Deviate Highlander II – Králem je jen jeden (TECH NEWS)
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-II-START.jpg)
Menší, ale nikoliv nezajímavou „garážovou“ značku Deviate ze Skotské vysočiny nejspíš znáte, a to i díky řadě našich článků. Tento výrobce nabízí jen pár modelů vlastních kol, kdy skoro všechny již prošly naším testem! Deviate přitom nyní posouvá, upgraduje a proměňuje svůj klíčový model Highlander na verzi Highlander II.
Jak prosté a výmluvné! Jeden by si skoro vzpomněl na stejnojmennou filmovou ságu (Highlander – ČSFD), která se také dočkala řady pokračování. Každopádně nový Deviate Higlander II je zde, aby vylepšil stávající skvělé parametry, posunul tuto řadu kousek dopředu a nabídl také zjednodušení a zpřehlednění již tak skromné modelové nabídky Deviate.
Přeskočíme-li totiž specifické enduro s převodovkou – Deviate Guide –, u kterého vše začalo a které je stále v nabídce, pak se bavíme primárně o dvou modelech. Jednak o původním stroji Deviate Highlander, který se nabízel ve verzi Highlander 140 a Highlander 150, tedy s odlišným zadním zdvihem, ale také o pár let mladším modelu Deviate Claymore.
Jak se modely Deviate Highlander řadily do kategorie trail-biků a all-mountain (zadní zdvih 140 nebo 150 mm), tak je Claymore nekompromisní enduro zbraní (zadní zdvih 165 mm). Všechny stroje přitom jasně preferují kola průměru 29“ a všechny také využívají specifické konstrukce zadní stavby s vysoko posazeným čepem zadní stavby (High Pivot) a charakteristickou pomocnou kladkou.
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/05/Deviate-Highlander-140-review-10-1-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/05/Deviate-Highlander-140-review-03-2-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2022/04/Deviate-Highlander-150-review-10-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2022/04/Deviate-Highlander-150-review-START-1024x570.jpg)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2022/11/Deviate-Claymore-test-03-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2022/11/Deviate-Claymore-test-11-1024x683.jpg)
reklama
Kam zařadit Deviate Highlander II?
Jak to tedy bude s novinkou Highlander II? Vcelku jednoduše. Tvůrci těchto strojů se rozhodli, že nemá smysl motat zákazníkům hlavu dvojicí zdvihových variant jednoho kola, kdy stejně délku kroku zadního odpružení definovalo „pouze“ jedno z ramen středového pákového mechanismu a délka tlumiče. Místo toho nabídnou jednu „zlatou střední cestu,“ jedno kolo pro všechny!
Nový Deviate Higlander II tedy dostane zdvih zadní stavby kompromisních 145 mm s tím, že doporučená výška (zdvih) vidlice je 160 mm. Už tedy žádné zbytečné spekulování, žádné střídání ramen unikátního přepákování, které se otáčí okolo šlapacího středu. Teoreticky můžete jen ladit zdvih vidlice a podle toho i výbavu, rámový základ zůstane stejný.
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/HL2BlueOhlinsBuildDriveSideBlackBG-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/HL2BlueOhlinsBuildFront34BlackBG-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/HL2SandFrameOnlyFront34BlackBG-1024x683.jpg)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/HL2SandFrameOnlyRear34BlackBG-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/HL2SandOhlinsBuildFront34BlackBG-1024x683.jpg)
Ze dvou kol jedno lepší
Poměrně zajímavý je také přístup, který byl použit při stavbě nové podoby modelu Deviate Highlander II. Pokud sedí všechny dostupné informace, pak nový bike dědí zadní stavbu z modelu Claymore, k čemuž se přidává pro tento model specifické přepákování, ale také zcela nový přední trojúhelník, který by měl nabídnout podstatný posun.
Dle vyjádření zástupců značky je nový rámový základ lehčí, „nejspíš“, jak sami uvádí, přitom ale minimálně stejně pevný. Ač se tvarově od první generace zásadně neliší, tak by měl nový rám přinést trochu jiné vrstvení materiálu, snad i jiná uhlíková vlákna, a tak podobě. Celek by pak měl vykazovat o fous nižší hmotnost, hlavně by měl být obecně obratnější, živější, zábavnější, jistější, odhodlanější.
