Přestože byl letošní Eurobike co do počtu velkých vystavovatelů o dost chudší než minulé roky, stále zde bylo mnoho věcí k vidění a obdivování. Projít veletržní haly v německém Friedrichshafenu jsem letos stihl v rekordním čase, materiálů ke zpracování mám ale stále víc než dost!
Každopádně tímto obsahem překračujeme polovinu, jelikož je zde třetí výběr fotek a zajímavostí ze čtyř, jak jsem si to letos rozvrhl. Aby nám to s tou polovinou matematicky vycházelo, tak jako bonus k tomu všemu přihodíme ještě jeden samostatný blok týkající se čistě elektrických kol, kterých zde letos bylo… To už jsem říkal mockrát! Nezdržujme se zbytečně a pojďme raději na věc, abychom se přes všechny ty prezentace a novinky dostali letos také ještě na kolo!
Text: Štěpán Hájíček | Foto: Štěpán Hájíček, Jakub Douda
Na Eurobiku nechyběl stánek Ghostu, jehož chystanou kolekci 2018 jsme si představili již minulý týden v samostatném článku (alespoň vše, co je doposud ke zveřejnění…). Proto jen toto malé připomenutí v podobě modelu Ghost Lector Kid (kola průměru 26“). Zajímavý a hodně žádaný stroj!
Ještě loni se zdálo, že to Fox s akvizicí Marzocchi myslí vážně, že z ní udělá svou přidruženou „levnější“ značku a bude ji dále rozvíjet. Letos ale zůstalo, z dříve velkolepé prezentace této italské klasiky, jen takovéto torzo!
Fox naopak hýřil různými nápady. Například pokud si dnes budete chtít upravit chod své vidlice či tlumiče, máte k tomu na výběr mnoho originálních dílů.
Takto vypadala celá výstavka věnovaná továrnímu tuningu odpružení Fox, včetně „optického“ tuningu různě barevnými polepy.
Odpovědí na stále se rozšiřující řady Gravel biků je u Foxu novinka AX (Adventure Cross). Tedy vidlice, která vychází z modelové řady Fox 32 SC, nabízí 40 mm zdvihu, vzduchovou pružinu FLOAT EVOL a prostor pro pláště do rozměru 700x40c. Co lze s takovou vidlicí na štěrku provádět předvádí názorně Chris Akrigg ve videu The Guide Raw .
Když už jsme u toho, tak konstrukce se zvětšenou negativní komorou Fox EVOL se nově dostává i do vidlic. Jednu takovou jsem zkusil na Rocky Mountain Altitude Powerplay a byl jsem z ní mile překvapen!
FLOAT DPX2 jednoznačně poznáte podle tohoto ovládacího válce, kde je na jedné straně kolečko odskoku, na druhé pak komprese. Vzhledově je toto řešení dost nekompromisní, hodně by to ale mohlo pomoct uživatelské přívětivosti, jelikož zrovna kolečko odskoku bývalo u Foxu nepříjemně utopené!
Novinkou roku 2018, a jak jsem již zaregistroval u více značek dosti často osazovanou, je tlumič Fox Float DPX2. I zde najdeme komoru EVOL, avšak oproti současné generaci značně přepracovanou a doufám i lépe fungující.
Opět jedna malá připomínka jinak už poměrně podrobně probrané kolekce Rock Machine pro rok 2018. Domácí výrobce se všude chlubí svými zlatými hochy a není se čemu divit! Více o kolekci Rock Machine 2018 / první dojmy ze sedla novinek Rock Machine 2018 .
Hned za stěnou jsme našli sesterskou značku Superior. Zde je již nějaký čas osvědčený závodní full Team XF s masivním karbonovým základem a poměrně štíhlou hliníkovou zadní stavbou. Přesněji toto by měla být nová dostupnější verze alternující původní plně karbonové modely, přičemž se v nabídce nově objeví i čistě hliníkové verze pro začínající závodníky.
Radikálně a dramaticky vypadá nová generace závodních silničních strojů Superior Road Race s patrným zaměřením na optimalizaci odporu vzduchu.
Rozšíření nabídky a počtu modelů by se měla dočkat rovněž kolekce dámských kol skrývající se pod označením Superior MODO.
Každý rok si říkám, jestli zase german:a vytáhne nějaké eso z rukávu? Letos mě do očí praštila tato inverzní vidlice revo tc (Up-Side-Down / USD). Její stavba je vskutku masivní a budí proto zaslouženou pozornost.
Hodně zajímavá je i korunka, která je s krkem pevně spojena jen na jedné straně, na straně druhé je šroubovaný spoj. Proč? Netuším?
Malá demonstrace toho, že pokud máte kolo s řemenem a převodovkou (zde Pinion), pak vás nemusí očista kola vůbec trápit! Vše je zapouzdřené a mazat tak stačí čepy a odpružení!
