Whyte S-120C RS – Prohození za 15 minut! | První dojem

Moderní stroje značky Whyte již pro mě nejsou žádnou neznámou, naopak se pomalu dostávám do fáze, kdy se začínám seznamovat s generacemi jednotlivých řad následujících po těch, s nimiž jsem měl tu čest již dříve. V tomto případě to sice není tak úplně pravda, i když jak se to vezme. S-120 je totiž, do jisté míry, dědicem řady T-130!

Abych vám v tom neudělal zbytečný guláš… Pokud zavzpomínáte, či ještě lépe pokud zalistujete našimi staršími testy, najdete praktickou prověrku modelu Whyte T-130 ve starším provedení z roku 2018, následně i test nejnovější podoby tohoto modelu T-130 (2019). Oba stroje jsou postavené na průměru 27,5“, čímž se vlastně vymezují oproti řadě „S“ (Switch Able), aktuálně zahrnující modely S-150 (test leden 2018) a právě novinku S-120.

Pokud si vzpomenete, nebo si přečtete moje hodnocení, zjistíte, že původní model T-130 měl sice výrazně trailový potenciál, působil na mě ale poměrně sportovně a svým způsobem křehce. Oproti tomu je nové T-130 sice o něco pomalejší, je ale obdařeno mnohem ostřejšími trailovými lokty, což jej posouvá morálně výš, dále od XC, blíže k AM kategorii. Tohle kolo mě hodně dostalo!

A teď ona spojitost s S-120. Řada lidí se domnívala, že bude S-120 „kopií“ T-130 „pouze“ na velkých kolech. Jenže tak tomu úplně není. S-120 (snad se sám v těch číslech neztratím) přichází, aby do jisté míry zaplnilo mezeru, která vznikla po posunu T-130 o stupínek výš.

Prostě aby měl Whyte něco dostatečně lehkého, svižného, sportovně naladěného, avšak se stále patrným trailovým zaměřením. Toho všeho se, dle mých dosavadních zkušeností, rozhodně podařilo dosáhnout!

reklama

S = Switch!

Již v rámci testu a představení řady S-150 minulý rok jsme upozorňovali na skutečnost, že tento model byl navržen s tím, že lze u něj prohodit velká kola (29“) za standard 27,5+. Něco takového dnes není rozhodně výjimkou, jelikož na Pluska je nachystáno mnoho obdobných strojů konkurence. Rozdílem je ale skutečnost, že Whyte k modelům „S“ dodává na přání druhý set kol (27,5+), kdy pak stačí jen přehodit kotouče a kazetu a máte prostě dvě kola v jednom.

Aby nám tuto filosofii Whyte i jeho české zastoupení potvrdilo, dostali jsme druhá Plusková kola jak k modelu S-150, tak i nyní k S-120. A jak asi tušíte, podobné příležitosti se prostě nedalo odolat!

Whyte S-120C RS – na kolech 27,5+ | Úvodní foto 29″

První výstřel a hned naplno!

No nic, o možnostech a vlastnostech tohoto kola s jedním a druhým parametrem, s jedním a úplně jiným druhem obutí, vám povím více v rámci plnohodnotného testu, nyní bych na vás rád vysypal svoje prvotní dojmy a poznání. V první řadě mě zarazilo, jak lehce toto kolo působí. Ano, jedná se o jeden z vrcholných modelů na karbonovém rámu (S-120C RS), čemuž údaj 13,68 kg (vel. L, bez pedálů, kola 29“) plně odpovídá.

Co mi ale přišlo že neodpovídá, je pocit ve chvíli, kdy vyskočíte do sedla a opřete se do pedálů. Zadní zavěšení v podobě klasického čtyřčepu (Quad-Link 4) se striktně symetrickou zadní stavbou SCR je sice poměrně aktivní, na záběry do pedálu ale reaguje bez výrazného prodlení, proto vás tento bike na lehkých velkých obručích takřka okamžitě katapultuje kupředu!

Pokud si náhodou zapomenete naplno otevřít tlumič Fox a necháte jej ve střední poloze (Pedal), bude odezva na šlapání ještě o stupeň ostřejší a vy budete ještě více uhranuti výkonem tohoto stroje!

Lidi z Whytu tvrdí, že rámový základ tohoto stroje je převzatý z modelu T-130, je k němu doplněná jiná zadní stavba a celé kolo je vyladěno více do sportovního stylu, avšak se stále dosti agresivní trailovou geometrií. Ostatně úhel hlavy 65,6°na 120 mm devětadvacítce v kombinaci s dlouhým rámem – to už zní dost agresivně!

Značka Whyte se ve zkratkách slušně vyžívá! Pojďme si označení tohoto stroje rozklíčovat – S-120C RS! S = Switch Able (29“/27,5+); 120 = zdvih 120 mm; C = Carbon; RS = stupeň výbavy, zde druhý nejvyšší model po S-120C WORKS.

Oblast hlavy je nejen značně mohutná, ale hlava samotná je i dost vysoká. Konkrétně 140 mm u vel. L.

Snad u žádného ze strojů Whyte nemůže chybět vnitřní stahování sedlovky Inter-Grip, doplněné o gumovou prachovku. 

Větší? I tak mě těší!

Skutečně, Whyte S-120C RS působí při každém popíchutí směřujícím ke zrychlení či k nasazení tempa pro delší stoupání více než ochotně a s radostí takové úkoly plní a svého jezdce zásobuje neomezeným přívalem náporového vzduchu či rychle naskakujícími výškovými metry.

Z pozice jezdce se stále jedná o poměrně typický Whyte, i když jsou moje dojmy lehce zkreslené skutečností, že sedlám velikost L a nikoliv M, které by pro mě bylo příjemnější. Ale ani s větším rámem nemám problém. Zprvu jsem se divil trochu vyššímu úchopu (hlava 125/140 mm vel. M/L), ale zvykl jsem si. Navíc si díky delší stavbě rámu rozhodně nepřipadám, že by byl tento Whyte nedostatečně sportovně naladěný.

Zvykání bylo potřeba také stran ovládání, kterému vévodí výše zmíněný úhel hlavy, dříve přítomný u kol i o několik zdvihových kategorií výše. Položenou hlavu by ale mělo kompenzovat menší odsazení korunky (44 mm – dříve bylo u 29“ běžných 51 mm), který paradoxně prodlužuje stopu kola.

Fox Float Performance SC 34, Step Cast, 29″, 120 mm, 44mm Offset, GRIP. Celé označení této vidlice, jedné z nejnovějších v nabídce Foxu.

Oproti klasické řadě Fox 34 se u SC liší nejen zakončení spodních nohou, ale třeba i tvar spojovacího můstku.

Stupňovité zúžení (Step Cast) se u řady 34 naštěstí odehrává zvenku, a ne jako u Foxu 32 SC zevnitř. Smysl tohoto řešení ale nacházím jen stěží…

Znovu se naučit carving!

Každopádně na první dojem mi přišlo, že je řízení extra citlivé na pohyby řídítek, zároveň krásně klidné a poslušné, pokud v oblouku pracujete s celým kolem. Ve chvíli, kdy člověk přechází ze stroje, který se ovládá spíše točením řídítek, můžete být docela v šoku. Při takovémto způsobu zacházení se Whyte S-120 zdá být vlastně dost divoký a chová se výrazně jinak, než na co byl dotyčný dlouhou dobu zvyklý.

Jenže ono stačí dát Whytu a jeho neortodoxnímu řízení šanci, naučit se příliš s řídítky nemávat do stran, spíše do oblouku pokládat celé kolo a celé tělo a pak to najednou začne dávat smysl, jelikož se S-120 projeví jako krásně obratné i stabilní zároveň. Brzy také nejspíš zjistíte, že celé toto „uspořádání“ funguje tím lépe, čím rychleji jedete, což naštěstí u modelu S-120C RS není nejmenší problém.

