reklama

reklama

Crankbrothers Stamp 3 – praktické představení

S pedály Crankbrothers Stamp mám již své zkušenosti, jelikož jsem dost dlouho používal, a vlastně v rámci střídání stále používám, pedály Crankbrothers Stamp první generace, které ještě neměly číselné označení konkrétní řady. Před pár týdny jsem pak svou kolekci doplnil o platformy Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition.

Pokud si pro začátek řekneme něco o původu těchto pedálů, pak je třeba vzpomenout na model Crankbrothers 5050, který byl poměrně úspěšný, ale jak šel čas, bylo potřeba dopřát mu výraznější upgrade. Proto tato řada byla postupně odsunuta na vedlejší kolej, přičemž se dnes nabízí jen jeden model ve dvou barvách za cenu (1499 Kč – eshop.progresscycle.cz), který tuto rodinu připomíná. Jinak segmentu volných pedálů bez zámku (originální systém EggBeater) dnes plně kraluje řada Crankbrothers Stamp.

Razítka od Crankbrothers (Stamp = razítko) se přitom od chvíle, kdy jsem nafasoval zmíněnou první generaci, pořádně rozrostly. Aktuálně jsou totiž v nabídce čtyři modelové řady s číselným onačením Stamp 2, Stamp 3, Stamp 7 a Stamp 11. Jako bonus lze vnímat variantu Stamp 3 MacAskill Edition, kterou jsem si vybral pro dlouhodobý test.

Zde je ale nutné uvést, že krom stříbrné barvy, designu a značky Dannyho MacAskilla se tato verze od klasické „trojky“ v ničem neliší. „Pouze“ nese rukopis pana MacAskilla! Také cena je stejná jako u klasické verze Crankbrothers Stamp 3 (2 399 Kč –  eshop.progresscycle.cz).

Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition

Razítko větší či menší, těžší či lehčí?

Abychom se v kolekci pedálů Crankbrothers Stamp lépe vyznali, pojďme si udělat malou prohlídku aktuální nabídky. Vždy platí, že se pedály Crankbrothers Stamp v každé verzi nabízí ve variantě Small a Large (S a L), kdy se liší velikostí plochy, což odpovídá různě velké podrážce boty, různě velkému chodidlu. Menší varianta S je doporučena pro jedince s velikostí boty 5-10/37-43 (US/EU), větší L pak pro obuv rozměru 10-15/43-49 (US/EU). Vzhledem k tomu, že moje nožka se ideálně vejde do bot velikosti 45 (EU), není pochyb o tom, že jsou pro mě vhodnější pedály Stamp Large. Menší už bych ani nechtěl!

Nyní k jednotlivým modelům:

Crankbrothers Stamp 2

  • Materiál těla: A380 aluminium
  • Počet pinů: 10
  • Výška pedálu: 16 mm
  • Ložiska: Igus LL-glide/Enduro cartridge (vnitřní/vnější)
  • Osa: Forged scm 435 chromoly
  • Hmotnost: 415/470 g (S/L)
  • Cena: 1899 Kč

Crankbrothers Stamp 3 (Danny MacAskill Edition)

  • Materiál těla: 6061-T6 aluminium
  • Počet pinů: 10
  • Výška pedálu: 16 mm
  • Ložiska: Igus LL-glide/Enduro cartridge (vnitřní/vnější)
  • Osa: Forged scm 435 chromoly
  • Hmotnost: 399/455 g (S/L)
  • Reálná hmotnost: 232 g/ks (464 g/pár)
  • Cena: 2399 Kč

Crankbrothers Stamp 7

  • Materiál těla: 6061-T6 aluminium
  • Počet pinů: 10
  • Výška pedálu: 11-13 mm
  • Ložiska: Igus LL-glide
  • Osa: Forged scm 435 chromoly
  • Hmotnost: 345/375 g (S/L)
  • Reálná hmotnost: 185 g/ks (370 g/pár) | *původní variata
  • Cena: 3599 Kč

Crankbrothers Stamp 11

  • Materiál těla: 6061-T6 aluminium
  • Počet pinů: 10
  • Výška pedálu: 11-13 mm
  • Ložiska: Igus LL-glide
  • Osa: 6al / 4v titanium
  • Hmotnost: 299/325 g (S/L)
  • *Cena: 300 USD (u nás se neprodává)

Rozdíly mezi jednotlivými řadami jsou tedy jasné. Pedály Crankbrothers Stamp 2 a 3 mají stejné tělo o síle 16 mm a liší se především použitým materiálem (slitinou hliníku), ale též cenou a hmotností. Tyto dvě modelové řady navíc kombinují kluzné pouzdro Igus LL-glide (u kliky) a kazetové ložisko Enduro bearings (z venku). *Platí i pro Dannyho speciální edici.

Crankbrothers Stamp 7 je přímým pokračovatelem původní rodové linie, kterou stále používám. Vyznačuje se štíhlejším tělem a nižší hmotností, což dáno zejména absencí vnějšího kuličkového ložiska. Jinak řečeno, tyto pedály se točí jen na kluzných pouzdrech Igus LL-glide. Vrcholná varianta Crankbrothers Stamp 11 je „pouze“ třešinkou na dortu, která sráží hmotnost pomocí titanové osy. Její cena (300 USD) je ale astronomická, proto se u nás ani běžně nenabízí. Crankbrothers Stamp 11 by totiž stály cca dvojnásobek co Stamp 7!!!

*Jednotlivé modelové řady pedálů Crankbrothers Stamp se nabízejí v různých barvách, kdy vám zde ale radši nebudu vyjmenovávat všechny možnosti a kombinace, jelikož bych se v tom dozajista ztratil. Každopádně na mezinárodním webu jsou k vidění pedály v černé, stříbrné, červené a modré. Poslední barva ale, pokud se správně dívám, v domácí nabídce nefiguruje.

Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition

Našroubovat a vyrazit!

Co bychom mohli říct o pedálech, které stačí našroubovat na kolo, položit na ně své chodidlo (nikoliv holé!) a vyrazit do akce? Není toho mnoho, přestože jsem s platformami Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition najel již poměrně dost kilometrů. Společnost mi kupříkladu dělaly při výletu do Finale Ligure.

Pokud bych měl srovnávat se starší variantou, dnes Crankbrothers Stamp 7, pak se mi líbí, že je levnější varianta čistě rovná a plochá. Jsem asi výjimka potvrzující pravidlo, možná je to jen otázka zvyku, ale dlouhodobě mi více vyhovují pedály s rovnou plochou, nikoliv vybrané s „konkávním“ profilem. Tedy ne, že by mi platformy Stamp 7 v tomto směru vadily, jejich prohnutí je dosti decentní, striktně rovná plocha placek Stamp 3 mi ale sedí snad ještě o pár procent lépe.

Na druhou stranu, ač nechci působit jako snob a honič gramů, se mi Stamp 7 hodně líbí díky nízkému profilu (11-13 mm), což již na pohled vypadá výrazně více sexy než u Stamp 3. Levnější varianta, se stále solidní výškou 16 mm, ale vedle nich vypadá jako cihla a také váhový rozdíl je znát, minimálně máte-li oboje pedály vedle sebe v ruce (455/375 Stamp 3/Stamp 7 | vel. L). Pokud to ale vezmete z pohledu peněz, pak lze tyto „drobné rozdíly“ rychle hodit za hlavu, jelikož volbou levnější varianty Stamp 3 ušetříte nezanedbatelných 1200 Kč!

Testování Cannondale Jekyll 4 (první dojmy).
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill -review
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill -review

reklama

Drsný jako silnice, štíhlý jako topol

Z konstrukčního a následně i uživatelského hlediska se mi u obou variant pedálů Crankbrothers Stamp líbí zdrsněná plocha v jejich středu nad nosnou osou. Díky tomu v těchto místech nemusí být žádný pin, který by se vám zarýval zespodu do kloubu palce, přitom i v tomto místě noha krásně a jistě drží. I když si člověk své chodilo odloží na pedál v rychlosti a ledabyle, když vás to někde kopne a vy jste rádi, že jste vůbec nohou trefili na pedál, můžete se spolehnout, že vám vaše packa neujede a nesklouzne dolů.

Záleží samozřejmě na tom, jaké boty vozíte a z jaké směsi je jejich podrážka, předpokládám ale, že to budou, alespoň v drtivé většině, botky cyklistické s náležitě upravenou kontaktní plochou. Nemusí to být vždy jen 5.10! Svoje starší Cranky Stamp (7) jsem kombinoval i s botami Specialized 2FO Flat, které mají podrážku spíše tvrdší, a i ty na nich držely velice dobře a jistě za většiny situací.

Testování Orange Five (první dojmy).
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition

Crankbrothers Stamp (7) – neduhy a dlouhodobé zkušenosti

Originální variantu pedálů Crankbrothers Stamp vozím, dle mého praktického představení na webu, již od podzimu 2016. Tedy dobře rok a půl. Za tu dobu jsem s nimi neměl žádné vážnější problémy, drží, točí se a prostě fungují. Je zde ale pár věcí, co mě trochu trápí a na které je třeba si dát pozor.

