reklama

reklama

BOSCH 2023 – Technologie, bezpečnost, připojení (NEWS)

Zhruba před týdnem jsme si ukázali a názorně popsali zcela nový lehký motor BOSCH Performance Line SX určený pro „nízkotučné“ eMTB stroje, elektrické gravel biky, ale třeba i městská kola. Toto úvodní představení se zaměřovalo hlavně na samotný motor a první praktické dojmy v jeho společnosti. Bosch ale před týdnem představil řadu dalších novinek, systémů, doplňků a dalších inovací.

BOSCH Performance Line SX – lehká rekapitulace

Snad vše podstatné, včetně praktických dojmů z krátkých testovacích jízd, jsme vám přinesli již v minulém článku, každopádně pro úplnost začneme stručnou technickou rekapitulací.

Klíčovou novinkou značky Bosch pro letošní rok je zejména motor s označením Performance Line SX, který je zcela novou entitou v rodině elektrických asistentů Bosch. Základní konstrukcí sice vychází z řady Performance CX, přináší ale výrazně menší tělo, užší celkovou stavbu, jiné uchycení do rámu, ale také podstatně nižší hmotnost. Nižší jsou také výstupní parametry, které ale v praxi působí jinak (lépe) než na papíře.

Nezbytným, nebo minimálně logickým partnerem tohoto motoru je nový a aktuálně nejlehčí akumulátor Bosch určený pro přímou integraci do rámu – CompactTube 400, logicky s kapacitou 400 Wh a s hmotností na hranici 2 kg. Praktickým doplňkem bude dále externí baterie montovaná na rám – PowerMore 250 s kapacitou 250 Wh a hmotností 1,6 kg.

Bosch Performance Line SX

  • Výkon: nominální 250 W / špičkový 600 W
  • Točivý moment: 55 Nm
  • Hmotnost: 2 kg

Nové baterie

  • CompactTube 400 (integrovaná, 400 Wh, 2 kg)
  • PowerMore 250 (přídavná, na rám, 250 Wh, 1,6 kg)

Nové motory Bosch Performance SX lze prakticky bez omezení kombinovat i s dalšími bateriemi Bosch, ve většině případů to ale nedává příliš smysl, jelikož by se tím ztratil efekt celkově nízké hmotnosti. Vyjma snad nové baterie PowerPack 400 Frame (400 Wh, 2,2 kg), která se montuje na rám, pokud by to určitá forma využití vyžadovala. Tento zdroj energie je ale určen spíše pro městská kola.

Další podrobnosti o novém motoru, třeba o specifickém režimu Sprint pro eGravel stroje, najdete v článku s původním představením a prvními dojmy z praxe.

reklama

Nové rozhraní, ovladače a displeje

Druhou z oblastí, která se dočkala určité inovace, posunu a rozšíření představují systémy komunikačního rozhraní mezi jezdcem a jeho kolem, nebo alespoň pohonem.

Mini Remote Dropbar

Začneme tím nejjednodušším, tedy drobným bezdrátovým dálkovým ovladačem Mini Remote Dropbar. Výchozí provedení ovladače Mini Remote je již delší čas známé, aktuálně se jen rozdělí na dvě odlišné podoby.

Jednak klasickou verzi určenou pro rovná MTB řídítka (Mini Remote) a druhou s lehce odlišnou objímkou počítající s průměrem 31,8 mm – Mini Remote Dropbar. Tedy řešení, které počítá s umístěním na silniční (gravel) řídítka v blízkosti představce. Drobnou technickou zajímavostí je, že existuje jen jedna verze určená pro montáž vlevo.

BOSCH Mini Remote Dropbar

Purion 200

Velikostně druhým v pořadí je svého času dost oblíbený a aktuálně přepracovaný ovladač Purion s displejem, aktuálně verze Purion 200. Jde vlastně o přímou odpověď na požadavky zákazníků. Nový Purion 200 je na jedné straně kompaktnější, jeho displej je menší, zato je ale barevný a s výrazně větším rozlišením.

Kdo má rád důležité informace stále na očích a nepotřebuje přitom žádnou velkou obrazovku, ten bude jistě nadšen. Případně naopak, kdo by chtěl vskutku maximum dostupných informací, ten může spojit nový Purion 200 s velkým displejem Kiox 300 a nově i Kiox 500, nebo jako druhou obrazovku použít svůj telefon!

Kiox 500

Krásně jsme si připravili půdu pro tření inovaci v tomto tematickém bloku, kterou je nový, větší displej Kiox 500. Jednoduše řečeno zvětšený bratříček klasického Kioxu 300. Úhlopříčka nového displeje je 2,8“, tedy asi o 40 % větší plocha než v případě Kioxu 300.

