reklama

reklama

Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | Moje (první) dojmy…

Když jsem loni na prezentaci Rock Machine 2018 poprvé naživo viděl pevné stroje Blizz CRB, nemohl jsem z jejich pestře a zároveň i velice vkusně tvarovaných rámů spustit oči. Tohle kolo vás již od pohledu láká vyskočit do sedla a pořádně to nakopnout! Poprvé jsem k tomu měl příležitost v lednu letošního roku, tehdy na sportovní variantě s 29“ koly. Nyní se k mému seznamu přidává i trailová verze Blizz CRB 50-27+.

Můžete a nemusíte hledat či pročítat základní informace o těchto kolech pramenící ze zmíněné prezentace konané u Sečské přehrady, kde jsme obdivovali Rock Machine Blizz CRB jak na úzkých XC pláštích (29“), tak i na širokých Pluskových balónech.

Tato kombinace (29“/275Plus) se přitom mezi pevnými stroji mnoha značek stává vcelku oblíbenou, jelikož není až takový problém postavit jeden rám a uzpůsobit jej pro nasazení jedné či druhé kategorie kol a obutí. Jejich rozdílný charakter (trail/sport) lze u pevných kol přitom poměrně snadno doladit pomocí výbavy. Kupříkladu vidlice s vyšším zdvihem, kratším a širším kokpitem, teleskopem atd.

Plusko mě láká, devětadvacítka mě uhranula…

Již od začátku mě více lákalo Plusko, ale když jsem měl v lednu půjčený Rock Machine Blizz CRB 70-29, byl jsem z něj doslova unešený. Vzpomínám si, jak jsem byl překvapený, když jsem zjistil, že vidlice nechodí spartánských 100 mm, ale je protažená na 120 mm, což vysvětlovalo moje pocity zpoza řídítek. Blizz CRB 29 byl famózně rychlý a svižný, přitom překvapivě jistý a zábavný. Hodit na něj hrubší pláště a teleskop, byl by z něj úžasný pevný trailbike na 29“.

Značka Rock Machine na to šla ale z jiné strany, když místo hrubých 29“ kol nadělila modelům Blizz CRB kola parametru 27,5+, tedy o trochu menší výplet s výrazně většími balóny. Zároveň tento bike (aktuálně pouze jeden model) dostal vidlici se zdvihem 130 mm, teleskopickou sedlovku a poupravený kokpit. Vše pro více jízdní zábavy v terénu a více sebevědomí na rozbitých stezkách a pěšinách.

Barvy tohoto rámu jsou natolik lákavé, že…

Jak je to s těmi dojmy?

Abych se obloukem vrátil k titulku a vysvětlil jeho netradiční formulaci. Rock Machine Blizz CRB 50-27+ jsme si záměrně půjčili ve velikosti L, což je rozměr, který ideálně sedne Kubovi a zároveň umožňuje, abych se na něm sám také svezl. Velký Kuba, jak zní jedna z jeho řady redakčních přezdívek, přitom v těchto dnech dává dohromady své postřehy a poznatky, abychom z nich následně složili komplexní test.

Ten už by mohl být teoreticky hotov a publikován, kdyby si Kuba v mezidobí nestřihl týden volna u středozemního moře… Ale slíbil mi, že svou část textu brzy dotáhne do zdárného konce. Mezitím, abych vám ukrátil dobu čekání, jsem připravil toto dnešní povídání, trochu specifické „první dojmy“ vytěžené z celé řady zkušeností, kdy jsem Blizze CRB sám také proháněl.

Stihl jsem s ním po dobu Kubovy dovolené hned několik vyjížděk, sice povětšinou kratších až dost krátkých, ale pro načerpání základních dojmů plně dostačujících. Pojďme se tedy vrhnout na základní hodnocení, na můj subjektivní pohled, komplexní recenzi dodáme co nejdříve…

Bytelná oblast hlavy se stylově řešenými vstupy kabeláže do rámu. 
Charakteristická ploutvička a vzpěry plynule přecházející v horní trubku.
Mimořádně masivní oblast středu s radikálně rozšířenou sedlovou trubkou.

Lko vadí, nevadí?

Již jsem zmínil, proč jsme tentokrát sáhli po větším rámu, přestože byla možnost půjčit si i mně osobně více vyhovující Mko. Ostatně Mkový rám jsem měl v ruce v rámci testu Rock Machine Blizz CRB 70-29 a sedl mi dokonale. Ani s eLkem na širokých kolech jsem neměl žádný problém, i když se našla místa a situace, kdy jsem jasně cítil, že by mi menší velikost sedla o dost lépe. Ale to bych pak nemohl kolo svěřit Velkému Kubovi.

