RockShox – Nový Pike přichází + Lyrik, Revelation, Yari a RS-1

„Vy nás ale zásobujete, pane Karfík,“ zní klasická hláška z filmu Jáchyme hoď ho do stroje, na kterou si vzpomenu pokaždé, když RockShox, nebo jiná značka z koncernu SRAM, vyplní můj mail daty o nových produktech! Nyní přitom nastal čas změnit ikonu, posunout RockShox Pike o pár mil dopředu!

RockShox Pike se ve své moderní podobě objevil roce 2013, poprvé jsme o něm psali bez třech dní přesně před čtyřmi lety (11.4. 2013), přičemž svým vstupem na trhu způsobil pořádné pozdvižení! Prakticky ze dne na den se z Piku stala ikona mezi vidlicemi pro trailová a enduro kola, přičemž si Pike toto pozlátko a výsostnou pozici udržel více či méně až do dnešní dní. RockShox Pike je i dnes velice často používán jako etalon, jako ideál, kterému se ostatní značky snaží přiblížit.

Čím byl a je Pike natolik výjimečný? Je to dáno jednak jeho konstrukcí zaručující mu slušnou hmotnost (řádově 1850 g) při vysoké konstrukční tuhosti a zdvihu až 160 mm. Může za to tlumení Charger damper s tlumícím olejem uzavřeným do nepropustné patrony, kde jeho expanzi a přelévání v průběhu zdvihu kontroluje pružný měch. *Fox po nějakém čase přistoupil k podobnému řešení, nikde se tím ale příliš mediálně neoháněl.

Co je ale nejdůležitější, RockShox Pike byl a je vidlicí, která nám připomněla, jak citlivé a akční může být přední odpružení. Ano, někteří mu vyčítali, že se jeho pouzdra rychle vyběhají a chytnou vůli, což je nejspíš daň za máslově jemný chod již po vyndání z krabice, pravdou ale je, že je Pike s námi již čtyři roky a stále drží. Nesype se, chodí jemně a mnoho z nás neustále baví!

Co na něm chtěl tedy RockShox měnit? VŠECHNO!

Menší pohled do historie – RockShox Pike představený v roce 2013 (představení 11.4. 2013)

Všechno nebo nic!

Už je to tak, vývojáři z RockShoxu nejsou žádní troškaři a když už se jednou pustili do inspekce schopností a vlastností Piku, vzali to hezky od píky. Na jednu hromádku si vyskládaly obsah původní vidlice, aby na nic nezapomněli a vedle ní začali kreslit vidlici zcela novou! Nový RockShox Pike tak má zcela nové tělo a pokud něco zůstalo, tak to jsou jen vyslovené základy.

Zachován je třeba průměr vnitřních nohou 35 mm, vnější nohy i korunka ale byly přepracovány, díky čemuž bylo možné dosáhnout úspory až 150 g, při stejné nebo ještě vyšší tuhosti. Čísla z tabulek ale toto zrovna příliš nepotvrzují, spíš jen zachování pozic. Co se každopádně neměnilo je zdvih (120-160 mm pro 27,5“ / 120-140 mm pro 29“), produkce se ale omezila pouze na modely Boost, tedy s osou 15×110 mm (Maxle Ultimate). Výsledkem je hmotnost 1841 g u verze 140 mm/27,5“ Boost. Co je ale důležitější, hodně se měnilo uvnitř.

RockShox PIKE RCT3 (160 mm)

Co oko (ne)vidí, to ruka (ne)pozná!

Zásadní posun se po stránce „vnitřního světa“ RockShoxu Pike motá okolo tlumení, i pružení! V První řadě se můžeme těšit na tlumičovou patronu „New Charger 2 damper,“ která znamená změnu vnitřní architektury tlumících systémů. Změny jsou zde především tři. V první řadě lze u modelu Pike RTC3 nastavovat míru nízkorychlostní komprese (low-speed) v mnohem větším rozsahu než doposud (účinkuje pro režim Open).

V druhé řadě se u Piku RCT3 upravilo nastavení v poloze „Pedal“ (střední) a přitvrdil odpor v poloze „Firm“ (skoro zavřeno). Rozdíl by pak měl být znát i u modelů RCT Remote (s dálkovým ovládáním) a u základního RC. Zde lze kolečkem na korunce natavit plynule nízkorychlosntí útlum od plně otevřené po zavřenou vidlici.

Poslední zásadní inovací olejového tlumení je uzpůsobení pro připojení dálkového ovládání OneLoc, což je věc, která někomu na takovéto vidlici příliš nevoní (třeba mě), pravdou je, že si ji ale vyžádali sami jezdci. Cílem je sjednotit a sladit ovládání s novými tlumiči RockShox Deluxe, Super Deluxe a Super Deluxe Coil.

RockShox Charger 2 damper – lepší obrázek bohužel nemám!

Větší znamená lepší!

Nedávno mi někdo v rámci diskuze poslal odkaz na video popisující, jak velikost jednotlivých komor ovlivňuje základní vlastnosti, či přesněji průběh zdvihu u vzduchových jednotek. Toto pojednání se týkalo primárně tlumičů, ale obecně lze zde zmíněné principy vztáhnout na všechny vzduchové jednotky. Každopádně výstupem bylo zjištění, že větší negativní komora znamená vyšší vnímavost na začátku kroku, aniž by byl ovlivněn prostředek či konec.

Tuto teorii v praxi využívají tlumiče RockShox s komorou DebonAir a teoreticky by z ní měly těžit i kousky Fox řady EVOL, což jsem si ale v praxi zatím zrovna nevšiml. Každopádně vývojáři z RockShoxu si řekli, proč nepoužít stejnou strategii i u vidlic, proto (nejen) nový Pike vybavili vzduchovou jednotkou s větší negativní komorou. Zvykněme si tedy na označení DebonAir náležící nejen tlumičům, ale i vidlicím RockShox.

Tolik k obecnému úvodku k vidlici RockShox Pike, dále si shrňme základní specifika dostupných modelů (v prodeji teoreticky již od dubna 2017) a pokračovat můžeme dalšími kousky.

RockShox Pike RCT3 a RCT Remote

  • Zdvih: 120-160/120-140 mm (27,5“/29“)
  • Zcela nová a odlehčená konstrukce
  • Nové tlumení Charger 2 s možností připojení dálkového ovládání OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (režim Open), RCT3 – tři kompresní módy (Open/Pedal/Firm); RCT Remote – dva kompresní režimy ovládané páčkou OneLoc (Open/Firm)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Trail, Enduro
  • Hmotnost: 1841 g
  • Cena: 26 300 – 29 800 Kč

RockShox Pike RC a RC Remote

  • Zdvih: 120-160/120-140 mm (27,5“/29“)
  • Zcela nová a odlehčená konstrukce
  • Nové tlumení Charger 2 s možností připojení dálkového ovládání OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (otevřeno až zavřeno), RC Remote – dva kompresní režimy ovládané páčkou OneLoc (Open/Firm)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Trail, Enduro
  • Hmotnost: 1834 g
  • Cena: Pouze OEM

RockShox Pike RC (MY2018)

RockShox Pike RCT3 (MY2018)

 

reklama

RockShox Lyrik MY2018

U dalších vidlic, které jsou dnes představeny, nejsou změny až tak zásadní, navíc mnohdy vychází z toho, co je použito u Piku. V případě vidlice RockShox Lyric to znamená nasazení nové tlumící patrony Charger 2, vzduchové jednotky DebonAir, či možnosti připojit páčku dálkového ovládání OneLoc.

RockShox Lyric RCT3 a RCT Remote

  • Zdvih: 150, 160, 170 a 180 mm (27,5“ i 29“)
  • Nové tlumení Charger 2 s možností připojení dálkového ovládání OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost, alternativně DualPositon Air
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (režim Open), RCT3 – tři kompresní módy (Open/Pedal/Firm); RCT Remote – dva kompresní režimy ovládané páčkou OneLoc (Open/Firm)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Enduro
  • Hmotnost: 2040 g
  • Cena: 31 030 – 35 500 Kč