Vedle většího a přehlednějšího displeje s větší úhlopříčkou doplní Kiox 500 také základní zvukové signály – když třeba minete odbočku zadanou v navigaci, když dosáhnete cíle apod. Systém uchycení a další technické detaily jsou jinak převážně shodné jako u dobře známé řady Kiox 300, aby byla zajištěna potřebná kompatibilita a snadná zaměnitelnost.

BOSCH eBike Flow a Flow+

Třetí rovina inovací produktů z rodiny Bosch eBike Systems se nese především v rovině softwarové. Konkrétně jde o průběžně vylepšovanou aplikaci eBike Flow (např. Google Play), která postupem času získává nové a nové funkcionality. Naposled to bylo třeba zajímavé rozšíření mapových podkladů, nebo možnost individuálně ladit prakticky všechny režimy dopomoci.

Nejnovějším krokem, který je vlastně jen prvním odrazem na nově vytyčené cestě, je zavedení prémiové služby Flow+, které bude celý první rok nabízena zdarma všem zájemcům a uživatelům kol s kompatibilním pohonem Bosch.

Zmíněné předplatné bude v prvním kroku zahrnovat prémiovou službu eBike Alarm, tedy poměrně zajímavé a praktické zabezpečení kola. Váš telefon s aplikací eBike Flow totiž bude fungovat jako klíč, bez nějž se pohon eKola zkrátka nespustí. Zároveň tento systém hlídá i nechtěné pohyby kola, které hlásí, případně dokáže sdílet polohu, pokud by kolo někdo kolo ukradl*. Blíže si tento systém popíšeme někdy jindy.

*Aby bylo možné tuto službu využívat, musí být v aplikaci eBike Flow aktivována funkce eBike Lock a na elektrokole musí být nainstalován nový ConnectModule.

Zmíněné prémiové předplatné Flow+ bude v budoucnu rozšířeno o další doplňkové služby a funkce. Tato služba se bude aktivovat klasicky prostřednictvím aplikace App Store nebo Google Play. Na výběr bude předplatné měsíční (4,99 eur) nebo výhodné roční (39,99 eur). Připomínáme, že první rok je aktuálně zdarma.

Další plánovaná rozšíření aplikace eBike Flow

Závěrem našeho softwarového okénka doplňme ještě pár informací k plánovaným rozšířením pro aplikaci eBike Flow. Jednou z nich bude možnost zobrazit a analyzovat data o výkonu jezdce a spálených kaloriích a tímto způsobem postupně pracovat na své kondici a výkonu, či optimalizaci dalšího tréninku.

Mezi šikovné drobnosti lze dále zařadit nově přidávanou možnost přejmenovat uložené trasy. *Primárně v aplikaci Flow na telefonech se systémem Android. Své trasy tak bude možné libovolně popisovat, nebo k nim přidávat libovolné emotikony.

V neposlední řadě bude brzy možné individuálně organizovat informace zobrazené na displejích Kiox 300 a Kiox 500. Pro každou jednu záložku bude možně definovat hned několik widgetu a ty skládat různě za sebe, proto si bude možné uspořádat prezentovaná data přesně v takovém pořadí, jak vám to bude vyhovovat.

Vychytávky pro městská kola

Už jen vysloveně stručně můžeme jmenovat dílčí inovace v segmentu městských a cestovních kol. Nově se třeba do rodiny chytrých systémů pohonu Bosch zařadí pohonné jednotky Active LineActive Line Plus, určené pro eCity a eTrekking.

Svou zmínku zaslouží také řešení určené pro jednodušší a plynulejší změny převodů označené eShift, kdy se chytrý systém postará o optimální průběh výkonu při změnách převodů s cílem dosáhnout co nejhladší jízdy. Zmíněná funkce eShift se bude zpočátku dodávat se systémy řazení Rohloff, 3×3 a Enviolo.

Finální tečku za dnešním představením může udělat kompaktní nabíječka 2A Charger, která bude zhruba o 25 % lehčí a o 40 % menší než standardní nabíječka 4A Charger. Jedná se tak o doplněk, který lze snadno přidat do batohu a pojistit si touto cestou možnost dobíjení kdekoliv na cestách, pokud vám bude zrovna docházet šťáva. Stačí jen najít funkční zásuvku…

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, BOSCH, Adam Maršál

Závěrem doplňme snad už jen předpokládané termíny uvedení jednotlivých novinek a řešení na trh:

od léta 2023:

  • Motory Performance Line SX
  • Motory Active Line, Active Line Plus
  • Baterie CompactTube 400
  • Displeje Purion 200, Kiox 500
  • Individuálně přizpůsobitelné zobrazení na displejích Kiox 300 a Kiox 500
  • Nabíječka 2A Charger

od podzimu 2023:

  • Přídavný akumulátor PowerMore 250
  • Baterie PowerPack 400 Frame
  • Bezdrátový ovladač Mini Remote Dropbar
  • Systém eShift pro řazení v náboji kola

Více informací na stránkách bosch-ebike.com

Testování Bosch Performance Line SX (foto: Adam Maršál)