Pokud to vezmu v cuku letu klasickým scénářem, pak lze v tuto chvíli poznamenat, že samotný posed na Lekovém Blizzu nebyl vůbec špatný. Samozřejmě jsem si nejdřív posunul představec až k hlavě, poté jsem se však cítil velice dobře. Bylo znát, že sedím na velkém kole, ale místo pocitů v duchu „sakra, sotva na to dosáhnu“ jsem se spíš obdivoval tomu, jak jistě, stabilně a neohroženě Blizz v této konfiguraci působil.

Když se vrátím k bodu, kde mě větší velikost omezovala, pak se obloukem dostanu do oblouku. Nebo se v něm spíš zaseknu. Větší délku Lkového rámu jsem totiž cítil nejvíce tam, kde na řadu přišly více utažené zatáčky, nebo ostřejší oblouky, do nichž se člověk vřítil vyšší rychlostí, neřkuli vracečky. V takových místech jsem cítil, jak se delší rám při mé vlastní tělesné konstituci neochotně láme do zatáček. Menší by byl v této disciplíně rozhodně lepší.

Nápadně otevřený je ocelový převodník na klikách Race Face Aeffect.
Karbonový rám rozhodně nepodceňuje bezpečnostní oplechování.

reklama

Vystříhat se extrémů

Když se ale vystříháme těchto spíše mimořádných situací – samozřejmě záleží na tom, kde nejčastěji jezdíte – ovládal se mi Blizz CRB 50-27+ vlastně velice dobře a přirozeně. Trochu jsem narážel na skutečnost, že mi občas přední kolo přišlo nedostatečně zatížené, řízení tedy v určitých situacích živější, přitom se ale Blizz hezky jistě a plynule skládal do náklonu. Ale tady opět narážíme na onu větší velikost a vzhledem k výšce mojí postavy ne zcela ideálně rozložené těžiště.

Místa, kde si byl tento stroj více než dostatečně jistý, představovaly různé technické sekce s výrazným sklonem, což je zásluhou jednak mamutích plášťů, jednak geometrie, která staví na úhlu hlavy o stupeň nižším, než je tomu u 29“ verze (69/68° – 29“/27,5+). I v takových situacích bych nejspíš ocenil menší rám, a navíc třeba i delší krok teleskopické sedlovky, přesto jsem s jistotou pokořil všechny své klasické „zlomové sekce“, navíc s poměrně velkým přehledem.

Jednu technickou, strmou a dost drolivou skalku jsem na Blizzu CRB dal snad vůbec poprvé s nášlapnými pedály!!!

Když se pak dostanete do míst, kde není až tak výrazný sklon, přesto se cesta různě kroutí, klikatí a vy musíte různé překážky objíždět, přejíždět, nadjíždět a podjíždět, budete si rozhodně užívat velké jistoty a stability, která přichází se samotným pluskovým rozměrem plášťů. Zkrátka a dobře přibrzdit, nebo klidně i zastavit, mrknout za hranu, rozmyslet, vybrat stopu a pak to konečně pustit dolů lze s tímto kolem bez výrazného zaváhání a hlavně bez sundání nohy na zem.

Nemálo mě Rock Machine Blizz CRB 50-27+ bavil na pár rychlých, víceméně hladkých klikatých trailech, kde jedna klopenka střídá druhou, kde se zároveň jede korytem z jedné strany na druhou skrz přírodní pumpy a k tomu se občas zamíchá i nějaký skůček nebo boule, na níž se lze odrazit.

Objemné pláště WTB Vigilante si hoví na ráfcích WTB Scaper i35.
Do vidlice SR Suntour Aion 35 se pluskové gumy vejdou tak akorát.

Kovadlina z pěny a bublin!

Přestože dojem z jízdy do znační míry „poznamenávají“ velká kola s tlustými plášti, nelze upozadit ani vytěsnit vliv samotného karbonového rámu, který jsem obdivoval již při testu Rock Machine Blizz CRB 70-29. I přes to, že velké balóny řadu hran otupí, těžko se ubráníte pocitu, že je vaše kolo „nějak moc lehké“, podezřele rychle reaguje, dokonale zužitkovává vaší energii, a je rovněž z vícero úhlů pohledu tvrdé.  

Onen opěvovaný rám je skutečně parádně tuhý a lehký, jako by snad byl vyroben z mýdlové pěny a bublin, přitom je pevný, tvrdý a nekompromisní, jako by jej ukuli kováři na Asgardu! Překvapivě tvrdý působí i z hlediska komfortu, kde se jeho pevnost tluče se vzduchovými měchy velkých pneumatik. Na sportovní devětadvacítce mi to ani tak nepřišlo, tam zřejmě něco pobrala i kola a tvrdší projev zde člověk prostě čekal. Naopak tomu zde, u pluskové konfigurace, se střetával zvláštním způsobem pocit neústupnosti rámu a poddajnosti pneumatik.

