reklama

reklama

Chystá Shimano svou vlastní „Direct-mount“ přehazovačku?

Nedávné představení v mnohém revolučního systému MTB řazení SRAM Transmission vzbudilo nemalý zájem a rozvířilo živé diskuze. Vynechání háku přehazovačky a umístění přehazovačky přímo na osu zadního kola je poměrně zásadním technologickým počinem, který by ale nemusel zůstat navždy osamocenou cestou. Co na podobné nápady říká Shimano?

Také v Japonsku se zřejmě již delší čas pracuje s nápadem usadit přehazovačku přímo na rám s tím, že by se vypustil spojovací prvek v podobě doposud nezbytného háku. Ostatně u Shimana nejde o vysloveně novou a neprobádanou cestu. Pokusy o takovéto řešení se průběžně objevovaly již od roku 2003, kdy byla představena sada Shimano Saint právě s Direct-mount usazením přehazovačky na rám, přesněji na osu zadního kola.

Původní Saint ve zmíněném Direct-mount provedení příliš velkou „díru do světa“ neudělal, nebo možná jen předběhl vlastní dobu a jeho zajímavé řešení se zase časem v tichosti vytratilo ze scény. Shimano sice i v dalších letech experimentovalo s různým pojetím patek, které řešily právě jistější a pevnější spojení řazení s osou kola, obvykle zůstalo ale jen u experimentů a výzkumných projektů, které se masové výroby bohužel nedočkaly.

Chcete-li vědět víc, koukněte na toto téma na pinkbike.com

reklama

Postupná adaptace nových standardů

Dobrá, starší řešení Shimana vedoucí k přímému spojení přehazovačky a osy zadního kola tedy nikam nevedla… Co s tím ale může japonský komponentový gigant udělat dnes, když SRAM, v podobě svého řazení Transmission, hodil rukavici na zem a čeká na důstojný souboj nových konceptů a neotřelých myšlenek?

Těžko říct, co se bude dít dál. Vzpomeňme třeba na vývoj, který nastal poté, co SRAM začal ve větším tlačit systémy pohonu 1×11 a následně i 1×12 (Eagle). Tomuto pojetí řazení se Shimano delší čas bránilo, později začalo přistupovat i na tuto hru, chvíli se pralo s vlastním „jedničkovým“ řešením, aby postupně tento koncept úspěšně adaptovalo.

Tak trochu podobné je to i v oblasti elektronického řazení, kdy SRAM „válcuje“ nejvyšší pozice díky svým šikovným, funkčním a povětšinou spolehlivým bezdrátovým sadám AXS (Transmission), zatímco Shimano stále tvrdošíjně vsází na kabelové propojení Di2. Spojí se tyto dvě inovace časem dohromady a nabídne Shimano konkurenceschopnou alternativu k řazení SRAM Transmission?

Přímá montáž na osu kola – SRAM Eagle Transmission
Srovnání klasického uchycení (Eagle s patkou UDH) a SRAM Transmission

Pouze nové uchycení?

Vývojáři v Shimanu by asi na tuto otázku dokázali odpovědět, ale jen za zavřenými zvukotěsnými dveřmi a po podpisu smlouvy o mlčenlivosti hrozící trestem amputace vícero prstů pod dohledem Jakuzy! Každopádně do světa mezi tím „uniklo“ pár nákresů z patentových žádostí Shimana, kde je vidět, jak by mohla v principu vypadat jejich vlastní Direct-mount přehazovačka. Nejspíše rovněž elektronická, nebo možná ne?!

Základní princip uchycení přehazovačky Shimano přímo na osu zadního kola vypadá dost podobně jako je tomu u SRAM Transmission. Shodné toto řešení ale jistě nebude, jelikož jinak by se patenty obou výrobců asi slušně křížily.

V případě Shimana se navíc zdá, že je základní konstrukce přehazovačky v zásadě stejná jako dnes, rozdíl je hlavně v jejím upevnění na rám. Na dostupných nákresech je třeba vidět, že Shimano i nadále vsází na klasické stavěcí šrouby, jak ty dorazové, tak šroub regulující sklon přehazovačky (B-tension), které SRAM vesele vynechal!

Budoucnost v elektrice s dráty, nebo bez?

Když se člověk na zmíněné nákresy z patentové žádosti Shimana chvíli dívá, dojde rovněž k přesvědčení, že se jedná o přehazovačku vesměs mechanickou, nikoliv elektronickou. I když to může být vlastně jen „detail“, protože klíčem oné patentové žádosti bude nejspíš spojení s rámem, nikoliv konstrukce přehazovačky samotné.

Každopádně v jednom z článků, který se tomuto tématu věnuje, je zmíněno, že by daná konstrukce měla počítat i s elektronickou variantou. Navíc jsem vyčetl informaci, že by přehazovačka samotná mohla nést vlastní baterii (tak jako SRAM AXS/Transmission), což by naznačovalo přítomnost bezdrátového řešení?

Jiná informace říká, že by baterie mohla být usazena jak přímo na přehazovačce, tak i jinde na rámu. Dávalo by smysl napájet řazení třeba z hlavní baterie elektrokola, jak je tomu mnohdy i dnes, a přitom řazení ovládat bezdrátově? Určitá cesta by to byla, ale kdo ví. Diskutované nákresy zatím vypadají více „kabelově“ než čistě bezdrátově, a to i nákres celého kola.

Ruku na srdce, skoro vše zmíněné v tomto článku jsou „bohapusté spekulace“ a „svobodné úvahy“ nad tím „co by kdyby“, tedy jak by to mohlo u Shimana v budoucnu vypadat? Ostatně jeden z patentových výkresů řešení SRAM Transmission se také tvářil v mnoha ohledech jinak než finálně představené řešení Transmission, proto si raději počkejme a uvidíme, jak to dopadne.

Text: Štěpán Hájíček / foto a grafika: Shimano, SRAM, mix internet

Starší patentový nákres – SRAM Transmission