Devinci Troy 29 – VELKÝ brácha na první dojem…
Vždy mě potěší a zahřeje u mého profesionálního novinářského srdce, když se mi podaří dostat se k testu kola, které si před nedávnem odbylo svou světovou premiéru! Tak se nyní stalo v případě novinky Devinci Troy 29, který jsem vám představil v létě a nahlas tehdy vyslovil přání svézt se na něm ještě tento podzim!
Do Vánoc je stále ještě (skoro) měsíc čas, stejně tak i do začátku kalendářní zimy, takže svůj slib či veřejné prohlášení s rezervou stíhám. S pouhým prohlášením, že mám na test nového Troye, bychom si ale příliš nevystačili, jelikož tento bike dostal v rámci kolekce pro rok 2019 hned několik různých podob, variant a rozměrů.
Nehovořím zde přitom o jednotlivých stupních výbavy, jelikož předpokládám, že u této značky asi více lidí sáhne po možnosti pořízení rámového setu a následné individuální stavbě, ale možná se mýlím. Poukázat jsem chtěl spíše na nabídku hliníkových i karbonových rámů stejného modelu, zejména pak na rozšíření na dvě možnosti velikostních kategorií – 27,5“ a 29“!
Devinci Troy totiž, do letošního roku, existoval jen v jedné variantě (pominu-li karbon/hliník), a to na kolech průměru 27,5“. Jeden z těchto strojů, v jeho značně individuálním setupu, jsme přitom letos před prázdninami testovali – Mártyho Devinci Troy Carbon. Nyní tedy přichází čas jak na zbrusu nové ztvárnění tohoto modelu, tak i čas pro ozkoušení jeho větší 29“ varianty!
Opravme si v notýsku!
Na tomto místě bych rád na chvilku přibrzdil a poukázal na jednu nepřesnost, na jeden zřejmě nesprávně interpretovaný údaj z původního představení Devinci Troy 2019. V létě jsem totiž uváděl, že se nový Troy (2019) bude nabízet se shodným zdvihem zadní stavby (140 mm) jak u 27,5“ tak u 29“. Tohle zatím sedí! Mylně jsem ale uvedl skutečnost, že Troy 29“ bude standardně osazen vidlicí s krokem 160 mm a Troy 27,5“ jen 150 mm.
Pravda je přitom taková, že menší i větší Devinci Troy (2019) budou primárně nabízeny s vidlicemi s délkou kroku 150 mm, pouze verze LTD (Troy 27,5 i 29“) dostanou 160mm vidlice!
Tak jako tak se ale vlastně na vyznění původního popisu až tolik nemění, jelikož zachování zdvihu při navýšení průměru kol není zdaleka normou. Proto je tedy třeba znovu konstatovat, že nový Troy 27,5 a Troy 29 nebudou mířit na milimetr přesně do stejného uživatelského spektra, ale každý trochu jinam.
Devinci Troy 29 zkrátka bude a je větším a neohroženějším bratrem menšího Troye 27,5“ s potenciálem porvat se s těžším terénem než jeho steroidy méně živený sourozenec.
Štafle, prosím!
Nyní již ale pojďme od obecných řečí blíže k popisu prvních dojmů v sedle karbonového Troye 29, který mi po čase, kdy jsem si liboval na malých rámech, přistál před vraty domu v chlapácké velikosti L. Jedná se totiž o nové osobní kolo jednoho z pánů z Protocycles (pracovní stroj určený k demonstracím a testům), proto nebyla jiná cesta než vzít na milost tuto rozměrovou variantu.
Tradičně se dozvídám, podívám-li se na tabulku doporučených velikostí, že je Lko rozměrem vhodným pro jezdce mého vzrůstu, ale… Nebudu opakovat onu věčnou pohádku o kratších nohách a oblibě Mkových rámů, že?
Celé to „opět“ vytahuju proto, abych předestřel následující popis, který tentokrát berte radši s větší rezervou než moje ostatní „První dojmy“, jelikož si musím zvykat nejen na nový stroj, ale i na nezvyklou velikost. Faktem totiž je, že Devinci Troy 29 je v této podobě, rozměru a velikosti, skutečně velkým kolem, což dokazuje již jen výška řídítek.
Přestože jsem představec posunul opět až dolů k hlavě, tedy do jeho nejnižší možné polohy, zvedá průměr kol 29“, 2,5“ široká přední pneumatika, 160mm vidlice, přitom jinak spíše skromnější délka hlavové trubky (115 mm – L, 105 mm – M), úchop do výšky, který mi připomíná spíše terénní motorku, než terénní kolo!
