RockShox Signature series MY2020 | TECH NEWS

Něco podobného jsme již s produkty RockShox nejednou zažili, i když ne tak docela!  Velká ohlášení, velké haló, pocit, že přichází něco revolučně nového, přitom realita je o něco prostší, než jak to působí na první pohled. Přiznejme si upřímně, RockShox s oznámením vzniku tzv. Signature Series přichází z řadou úprav a vylepšení, vysloveně nové tlumiče či vidlice ale nenabízí!

Co je Signature Series?

Dobrá otázka. Skutečně, nejedná se o odkaz na český bikový film Signatires, kde účinkoval třeba Tomáš Slavík a další známí jezdci z české kotliny, ale o oddělení vrcholné řady produktů RockShox od „běžného spotřebního materiálu.“ Stručně řečeno, RockShox chce ukázat světu, že vidlice SID, Lyrik, Pike a BoXXer, stejně jako tlumiče Deluxe a Super Deluxe, plus sedlovka Reverb, nejsou běžnými komponenty, ale „unikátními“ výtvory, na jejichž vývoji a funkci byl kladen extra důraz.

V principu u těchto vidlic, tlumičů atd. zůstává zcela nedotčená podoba jejich vnější konstrukce, co se ale u většiny z nich mění je, tu více, tu méně vnitřních systémů, nové je mazání a nový je i vzhled (lak + polepy). Ale třeba také i nově specifikované dělení zhruba v logice Ultimate, Select+ a Select – od nejlepšího po nejdostupnější.

RockShox Super Deluxe Ultimate (MY2020)

RockShox Pike Ultimate (MY2020)

reklama

Nový Charger Damper 2.1

Dobrá otázka v dokumentu FAQ říká: „Proč je nový Charger damper označený jako verze 2.1 a ne třeba 3, když je tak moc nový?“ Odpověď je prostá – základní vnitřní architektura této tlumící patrony se mezigeneračně nemění, hodně se ale pracovalo na těsnění, průtoku oleje, možnostech nastavení, proto by měl být Charger damper 2.1 o poznání lepší než jeho předchůdce.

Tuto vychytávku přitom najdete primárně ve vidlicích RockShox Boxxer, Lyrik a Pike a to u verzí Ultimate a Select+. Co konkrétně se změnilo? Nově bylo upravené a nastavení tlumení komprese a odskoku, bylo použité nové těsnění od SKF snižující tření a v neposlední řadě je zde nový píst – Piston Wearband.

Všechna tato vylepšení by měla jednak snížit tření a dopomoci k ještě hladšímu a jemnějšímu kroku, jednak by měla pomoci ještě kvalitnější a jistější práci s průtokem tlumícího oleje, což dále zlepší chod odpružení. V informačních materiálech se rovněž hovoří o navýšení účinku továrního kompresního tlumení (LSC), které by mělo držet vidlici výše ve zdvihu a pomoci tak jistějšímu ovládání kola v náročných pasážích.

Stejně tak se pracovalo i na kvalitě „rychlé komprese“ (HSC), díky čemuž by nová generace odpružení měla lépe zvládat tvrdé nárazy a náročné dopady.

RockShox Lyrik Ultimate (MY2020)

RockShox Pike Ultimate (MY2020)

Maxima Plush Fluid & SKF Wiper seals

Další bod na pořadu změn se týká nahrazení původního tlumícího oleje od SRAMu (Red Rum jestli si správně vzpomínám) novinkou Maxima Plush Fluid o jehož kvalitách nejlépe napoví prohlášení z info letáku SRAmu:

„Vyvinuté společně s nejrychlejšími jezdci světa na nejnáročnějších tratích světa! Olej Maxima Plush Fluid je navržen tak, aby bránil, či alespoň minimalizoval opotřebení vnitřních částí odpružení, snižoval tření a také zajistil tišší chod a konzistentní vlastnosti bez ohledu na vnější teploty.“

Druhý citát pojďme věnovat novému těsnění a stíracím kroužkům od SKF:

„Každý je jistě rád za dobře fungující spolupráci, což je jeden z důvodů, proč již delší čas spolupracujeme s výrobcem těsnění SKF, tedy se světovou jedničkou v tomto oboru. Konkrétně pět let. Společně se nám přitom podařilo vyvinout speciální těsnění s ultra nízkou úrovní tření, díky němuž budou vaše ruce méně unavené, pocit z odpružení bude lepší, něž kdykoliv předtím, zatímco se špína bude držet mimo citlivé vnitřní části vašeho odpružení. Protože nikdo nechce bláto uvnitř vidlice, či tlumiče!“

SKF Wiper seals

Maxima Plush Fluid

Kompatibilita

Pokud již jednou máte pořízené odpružení od RockShoxu a nechcete si hnedle kupovat novou vidlici, jelikož výrobce vydal sice lákavý, ale stále jen update, budete mít možnost využít zpětné kompatibility některých částí. Začnu-li od konce, pak nebude problém nahradit současné mazání novým vylepšeným olejem Maxima Plush Fluid, což nezaručí skokovou proměnu, ale mělo by to pomoci zlepšit funkci vidlice či tlumiče.

