reklama

reklama

Topstone Carbon | Jedinečný gravel na mnoho způsobů (tech news)

Vývojáři značky Cannondale mají zjevně dost volné ruce při vymýšlení a „vynalézání“ různých nových konstrukcí, řešení a nápadů. I proto vypadají jejich kola často dost originálně. Výjimkou není ani současný gravel Topstone Carbon, který nyní přichází v náležitě omlazeném hávu.

Už jen současný Cannondale Topstone Carbon je dostupný v řadě podob. S pevnou karbonovou vidlicí, s jednonohou vidlicí Lefty… Na klasickém průměru 700c, ale i na menších kolech s širšími plášti (650b). V klasické podobě, případně s pohonem Bosch jako Topstone Carbon Neo.

Neméně pestrá nabídka by se měla týkat i nové podoby řady Cannondale Topstone Carbon, která nyní dostala zcela nový rám a pozměněné parametry.

Představení aktuální řady Cannondale Topstone Carbon z roku 2020 / První jízdní dojmy ze stejného období

„Dosluhující“ Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 (2020)
Nejnovější Cannondale Topstone Carbon (MY23)

reklama

Plně odpružený gravel?!

V propagačních materiálech k této novince několikrát zaznívá skutečnost, že lze Cannondale Topstone Carbon vnímat, v určitých specifikacích, jako „plně odpružený gravel“! Ona je to pravda pouze do jisté míry. Ano, vepředu může být jedinečná vidlice Lefty Oliver, která nabídne specificky pro tento druh cyklistiky laděných 30 mm zdvihu. A vzadu?

Budete-li pátrat po „zadním odpružení“, nenajdete překvapivě žádné klouby, tlumiče ani nic podobného. Tedy jeden čep, zhruba ve třetině sedlové trubky, se zde nachází. Jedná se o součást řešení zvaného „Kingpin suspension system“, které pracuje s poddajností samotného rámu, nikoliv s klouby a rameny.

Čep usazený na sedlové trubce, oproti předchůdci o nemalých 100 g lehčí, slouží jako pomyslný bod otáčení. Pohyb v maximálním rozsahu až 30 mm by mělo být možné zaznamenat především na sedle, ale hýbat by se mělo lehce i zadní kolo.

Na detailních či celkových snímcích se podívejte na spodní část sedlové trubky a zadní část horní trubky. Obě tyto partie jsou cíleně zploštěné, aby mohla sedlová trubka pracovat trochu jako luk. Tedy luk, který má víceméně fixované konce, dopředu a dozadu se přitom prohýbá jeho střední partie. Díky tomuto cílenému prohýbání by se mělo pohybovat jak sedlo (dozadu), tak i zadní kolo (nahoru). V součtu oněch skoro až 30 mm!

Připomeňme test stroje Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty z roku 2020

Změny drobné, přesto zásadní

Při celkové obhlídce se v první chvíli nezdá, že by se vzhled rámu Cannondale Topstone Carbon až tak moc změnil. Ona se ale změnila spíš řada detailů, což ve výsledku znamená nemalý posun vpřed. Předně uchycení bezúdržbového čepu Kingpin na sedlové trubce vypadá sice o trochu masivnější, než jak tomu bylo doposud, v reálu je ale rám lehčí o nemalých 100 g.

Další okem viditelnou změnu jsem našel na zadní stavbě. Tam, kde byl u starší generace zjevný zlom u vzpěr zadní stavby, jsou u novinky vzpěry striktně rovné. Zlom naopak nacházíme u zadní vidlice, přesněji na předním konci její pravé nohy.

Jedním z důvodů tohoto řešení je zvětšení prostoru pro zadní plášť, díky čemuž se do rámu vejde obutí rozměru až 700x45c či 27,5×2,1“! Podobně by tomu mělo být i u vidlice Lefty Oliver, která si snadno poradí s jedním či druhým průměrem.

Zajímavostí, kterou bych nerad opomněl, je skutečnost, že se Cannondale u modelu Topstone Carbon vzdává svého asymetrického řešení zadní stavby a zadního kola (Ai) a vrací se k obecně rozšířené symetrické klasice. Důvod je prostý – všestrannost a snadná zaměnitelnost dílů. Ze stejného důvodů mizí též specifický střed BB30 a objevuje se závitová klasika BSA.

