reklama

reklama

GIANT Glory Advanced (2024) | Hail to The Glory (Tech News)

Sjezd není zrovna disciplínou, na kterou bychom se na našem webu zaměřovali, každopádně občas se k nám i tento obor nějakou cestou protlačí. Poněkud oslabený zájem je o DH vlastně i obecně na sportovní scéně, kde se větší pozornosti těší Enduro nebo XC. To vše ale neznamená, že bychom měli přehlédnout zajímavou premiéru, jakou je po skoro dekádě omlazený model GIANT Glory!

Věřte nebo ne, ale současná „Glóryna“ byla představena již roku 2015 a od té doby se na tomto poměrně známém a obecně oceňovaném kole mnoho nezměnilo. Proto bylo načase s tím něco konečně udělat! GIANT sice nespal na svých pomalu usychajících vavřínech z dob největší slávy současné Glory, své týmové jezdce nejednou obdařil různými prototypy (karbon i hliník), s finální a komerční podobou svého sjezďáku si dal ale dost načas.

Za tu dobu, kdy se zdánlivě nic nedělo, se ale zjevně vývojový team dost snažil, jelikož pracoval na nové, plně karbonové variantě Giant Glory Advanced, která nese modelové označení ročníku 2024. Nejde tedy o kolo, které by se již zítra mělo objevit na krámě, ale spíše o odtajnění stroje, který se až s určitým časem dostane ke svým zákazníkům. Mezi tím jej můžete obdivovat na tratích světových závodů.

reklama

Karbon, mullet, tuning, úlet?

Někdo by možná čekal, že se Giant vytasí s radikálnější koncepcí, pustí se do vlastní adaptace na téma „High pivot“, ale nestalo se. Místo toho se do puntíku ladil letitý recept osvědčeného a spolehlivého systému Maestro s tradiční dvojicí vahadel upevněných k základní části rámu. Skoro vše ostatní je ale nové!

Nebo jinak, zachován je rozsah zdvihu 203/200 mm, dvoukorunkové vidlice Fox 40, pružinové tlumiče Fox DHX2 a to je asi tak vše. Zcela nový je již zmíněný skoro téměř kompletně karbonový rám (spodní rameno zadní stavby je hliníkové). Nový je pro Giant v tomto segmentu i koncept mulletu (29“/27,5“) a nové jsou také extra široké možnosti nastavení.

Začneme-li u kol, pak Giant u svého aktuálně jediného modelu nové Glory vsází primárně na rozdílnou velikost kol (MX / mixed / mullet), jelikož je menší zadní obruč průměru 27,5“ lehčí, tužší, kolo díky ní obratnější atd. Kdo ale chce, může do zadní stavby snadno vetknout velký průměr (29“), přitom by ale neměl být omezen v rozsahu dílčích nastavení jako třeba u řady Giant Reign (aktuálně v testu –  Instagram).

Nejdřív si tě nastavím…

Ostatně možnostem širokého individuálního nastavení se zde dveře nejenom otevřely, ale pustily se dovnitř plnou silou, jako když se protrhne hráz přehrady… Novinkou, známou třeba od enduro modelů Giant Reign, je „třípolohový“ Flip-chip na zadní stavbě (LOW, MID, HIGH), jehož pomocí se kupříkladu mění úhel hlavy v krocích 61,6° / 62° / 62,3° (přesné hodnoty dle konkrétní velikosti rámu).

Další možností změny projevu kola je nově přidaný Flip-chip hlavového složení, který ovlivňuje zejména hodnotu reach. Zde najdeme také 3 polohy (Short -5 mm / Mid 0 mm / Long +5 mm). Třetí možností je nastavitelná délka zadní stavby, kde najdeme primárně 2 polohy (Short a Long). Společně se zadní osou se, pochopitelně, posouvá také uchycení třmenu zadní brzdy.

Malé zmatení v počtu poloh, pozic a rozměrů na vás může teoreticky vykouknout, když se podíváte do tabulky geometrie. Nenechte se zmást třemi údaji u délky zadní stavby, jelikož ta se mění i při změně základní geometrie pomocí Flip-chipů na horním rameni (3 polohy).

reklama

Kombinace, permutace a složité matice!

Všemožných možností a kombinací a různých variant nastavení je tak až nepřeberné množství. Malé zadní kolo, nebo velké? Flip-chip na zadní stavbě, délka rámu posunem hlavového složení, rozdíly v délce zadní stavby! Sakra, na to aby člověk dal dohromady nějakou matici, nebo sestrojil specifickou funkci, jen aby spočítal, kolik různých kombinací se zde nabízí?! Ale oni se s tím profi závodníci a jejich mechanici jistě nějak poperou! Už jen proto, že každý má svoje preference a návyky…

Co by stálo ještě za připomenutí je skutečnost, že nový Giant Glory se bude nabízet buď jako jedna verze kompletního strojeGiant Glory Advanced za cenu 199 999 Kč, případně v rámci speciální edice „Legend“ i samostatný rám s vidlicí a tlumičem oděn do specifického laku. Ten má být poctou stroji Giant ATX DH, používanému na přelomu století, na němž závodili jezdci jako Rob Warner, Myles Rockwell, nebo třeba Vlasta Hynčica. Je ale otázkou, jestli tato libůstka bude dostupná i v ČR a případně za kolik. Americká cena je 6 200 USD.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles

Speciální edice rámového setu Legend – GIANT Glory Advanced

GIANT Glory Advanced

  • Rám: Advanced (karbon)
  • Zdvihy: 203/200 mm
  • Kola: mullet – 29“/27,5“ (lze použít i zadní 29“ kolo)
  • Úhel hlavy: 61,6° – 62,3° (Flip-chip – 3 polohy)
  • Nastavení hodnoty reach: 3 polohy, +/- 5 mm
  • Změna délky zadní stavby: +/- 10 mm
  • Velikosti: S/M, M/L, L/XL
  • Hmotnost: 3 200 g (rám S/M bez tlumiče)
  • Cena: 199 999 Kč (kompletní kolo)
  • Více informací: www.giant-bicycles.com