Dále lze bez problému vyjmout původní Charger damper 2.0 a nahradit jej verzí 2.1. Tak by mělo být možné učinit u následujících vidlic od zmíněného roku výroby výše:

RCT3: Pike (2014+), Lyrik (2016+),
RC2: Pike (2018+), Lyrik (2016+), BoXXer (2019+)
*ceny kitů od cca 7 300 Kč do 10 700 Kč

Vyměnit při posezónní údržbě můžete i stírací a těsnící kroužky za poslední generaci od SKF, čímž byste se měli v konečném důsledku dostat na funkční úroveň nejnovější generace vidlic RockShox Signature Series. To by mělo dohromady znamenat úsporu až 30% třecích sil uvnitř vidlice!

RockShox BoXXer Ultimate (MY2020)

RockShox SID Ultimate Carbon(MY2020)

Nové tlumiče? Ne tak úplně?

Mezi tlumiči je situace o něco jednodušší, alespoň doufám, jelikož se v záplavě všech dostupných informací již pomalu ztrácím. Co je důležité je nový trailový tlumič RockShox Deluxe Ultimate, který má výrazněji přepracovanou vnitřní strukturu tlumení, což z venku poznáte podle nového kolečka ovládajícího kompresní okruh (LSC). Tento tlumič, stejně jako všechny ostatní v rámci Signature Series, využívá olej Maxima Plush.

RockShox Deluxe Select, Select+, Ultimate, Ultimate Remote

reklama

Super Deluxe Air & Coil

U řady Super Deluxe se nemění skoro nic, tedy až na nové modelové řazení, kde postupuje logika výbavy zhruba následovně:

Ultimate – páčka lockoutu, odskok, komprese (LSC)
Ultimate Remote – s dálkovým ovládáním
Ultimate DH – speciálně vyladěno pro DH kola, odskok + LSC
Select+ – odskok + lockout
Select – odskok

Podobnou logiku členění byste měli najít i u pružinových sourozenců Super Deluxe Coil, kde je jako jedna z perliček přidána možnost vybrat si u vyšších modelů variantu s červenou pružinou, která je zde „pouze“, aby ladila se vzhledem posledních generací vidlic RockShox Boxxer a Lyrik, tedy s jejich typicky červenou barvou!

RockShox Super Deluxe Select, Select+, Ultimate DH

RockShox Super Deluxe Ultimate, Ultimate Remote

MegNeg – ještě větší než DebonAir!

Poslední třešnička na vrchol dortu! Komu by nestačila rozšířená negativní komora vzduchových tlumičů RockShox Deluxe a Super Deluxe DebonAir, ten si může dokoupit komoru MegNeg (Mega Negativka), která objem záporné vzduchové komory ještě o něco rozšíří. Podle dokumentu FAQ jde o řešení určené primárně pro kola s víceméně lineární křivkou kinematiky jejich odpružení, u kterých MegNeg podpoří citlivost na začátku zdvihu a stabilitu ve středním rozsahu.

Komora MegNeg by měla být kompatibilní s většinou tlumičů Deluxe a Super Deluxe Air, v sadě k ní by pak měly dorazit redukční kroužky (Bottomless Rings), kterými lze ladit její objem (max 4x Bottomless Rings). Pro některé jistě lákavé rozšíření, pro jiné zbytečnost. Ale nezapomeňte, u systémů s velkou přirozenou progresí může MegNeg přinést až přílišnou stabilitu středního rozsahu, větší, než jakou potřebujete!

RockShox Super Deluxe Coil Select, Select+, Ultimate DH, Ultimate

RockShox Super Deluxe Coil Ultimate, Ultimate Remote

U nás katalog nehledejte

Tolik stručné shrnutí novinek týkajících se představení tzv. Signature Series od RockShoxu. Specifika, ceny a váhy jednotlivých vidlic a tlumičů zde uvádět nebudeme, ať z toho netvoříme katalog. Tyto údaje jistě najdete na webu sram.com, nebo na dalších místech. My jdeme radši zase jezdit!

PS: Pokud by měl někdo zájem, můžu sem nahrát odkaz pro stažení PDF dokumentů týkajících se těchto novinek, kde si vše podstatné můžete detailně nastudovat. Stačí napsat do komentáře…

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM