. V tomto případě systém automaticky zobrazí souhrn zajímavých údajů z aktuální vyjížďky: maximální a průměrnou rychlost, ujetou vzdálenost a celkovou nadmořskou výšku, dobu jízdy a zbývající dojezd.

Neřeknete nikomu, že ten člověk přede mnou je Keli a sedí na gravel-biku, že? 🤣

Jízdní režimy na povel

Dosud byly výrobcem elektrokola vždy přednastaveny čtyři pevně dané jízdní režimy, i to se ale nyní mění! Počínaje aktuální aktualizací si bude možné vybrat ze všech dostupných jízdních režimů a ty pak poskládat tak, jak kdo chce a potřebuje.

Toto specifické osobní nastavení lze snadno specifikovat v aplikaci eBike Flow podobně jako řadu jiných věcí. V praktické rovině si lze představit třeba situaci, kdy nepotřebujete využívat režim ECO a místo něho si zvolíte jako základ třeba režim SPORT, nebo kterýkoliv jiný. Toto nastavení hledejte v aplikaci eBike Flow pod záložkou „Vlastní jízdní režimy“.

Tepová frekvence a výškový profil vždy na očích

Ať už čistě kvůli kvalitě tréninku, pro vlastní zdraví, nebo jen pro dobrý pocit… Pro mnoho jezdců je i na eBiku důležitým parametrem jejich aktuální tepová frekvence, měřená nejčastěji (a nejpřesněji) pomocí hrudního pásu, případně pomocí hodinek. Všechna tato (kompatibilní) zařízení lze nově spárovat pomocí Bluetooth rovněž s aplikací eBike Flow.

Díky tomu se tepová frekvence během jízdy zobrazuje na displejích Kiox 300/500 nebo na obrazovce „Ride“ přímo v aplikaci. Podobně, jako si už dnes můžete na displejích Kiox nechat zobrazit úroveň nabití telefonu, aktuální nadmořskou výšku získanou z GPS dat vašeho chytrého telefonu apod.

Tepová frekvence – z bezdrátově připojeného měřiče se nově zobrazuje během jízdy na displeji Kiox nebo na obrazovce „Ride“ v aplikaci eBike Flow.

Přesné plánování díky dokonalé znalosti profilu tratě

Plánujete-li dopředu svou trasu, případně pokud sledujete svůj postup v reálném prostředí, nejednou přijde vhod informace, kde začíná nejtěžší stoupání, či jak velké převýšení nebo kolik vrcholů vás ještě čeká? Třeba už jen proto, aby si člověk mohl na správném místě doplnit pití, najíst se apod.

Pro přesně takovéto „plně informované“ plánování lze využít další novou funkci „Výškový profil“. Díky ní budete mít vždy dokonalý přehled o tom, co dalšího vás na vaší trase čeká. Podrobný profil lze přitom zobrazit jak v aplikaci eBike Flow, tak i přímo na displeji Kiox.

Starší podoba plánovače tratě… Novější verzi dodáme brzy.

Výkon a smysluplné využití dopomoci

S novinkami týkajícími se analýzy trasy a vlastního výkonu jsme stále ještě neskončili. Další praktickou funkcí může být nové zobrazení „Používání jízdních režimů“, kdy lze tato data přehledně zobrazit na displeji Kiox 300/500. Zde, prostřednictvím přehledného koláčového grafu, bude možné snadno zhodnotit, jaký byl poměr využití jednotlivých režimů dopomoci (včetně režimu Off).

Obrazovka označená „Podíl výkonu“ dále poskytuje informace o průměrném vlastním výkonu jezdce v porovnání s průměrným výkonem jeho pohonné jednotky. To vše na základě údajů z aktuální aktivity a zvoleného jízdního režimu.

Bacha, jedu na omezovač!

Pro vyznavače klasického eMTB asi nic, co by je mělo zvednout ze židle, ale i u tohoto bodu se zastavme. Řeč je o „Režimu Limit“, který omezuje maximální rychlost „rychlostního elektrokola“ (speed pedelec) na legislativní hranici 25 km/h. Nový režim lze vybrat jako jeden z vlastních jízdních módů. Je přitom určen pro jezdce na kolech typu speed pedelec, aby měli možnost snadno upravit svou cestovní rychlost všude tam, kde je to vhodné nebo nutné. Trochu jako když se na závodech Formule 1 omezuje rychlost pohybu v boxech.

Tato novinka může být přínosná třeba i v případech, kdy jedete na výlet s jinými jezdci na elektrokolech, jejichž stroje mají omezenou podporu právě na legislativní hranici 25 km/h. Navíc, jelikož snížená maximální rychlost, vedle jiného, snižuje také spotřebu energie, mohou uživatelé kol typu speed pedelec tuto funkci cíleně využít i pro lepší využití energie na delších cestách.

Nový jízdní režim je k dispozici pro stroje kategorie speed pedelec prodávané primárně v Evropě. Zákonné požadavky vztahující se na tuto kategorii (certifikovaná helma, SPZ, povinné ručení, stejně jako zákaz používání cyklostezek) platí vždy, tedy i při využití Režimu Limit.

Režim Limit pro kola „speed pedelec“ – omezuje jejich maximální rychlost na 25 km/h. Toto nastavení usnadňuje jízdu po městě i vyjížďky s ostatními majiteli klasických elektrokol.

Aplikace eBike Flow – aktualizace dostupná již nyní!

Samotnou aplikaci eBike Flow, nebo její aktualizaci si můžete bez dalších poplatků stáhnout z příslušného online tržiště (Google Play/App Store). Po úspěšné aktualizaci aplikace samotné a následně i systému elektrokola lze využít všechny výše popisované nové funkce a vylepšení.

BOSCH Smart System | Aktualizace 02/2024

reklama

Aktualizace za pár minut! Aneb moje osobní postřehy

Už ve chvíli, kdy jsem tuto aktualitu připravoval, jsem si říkal, že si vše hned zkusím i sám na sobě a na svém aktuálním „služebáku“ – Mondraker Crafty R. Celý proces a postup je maximálně jednoduchý. Nejprve stačí navštívit příslušné „tržiště“ s aplikacemi a svou appku eBike Flow jednoduše aktualizovat. Pokud se tak nestalo již automaticky.

Následně je potřeba připojit se ke kolu, v záložce „Vaše kolo“ otevřít „Aktualizace eBiku“, pokud vám ji appka nenabídne hned na úvodní stránce, a pak už jen postupovat podle pokynů na obrazovce. Pokud jste někde na signálu, pak celý proces nezabere víc jak 10 minut. Navíc, třeba ve fázi stahování aktualizace lze kolo nadále používat. Až když se zahájí proces samotného spuštění aktualizace přímo v kole, budete informováni, že: „Teď je potřeba s kolem chvíli nehýbat.“

Loňská letní prezentace nového systému Bosch Performance Line SX (foto: Adam Maršál)

Já sám si po této aktualizaci přeskládal režimy dopomoci, už jen pro ten pocit, že prostě můžu! Sám osobně stejně nejvíce využívám režim eMTB, hodně výjimečně TURBO a v případě potřeby a nutnosti šetřit s kapacitou baterie volím „něco menšího“. Aktuálně jsem si v appce (v kole) nechal TOUR+, SPORT, eMTB, TURBO s tím, že jsem ECO „hodil do koše“!

Takové je aktuálně moje nastavení a moje nejnovější postřehy z daného vylepšení appky a firmwaru. Další nové funkce a možnosti budu postupně zkoušet a testovat, brzy vám o nich řeknu víc.

Text: Štěpán Hájíček, Bosch / Foto: Bosch, Štěpán Hájíček