Zachrání mě výtah z Burdž Chalífa (wiki)
Celkově je tedy pro mě docela boj vystoupat do sedla a zhostit se otěží, alias řídítek. Stejně tak se zdá být prakticky nereálná snaha zastavit a dotknout se nohou země, alespoň v případě, kdy mám sedlo ve výšce vhodné pro šlapání. Naštěstí je zde ale jeden prvek, který mi, nejen v tomto směru, výrazně pomáhá, a to je sedlovka 9point8 Fall Line se zdvihem 170 mm!
Díky tomuto extra rychlému, přesnému a spolehlivému výtahu s rozsahem, za jaký by se nemusela stydět nejedna výšková budova, mohu velice rychle sestoupit z oblak k zemi. Tedy nejenom když potřebuju zastavit a nehodlám seskakovat ze střechy paneláku, ale také když se s touto motorkou neohroženě vrhám do náročných, rychlých a rozbitých pasáží!
Jak jsem totiž poměrně brzy začal zjišťovat, moje původní úvaha o specifickém zařazení Troye 29 se skutečně potvrzuje. Ostatně pro tuto teorii mluví hned vícero parametrů a zkušeností. Zaprvé značka Devinci sama o sobě řadí Troy do kategorie all-mountain, nikoliv mezi trailbiky, jakých jsem poslední dobou prověřil hned celou řadu.
Zadruhé by vám zrovna tohle mělo dojít, když se podíváte na zdvihy (zde 160 mm vepředu a 140 mm vzadu), na šířku plášťů (2,5/2,3“ – P/Z), ale také třeba na komponentovou výbavu, které vládne vidlice Fox řady 36! Tedy rozhodně žádné brčko!
Tvrdě a hrdě!
V těsném závěsu za dvěma výše zmíněnými ukazateli vám Devinci Troy 29 své zařazení a zamýšlený účel rád demonstruje svým jízdním projevem, který rozhodně nepostrádá zdvihovou velkorysost. Obzvláště z počátku naší první společné jízdy, kdy byla vidlice Fox hezky zahřátá a její nohy čerstvě orosené olejem, jsem si vybavil spíše pocity ze svého endura Rock Machine Blizzard 90-27, než třeba zážitky z posledního zkoušeného 29“ trailbiku GT Sensor.
Devinci Troy totiž působí jako pořádná motorka, která má ráda jak ostrý jízdní styl, tak i ostrý terén, kde může naplno využít svá kola i své nenasytné odpružení. A skutečnost, že to vzadu chodí o nějakých 20 mm méně než vepředu? To jsem, alespoň takto napoprvé, rozhodně nepocítil.
Naopak mi přišlo, že „to“ žere překážky stejně jistě a spolehlivě vepředu jako vzadu, že jsou obě jednotky slušně vnímavé, nebrání se většímu zhoupnutí a jsou tedy znatelně aktivnější než u většiny trailbiků z poslední doby. Přitom zde zbývá ještě slušná zdvihová rezerva pro případy, kdy z pouhého oťukávání nového stroje přejdete do režimu „bezhlavě dolů“!
Studium teprve začalo
Co mě zatím trochu překvapilo prakticky v sedle a pak i teoreticky doma studiem u počítače, byla geometrie v čele s nikterak vyhroceným úhlem hlavy. Tabulka na webu Devinci hovoří o údaji 66° v poloze LO a 66,5° v pozici HI (i zde je možnost ladit geometrii ve dvou krocích pomocí otočného prvku Flip-chip).
Pokud do tohoto schématu připočteme o 10 mm vyšší vidlici (160 mm, geometrie běžně pro 150 mm vidlice), dostáváme se někam lehce na úroveň 65,5°, což u kola s takovýmto zdvihem a zařazením vlastně není nikterak radikální údaj. Oblasti řízení a geometrie u Devinci Troy 29 v praxi se ale budeme věnovat více až příště u celkového zhodnocení, jelikož se s tímto strojem potřebuju ještě trochu sžít, než začnu vynášet obecné soudy.
Nenasytná šelma
Zatím bych své zážitky shrnul především do oznámení, že nový Devinci Troy 29 není rozhodně žádný krotký beránek, kolečko pro nemastné neslané flákání se v lese za barákem (podle toho CO máte za domem), ale naopak mašinou, která začíná ožívat zejména ve chvílích, kdy jí povolíte brzdy, zatnete ostruhy do slabin a společně to napálíte co nejostřeji dolů.
V takovém režimu vám snadno propůjčí křídla, urychlí vaše snažení, a především začne reagovat tak, jak byste od poctivé all-mountain mašiny očekávali!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Více o stroji Devinci Troy 29 najdete na webu www.devinci.com , informace o dostupnosti a cenách na našem trhu hledejte na stránkách protocycles.cz