reklama

reklama

Mucky Nutz MudGuard – Neprůstřelné krytí (test blatníků)

Jaká to výhoda on-line média!!! Člověk si na něco vzpomene, třeba na starší test blatníčků Mucky Nutz, pak zadá klíčové slovo a hned vidí, že první testoval v roce 2012 a další v roce 2017. V říjnu 2021 jsem pak k tomu přidal i ochranné stylové polepy Frame Skinz, nyní dlouhé blatníky MudGuard.

Zpět na začátek! Nemám to úplně podložené, ale jsem prakticky přesvědčený o tom, že Mucky Nutz je značkou, která módu malých plastových blatníčků instalovaných do odpružené vidlice a lízátek zacvakávaných do ližin sedla primárně odstartovala! Nebo byla minimálně na začátku všeho a byla jednou z prvních, kdo se do tohoto oboru vrhnul!

Blatník Mucky Nutz jsem zkoušel, krom svého kola, také na Whytu T-160 RS

Zajímavé, že si Mucky Nutz s tímto druhem cyklistických doplňků vystačil až do dnešních dní, pouze svou nabídku postupně rozšiřuje, doplňuje, updatuje. Každopádně páteří produkce Mucky Nutz jsou stále klasické ohebné blatníčky s páskami na suchý zip a zadní blatníčky pod sedlo. Poměrně čerstvou novinkou jsou třeba výše vzpomínané polepy Frame Skinz a Stay Skinz.

Dnes se ale vracíme k tématu blatníků, nikoliv těch malých „kapesních“, ale větších, pevnějších a cíleně tvarovaných:

Mucky Nutz MudGuard (short/long)

Asi by bylo zbytečné, nesmyslné a zavádějící vykřikovat něco o revoluci v ochraně jezdce a kola vůči blátu, vodě a dalším nečistotám. Blatník je prostě jen blatník! Každopádně pokud vám ty klasické malé ohýbací „plachetky“ upevňované ke spojovacímu můstku vidlice nestačí, pak můžu doporučit právě Mucky Nutz MudGuard.

*MudGuard – krásně by se toto označení rýmovalo se slovem Asgard, kdo má rád severskou mytologii…

O co zde kráčí? Namísto jednoduchého vystřiženého kusu umělé hmoty, který ohnete a nacpete do vidlice, představují blatníky MudGuard komplexnější a více detailněji zpracovaný produkt. Tedy blatník z pevnějšího plastu, který je dopředu zformován a vytvarován tak, aby hezky sedl do vaší vidlice a příkladně kryl vaše přední kolo. Tedy spíš, aby kryl jezdce a zbytek kola od nečistot vystřelovaných odstředivou silou.

Logickým vedlejším efektem takovéto koncepce byla nutnost vzdát se ideálu skladnosti. Plochý blatníček, který snadno zašoupnete někam do tašky, je v tomto směru sakra někde jinde, než větší a dopředu zformovaný lapač bláta. Ale ono je to, tradičně, něco za něco!

Krátký, nebo dlouhý? Jak moc máš rád na nohavicích šmouhy?

Blatníky Mucky Nutz MudGuard jsou dostupné ve dvou velikostech, kratší a delší. Větší kus měří na délku 600 mm, široký je 85 mm a váží cca 105 g (kontrolní vážení se shoduje s údajem výrobce). Kratší kousek nabízí délku 400 mm, šířku shodných 85 mm a hmotnost je zde pouhých 75 g (aktuální vážení s trochou zaschlého bláta a se sadou pásků 88 g).

Co se týká instalace, pak je postup u obou verzí blatníčku MudGuard stejný. Ke každému dostanete klubíčko velcro pásky (páska se suchým zipem), kterou si nastříháte dle potřeby a poté už jen blatník nasadíte do vidlice. Dvě kratší pásky patří na spojovací můstek, dvě pak na každou stranu vidlice. Zde je tedy drobná změna oproti malým blatníčkům Face Fender, kde je na noze vidlice vždy jen jedna páska.