RockShox Lyric RC a RC Remote

  • Zdvih: 150, 160, 170 a 180 mm (27,5“ i 29“)
  • Nové tlumení Charger 2 s možností připojení dálkového ovládání OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost, alternativně DualPositon Air
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (otevřeno až zavřeno), RC Remote – dva kompresní režimy ovládané páčkou OneLoc (Open/Firm)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Enduro
  • Hmotnost: 2034 g
  • Cena: Pouze OEM

RockShox Lyric RCT3 (MY2018)

RockShox Revelation MY2017

Revelation, poměrně oblíbený model v kategorii „pod Pikem,“ se rovněž dočkal zásadního omlazení, v jeho případě v podobné, ne-li větší míře než výše popisovaný Pike! Nový Revelation totiž dostal zcela nové tělo, které zahrnuje i přechod od původně 32 mm silných vnitřních nohou na hodnotu 35 mm, čímž je sjednocen s Pikem. Od nového Piku pochází také konstrukce korunky a vnějších nohou.

Soupis dědictví ale tímto bodem zdaleka nekončí! Revelation sice nedosáhne na komoru Charger damper, a už vůbec ne na Charger 2, proto se musí spokojit s tlumením Motion Control jako má současný Yari. Co se ale od Piku podařilo přenést je vzduchová komora DebonAir

Celkově tak bude Revelation suplovat Pike v nižších cenových kategoriích, kde zatím vládl Yari. Ten by se měl posouvat více do pozice „levnější varianty Lyricu,“ zatímco Revelation se zdvihem 120-160/120-140 mm (27,5“/29“) krásně zastoupí Pika v nižších sférách a konečně tak bude panství náležitě rozděleno!

RockShox Revelation RC

  • Zdvih: 120-160/120-140 mm (27,5“/29“)
  • Zcela nová a zesílená konstrukce
  • Nově vnitřní nohy průměru 35 mm
  • Tlumení Motion Control, kompatibilní s páčkou OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (otevřeno až zavřeno)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Trail, Enduro
  • Hmotnost: 1951 g
  • Cena: 19 500 – 21 700 Kč

RockShox Revelation RC (MY2018)

RockShox Yari MY2018

U Yariho, který se rychle rozšířil a brzy si získal řadu příznivců pro své velice dobré výkony při rozumné pořizovací ceně, bychom mohli skoro zopakovat písničku jako u Lyricu a něco málo použít i od modelu Revelation. V kostce: nová vzduchová komora DebonAir, pouze Boost konstrukce či kompatibilita s OneLoc páčkou.

RockShox Yari RC

  • Zdvih: 100, 110, 120, 130, 140, 150, 160, 170 a 180 mm (27,5“ i 29“)
  • Tlumení Motion Control IS, kompatibilní s páčkou OneLoc
  • Nová vzduchová komora DebonAir pro ještě lepší citlivost, alternativně DualPositon Air
  • Pouze Boost konstrukce (osa 15×110 mm)
  • Pláště: do rozměru 2,8“ (27,5“/29“), alternativně max. 27,5×3,0“ v modelu 29“
  • Samostatná tabulka tlaků pro eBiky
  • Nastavení: Odskok, Low-speed komprese (otevřeno až zavřeno)
  • Direct Mount úchyt pro kotouče 180 mm
  • Použití: Enduro
  • Hmotnost: 2123 g
  • Cena: 21 140 – 23 450 Kč

RockShox Yari RC(MY2018)

RockShox RS-1 MY2018

Zela na závěr pár novinek u „na hlavu postavených vidlic“ RS-1 (text v uvozovkách čti: up-side-down). Ve stručnosti: Přidána byla nová tlumící patrona Charger 2 (použitá i pro nové modely SID od MY2017), která by měla zajistit ještě tužší uzamčení v případě použití lockoutu pro maximální oporu ve sputu. Kompatibilita s páčkou OneLoc je vcelku očekávatelná a u varianty RL je dálkové ovládání již přímo součástí setu.

Zajímavé je rozšíření až na zdvih 130 mm, které by se mělo primárně týkat modelu pro 27,5“ kola. Inverzí RS-1 si tak budou moci vychutnat i nadšení trailový jezdci. Budou-li chtít! Zrušit by se naopak měla varianta s pouhými 80 mm kroku.