Zaprvé mě trochu mrzí, že jsou použité piny tou nejobyčejnější variantou, co si můžete vymyslet. Zkrátka jen do pedálu natupo našroubované červíky na imbus. Tedy nikoliv speciálně tvarované špičky, na šestihran, nebo z opačné strany montované šrouby s větší hlavičkou. Na jejich primární funkci to prakticky vliv nemá, když jsem si ale chtěl na svých starších pedálech piny trochu povytáhnout, více vyšroubovat, jelikož jsou již dost osekané, narazil jsem!

Zkoušel jsem čistit prostor pro imbus, tam kde nějaký zůstal, zkoušel jsem kleště a další finty, ale nic! Až na pár výjimek se většina pinů ani nepohnula. To sice svědčí o jejich poctivé fixaci, díky čemuž se nemusíte obávat jejich ztráty, jakékoli pozdější úpravy jsou ale tímto předem vyloučeny.

*Pokud na to máte někdo nějakou fintu (krom odvrtání), tak sem s ní!

Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition
Crankbrothers Stamp 3 MacAskill Edition

Mazlení a mazání

Z hlediska údržby pak na tyto pedály skoro není potřeba sáhnout. Ano, kolovaly legendy o ne zrovna oslňující kvalitě ložisek starších generací pedálů Crankbrothers (nášlapných i volných), já ale s nimi obvykle neměl problém. Ano, na Shimana člověk obvykle nemusí sáhnout po celou dobu jejich životnosti, ale Cranky jsou zase tak snadné na údržbu, že je dvakrát do roka rozebrat, vyčistit a namazat není žádný problém. Jen je lepší na to nezapomínat a brát to spíš jako mazlení, než jako „vopruz“.

Navíc Crankbrothers Stamp, který patří do nové generace pedálů této značky, kde se právě ložiskům věnovala extra péče, se připomene s ohledem na údržbu víceméně sám. Ve chvíli, kdy se tyto pedály začnou otáčet až příliš zlehka (pokud jste tuto fázi neprošvihli a vaše pedály se již nezadírají) a kdy začnou vykazovat lehčí vůli, je načase věnovat jim trochu péče. Na poprvé to chvíli trvá, na podruhé již stačí 5 minut na pedál a hotovo!

Na začátku je potřeba sejmout pedál z osy (u verze Crankbrothers Stamp 7 je nutné pedály sundat z kola), očistit, naplnit vnitřní prostor novou vazelínou a vše zase složit. Přebytek vazelíny krásně odejde „výpustním“ šroubkem. Ten by mohl posloužit i jako maznice, mně ale vždy přišlo snazší a efektivnější udělat celkovou údržbu, která zabere jen pár minut, než to takto šidit. Navíc tento postup jsem opakoval maximálně dvakrát za rok, jinak jsem jen jezdil, jezdil a jezdil.

U pedálů Crankbrothers Stamp 3 očekávám, že to bude ještě snazší a ještě méně frekventované, už jen díky tomu, že je na vnější straně kazetové ložisko od Enduro bearings. Zde podle všeho nebude ani nutné pedály sundávat z kola, bude stačit povolit záslepku, matici jistící pedál na ose a již budete mít vše jako na dlani.

Nejprve je potřeba sundat pedály z kola a pak povolit dva drobné imbusy vedle osy.
Následně stačí osu z pedálu vyjmout.
Vnitřní konstrukce je účelná a jednoduchá. Nyní jen osu očistit a namazat.
Na jedné straně pedálu je nenápadný šroubek na křížový šroubovák.
Ten demontujte, aby tudy mohla vytéct přebytečná vazelína.
Pak už stačí jen vše složit a vyrazit zpět do akce!

Hotovo, jde se jezdit!

Tolik tedy pro dnešek k pedálům Crankbrothers Stamp 3 (7), které budu nadále používat, zatěžovat a zkoušet, abychom si po sezóně mohli říct, kolik toho vydržely, jak to bylo doopravdy s údržbou a tak podobně.


Bližší přehled všech variant pedálů Crankbrothers Stamp získáte na webu www.crankbrothers.com/../stamp, lokální ceny, barvy a dostupnost jednotlivých verzí lze zase studovat na stránkách eshop.progresscycle.cz

Decentní konkávní profil pedálů Crankbrothers Stamp 7 a 11.
Rozdíl v ploše pedálů velikosti Small a Large,
Santa Cruz Hightower – test.

reklama