Ale ono je to hodně o individuálním nastavení, u plusek zejména o dosažení ideálního kompromisu tlaku v pláštích, kde je potřeba hledat zlomový bod zaručující dostatek komfortu, zároveň však bez nepříjemných deformací balónové pneumatiky a bez pocitu přílišného poskakování na zadní gumě při šlapání.

Rám Rock Machine Blizz CRB nepočítá s více jak jedním převodníkem.
Vcelku originální je plynulý přechod spodní trubky v nohy zadní vidlice.

Zubatý a zubatější

Každopádně jak se z počátku věků Plusbiků velice často šetřilo na výšce špuntů jejich plášťů, dnes jsme se již zjevně posunuli do doby, kdy chápeme, že pořádně zubatý plášť je přínosem i v tomto rozměru. Proto Rock Machine zvolil pro svůj model Blizz CRB 50-27+ funkční a logickou kombinaci WTB Trail Boss TCS LFR 27,5×2.65“ vzadu (příjemná všestranná guma se slušným odvalováním i záběrem) a pořádně zubaté WTB Vigilante TCS LHG 27,5×2.65“ vepředu.

Přední Vigilante se přitom s velikou chutí zakusuje do mnoha druhů povrchu a velice slušně drží i v náklonu či v odkloněném svahu. Větší balónovitý tvar, podpořený rozumně širokými ráfky WTB Scraper i35 (35 mm) sice udělá své ve smyslu pomalejšího převalování se z náklonu do náklonu, ale na poměry této třídy se stále jedná o solidní a hlavně čitelný projev.

S přesností volby stopy a schopností zaříznout se do terénu se s klasickými rozměry Pluskové Vigilante srovnávat nemůže, na druhou stranu s těmito balóny stačí mnohdy jet prostě rovně, klidně i přímo přes překážky, jimž by se člověk jinak snažil vyhnout!

Brzdy Shimano BR-M396 patří do spíše nižších tříd, čemuž odpovídá jejich vzhled i slabší výkon.
Spíše levnějším kouskem je i sedlovka Race Face Aeffect, které ale krom menšího zdvihu (125 mm) nelze nic moc vyčítat.

Počkáme na lepší výbavu

V celkovém pozitivně laděném obrazu, kterým na nás Rock Machine Blizz CRB 50-27+ působil, najdeme víceméně jen dvě výraznější skvrnky. Jednou je lacinější vidlice SR Suntour AION 35, která při mé hmotnosti a s tím souvisejícím tlakem fungovala vcelku přijatelně, byť se komfortem a akcí nemůže příliš měřit třeba už jen se základními modely RockShox.

Druhou slabinou jsou brzdy Shimano BR-M396, které sice měly vcelku příjemně pevný, jistý a stabilní krok, v těžším terénu se jim ale, místy až zoufale, nedostávalo potřebného výkonu. Trochu by možná pomohla výměna předního disku za větší kousek (standardně průměr 180 mm), jistější by ale bylo vyměnit brzdy jako celek.

Více si již na výbavu ale stěžovat nelze, už jen proto, že jí kraluje sada SRAM GX Eagle s klikami Race Face Aeffect s překvapivě ocelovým, ale bezpochyby funkčním převodníkem. Hudrovat nemůžu ani nad sedlovkou Race Face Aeffect, a to i přesto, že by se mi líbil kousek s vyšším zdvihem (zde 125 mm). Přestože jsem se na jiném kole aktuálně rozmazloval vyšším modelem Race Face Turbine (Cannondale Scalpel SE 1), po funkční stránce je Aeffect i tak bez připomínek.

*Pro příští modelový rok se chystá jedna lépe vybavená verze, která by již měla být bez znatelných kompromisů na výbavě. Pokud mi tedy odpustíte toto malé prosáknutí zatím spíše utajovaných skutečností. Již dopředu přitom máme slíbeno testování už jen z důvodu porovnání meziročních změn…

Počkáme na Kubu

Tolik tedy moje dnešní úvodní zhodnocení zážitků a zkušeností se strojem Rock Machine Blizz CRB 50-27+, který byl na mě krapet větší, přesto jsem si za jeho řídítky své místo na chvíli našel a zažil s ním řadu příjemných okamžiků. Více prozrazovat nebudu, počkejme si na Kubovo komplexnější hodnocení.

Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | základní údaje

Cena: 52 990 Kč
Hmotnost: 13,19 kg (vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 760/45 mm
Tlak (vidlice): 80 psi (jezdec cca 85 kg s výbavou)
Šířka pneu: 67,5/68 mm (P/Z)

Více o tomto kole najdete na webu: rockmachine.us

Foto: Štěpán Hájíček

U Rock Machine si zřejmě zamilovali kokpity Race Face průměru 35 mm.
Moderně a stylově – třmen zadní brzdy dnes prostě patří dovnitř rámu!