Ono je to ale logické. Větší blatník MudGuard vytváří delší páku, může se potenciálně více hýbat, vlnit, proto je jeho zajištění dvojící pásků se suchým zipem na každé straně logické a jistější.

Co se týká instalace, asi by to napadlo skoro každého… Výrazně jednodušší je vkládat blatník do vidlice bez předního kola. Respektive, máte-li už odladěné délky pásek, máte-li už grif, lze blatník snadno nasadit i s kolem ve vidlici, do začátku je ale lepší řešit to bez kola!

Whyte T-160 RS

reklama

Jak moc mě chrání a proti blátu brání!

Ok, pásky máme nastříhané, blatník je na vidlici, můžeme jít jezdit! Vhodné je jistě poznamenat, že tvar obou blatníků byl odladěn tak, aby si rozuměl s koly průměru od 26“ do 29“! Osobně jsem jej měl nejčastěji na svém biku, kde mám vepředu obutý Maxxis Assegai 29×2,5“ a stále zde byl dostatek místa, aby se mezi blatník a roztočené kolo něco vešlo. Šišky, klacíky nebo kamínky občas škrtnou, ale to jsou jen detaily!

*Doplním, že mám na kole vidlici Fox 36 Rhythm 2021, blatníky jsem ale zkoušel i na jiných strojích, například s vidlicí RockShox Lyrik a zcela bez problému.

Výrazně delší dobu jsem jezdil s kratším blatníčkem, z dostupné dvojice Mucky Nutz MudGuard, delší jsem si nechal pro speciální příležitosti (třeba na sníh). Kratší MudGuard mi dělal kupříkladu společnost v rámci posledního závodu sezóny 2021 – Enduro Race Špičák – kde jsem za něj byl hodně rád.

Příliš chytrá lanovka!

Co se týká míry ochrany a „života s tímto blatníkem“, pak mi s kratším MudGuardem bylo dobře a nic mi nechybělo. Menší zádrhel nastal na Plešivci, kde se kolo do úchytu na lanovce zasekává předním kolem, přičemž se tento mechanizmus dostával do „konfliktu“ s blatníkem (i s tím kratším), což nebylo zrovna ideální.

Druhé dílčí omezení jsem zaznamenal při převozu autem. Díky velkému Vanu vozím kola často v kuse, někdy se ale hodí vyndat přední obruč a celý bike složit do kompaktnějšího balení. V této situaci pak blatník někdy trochu překáží, trčí, případně hrozí, že se zmáčkne, ohne a později bude složitější vrátit mu původní tvar. Proto, pokud cestuju někam dál, radši blatník rovnou sundávám. Díky páskám na suchý zip je to jen chvilička.

Porovnám-li, v praktické rovině, kratší a delší Mucky Nutz MudGuard, pak mi bylo lépe s krátkou verzí. Míra jejího krytí je sice o něco menší, stále ale o třídu jinde než v případě malých ohýbacích blatníků typu Mucky Nutz Face Fender. Zároveň kratší MudGuard krásně a jistě sedí na svém místě, nepustí špínu k vidlici, chrání vaše ústa od nechtěného chroupání kamínků apod. Nad to jej jednou usadíte na místo a hotovo, vyřešeno!

Whyte T-160 RS

reklama

Delší blatník, delší rozprava!

S delší variantou Mucky Nutz MudGuard jsem se musel trochu víc prát. Dost možná to bylo okolnostmi, kdy jsem jezdil na měknoucím sněhu, přední kolo bylo neustále obalené a tu a tam škrtalo o blatník. Ono by ale i tak bylo zřejmě nezbytné si s delším blatníčkem více pohrát, pořádně utáhnout všechny pásky a dobře jej usadit, aby nikde neškrtal a neklepal se.

