reklama

reklama

Redshift ShockStop – Návrat odpruženého představce! (test)

Občas si sice připadám jako slušný pamětník MTB vývoje, fakticky ale nejsem zas až tak starý, abych osobně zažil všechny historické vlny a trendy. Třeba móda odpružených představců mě zasáhla jen teoreticky, prakticky jsem s tímto dílem neměl nikdy tu čest. Tedy až nyní, kdy tento nápad vrací do hry značka Redshift, jedna z nových akvizic e-shopu BIKEPORN.cz!

Předpokládám, že mě případně někdo rád opraví, ale co si tak matně vybavuju, byly odpružené představce záležitostí zhruba poloviny devadesátých let. Tehdy ještě nebyly příliš rozšířené odpružené vidlice, nebo byly pro mnoho nadšenců nedostupné, tudíž se hledali alternativní cesty za vyšším komfortem a snad i lepšími jízdními vlastnostmi.

Vše tu již bylo!

Jak je zmíněno v úvodu, o tomto „revolučním“ komponentu jsem jako mladý hoch věděl, kroutil jsem nad ním hlavou při listování zahraničními časopisy nebo katalogy, nikdy se mi ale příliš nelíbil. Představa, že mi ruce putují nahoru a dolu a kolo zůstává na místě? „Kde je pevné spojení s rámem, zpětná vazba atd. To nedává smysl!“

Zřejmě jsem nebyl sám, kdo na danou věc nahlížel tímto způsobem, proto se odpružené představce postupně z MTB vytratily a jejich místo začaly zaujímat odpružené vidlice. „Konečně dobrej nápad!“

Teď se ale posuňme o nějakých 25 let dopředu, přiznejme si, že aktuální móda gravelbiků v mnohém připomíná začátky MTB, tedy i naše začátky s horskými koly, i proto nás štěrkolety nejspíš tolik baví. Vtipné je, jak se na těchto kolech řada věcí znovu objevuje a vrací, až moderní gravelbiky nejednou připomínají prvotní horská kola. Pouze s rozdílem beranů místo rovných řídítek, případně většího průměru kol.

Na scénu se třeba znovu vrací hubené vidlice s minimalistickým zdvihem (naposled Fox 32 TC, dříve třeba RockShox Ruby) a tak podobně. Když se nad tím zamyslíte, bylo vlastně jen otázkou času, kdy do tohoto oboru znovu vtrhnou odpružené představce či sedlovky!

Jak také mohou vypadat (vypadaly) odpružené představce…

reklama

Redshift ShockStop na scénu!

A přesně v tomto bodě můžeme poukázat na americkou inovativní značku Redshift z východního pobřeží USA (Filadelfie), která se proslavila řadou netradičních komponentů a také raketovým nástupem na kick starteru. U odpružených představců to ale nezačalo… Prvotním nápadem byly speciální rychloupínací triatlonové nástavce na řídítka a další podobné vychytávky.

Znovuobjevený odpružený představec přišel na scénu později, v roce 2016, jeho parťákem se později stala i odpružená sedlovka (rok 2019). Redshift ale nevykrádá nápady zašlé či zapomenuté, možná maličko ano, vždy se k nim ale snaží přistupovat nově a zajímavě. Posunout je na moderní úroveň a vrátit jim relevanci i v 21. století.

Odpružený představec je přitom jedním z komponentů, který mohou jedni milovat a druzí nenávidět. Jak již padlo výše, vzpomínám si matně na dobu, kdy byl tento komponent hitem, nevzpomenu si ale na všechny jeho konstrukce a řešení. Vybavují se mi jen složitější kusy s paralelogramem a pružinou… Redshift na to jde ale trochu jinak, jednodušeji.

Odpružení ano, starosti ne!

Třeba se opět najde někdo, kdo mě vyvede z omylu, každopádně můj dojem je takový, že Redshift pojal svůj představce ShockStop dost zajímavě a originálně. Zároveň jednoduše, všestranně a prakticky. Stručně řečeno, představec Redshift ShockStop využívá jednoho čepu uvnitř nosné trubky. Zde je dále křížová vzpěra, která vytváří prostor pro ladění funkce vkládanými elastomery. Více asi řeknou obrázky.

Celé řešení mi připadá krásně jednoduché, přímočaré, zároveň uživatelsky přívětivé, a navíc v široké míře nastavitelné. Stačí totiž sundat čelo představce, vyšroubovat vnitřní rozpěrku a vložit dovnitř požadované elastomery. Použít můžete jeden kus (rovná řídítka), nebo dva (berany), volit můžete různé tvrdosti a jejich kombinaci.

