Rock Machine – představení novinek roku 2018

Týden a pár dní před veletrhem Eurobike jsem si s jedním kamarádem udělal výlet do Železných hor, kde jsme si dopoledne projeli pár trailů okolo zříceniny hradu Lichnice, abychom se chvíli na to přemístili k břehům Sečské přehrady, kde se tou dobou chystala prezentace novinek Rock Machine pro rok 2018.

Oficiálně tato akce startovala až v pondělí, ale jelikož se mi tento termín příliš nehodil, domluvil jsem si se zástupci Cyklomaxu, že se na nová kola můžeme přijet podívat již v neděli odpoledne. Tou dobou se sice řada věcí a kol teprve ladila a chystala, vše podstatné již ale bylo na místě. Zejména nejdůležitější kousky z nové testovací flotily, abychom se pouze neobdivovali vystaveným strojům, ale také si něco rovnou vyzkoušeli.

Pokud lehce předběhnu sled událostí, prozradím, že jsme se svezli na Rock Machinu Blizzard 70-29, nové generaci trailové devětadvacítky s plným odpružením a 120 mm kroku, vyzkoušeli jsme si dvě varianty modelu Rock Machine Blizzard s pohonem Shimano Steps (e90-27+ a e50-27+) a skutečně jen okrajově se projeli na gravel novince Rock Machine Gravelride 700 s koly standardu PlusRoad. V řeči čísel 650×47 mm.

O těchto zážitcích a nových poznatcích si ale povíme až posléze, nyní si pojďme prohlédnout, co nového a zajímavého nás čeká v nabídce značky Rock Machine, a také mezi díly MAX1 v roce 2018.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Začněme jedním ze zásadních taháků nové kolekce 2018, tedy kompletně přepracovanou řadou Blizzard na 29“ kolech (zde model Rock Machine Blizzard 70-29) se zdvihem 120 mm, středně hrubým vzorkem plášťů a příjemnou trailovou geometrií. *Více o tomto kole v samostatném článku s jízdními postřehy.

Zcela novou řadou, třídou i kategorií je rovněž rodina Rock Machine Blizz Carbon, která bude obsahovat jak sportovně laděné stroje na kolech parametru 29“, tak i trailové hračky s balóny standardu 27,5+.

Na tomto rámu najdete řadu zajímavých detailů, které navazují, či spíše rozšiřují a gradují řadu designových prvků a konstrukčních nápadů z hliníkových variant.

Fascinující je třeba velký blok materiálu v oblasti středu, který se navíc neláme hned za osou klik, ale o poznání níž na zadní vidlici.

Žádnou zásadní výstředností, naopak spíše trendem, je uchycení třmene zadní brzdy uvnitř rámu.

Ještě jeden pohled na neskromně tvarovanou oblast středu a výrazné rozšíření v místě napojení sedlové trubky.

Jak jsme si již řekli, stejný rám je použit i u řady Blizz CRB 27+ (zde Rock Machine Blizz CRB 50-27+), tedy trailového hardtailu s pluskovými koly (test Rock Machine Blizz 70-27+, rok 2017).

Zde si ještě ukažme stylově pojaté vstupní porty nezbytného vnitřního vedení kabeláže.

Či sedlovou trubku, která jako by procházela horní trubkou se zakončením ve tvaru žraločí ploutve (Sharkspine EVO Tubing).

Řadu z genů sportovního Blizze najdeme i u levnější řady Rock Machine Torrent, která se rovněž dočkala zásadního přepracování s novými křivkami rámu.

Jednou ze zajímavostí je výrazné zkrácení zadní stavby s cílem dosáhnout u této sportovní devětadvacítky co nejlepší obratnosti. Jen bude potřeba dobře vybírat obutí, zejména pokud si dozadu budete chtít dát ostřejší drapák. Použité pláště WTB ale mají obvykle hodně vysoký profil, proto se jistě najde něco použitelného třeba u Maxxisu.

Jako „lev v kleci“ byl zavřený nový eBlizz, tedy bratr elektrického Blizzardu s unikátní pětikomorovou konstrukcí spodní rámové trubky, která ukrývá originální baterii Shimano.

Ano, tento bike vypadá pomalu víc jako motorka než kolo, faktem je, že také jezdí podobně ostře jako motorka!

Akumulátor se do robustního rámu vkládá zespodu a lze jej proto poměrně snadno vyjmout. Standardně je na něm ještě jeden kryt.