RockShox RS-1 RLC a RL

  • Zdvih: 100, 120 a 130 (27,5“ i 29“)
  • Nové tlumení Charger 2
  • Vzduchová komora SoloAir
  • Nastavení: Odskok, Komprese (otevřeno/zavřeno); RLC samostatné nastavení low-speed komprese
  • Použití: XC
  • Hmotnost: 1573 g
  • Cena: 50 550 / 52 700 Kč (RLC/RL)

RockShox RS-1 RLC


Tolik k dalším novinkám RockShox pro modelový rok 2018. Co dalšího si na nás ještě nachystají?

Více informací najdete na webu www.sram.com

Foto: RockShox

RockShox RS-1 RL Remote (MY2018)

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Jan Džačovský

    Kde jste byli na tom, že Pike je pouze 15×110?
    Na oficiálním webu vidím i klasickou 15×100 variantu.
    https://www.sram.com/rockshox/products/my17-pike-rc#sm.001jhm6zve53f1h112p24crsuep72

  • goofy

    Ten slavný „měch“ měla ve svých vnitřnostech Foxka 36 už od jejího vzniku (2005?), jen s tím nedělali tolik humbuku kolem. 😉

    • lt

      MZ takisto, ovsem u RS ta patrona robi trosku problemy , teda hlavne u asi starsich modeloch.

  • wilda

    Vidlic jako máku, ale žádná nemá stelovani HSC. Smutné…

    • Roman

      Přesně, zlatý suntour

      • Jako kdyby zrovna u Suntour byl efekt HSC až tak výrazný! Jinak je dobře že si RockShox drží tuto cestu snadného nastavení a a nepropadl mánii ve styku Cane Creek Helm nebo Ohlins s milióny možnostmi nastavení…

        • goofy

          A v čem je to tak super výhoda? Jako chápu, když to někdo neumí, tak udělají model bez kompresí, protože nastavovaní pouze LS komprese je pedle mě k ničemu. A mohli to udělat jako Fox, že pro lidi, co si chtějí naladit vidlici podle sebe budou mít model s LS a HS kompresí. Minimálně Lyriku by tahle možnost slušela, když to má být top FR vidlice. Štelování pouze LS komprese je podle mě úplně k ničemu. Kdo by si dobrovolně kazil citlivost? Stejně to vozím pořád otevřené, protože i na Foxce jsem ladil hlavně HS kompresi (park vs XC). Táhle móda mi přijde hodně nešťastná. Hlavně že jsme vymysleli osu 15×110, aby to bylo víc tuhé, než ta super osa před tím. Jak že ona byla? Nebylo to náhodou 15×100? A neříkali, že je to vlastně stejně tuhé jak ta osa ještě předtím. Moment. 20×110 že? tak teď už je to definitivně fakt ten super rozměr? Ať se jdou bodnout… 🙂

          • Roman

            Tak LSC funguje proti propadání do zdvihu, na některých vidlích je to celkem nezbytnost. A radši se připravím o trochu citlivosti, než o 3 cm zdvihu pod brzdou.

        • wilda

          Ono úplně stačí dát lidem možnost volby tak jak to má FOX (FIT4 vs RC2) nebo třeba Suntour. RS nabízí tři prd*le vidlic, ale když se nad tím člověk zamysli, tak jsou všechny defacto stejné jen s jiným názvem a zdvihem.

        • Roman

          Nevím kolik si na toho na duroluxu R2C2 najezdil, ale při jízdě to znát prostě je. Ale i u totemu RC2DH mi lidi tvrdili, že rozdíl na parkáči nepoznají 🙂

          • Nemusíme se špičkovat. Na Duroluxu jsem nejezdil, ale třeba u Auronu to znát skoro nebylo, u Mattocu jsem také velký rozdíl nepoznal a suma sumárum mi vyhovuje jak to na RS funguje. Na svém kole mám Yari, Pike není třeba zmiňovat a třeba Lyric RCT3 mě doslova nadchnul. Ale je fakt, že při mém stylu jízdy člověk moc HSC nevyužije. Aktivně jsem jej vytěžil jen jednou před lety na Fox 36 Vanila RC2, kde byla měkčí pružina, takže super citlivost, trocha LSC mi pomohla se stabilitou na začátku a HSC zase s tvrdými dopady. To byla ale na mě hodně specifická situace.