Lapierre – MTB novinky 2017
Celou řadu významných a zajímavých novinek roku 2017 jsme si osobně prohlédli a některé z nich i vyzkoušeli na akci zvané Eurobike Media Day, z níž připravujeme hromadu materiálů. Pak jsou tu ale takové, které zde zastoupeny nebyly, přesto by byla škoda je minout, či snad přehlédnout, jako jsou novinky značky Lapierre 2017.
Král je mrtev… Vždyť to znáte!
Celoodpružená XC a maratonská raketa Lapierre XR je zde s námi již poměrně dlouhou dobu, konkrétně od roku 2013, přitom jsme vlastně doposud neměli tu čest vyzkoušet ji na vlastní kůži. A teď už to ani nebude mít smysl. Tedy hovoříme-li o původní generaci Lapierre XR s tlumičem, který vypadal, jakoby zezadu prostřelil sedlovou trubku.
Někomu se toto řešení líbilo, jinému nikoliv, pravdou zůstává, že Lapierre XR první generace byl modelem úspěšným jak na závodní scéně, tak i u zákazníků. I proto se jeho nová generace snaží alespoň v omezené míře tvarově navázat na svého předchůdce. Díky tomu vznikl další originálně pojatý rám, který si jistě s koly konkurence nespletete.
Pro srovnání současná podoba stroje Lapierre XR 729 (rok 2016)
Na vzhledu záleží…
Když jsem pročítal prezentaci této novinky, doufal jsem, že objevím nějaké praktické, či alespoň teoretické či filosofické zdůvodnění klece objímající tlumič, který je jinak vcelku konvečně uchycený pod horní trubkou. Nestalo se! Jediné zdůvodnění přítomnosti této klece, co jsem našel, byl odkaz na předchozí generaci Lapierre XR. Ale vlastně proč ne!
V principu jde o víceméně klasické řešení zadního zavěšení, v podání značky Lapierre v podobně „nezávislé“, kdy byl jako základ využit u francouzských strojů dobře známý systém OST+ (najdete u Lapierre Zesty, Spicy atd.). Co vše se změnilo? Nebo spíš co se nezměnilo?
Zachován je základní koncept extra rychlé, tuhé a lehké XC a maratonské rakety na velkých kolech (29“), vše ostatní je nové. Rám byl kompletně přepracovaný a nyní je celý karbonový. Je také lehčí, tužší, efektivnější a tak dokola! Co je zásadní, i když třeba nenápadné zlepšení, je příprava pro montáž teleskopické sedlovky s vnitřkem rámu taženým vedením. Bez zájmu by nemusela zůstat ani nejvyšší varianta exkluzivně osazená řazením SRAM Eagle 1×12 s inverzní vidlicí RockShox RS-1. Obecné novinky přítomné v celé modelové řade Lapierre XR zahrnují střed a zadní stavbu standardu Boost (osa Boost 148) a počítáno bylo i s novými metrickými tlumiči, primárně s modelem RockShox Deluxe.
Někde delší, jinde kratší
Hodně se, vedle rámu a jeho mechanických vlastností, pracovalo též na geometrii, která opět prošla zásadní změnou. Asi vám to nevyrazí dech, každopádně zadní stavba byla zkrácena o 5 mm, sedlová trubka byla napřímena na hodnotu 74,5° a hlava byla naopak položena pod úhlem 69°. Zároveň je o něco delší horní trubka a o to samé kratší představec. Výsledkem by měla být výrazně vyšší stabilita a jistota ve sjezdech, méně častý jev zvedajícího se předního kola ve výjezdech a celkově hravější a lépe reagující projev řízení.
Lidé z Lapierre dokonce tvrdí, že je hlavový úhel jeden z nejvíce položených mezi konkurenčními XC stroji, kdy najdeme v porovnání třeba nedávno testovaný Cannondale Scalpel-Si s hodnotou úhlu hlavy 69,5° versus rovných 69° u Lapierre XR 2017.
Co dodat?