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-axle-path.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-II-leverage-ratio.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-ani-squad.jpg)
Víc jak o chlup delší
Ke zmíněnému vylepšení jízdních vlastností by samotná úspora pár gramů na rámu nestačila, proto se mezigeneračně čarovalo především s hodnotami geometrie. Pro přesnou analýzu by bylo nutné ponořit se hlouběji do čísel staršího modelu a aktuální novinky, každopádně něco málo jsem vyšťoural. Kupříkladu úhel hlavy zůstává na hodnotě 65° jako u Highlanderu 150, aby bylo kolo dostatečně jisté v těžkém terénu, zároveň i patřičně živé a dobře ovladatelné.
Dále jsem z tabulek vyčetl, že se třeba natáhl reach (467 -> 490 mm, vel. L), trochu se protáhl rozvor (1235 -> 1258 mm, L) a naopak se drobně zkrátila zadní stavba (443 -> 441 mm). Připomínám, že porovnávám Highlander 150 a Highlander II. Další údaje a porovnání už nechám na vašem samostudiu.
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-II-geometry-1200.jpg)
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-highlander-II-sizes.jpg)
Co se osvědčilo, zůstává!
Jak lze pochopit, změny směrem k novince Deviate Highlander II nejsou vysloveně dramatické, ale zároveň ani zcela zanedbatelné. Ostatně on již původní základ byl velice podařený, funkční a vysoce zábavný, proto je logické, že si stačilo hrát jen s detaily a vše ostatní bylo možné ponechat v původní podobě.
Shodné by kupříkladu měly být mnohé mechanické díly, čepy, kladka a podobně. Zachovaný je praktický přístup k vedení kabeláže, která nemizí v rámu, ale je tažena šikovně prolisem zespoda horní trubky (krom kabeláže sedlovky). Obdobné je naladění zadní stavby pro velkoobjemové vzduchové tlumiče, exkluzivně třeba i Öhlins TTX2Air, jakož i jejich pružinové sourozence.
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/DeviateAlps2022_JamesVincent_LR-108428.jpg?ssl=1)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/DeviateAlps2022_JamesVincent_LR-108492.jpg?ssl=1)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/DeviateAlps2022_JamesVincent_LR-108558.jpg?ssl=1)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/DeviateAlps2022_JamesVincent_LR-108577.jpg?ssl=1)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/Deviate-HL2-Hero-34-tight-Saddle-up-LOW-RES.jpg?ssl=1)
reklama
Deviate Highlander II – Již brzy ve vašich kinech!
Jelikož se jedná o poměrně specifická kola s dosti specifickým přístupem, není se čemu divit, že se budou primárně nabízet jako samostatné rámové sety, které si již každý zákazník dozdobí dle vlastní chuti. Zkrátka luxusní malosériová výroba a individuální stavba. Dobrou zprávou nakonec je, že jeden testovací Deviate Highlander II se již pomalu chystá pro provoz v ČR a proto…
Ano, těším se, že se v dohledné době opět osobně projedu na dalším mimořádném výtvoru této svérázné skotské značky díky zástupci v podobě WonderFULL Bikes, která provozuje samostatný web www.deviatecycles.cz.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Deviate Cycles
DEVIATE Highlander II
- Materiál – kompletní karbonový rám
- Kola – 29“
- Zdvih zadní stavby – 145 mm
- Zdvih vidlice (doporučený) – 160 mm
- Odpružení – High Pivot
- Hmotnost rámu – 3,2 kg
- Velikosti – S, M, L, XL
- Barvy – Atlantic Blue / Islay Sand
- Kladka s 18 zuby (stačí klasický řetěz se 126 články)
- Plně utěsněná ložiska
- Mazací porty u spodního ramene a kladky
- Ochrana spodní trubky
- Závitové středové složení
- Montážní body pro příslušenství
- Více informací: www.deviatecycles.com
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/James-Vincent-230509-101494_low_res.jpg?ssl=1)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/James-Vincent-230510-102365_low_res.jpg?ssl=1)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2023/05/James-Vincent-230510-102386_low_res.jpg?ssl=1)