Tady už asi více záleží i na kombinaci vidlice+plášť, kdy při sestavě RockShox Lyrik a Maxxis High Roller II 29×2,5“ noho místa pod blatníkem nezbývalo. Obloukem se tedy vracím k základnímu poznatku, kdy mi jednoduše bylo lépe s kratším MudGuardem, proto jsem jej používal po většinu času. A vzhledem k tomu, že suché jarní, potažmo letní počasí nás hned tak nezasáhne, pak jej budu vozit ještě minimálně dalších pár měsíců!

Mucky Nutz MudGuard – závěr

Blatníky MudGuard od Mucky Nutz jsou, na jedné straně, nepříliš sofistikovaným kusem tvarovaného plastu, při horším počasí jsou ale rozhodně vítaným společníkem. Respektive, při jednoduchosti instalace a bezproblémovosti v rámci provozu vlastně není příliš důvod takový blatník v průběhu roku vůbec sundávat!

Ano, občas se hodí umýt kolo (vidlici) i pod blatníkem, někdy se může stát, že vám bude pevnější blatník trochu překážet při přepravě, nebo na lanovce jako je na Plešivci… To jsou ale jen drobnosti. Navíc sundat, nebo znovu nasadit tento blatník je, s trochou cviku, otázka sotva minuty, tak proč si s tím lámat hlavu?

Poslední, v textu již párkrát nastolenou otázkou, může být, zda je lepší zvolit kratší, nebo delší provedení Mucky Nutz MudGuard? Zde si nejlépe udělejte názor sami. Mně bohatě stačila míra krytí u kratší varianty, zároveň jsem ocenil její lepší skladnost, snazší instalaci a prakticky nulové problémy s jistou a přesností usazení ve vidlici.

U delšího MudGuardu jsem už chvíli bojoval, blatník občas dorovnával, pásky opakovaně utahoval… Ale jak jsem říkal, měl jsem zrovna dost široký plášť, přední kolo se opakovaně obalovalo sněhem. Ale je to logické – kratší blatník snáze drží na svém místě, delší více chrání, ale musíte jej dobře napolohovat.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Mucky Nutz MudGuard – základní údaje

Cena: 619/699 Kč (krátký/dlouhý)
Rozměry (dlouhý): 600 mm, šířka 85 mm, hmotnost 105 g
Rozměry (krátký): 400 mm, šířka 85 mm, hmotnost 75 g
Přednosti: vyrobeno z PP polymeru ve tvaru, který přesně kopíruje plášť; vhodné pro průměry kol 26“ až 29“; lesklá spodní část pro snazší čištění; šest upevňovacích bodů (součástí balení je pásek se suchým zipem); snadná a rychlá montáž a demontáž

Více informací: Mucky Nutz MudGuard krátký / Mucky Nutz MudGuard dlouhý

PLUS

  • Příznivá cena
  • Jednoduchost / účinnost
  • Snadná a rychlá instalace
  • Oceňuji textilní pásky se suchým zipem (v balení), pro jednoduchost manipulace a snadné opakované použití, zejména oproti stahovacím plastovým páskám
  • Výrazně větší účinnost oproti základním blatníkům typu Mucky Nutz Face Fender
  • Jisté usazení, tvar kopírující obvod kola, vybrání v místě spojovacího můstku
  • Dvě délky na výběr
  • I při použití širšího pláště stále dost místa mezi blatníkem a kolem

MÍNUS

  • Blatníky MudGuard nejsou zdaleka tak skladné jako ohebné blatníčky Face Fender apod.
  • Při převozu autem a rozebírání kola jej často raději sundávám
  • Kupříkladu na Plešivci byl blatník MudGuard místy konfrontován se systém uchycení biku k sedačce lanovky za přední kolo
  • Delší varianta MudGuard vyžaduje pečlivější a pevnější uchycení, aby se zabránilo škrtání a klepání blatníku o kolo