Přirozený sklon představce Redshift ShockStop je 6° (délka 80-120 mm), tento může být pozitivní, či negativní. Respektive ono nestačí otočit samotný představec, jelikož by pružil v opačném směru. Chcete-li změnit jeho sklon, je potřeba rozebrat jeho „vnitřnosti“ a prohodit polohu elastomerů, stejně jako rozpěrného klínu.

Obecné pravidlo pro skládání tohoto 3D puzzle zní: Elastomery musí být vždy nahoře, abyste je mačkali, když tlačíte na řídítka seshora!

Tvrdost na přání

Docela zajímavé se zdá být také laborování s odpovídající tvrdostí. Respektive ono to může být poměrně snadné. Kouknete do návodu, najdete si tabulku doporučených kombinací, najdete svou váhovou skupinu (např. 70-84 kg) a podle toho zvolíte kombinaci elastomerů (např 80/50). Takový byl i můj postup.

Dvojice elastomerů se používá v případě, kdy vozíte lomená řídítka (berany), jeden elastomer stačí pro spojení s rovnými řídítky. Proč? Lomená řídítka vytváří delší páku, proto je potřeba vyšší odpor. K tomu se ještě dostaneme.

Vše poté zase složíte a jde se jezdit. V případě, kdy by vám tuhost představce nevyhovovala, můžete jeho chování ladit dle vlastní chuti. K představci se standardně dodává pět elastomerových bloků s tvrdostí 50-90, je vlastně jen na vás, jak moc pevný, nebo naopak pohyblivý bude váš Redshift.

Kolo stojí, ruce se hýbou / Ruce stojí, kolo se hýbe

Dost bylo teorie, co to dělá v praxi? Je to rozhodně zajímavé. Dle údajů výrobce by měl být faktický zdvih někde kolem 20 mm (počítáno v ose řídítek), což asi sedí. Docela mě zaujalo, jak to celé funguje. Jedna z prvních věcí, co jsem postřehl a vyzkoumal, bylo rozdílené chování při rozdílném úchopu. Při držení za rovnou část řídítek, nebo dole v oblouku, se to skoro ani nepohnulo. Mnohem větší show nastává při držení za páky.

V tuto chvíli mi také reálně došlo, proč na rovná řídítka stačí elastomer jeden a na berany se dávají dva. BLIK! Osobně jsem typem jezdce, co se na gravelu drží z 90 % za páky, proto mi daná konfigurace při tabulkově zvolené tvrdosti perfektně vyhovovala.

Tak jako tak je to zprvu dost divné. Člověk se zvedne, zatlačí rukama k zemi a řídítka se pohnou. A také lehce pootočí směrem dolů, jelikož je to jednočepové řešení. Nejdřív si říkáte, co je to za úlet, poté si ale zakážete celou věc zbytečně kritizovat, dokud se to pořádně neprojeví v akci.

Sjezdy = šok / Rozbité cesty = luxus!

První jízda a první seznamování bylo vážně dost zvláštní. Nejsem zvyklý, že by se moje ruce hýbaly separátně, navíc proti kolu, ale člověk si nakonec zvykne. První výmoly zároveň ukazují, že se k rukám dostává výrazně méně rázů, což je rozhodně fajn. První větší šok ale přišel v jednom prudším terénním sjezdu, kde se mi moc nelíbilo, jak mi pod zátěží mizí ruce o nějaké dva centimetry níž! Sakra!

Jenže ono jde hodně o zvyk. První takové chvíle jsou zarážející, když se ale svému představci naučíte věřit, zjistíte, že vaše ruce sice putují nahoru a dolů, řídítka vám ale kvůli tomu neupadnou! Navíc ostré hrany, či jiné výmoly, jsou krásně utlumené. Takže ve výsledku zvláštní, svým způsobem ale příjemné.

Když se později člověk „vysvobodí“ z podobně záludných míst a rozjede se někde po běžných cestách a pěšinách, uklidní se a uvelebí se v sedle, zjistí, jak hezky a příjemně to celé pracuje. Najednou není nutné řešit každý jednotlivý výmol, každou bouličku a kořínek, protože představec toho docela dost zbaští. Jasně, není to odpružená vidlice, ShockStop nedokáže vyslovené zázraky, jízdu ale rozhodně zpříjemní.

reklama

Mít to pevně v rukou / mít uvolněné ruce

Nebudu vám tvrdit, že jsem s tímto představcem strávil stovky hodin, na to prostor bohužel nebyl. Něco jsme ale společně zkusili a něco objeli. Člověk každopádně žasne, nakolik si lze i na takto specifickou věc zvyknout, a navíc jak rychle. První pocity jsou dost zvláštní, po dvou hodinách už o hýbajícím se představci skoro ani nevíte.