Malá zastávka u HOPE. Čtyřpístkové brzdy jsou dnes běžný standard, vrátí se snad do módy i šestipístky?
Zajímavý pohled dovnitř karbonových řídítek Hope s jasně patrnými změnami profilu dle zatížení v určitých místech.
Pomalu se blíží období světýlek, už se těším! Kdo by chtěl na své kolo něco stylového, může pátrat třeba u značky Supernova.
A kdo by chtěl pořádný reflektor, ten si zde také přijde na své!
Značka Manitou představila, s výhledem na rok 2018, několik nových modelů, jejichž výčet a přehled najdete v samostatném článku (Manitou Mastodon a Markhor / Mattoc, Machete, Jack ). Rovněž jsme vás již informovali o rozšíření nabídky v modelové řadě Manitou Mattoc.
Mattoc dostane kupříkladu Boost verzi (konečně!). Změnou prošel i spojovací můstek, který je výrazně robustnější, pevnostně by na tom měl být podobně jako u současné generace, na hmotnosti ale šetří pár desítek gramů! Podstatnou inovací jsou i nová kluzná pouzdra a těsnění (převzato od modelu Mastodon) snižující tření o několik desítek procent!
Praktickým doplňkem bude i tento nový blatníček šroubovaný přímo do vidlice.
Zbrusu novou vidlicí je Manitou Mastodon určený, jak je zřejmé, pro fatbiky!
Vítané rozšíření produktové řady představuje vlastní teleskopická sedlovka Manitou Jack, která nabídne standardní hodnoty 125 a 150 mm při průměru 30,9 a 31,6 mm (více novinky Manitou Mattoc, Machete a Jack ).
Kelly‘s se na příští rok vytasil se zbrusu novou podobou klasického enduro modelu Swag, která nabídne 165 mm zdvihu zadní osy a snad i výrazně modernější geometrii. Toto kolo (vyšší model) již jezdí Přemek Tejchman.
Nejzajímavější je originální a snad i patentovaný systém odpružení využívající velká ložiska a silné čepy a především netradičně poskládaný čtyřčep.
Okolo kola bohužel nebylo dost prostoru pro detailní studii, každopádně z tohoto pohledu je jasné, že se jedná o svébytně zpracovaný „virtuál“. Líbí, nelíbí?
Ve stejném stylu jako je konstruován Swag byl inovován i sjezdový Kelly’s Noid. Při letmém pohledu z boku nevypadá špatně…
Když jsem si ale všiml, jaké táhlo drží přední oko tlumiče, vzpomněl jsem si na Corratec a jeho šílené kreace a radši jsem šel k jinému stánku. Brrrr!
Milovníci značky Chromag jistě dobře znají pedály Scarab a jejich odlehčenou verzi Contact (najdete na našem RB Bandit). Tato rodinka se přitom rozrostla o třetí verzi nazvanou Radar určenou dětem a juniorům.
Chromag Fubars FU40 představuje speciální model pro jezdce milující rodla s vyšším zdvihem se speciálním profilem vnitřní stěny. Šířka 780 mm, zvednutí 40 mm, zahnutí 5° nahoru a 8° k jezdci, hmotnost 320 g.
K Chromagu neodmyslitelně patří i sedla, která jsou nejen pěkná a hezky zpracovaná, ale osobně s nimi máme i velice dobré zkušenosti!
Ve světě teleskopických sedlovek se poměrně rychle rozšiřují verze se zdvihem až 170 mm. 9point8 Fall Line ale umí, jako jeden z mála, až 200 mm!
Krom toho i 175 mm, 150 mm, 125 mm, 100 mm a také pouhých 75 mm! Nelze si nevybrat!
Výsledkem kooperace značek 9point8 a Wolftooth jsou nové páčky k sedlovkám Fall Line, s vlastní objímkou či připojitelné na brzdy SRAM či Shimano!
Hned na několika kolech jsem viděl nový vzorek WTB Ranger – trailový všeuměl od agresivního XC pro trail riding, schopný za většiny podmínek mokro a bláto nevyjímaje.
Boost a rozšiřováním ráfků zřejmě mají vliv i na skutečnost, že se stále častěji do hry vrací asymetrické ráfky, k čemuž se nově kloní i značka WTB, zde ráfek Asym i-35 TCS
Zajímavou novinku spojující RockShox a Truvativ představují sety originálních polepů, pod nimiž je podepsána legenda Troy Lee Design!
O novinkách RockShox roku 2018 bylo popsáno již mnoho materiálu a s vybranými kousky jsme se již osobně setkali. Zde jen malé připomenutí, jak vypadá nová generace RS Revelation (představení ).
Případně přepracovaná legenda RockShox Pike, který dle mých prvních letmých zkušeností z praxe (Cannondale Habit 2018 ) chodí snad ještě lépe než současná verze. Je-li to vůbec možné!!!
