Giant Glory Advanced – Sjezďák očima enduristy – Radek Kulhavý
Možná si, nejen zarytí zastánci DH strojů, vybaví, že se loni před prázdninami světu představila zcela nová podoba legendární DH mašiny GIANT Glory Advanced, která na výraznější obměnu čekala více jak 8 let! Předposlední generace byla totiž představena světu již v roce 2015, od té doby zavládlo „ticho na bojišti“.
Fakticky asi nebude nezbytně nutné vracet se detailně k příběhu, který stojí za vznikem aktuální generace Giantu Glory Advanced, jelikož dostatečně popsaný byl již v loňském červnovém představení. Stejně tak se nemusíme do hloubky zaobírat jednotlivými parametry, jelikož ty si lze jednak snadno dohledat, jednak o nich bude řeč dále v (Radkově) textu. Spíš si pojďme nastínit, jak se věci odehrály, že se k nám na test dostal takto exkluzivní sjezďák?
Máme Glory na test! Koho na ni posadíme?
Ono to vlastně žádné velké drama není. Jednoho dne zkrátka a dobře zazvonil telefon od kluků z Progress Cycle s informací, že se, zcela mimořádně, podařilo dostat do Česka nejnovější Giant Glory Advanced (pouze jediný model v nabídce, dále už jen rámový set), který je navíc určený nejen k obezřetnému obdivování, ale i k reálnému vyzkoušení v terénu!
OK, jenže co bych já zmohl na sjezďáku? Projet bych se na něm mohl, ale relevantní informace bych vám nejspíš nenabídl. Tak jsme chvíli přemýšleli, až z toho najednou vzešel vcelku zřejmý plán! Zapojíme Radka Kuhlavého, který letos jezdí na Giantu Reign Advanced!
On sice není vyslovený sjezdař, ale určitě má k této disciplíně blíže než já, a o jeho jezdeckých dovednostech se bavit ani nemusíme! Zkusme ho posadit na Glórynu, já to budu dokumentovat a uvidíme, co z toho vzejde za materiál?!
Radek Kulhavý a jeho pohled na Giant Glory Advanced
Jako primárně endurista se na sjezďáka moc často nedostanu a dlouho jsem taky tvrdil, že takové kolo člověk v Česku ani pořádně neužije. Vždyť dnešní enduro stroje jsou natolik schopné, že se jejich vlastnosti „déháčku“ často téměř vyrovnají. Anebo se pletu?
Ani jsem se nemusel příliš snažit a nikoho přemlouvat, jelikož mi podobná nabídka zcela sama přistála na stole přímo od kluků z Progress Cycle! Komunikačními kanály od mého letošního klíčového partnera a dodavatele mého závodního stroje Giant Reign Advanced Pro 1 totiž zkraje letošního roku přišla informace, že se otevírá možnost dovézt do ČR nejnovější podobu klasického sjezďáku Giant Glory Advanced, navíc s tím, že toto kolo bude určené k testování! A to se nepovede zrovna každý den!
Při té příležitosti padl i návrh, že by moje ježdění na Giantu Glory Advanced zdokumentoval Štěpán z BikeAndRide.cz s tím, že bychom následně společně vytvořili článek popisující moje postřehy a zkušenosti s tímto značně exkluzivním strojem.
Když přitom zpětně vyhodnotím už jen to málo, co jsem s Giantem Glory zažil, musím sebekriticky uznat, že jsem kategorii DH bajků vlastně docela podcenil. Nebylo to totiž vůbec špatné svezení. Ale vezměme to hezky popořadě.
První den s Glory a hned… Chčije a chčije!
Hned na úvod můžu říct, že Gloryna jela fakt skvěle. Už jen takové „detaily“, s jakou jistotou držela zvolenou stopu v pořádném „bordelu“ a nakolik byla i na extra rozmlácených a často i výrazně rozblácených sekcích klidná a jak krásně přitom poslouchala, to bylo až opojné. Přitom jsem ji rozhodně nešetřil!
Hned při prvním „výjezdu“ jsme se proháněli ve značně neortodoxních podmínkách (slovy klasika: „chcalo a chcalo“, navíc prakticky celý den) na, pro mě, téměř neznámé trati (sever Čech). Do toho všeho jsem to ve vláčku smažil za místními rychlíky, kteří i na těžkých, totálně rozmáčených a blátivých tratích, jeli neskutečnou kudlu! A to jsem to kolo jen „naladil“ doma na stojanu, tak nějak od oka, s pomocí tabulek bez předešlé zkušeností s těmito konkrétními komponenty, především s odpružením.
O sjezďácích se trochu traduje, že to nejsou nejobratnější kola. Musím ale říct, že i v pomalých zavřených pasážích byla Glory Advanced až nečekaně agilní. Mullet setup (29“/27,5“) tomuhle „déháčku“ rozhodně sluší a náramně sedí, a když je potřeba, tak zadní kolo jezdci pod prdelí jen tancuje.
Můj skromný názor je navíc ten, že tohle kolo je i po stránce vzhledu opravdu povedené. Jak co se týká celkové siluety, tak i jednotlivých detailů.
