reklama

reklama

Rocky Mountain Solo – Teprve druhá generace gravel biku! (Tech News)

Klasická kanadská značka Rocky Mountain má svůj osobitý styl a svůj osobitý přístup ke stavbě kol. Znát je to kupříkladu i na tom, že se jako jeden ze světově významných hráčů připojila k modernímu fenoménu gravel biku vlastně dost pozdě. Nadšení pro tento druh cyklistiky ale mezi tím nikam nevyprchalo, proto si nyní můžeme vychutnat představení teprve druhé generace štěrkoletu Rocky Mountain Solo.

Prakticky prvními pionýry, ve světě gravel biků s logem Rocky Mountain, byly doposud výlučně hliníkové modely Rocky Mountain Solo, kdy jsem jeden z nich před dvěma lety osobně vyzkoušel – Rocky Mountain Solo 50 (2021). Na to, že se jednalo o „Rockyho“ prvotinu v tomto segmentu to bylo kolo hodně příjemné a rozhodně vydařené.


reklama

Na kameni kámen…

Vzpomínám si, že mě tehdy překvapila nezvykle vysoká hlavová trubka, celkově mi ale tohle kolo dělalo radost, a proto jsme si společně brzy notovali. Nyní se celá rodina Rocky Mountain Solo mění, posouvá a vyvíjí. To je patrné již na první pohled díky odlišné siluetě rámu, jakož i díky skutečnosti, že nové Solo bude nabízené jak na karbonu, tak i na hliníku.

Při bližším pohledu se na zdá, že byl zachován původní recept s poměrně dlouhou hlavou, jejíž rozměr se ale, po studiu tabulky geometrie, zkrátil o decentních 10 mm, a to snad u každé velikosti (např. vel. M nově 150 mm). Co je naopak odlišné je stavba rámu v zadní části, kde se vzpěry, původně navazující na horní trubku, posunuly výrazně níž.

Všimnout si pak můžeme třeba i skutečnosti, že dříve jednostranně lomená řetězová vzpěra má nyní shodný lomený průběh jako její sestřička na druhé straně. Tedy že obě nohy zadní vidlice míří od středu dolů, aby se po chvíli ostřeji stočily směrem k zadní patce. *U první generace byla levá část zadní vidlice (strana bez pohonu) přímá.

Odpruženi rámem

Přehlédnout bychom neměli ani výrazněné zploštění na spodním konci sedlové trubky*, které je zde jako prvek pomáhající k pružnosti celé zadní partie, tedy k navýšení komfortu jezdce. Jde o podobné řešení jako využívá Cannondale Topstone, nebo GT Grade.

*Výrazně zúžená sedlová trubka je přítomná jen u karbonových rámů, na hliníkových modelech je sedlová trubka ve spodní části pouze lehce prohnutá.

Odolné, praktické, prostupné…

Z dalších specifik a inovací v řadě Rocky Mountain Solo jmenujme ještě pár klíčových prvků. Třeba zvýšený důraz na odolnost rámu, který by měl být na jedné straně lehký, zároveň by měl přinést bytelnost srovnatelnou s MTB modely. Třeba jen proto, aby bylo možné užívat si opuštěné silnice, štěrkové cesty i náročnější singletracky.

Další body jsou především praktické, kdy je kupříkladu rám osazen celou řadou montážních bodů, zejména pro cestovatelské vybavení. To dnes ale u gravel biků nikoho nepřekvapí. Zásadním překvapením by nemusel být ani dostatek místa pro objemnější pláště, kdy se „továrně“ počítá s obutím 700x40c (včetně prostoru pro blatníky), případně 650b x 2,2“ (i k nim by mělo být možné doplnit blatníky).

quotation-BnR

„Nové Solo mi dává svobodu objevovat krásy divoké krajiny od prérií až po vysoké hory. Tohle kolo zatím zvládlo vše, čemu jsem ho vystavil. Je také mimořádně dobře vyvážené, ať už je plně zatížené cestovatelkou výbavou, nebo si jej užívám v lehkém sportovním setupu. Je nutné podotknout, že je Solo skutečně Rocky Mountain – nejvíce ho člověk ocení, když se okolnosti zvrtnou!“ Ryan Anderson.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Rocky Mountain

Více informací: bikes.com

Přehled modelů: bikes.com/../solo