reklama

reklama

GIANT Reign 1.5 GE – první dojmy v sedle!

Na začátku tohoto týdne se mi dostal do ruky Giant Reign 1.5 GE, svým způsobem ikona současného enduro světa v její nejnovější podobě. „Aktuální vydání“ přitom nepřináší jen tradiční inovace jako je „lehčí a tužší rám“ a tak podobně, nýbrž o další úroveň kupředu posouvá již tak dosti vyhraněnou geometrii.

Pokud máte osobní zkušenost s aktuální generací Giantu Reign, konče modelovým rokem 2017, pak jistě víte, o čem mluvím. Pomalu ze scény odcházející model byl totiž známý pro svůj poměrně nízký a dlouhý rám, položenou hlavu (65°) a specifické odsazení korunky (offset 46 mm), které zkracovalo stopu kola na hodnotu 114 mm.

Nová generace přitom staví na hodně podobných základech, určité parametry ale lehce mění. S dovolením si vypůjčím jeden odstavec z vlastního představení tohoto modelu:

„Co se změnilo, je například délka horní trubky, která u střední velikosti M narostla z hodnoty 620 mm na 635 mm. Délka samotné hlavy je de facto stejná (94/95 mm). Zachováno bylo třeba odsazení vidlice 46 mm, délka stopy ale vzrostla u všech velikostí ze 114 na 117 mm. Délka zadní stavby se nenápadně natáhla (434/435 mm), znatelněji narostl rozvor 1191/1209 mm (vel. M). Rostl také dosah (reach) 444/459 mm (vel. M), stejná je ale třeba délka představců (S – 40, M a L – 50, XL – 60 mm) a rozumné je nasazení 800 mm dlouhých řídítek všude!“

GIANT Reign 1.5 GE (2018)

Drobná čísla, velké divy

Jak jste se právě dozvěděli, či si tato fakta připomněli, je zřejmé, že se Reign v pojetí geometrie nijak drasticky nezměnil. Milimetr tuhle, milimetr támhle. Jenže to si lze říkat jen do doby, kdy zíráte pouze do tabulek na papíře či na monitoru. Pak ale přijde den „D“, vy usednete do sedla nového stroje a nestačíte se divit!

První, co mě po nastavení všeho důležitého překvapilo (sag, posed, řídítka apod.), bylo, jak moc je vidlice položená. Ano, i starší Giant Reign měl úhel hlavy 65°! Ano, už jsem pár kol s takovýmto parametrem sedlal, ale zde jsem byl v šoku víc než jindy. Jednak po čase prostě nezvyk a jednak výrazně jiný posed, než co by člověk běžně u endura čekal.

Giant Reign není žádné pohodlné křesílko, ani v nejmenším neevokuje pocit „jako za pracovním stolem“, naopak vás slušně natáhne a donutí k nemalému předklonu. Normálně u většiny kol automaticky odebírám podložky pod představcem, zde jsem ale nechal kokpit tak, jak jsem kolo dostal. Tedy zhruba s jedním centimetrem pod představcem. I tak jsou ale ruce stále poměrně nízko a člověk při jízdě po rovině musí dost zaklánět krk a zvedat hlavu.

Základní koncepce zadního zavěšení Giant Maestro zůstává zachována i u nové generace.
Kdybych o tom nevěděl, tak by mě snad ani nenapadlo, že je horní rameno karbonové!
Nový tlumič Fox Float DPX2 má krásně přístupné ovládací prvky, ale ventilek je skoro až nepříjemně blízko expanzní nádobky.

Co jsem to včera vypil?

Abych pravdu řekl, pamatuji si jen mlhavě, jak se jezdilo na starším Reignu (dlouhodobě testovaný Giant reign 1.5 LTD, model 2016), jelikož tomu budou dobře tři roky, kdy jsem jej testoval naposled. Nicméně si vzpomínám, že jsem již tehdy žasl nad svérázem ovládání tohoto kola. Tehdy jsem mu ale poměrně rychle přišel na chuť. U nejnovější generace mám ale pocit, že budeme potřebovat více času k tomu, abychom se navzájem plně pochopili.

Určité protažení rámu, prodloužení rozvoru i nárůst stopy kola se – alespoň dle mých prvních dojmů po dvou dnech v sedle – odráží v dosti nezvyklém projevu řízení. Přední kolo, pokud na něm nevisíte s pokrčenými lokty, není nijak extra zatěžováno, což ve spojení s volným úhlem hlavy znamená, že když neopatrně pootočíte řídítky více než je potřeba, zlomí se kolo do náklonu a pak se zase hůř tahá zpět.