Dokonalý chameleon

Již v úvodu jsem na příkladu stávající podoby modelu Topstone Carbon demonstroval, jakých podob může tento štěrkolet značky Cannondale nabývat. U nové řady to není jiné. Vezmeme-li to podle odpružení, pak budou modely Topstone Carbon 1 Lefty a Carbon 2 Lefty, již jen podle názvu, osazeny vidlicí Lefty Oliver. Doplnil bych ještě rozměr kol či plášťů 700x44c.

Další modely již budou využívat klasickou pevnou karbonovou vidlici. V případě modelů na větších kolech zde budou aplikovány pláště rozměru 700x45c (obvykle WTB Riddler). Cannondale Topstone Carbon 3 pak bude nabízen ve vícero podobách, včetně kousků na „středním průměru“ (650b) s šířkou obutí 47 mm (pláště WTB Sendero).

Cannondale SmartSense

Jedním z bonusů nové řady Topstone Carbon bude možnost doplnit tato kola o originální inteligentní systém osvětlení Cannondale SmartSense, které bude součástí základní výbavy u modelů označených písmenkem „L“. Např. Cannondale Topstone Carbon 2 L.

Systém SmartSense je osvětlení využívající funkce radaru (by Garmin), který řídí zejména chod zadní blikačky. Může ale také jezdce upozornit, že se k němu zezadu blíží automobil, máte-li na řídítkách vhodné rozhraní. Celý systém je propojený, používá centrální baterii atd.

To by bylo na delší rozbor, snazší bude nasměrovat vás na příslušnou produktovou stránku na webu cannondalebikes.cz. Každopádně všechny modely Cannondale Topstone Carbon nové generace budou pro systém SmartSense připraveny, nebudou-li jím přímo vybaveny.

Systém SmartSense byl přítomen zatím jen u kol řady Cannondale Synapse LTD

reklama

Proportional Response

Dnes již vcelku zažitým pojmem s pevným místem v katalogu Cannondale je výraz „Proportional Response“, označující skutečnost, že je každá konkrétní velikost cíleně stavěna a laděna pro jezdce určité postavy. Nepostupuje se tedy stylem vývoje jedné střední velikosti a prostým odvozením menších a větších kopií. Naopak se připravuje každá velikost zvlášť, aby třeba i systém Kingpin fungoval stejně jak pod drobnou dívkou na rámu velikosti XS, tak i pod hřmotným chlapákem na XL!

Nový Cannondale Topstone Carbon je tedy opět značně dotaženým strojem, který nabízí celou řadu zajímavých a originálních řešení. Včetně například všestranného úchytu StrapRack (nářadí, duše, baterie SmartSense…). Navíc se jedná o kolo, které může stejně dobře sloužit jezdcům s chutí pokoušet hranice gravelu, milovníkům závodního pojetí této disciplíny, případně jej lze využít i pro expediční účely už jen díky celé řadě montážních bodů.

Jasně, takovýto exkluzivní karbonový štěrkolet nebude asi pro každého, pokrýt by každopádně mohl hodně široké spektrum zájemců, jelikož jeho ceny se budou pohybovat v rozmezí od 69 999 Kč (Topstone Carbon 4) do 215 999 Kč (Topstone Carbon RLE). V nabídce Cannondale každopádně nechybí ani hliníkové modely.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale

Všestranný úchyt StrapRack na spodní rámové trubce

Cannondale Topstone Carbon

  • Určení – gravel
  • Velikost kol – 700c / 650b
  • Maximální šíře plášťů – 700x45c / 650x47b
  • Přední odpružení – Lefty Oliver (30 mm, vybrané modely)
  • Zadní odpružení – Kingpin (pružnost rámu – cca 30 mm)
  • Závitový střed BSA
  • Klasické symetrické zadní kolo
  • Příprava pro ovládání teleskopické sedlovky (27,2 mm)
  • Varianty s chytrým osvětlením Cannondale SmartSense
  • Stránky výrobce: www.cannondale.com
  • České zastoupení: www.cannondalebikes.cz