reklama

reklama

GT Fury 2019? Aneb konec systému i-drive u GT?

O tomto malém tématu jsem uvažoval již dříve a málem na něj zapomněl. Před nějakým časem se totiž na internetu objevilo pár obrázků funkčního prototypu sjezdové ikony GT Fury, která již definitivně přichází o sofistikovaný Independent Drivetrain, zkráceně i-drive! Zmizí toto „udělátko“ i z dalších fullů GT?

Když jsem byl zkraje srpna na prezentaci společnosti Aspire Sports, čekal jsem, jestli se GT vytasí s nějakou zásadní inovací na poli plně odpružených strojů. Současné stroje GT Sensor (test modelu 2016), GT Force (test modelu 2015), nebo třeba GT Helion (test modelu 2015) sice fungují parádně, rozhodně nejsou mimo mísu, ale je fakt, že v době, kdy jsme zvyklí vídat novinky či inovace každou chvíli, je jejich platforma stále rychleji zastarávající. Alespoň morálně. ☹

Napoví nám něco o budoucí podobě fullů od GT nejnovější přírůstek eVerb?
Přejde GT postupně na prostý jednočep?
Který by mohl být v době vyspělých tlumičů a jediného převodníku zcela dostatečný?

Co napoví eVerb?

Nových fullů GT jsme se ale, zatím, bohužel nedočkali! Zřejmě proto, že se GT hodně soustředilo na úpravu a vylepšení řady svých pevných strojů, které jsou pro tuto značku, ruku na srdce, prodejně nejzajímavější! Jedinou novinkou na tomto poli tak je eBike GT eVerb, který možná lehce naznačuje, jakým směrem se chce GT v budoucnu ubírat.

GT Verb je aktuálně vstupní řadou mezi plně odpružené stroje GT s klasickým zavěšením GT i-drive, eVerb přitom sází na zcela prostý jednočep, pouze s poměrně zajímavě uloženým tlumičem. Ale rozhodně není první, kdo u jednočepu stáčí tlumič strmě dolů.

Zpět ale k GT Fury. Jeho aktuální a oficiální podoba pro rok 2018 vypadá stále stejně, alespoň soudě dle vzorku, který jsme viděli na srpnové prezentaci:

Zatím stále stejný koncept řady GT Sanction.
A stroze „odpárané“ řešení i-drive u GT Fury 2019?

Pastelky a metalika!

Současná pastelová podoba ale do jisté míry kontrastuje s blyštivým prototypem, který letos při závodech Světového poháru ve Fort William sedlal Wyn Masters. Tedy na první pohled je vše skoro stejné, minimálně při pohledu z pravé strany, ze strany převodníku. Z opačné strany ale najdete jednu drobnou, o to však zásadnější změnu!

GT jednoduše odpáralo plovoucí uchycení středu systému i-drive a osu klik uchytilo napevno k přední části rámu! Hledáte důvody? „V jednoduchosti je síla!“ Hmotnost, méně pohyblivých částí, a tak vůbec. Navíc v dnešní době chytrých a všemožně nastavitelných tlumičů a těžké dominanci řazení s jediným převodníkem (trochu odbočuji od DH) se takové řešení stává asi vážně skoro zbytečným.

Krom jiného zmizelo i nenápadné vodící přepákování, které kontrolovalo chod zadní kyvné vidlice a tlumiče posazeného prakticky horizontálně a nejspíš jí i propůjčovalo trochu tuhosti navíc. U prototypu je toto vše svěřeno do péče robustní kyvky a mohutného hlavního čepu.

Díky dutému provedení hlavního čepu a fotografii čistě z boku je skrz něj vidět, proto je dokonale zřejmé, že je jeho poloha přesně na úrovni převodníku. To by samo o sobě mělo stačit k zajištění dostatečné efektivity celé zadní stavby.

reklama

Posun, nebo změna rozměru?

Krom toho všeho mám pocit, že přes hodně podobné křivky lehce zhubla zadní stavba na svém zadním konci, kde se u prototypu nachází oválné uchycení zadní osy (tzv. Flip Chip) s potenciální možností upravit délku rozvoru nebo snad měnit kola průměru 27,5“ a 29“?! To už ale dost spekuluju.

I kdy vzhledem k tomu, že sériové Fury 2018 má pevně ukotvené montážní body pro montáž třmene zadní brzdy, zatímco u prototypu se nachází (ne)nápadná redukce, lze hádat, že by v případě posunu kola (změny rozměru) bylo potřeba prohodit i tuto redukci. Ale to už vážně vařím z hodně řídké vody a nedal jsem do ní ani špetku soli!

Každopádně toto pravděpodobně budoucí GT Fury (model 2019?) vypadá vážně dobře a věřím, že bude i dobře jezdit. Nyní je otázkou, zda se podobný postup časem neprojeví i u GT Sanction, později třeba i u GT Force, GT Sensor, atd. Myslím tedy „odstřižení“ raménka i-drive a jeho nahrazení prostým jednočepem?!

Můžeme jen čekat a sondovat, jestli se třeba příští rok na EWS neobjeví GT Sanction s nápadně dolů skloněným tlumičem, který by jistě věštil nějakou neplechu ve vývojovém centru GT! 😀

Foto: Štěpán Hájíček / VitalMTB.com

Jedno malé připomenutí, jak se hýbe GT Independent Drivetrain s ramenem Path Link