Pohon je řízen systémem Shimano Steps E8000 doplněným o kontrolní displej, který je shodný s řazením Shimano Di2. Tedy až na zobrazované údaje.

Ze sady elektronického řazení Shimano XT Di2 pochází i páčky, které přepínají jednotlivé režimy Eco, Travel a Boost.

 

reklama

Z trochu jiného soudku. Rock Machine má ve své kolekci také stylové civilní brýle.

Nově se ke svému kolu Rock Machine budete moci vyzbrojit také jednou ze stylových a v barvách hlavní kolekce laděných helem.

V nabídce bude hned několik řad a modelů.

Na skok ke značce MAX1, u níž mě lákají tato krásně široká MTB řídítka s decentním zdvihem a neagresivním vzhledem.

Upnout je budete moci buď do stylového frézovaného představce (kostičky).

Nebo do něčeho více konvenčního.

MAX1 nabízí, vedle řady jiných věcí, také vlastní jednopřevodníky primárně určené pro 10 a 11 převodů. Jeden kousek kompatibilní s klikami Race Face (jinak v nabídce též verze pro kliky SRAM) již pro vás testujeme…

Dalším předmětem redakčního testu jsou i karbonové ráfky MAX1, tedy konkrétně varianta 27,5″ Enduro (šířka 35 mm, Hookless). Tyto ráfky si zaplétá kolega na své ocelové HT enduro, takže věřím, že je prověří skutečně důkladně!

Proměnu a jednoznačný příklon k jednotnému modernímu a poměrně agresivnímu designu hlásí i další řady Rock Machine.

Třeba i řada dostupných hardtailů Heatwave, které se nabízí s velkými (29“) i středními koly (27,5“).

Obdobná písnička zaznívá i z oblasti dámských kol řady Catherine, která ale výlučně spoléhají na kola průměru 27,5“.

Zde ještě pár dalších „lady“ designů v řadě Rock Machine Catherine.

Pro nás hrdé rodiče je hodně zajímavá řada nových dětských kol řady Blizz, tedy „zmenšeniny“ dospělého Blizzu. Důraz byl kladen na snadné ovládání a jisté vedení (cíleně navržená geometrie), dostatek komfortu (objemné pláště) a také nízký rám, tedy snadnou „dostupnost“ již od poměrně ranného věku. Vrcholem této řady je Blizz 24.

V závěsu za ním se vyjímá svítivě žlutý Rock Machine Blizz 20.

Zde je již celé trio (zprava) Rock Machine Blizz 16, 20 a 24“.

Pokud by byl na váš vkus dětský Blizz moc macatý, hrubý a těžký (verze Blizz 24 váží lehce pod 10 kg), pak lze sáhnout po odlehčené „rychlostní“ verzi Rock Machine Thunder.

Silničky Rock Machine Raceride se pro rok 2018 nijak zásadně nemění, vše zůstává víceméně na svém místě, takže jsem si tento stroj vyfotil hlavně proto, že jej neznám.

Každopádně za „vylepšenou“ cenu 59 990 Kč, s karbonovým rámem, se sadou Shimano Ultegra, na kotoučích a s pevnými osami bych se takovému kolu rozhodně nebránil.

Přecházíme opět do elektrické sekce, kde nově kralují stroje Rock Machine Blizzard, kdy mezi dostupnější kousky patří Blizzard e50-27+ s cenovkou 117 990 Kč. Vybaven je řazením Shimano XT, vidlicí SR Suntour Aion a tlumičem RockShox Monarch, takže mu chybí vlastně jen teleskopická sedlovka.

O stupeň výše stojí Rock Machine Blizzard e90-27+ (129 990 Kč), který už se může pochlubit vidlicí Rock Shox Revelation nové generace, teleskopickou sedlovkou a hlavně elektronickým řazením Shimano XT Di2! *I toto kolo jsme krátce testovali a povíme si o něm víc v dalším článku.

Vrcholem této řady je stroj, který je spíše třešničkou na dortu, než běžně nabízenou variantou. Každopádně Rock Machine Blizzard eLTD-27+ postavený na tlumení Öhlins slušně spadl s cenou a dostal se tak na „lidových“ 239 990 Kč!

Když už jsme u těch zlatých hochů… Ve zlaté úpravě, s jednotkami Öhlins a se sadou SRAM XX1 Eagle si můžete pořídit i Blizzard LTD-27 za „lidových“ 199 990 Kč.