Velkým tématem v silničním světě je návrat bezdušových setů, kdy řada značek doporučuje na svá kola obouvat primárně vlastní pláště vyrobené s potřebnými tolerancemi. Stejnou cestou jde i Zipp, který inovoval své karbonové ráfky a představil vlastní obutí určené k provozu bez duše.
Když už jsem obdivoval Zipp, nemohl jsem si nevšimnout tohoto kosmoletu Diamondback na elektrice a s kotouči!
Ze zcela jiného světa je ocelový gravel bike postavený na vysokých karbonových ráfcích Zipp!
Navíc vsází na moderní standard obutí RoadPlus, zde na pláštích, které se objevovaly u velké většiny „pluskových“ silniček na Eurobiku – WTB Resolution.
Truvativ na sebe v rodině SRAM vzal primárně roli designové značky, jejíž produkty byste si na své kolo měli dát hlavně pro radost a potěchu oka i duše.
Povedené jsou třeba i kliky Truvativ Descendant, tedy dvojče varianty SRAM GX Eagle, což je samo o sobě velký trhák příštího roku.
Již loni slibovaným přírůstkem mezi obruče Sun Ringlé je řada Duroc, která nově přichází s modelem Duroc 35 pro 27,5“ a Duroc 30 pro 29“. Oba sety byly stavěny s ohledem na co nejlepší kompromis ceny, tuhosti a odolnosti.
„Menší“ Duroc 35 je určen pro agresivní all-mountain, hubenější Duroc 30 míří spíše na trailové dovádění! Jeden z těchto setů by se přitom mohl objevit na našem RB jako předmět dlouhodobého testu.
Další sezóna je zde a Merida má na svých kolech zase trochu jinak řešený zadní závěs. Nebo si to už jen špatně pamatuju? Každopádně takto vypadá nejčerstvější generace řady Merida One-fourty, která s „menším zpožděním“ přichází jako 27,5+.
Nechci ukazovat prstem na jednu zámořskou značku, u níž spatřuji jasnou inspiraci při tvorbě tohoto plovoucího zavěšení… Jenže tady to skoro vypadá, jakoby se inženýři onen nejmenovaný vzor snažili spíše parodovat, než napodobit!
Industry Nine si nadále jede svou cestou a nabízí jedinečné barevné sety, které si můžete nechat poskládat zcela libovolně dle svého přání. Jednu z novinek představují inovovaná kola Industry Nine Grade 300 (vpravo), která jsou dostatečně odolná pro nekompromisní all-mountain i enduro.
Pro rok 2018 dostaly posílené ráfky s vnitřní šířkou 30 mm (vnější 35 mm) při zachování velice zajímavé hmotnosti 1800 g/pár. Jinak zde najdete všechny vymoženosti této značky – unikátní zadní náboj, či možnost ladit si barevně výplet pomocí specifických přímých drátů.
Nevadí mi, že se do světa silničních treter ve velkém znovu vrací klasické tkaničky, zřejmě to má svou logiku, fascinující mi ale přijde toto ztvárnění, kdy máte tkaničky stahované páskami na suchý zip. Ale vlastně proč ne?
Jednou z méně nápadných novinek u Giro je model Fixture, což je třetí a nejdostupnější verze v rodokmenu čítajícím modely Montaro a Chronicle. Fixture si bere hodně z verze Chronicle, zachovává MIPS a pár věcí se snaží zjednodušit, výsledkem čehož by měla být cena na hranici 2000 Kč! Pozor, v nabídce bude jen jedna velikost (54-61 cm), druhou hledejte pod názvem Giro Compound (58-65 cm).
Vanquish MIPS je nejnovějším produktem vývoje závodních aerodynamických přileb Giro. Díky speciální konstrukci zadní části vykazuje podobné vlastnosti jako časovkářské „kapky“, přitom je mnohem praktičtější a všestrannější. Zajímavostí je rovněž doplnění o integrovaný zorník Zeiss Vivid. Nechybí systém MIPS, plně integrovaný s upínáním Roc Loc, perličkou je konstrukce s dvojí tvrdostí EPS, tedy pevnější vnější a měkčí vnitřní.
Giro přináší do světa cyklistických treter jednu unikátní technologii, která se aktuálně prosazuje mezi běžeckou obuví. Nese označení Xnetic™ Knit a jedná se o specifickým způsobem tkanou (pletenou) svrchní část boty vyrobenou jako jeden kus.
Mezi hlavní přednosti by měla patřit vysoká míra pohodlí, perfektní přizpůsobení a špičková prodyšnost. Materiál Xnetic™ Knit můžete najít u silničního modelu Empire E70 Knit.
V lehce odlišné, zesílené podobě, bude Giro aplikovat Xnetic™ Knit také na MTB tretry se zajímavým nápletem na kotník, což je rychle se rozšiřující trend terénních bot. Tento model, označený Empire VR70 Knit, se ale v roce 2018 v českém katalogu bohužel nenachází. Zřejmě se čeká, jak se chytí silniční verze.
Související obsah