Zprvu se mi líbilo pokoušet i ostřejší terén, vnímat představec jako by to byla odpružená vidlice, ale tohle je lepší nepřehánět. Funguje to, ale má to své limity. Co mě překvapilo, mile, byly i další dvě věci. Díky rozměrnému klínu uvnitř jsou elastomery ve výchozí pozici lehce stlačené, představec tak nemá žádnou vůli. Dostatečně utlumený se zdá být i směrem nahoru. Žádný tvrdý zpětný doraz vás trápit nemusí!

S tímto nepřímo souvisí i pocit poměrně slušné odezvy při ovládání kola. Ano, je to jiné, než když jsou vaše řídítka pevně spojena s kolem. Modelově při nadzdvihávání předku je znát lehká prodleva, ale není to nic hrozného a zásadního.

Poměrně skromný zdvih mi přijde jako akorát zvolený s tím, že takto představec Redshift ShockStop slušně a aktivně tlumí, zároveň není volnost jeho pohybu otravná či obtěžující. Vcelku solidní je také boční tuhost, či pevnost v krutu, ač tady také rozhodně poznáte, že se nejedná o pevnou a celistvou trubku.

Jezdci vyžívající se ve spurtech si toto řešení jistě neoblíbí, pro běžné nakládání s kolem ale tato lehčí volnost pohybu nehraje nijak významnou roli. Podobné to možná bude při potřebě či chuti jemně a precizně manipulovat v techničtějším terénu. Neříkám, že řízení s tímto představcem vysloveně plave, oproti pevnému kousku jste ale zkrátka jinde!

Redshift ShockStop – Ano, či ne?

Finální otázka by tedy mohla znít: „Chtěl bych mít odpružený Redshift představec na svém kole?“ Upřímně, myslím, že bez něj dokážu žít! Kdyby mi ale přistál náhodou doma, nebo přímo na kole, pak bych jej určitě hnedka nesundal. Nejsem žádný spurter, proto mi jeho lehce poddajnější konstrukce nevadí. V sedle gravelu zároveň nemám potřebu pokoušet zásadní terénní výzvy, proto by mě určitá volnost pohybu rukou také nejspíš neobtěžovala.

Zároveň mám rád, když to člověk hezky solí po lesních a polních cestách, nebo když se může na štěrkoletu prohánět po klikatějších lesních pěšinách. Všude tam představec RedShift slušně pomáhá maskovat nerovnosti terénu a nemalou měrou pečuje o komfort vašich rukou.

Nejlepší pocit jsem z něj měl asi na rozbitých polňačkách, které vám najednou zase tak rozbité nepřipadnou. Stačí si ale druhý den sednout na kolo s pevným představcem a budete se divit, co vše za hrbolky v rukách ucítíte. Jak to tedy celé shrnout?

Představec Redshift ShockStop rozhodně není nutnost, která by slušela každému štěrkoletu. Celkem slušně se dá žít i bez něj. Zároveň si ale dokážu představit řadu jezdců, kterým přesně takovýto doplněk pomůže k dosažení vyššího komfortu a spokojenější jízdy.

Za sebe musím prohlásit, že moje zkušenost s představcem Redshift byla snad i lepší, přesvědčivější, než co jsem zprvu čekal. Vnímám to tak, že je právě toto řešení velice dobře vymyšlené, dobře navržené i vyrobené. Neskřípe, nevrže, dělá přesně co má, a přitom nijak neobtěžuje.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Redshift

Redshift ShockStop

Cena: 4 500 Kč (bikeporn.cz)
Hmotnost: 260 g (délka 90 mm + 2 elastomery)
Zdvih: 20 mm
Dostupné rozměry: 80, 90, 100, 110 mm (sklon vždy +/- 6°)
Vlastnosti: možnost volby tuhosti (5 elastomerů v balení); snadné uzpůsobení (nářadí v balení); možnost dokoupit si držák na computer či hodinky; možnost otočení sklonu (+/- 6°)

Více informací: redshiftsports.com
České zastoupení: www.bikeporn.cz

PLUS

  • Šikovně řešená konstrukce s možností snadných úprav tvrdosti a směru natočení
  • Velký rozsah možných tuhostí
  • Pevná konstrukce bez znatelné vůle
  • Solidní tuhost v krutu (pro sprintery to ale není)
  • Představec je pevný, utlumený i směrem nahoru, bez nepříjemné vůle
  • Při úchopu za páky je přínos na rozbitých cestách skutečně znát
  • Velkost zdvihu je rozumná, po chvíli zvyku nikterak neobtěžuje
  • Celková hmotnost znamená nárůst proti klasickému představci jen asi 100 g

MÍNUS

  • Rázy jsou sice utlumené, dokonalá přesnost řízení se ale lehce ztrácí
  • Je trochu zvláštní, když se vám v prudkém sjezdu propadají ruce o kousek dolů, ale to je dost o zvyku
  • Hmotností nárůst oproti klasice je… Obhajitelný
  • Cenový rozdíl oproti klasice… To už je na vás!