Toto platí primárně pro jízdu po rovině, při přesunech na běžných cestách a tak podobně. Každopádně brzy jsem pochopil, že je třeba předek dost úpěnlivě hlídat, jinak si dělá skoro co chce a vy se pak po lese motáte jako po láhvi brandy. To vše by se ale mělo pozitivně odrazit při cestách dolů…

Kazeta SRAM GX Eagle 10 – 50 zubů je prostě VELKÁ!
Přední Maxxis Shorty 27,5×2,5″ WT je jako dobré známkové víno.
Nová páčka sedlovky Giant Contact S Switch se vážně povedla.

Pusť ty brzdy, pusť ty brzdy!

Také, že se to odráží! Jenže i když to valíte dole kopcom, je potřeba cíleně tlačit těžiště na přední kolo a svůj stroj nechat ideálně plout nejvyšší možnou rychlostí, aby to celé fungovalo. Jak jsem zatím stačil zjistit, nový Giant Reign není rozhodně kolem pro žádné srábky, ale vyžaduje zkušené piloty, kteří jeho svéráznou geometrii náležitě ocení a do puntíku využijí.

Přiznám se, že mně osobně více sedí, když je rám spíš trochu kratší a vyšší, než takto extra natažený a nízký. Ale zase chápu, že když to někdo umí, bude schopen s touto konfigurací valit z kopce neskutečné pecky! Když se totiž na řízení soustředíte, brzy dojdete k závěru, že pokud se před vámi objeví nějaká náročnější sekce, tak naprosto stačí, když skrz ni „protlačíte“ daleko před vámi odvalující se přední kolo a zbytek stroje se za ním vždy už nějak protáhne!

Proč bych si neudělal „sekačku?“ Když už to ta kamera umí 😉

reklama

Nový Fox 36 a Float DPX2

Než dnešní letmé hodnocení Giantu Reign 1.5 GE (2018) ukončíme, pojďme se ještě slůvkem zmínit o zbrusu nových jednotkách odpružení. Tedy o vidlici Fox 36 z řady Performance s tlumením FIT GRIP a se zvětšenou negativní komorou EVOL a o tlumiči Fox Float DPX2, v provedení Trunnion Mount. Zatím mám s nimi jen letmé zkušenosti, ještě je zkusím lehce poladit, i tak na mě ale udělaly vcelku pozitivní dojem.

Líbí se mi totiž, kam Fox své jednotky v modelovém roce 2018 posouvá. Po funkční stránce samozřejmě. Vidlice Fox 36 již není tak tupá na svém začátku, jak bývala, proto si mnohem lépe poradí i s drobnými nerovnostmi. Zároveň je ale v tvrdším nasazení stále slušně aktivní, přitom se zbytečně nenoří a nepropadá.

I tlumič Fox Float DPX2 mi přijde o pár procent aktivnější a snaživější již v první třetině svého kroku a ani on by vás neměl překvapit ničím nečekaným. Už jsem ho dokonce dostal skoro až na doraz, jelikož jsem nedávno v lese za barákem objevil novou velkou přírodní pumpu, kde jde člověk v dolní úvrati slušně do komprese! Nutno dodat, že i konec zdvihu byl příkladně jistý.

Jako vyznavač mechového projevu odpružení RockShox sice nejsem z nového Foxu uspokojen na plných 100 %, oproti starším kouskům Lišáků této třídy zde ale vidím výrazný posun vpřed!

Plným popisem: FOX 36 Float Performance, zdvih 160 mm, FIT GRIP tlumení, Boost osa 15×110 mm, sloupek OverDrive
Patrona FIT GRIP je, dle mého názoru, převzatá ze základních modelů Rhythm, nebo se pletu? Ale funguje!
Nejen na tlumičích, ale nově i na vidlicích FOX se budeme setkávat s logem EVOL = extra velká negativní komora.

Brzy znovu do akce!

Tolik moje první dojmy ze sedla Giantu Reign 1.5 GE (model 2018), který mi zůstane ještě chvíli doma na hraní a již brzy se s ním vydám do pořádných kopců, abych dále hledal cesty k pochopení jeho geometrie, pronikl do možností použitého odpružení a také, abych si nadále užíval služeb revoluční sady SRAM GX Eagle, která mě prostě baví!

Více o tomto a dalších modelech Giant Reign na webu: www.giant-bicycles.com

Foto: Štěpán Hájíček

Slušivé kliky Truvativ Descendant 6k Eagle s převodníkem 32 zubů.
V horním raménku krásně utopený tlumič s úchytem Trunnion Mount.
Kdyby ses praštil do hlavy, ať víš, na čem jedeš!
Kdo by dnes nechtěl mít toto logo na svém řazení?
Nové Gianty se u mnoha modelů dodávají rovnou s bezdušovým setem. Stačí doplnit mléko a nafoukat.