Jasně, toto kolo je spíše názornou demonstrací možností a umu značky Rock Machine, ukázkou, že stroje tohoto výrobce lze postavit na piedestal a pak k nim vzhlížet.  Běžný smrtelník ale nejspíš zůstane u běžné kolekce na RockShoxu a na zlato se bude chodit jen dívat.

Pojďme tedy obhlédnout, nakolik se posunuly tyto rychle na popularitě nabývající enduro stroje. Vrchol „standardní nabídky“, model Rock Machine Blizzard 90-27, se natolik osvědčil, že nově dostal vyšší zdvih vidlice – 170 mm – a těšit se lze z kvalit a rozsahu sady SRAM GX Eagle.

Vzadu nejlepší Blizzard také povýšil, jelikož dostal vícekomorový tlumič RockShox Super Deluxe (zdvih zůstal na hodnotě 160 mm).

170 mm vepředu nově obstarává RockShox Lyrik z čehož mě už teď svrbí prsty.

Překvapením, doufejme že pozitivním, jsou čtyřpístkové brzdy G-Spec Slate od TRP?!

Barvy letošního top modelu převezme v roce 2017 v pořadí druhý model Blizzard 50-27, který dostane vidlici RockShox Yari, tlumič RS Deluxe a sadu SRAM NX 1×11. Zajímavým posunem je přítomnost plášťů WTB, u Blizzardů konkrétně modelu Vigilante na místo letošního Schwalbe Nobby Nic!

Zapomenout bychom neměli ani na řadu pluskových fullů Rock Machine Blizzard XX-27+ se 140 mm zdvihu, které se pro letošek rovněž dočkaly vylepšení zejména na postu výbavy (např. sada SRAM GX Eagle). Zde je Blizzard 90-27+ (74 990 Kč). Hodně lidí přitom láká přestavba tohoto kola na 29″, což mě přivádí na myšlenku, proč tento model není standardně i s velkými obručemi? Nebo z něj zkusit udělat hybrid, dopředu nasadit 29″, vzadu nechat 27,5+?!

Mimo oblast zájmu by rozhodně neměla zůstat ani další novinka roku 2018, řada Rock Machine Gravelride.

Vrcholem je model Gravelride 700, který je vybaven řazením SRAM Apex HRD (1×11) a hlavně koly s plášti standardu Road Plus v rozměru 650×47 mm.

Někomu to bude připadat jako nesmysl, ale mě už mockrát napadlo, že by se mi u Gravel biku líbila teleskopická sedlovka! Kam ale umístit ovládací páčku?

Komu by Gravelride na „středních kolech“ s „tlustými balóny“ připadal jako příliš velký úlet, ten bude mít možnost sáhnout po dostupnější verzi Gravelride 200.

Ta již více připomíná klasické silniční, či spíše CX stroje, už jen díky obutí 700x40c se zubatějším vzorkem.

Tolik základní představení kolekce Rock Machine 2018, nyní jdeme zapracovat na krátkém praktickém představení několika nových strojů z této řady…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ondřejkropac

    Představec čučavej. Dětský kola jej padaj do hledáčku pro výběr. Ke gravelům – ten teleskop asi jaksi funguje prostě – na gravu dáš všechno; ta páčka to je … otázka tam se nedržíš. Vidlicu mám tu stejnou a kola 1,9 palce je moc – to tě potěší jedině, když potřebuješ doplnit karbon střelu a enduro bike, jinak není důvod. 42 mm je dokolnalá kombinace rychlosti a jistoty. Pokud teda 47 mm tak s bočním vzorkem, jinak je to zase protimluv. Vzadu je to asi už na hraně. Chci tě vidět, jak jedeš s beranama víc, než ti dovolí 40 mm guma (otestováno). Stejně je to tak na bezduše, prostě to kolo jede tak, jak je široká guma a to hlavně ve smyslu prostupnosti. Píšu sám sobě – úvaha. A po mé zkušenosti musím říct, že pořád ještě naní stanovená goe gravu. Tohle vypadá blbě a vždycky je divný, že hlavovka a vidle to žene nahoru a nakonec je krk chcovanej do podložek. Doporučuju odtestovat stejnej trend jako v enduru – kolo má jezdit, ne dělat štafle pro opírání, kdyby to drncalo… Ale to chce testovat a pak prodat. 700 v poho. Na pořádnej grave na 750 se podíváme za rok…