Extra morál navíc
Samozřejmě, tam kde Glory Advanced září nejvíce, je rychlá jízda v rozbitém terénu. To je prostě pecka! Kde ale překvapila snad ještě víc, bylo na skocích. Jasně, není to dirťák, ale skáče se na tom luxusně. Gloryna hravě zvládne polohu sjezďáku jednu jízdu a freeride nebo velký polety druhou. Tuhle vlastnost trochu přisuzuju architektuře zadní stavby.
Celkově musím říct, že je s Glory zábava především v rychlých sjezdech a na velkých skocích, jelikož za jejími řídítky snadno získáte pocit, že jste si koupili extra bednu morálu navíc.
Flip-chipů celá sklizeň!
Co mě na tomhle kole (velikosti M/L) také bavilo, byl Flip-chip v hlavě, díky němuž si jezdec může snadno doladit reach i celkový rozvor. Na výběr jsou 3 polohy odstupňované po 5 mm (-5 mm / 0 / +5 mm). Paráda! Nemusíš si vybírat mezi velikostmi s odstupem 30 mm.
Stejně tak najdete další Flip-chip na zadní stavbě, kde se ladí její délka ve dvou krocích (short/long) a třetí je na horním rameni. Tam se zas mění geometrie (úhel hlavy modelově 61,6° / 62° / 62,3° – vel. M/L). Tady jsem zbytečně nespekuloval, nechal na kole střední setting (MID) a byl spokojený.
Když maličko odbočím k odpružení, tak mám potřebu zmínit, že mě osobně zatím současná „High-pivot mánie“ nechává poměrně chladným. Určitě to má něco do sebe, tím spíš na sjezďáku. Ale když jsem teď vyzkoušel Maestro od Giantu i na DH stroji, jsem přesvědčený o tom, že funguje i zde opravdu dobře. Jak bylo ostatně zmíněno výše, i díky tomuto systému je tohle kolo jako doma jak ve sjezdu, tak i na skocích v bikeparku.
Stejně tak jako mě Maestro baví na mém letošním závodním stroji Giant Reign Advanced, možná bych i Glory doplnil o O’chain obdobně jako to mám na Reignu, pak by to nemělo chybu.
Osazení – OK, až na detaily…
Co se týká osazení, řekl bych, že je správně zvolené, dostatečně vyvážené, funkční a hodnotné – už jen vzhledem k pořizovací ceně 199 999 Kč (giant-bicycles.com). Glory Advanced je postavená na podvozku FOX Factory (zdvihy 203 mm vpředu / 200 mm vzadu), vidlice 40 series s tlumením Grip 2, vzadu samozřejmě pružina FOX DHX2 Factory!
Snad jen o fous měkčí pružinu na moji váhu bych bral, ale to už by si člověk snadno doladil podle osobní potřeby. Pro mě další klíčový komponent jsou brzdy a Shimano Saint (s kotouči 220/203 mm), to je prostě etalon tohodle segmentu!
Řazení SRAM GX Eagle DH (1×7) šlapalo zcela bezchybně, i v totálním deštivém „pekle severu“. Dále zde byly kované kliky (TruVativ Descendent DH, 34 z.), solidní alu ráfky Giant (AM30), které i moje nevybíravé zacházení zvládly zcela bez problémů a bez zaváhání!
Kola samotná byla osazená plášti Maxxis Assegai 29×2,5“ / Minion DHR II 27,5×2,4“, oboje s 3C MaxxGrip směsí a také v odpovídajícím DH casingu. Přesně tak, jak by si to leckterý závodník sám obul.
Myslím, že velmi vhodně zvolené osazení kola. Ale na Glory mi vadily 2 věci. V první řadě malý zdvih (rise) použitých řídítek – Giant Contact SL TR35 (800×35 mm, rise 20 mm). Na gravity kole mají být pořádné vlaštovky se zvednutím alespoň 30 mm (na enduru mám rise 35mm)! To je ale nakonec komponent, který si stejně všichni záhy měníme za svůj oblíbený, takže žádná velká skvrna na slunci.
Podobně se mi nezdál převodník s 34 zuby. Čekal bych o 2 zuby větší pilu, ale to je také často věc osobního názoru, nebo třeba i konkrétního kopce či trati.
Co závěrem říkám na DH Giant Glory Advanced?
S Giantem Glory Advanced jsem toho za dva týdny, kdy jsem ho měl zapůjčený, nestihl projet zase tak moc, třeba i kvůli „okurkové sezóně“, ve které se teď nacházíme. Každopádně už jen po této kratší zkušenosti hnedle lépe rozumím všem, kteří DH kolům propadli! Ostatně jak se říká: Ideální počet vlastněných kol je N+1, kdy N je aktuální počet kol.
Zrovna tahle Glóryna by klidně mohla být mojí +1! Jen už bych ji asi neměl kde parkovat a X týdnů bych navíc jedl jen suchou rýži, abych na další kolo našetřil! Vlastně ani nevím, jak často bych se na ni reálně dostal. Ale nezlobil bych se za takové kolo. Tak třeba jednou…
Text: Radek Kulhavý (úvod Štěpán Hájíček)
Foto: Štěpán Hájíček