První den jsem tak sice místy trochu laboroval nad tím, jak se zase znovu naučit ten správný cyklistický carvingový oblouk, když jsem se pak do toho opět dostal, připadal jsem si, že je S-120 prodloužením mojí míchy a mých končetin, na něž jen někdo připevnil kola! Poměrně agresivní strmé traily, rychlé zašmodrchané cestičky i pomalejší utažené klopky. Vše z toho, optimálně za řádně sportovního tempa, zvládá S-120 s naprostou jistotou a samozřejmostí! Zejména s ohledem na své výchozí zařazení…

Na velkých kolech byl Whyte S-120 obutý do vcelku nezvyklých plášťů Maxxis Forekaster TR 29×2.3″.

Přiznat se jim ale musí, že se nejen snadno roztáčí, ale, s přihlédnutím k výšce jejich vzorku, i velice dobře drží, zejména v zatáčkách.

Vzadu se objevuje nový Maxxis Crossmark II TR 29×2.25″, tedy nástupce gumy, kterou jsem svého času chválil, kudy jsem chodil.

Také nový CrossMark II působí příjemně universálním dojmem, přestože jeho šípovitě tvarovaný vzorek budí dojem, že mu bude lépe na předním kole.

Menší, větší, nebo kombinace?

Co jsem zatím stačil vyzkoušet a objet, při tom mě S-120 vskutku nadchlo. První den jsem vzal tento stroj na jeden svůj oblíbený kopec za Prahou, kde jsem si dal tři traily na 29“ a pak plus mínus ty samé tři na 27,5+. Výsledek vás asi nepřekvapí – 27,5+ mě pro svou stabilitu, vyšší míru tlumení a také výrazně hrubší vzorek v tomto místě bavilo víc! Ale zase lehkost, rychlost a mrštnost devětadvacítek (lehoučký výplet se sportovním obutím), to bylo také dosti návykové!

V plánu mám přitom ještě několik vyjížděk, narychlo zkusím kombinaci 27,5+ vzadu a 29“ a pak se zase přesunu čistě na velká kola, ať mám dokonalé srovnání. Tak jako tak toto kolo zatím překonává moje očekávání. Zejména skutečnost, co vše za trailové divočárny lze absolvovat na kole se zdvihem 120 mm, které po rovině letí s lehkostí pouštního písku a do kopce švihá, jako by vám někdo neustále do nohou pumpoval adrenalin, jednoduché cukry a další dobroty!

Když se tak dívám do nabídky Whyte 2019, tak mě vlastně trochu překvapuje, že tato značka nemá nic pod řadou S-120, tedy žádný 100mm XC „ortodox racing bike!“ Skutečně, S-120 je jejich aktuálně nejvíce nabroušený sportovní full, jaký vyrábějí! Z hlediska výkonnosti to na něm je rozhodně znát, stejně jako skutečnost, že vše ostatní (T-130 až G-170) jsou stroje s výrazným trailovým apetitem.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

U karbonových rámů se často materiálem zbytečně nešetří, což platí do puntíku i zde. Obzvláště, pokud se zahledíte na výrazné propojení spodní a sedlové trubky zahrnující také šlapací střed.

Poměrně masivní horní raménko a vidličku přenášející jeho pohyb na tlumič známe již z řady jiných modelů Whyte.

Britský původ Whytu S-120 poznáte třeba i podle důkladného utěsnění všeho co se jen dá, aby kolo obstálo i v ostrovním počasí.

Whyte S-120C RS – základní údaje

Cena: 104 990 Kč
Whyte S-120C R – 92 990 Kč | Whyte S-120C WORKS – 157 990 Kč

Hmotnost: 13,68/13,84 Kg (vel. L, bez pedálů | 29“/27,5+)
Kokpit (řídítka/představce): 780/40 mm

Více o tomto kole na webu whyte.bike , stránky českého zastoupení www.whyte.cz