Poslední technické zajímavosti nového modelu představuje, vedle extra vyladěné plně karbonové zadní stavby, třeba otvor pro umístění baterie Shimano Di2 do spodní rámové trubky (Trap Door Technology – TDT), který dobře známe ze silničních strojů Lapierre (test Lapierre Aircode SL 500). Umístění této klíčové baterie je záměrně situováno do spodní trubky, nejen s ohledem na minimální vliv na těžiště celého kola, ale také proto, aby v sedlovce bylo dost místa na teleskop a jeho vedení!
První, druhý, třetí, čtvrtý
Co se konkrétních modelů týká, budou v nabídce čtyři verze – Lapierre XR 929, 729, 629 a 529. Tedy vlastně pět, když připočteme XR 729 e:i s další generací chytrého elektronicky řízeného zadního odpružení e:i Shock (standardní součástí modelu XR 929). Vrcholné provedení XR 929 vyjede do světa s vidlicí RockShox RS-1 a s novou sadou SRAM Eagle XX1 (1×12). Ostatní modely si vystačí s konvenčními vidlicemi RockShox SID, Reba a Recon a pohon svěří do péče systému Shimano XT 2×11 či Shimano Deore/SLX 2×10.
Overvolt – cílený rozvoj elektrizace
Je to skoro až k nevíře, jak velký důraz je u mnoha značek poslední roky kladen na elektrická kola, či kola s elektrickým asistentem. Člověk chápe rozvoj tohoto segmentu v oblasti městských a cestovních strojů, přitom se ale nemálo vývoje odehrává i mezi poctivými MTB stroji určenými do ostrého terénu. Jakoby se snad v Alpách měli za pár let zastavit všechny lanovky, či se minimálně očekával zákaz převážet na nich kola! Pak by člověku nezbylo nic jiného, než sáhnout po elektrokole, či se škrábat nahoru za své s vědomím, že víc jak jeden kopec za den běžný smrtelník nezvládne.
Když baterie potká karbon
Nechme ale filosofování a pojďme se podívat na hned několik zásadních novinek Lapierre 2017 z rodiny Overvolt. Na nejvyšším podstavci se vyjímá zbrusu nový Lapierre Overvolt AM Carbon, což je poměrně unikátní stroj kombinující vyšší zdvihy (150/140 mm P/Z), elektrický pohon a karbonový rám!
Není to ale celé jen o tom, že by byl vyměněn stávající materiál rámu za nový, za uhlíkový kompozit. Ne, ne, tohle kolo je nové od hlavy až po patky. Zcela nově se řešilo už jen umístění baterie, aby bylo dosaženo co nejnižší polohy celkového těžiště*. Proto není akumulátor uchycen klasicky na spodní trubce, ale sedí hned nad motorem Bosch CX Performance s kapacitou baterie 500 Wh a to v přísně horizontální poloze!
Výsledkem je poměrně unikátní konstrukce rámu, kdy je spodní trubka skutečně mohutná a ve střední části rozdvojená, ze sedlové zase část chybí zcela, jelikož na jejím místě trůní baterie. Specialitou je i řešení DWS (Dual Wheel System), kdy lze prohozením kamenů v zadních patkách upravit rám pro kola parametru 27,5“, případně pro široký rozměr 27,5+. Měl by zde být prostor pro gumy do šíře 3“. O Boost středu, zadní ose a vidlici se snad ani nemá smysl zmiňovat!
Perličkou na konec mohou být opět nové tlumiče metrického standardu RockShox Deluxe, zcela nová teleskopická sedlovka Lapierre (k dispozici zdvihy 100, 125 a 150 mm) či brzdy SRAM Guide, které by měly tyto bestie s klidem zkrotit. Jako úplnou tečku zmiňme zajímavý mix převodů, kdy každý ze tří modelů Lapierre Overvolt AM Carbon používá něco jiného. Nejvyšší model 900+ povolal do služby nové řazení SRAM EX-1 s osmi převody (kazeta 11-48 zubů), střední model Overvolt AM Carbon 800 vyráží do akce s jedenáctkou od Shimana a základní Overvolt AM Carbon 700 zase se SRAMem NX (1×11).
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Pro koho je karbon moc…
…Ten může sáhnout po hliníkových modelech Lapierre Overvolt AM, které disponují stejným zdvihem (150/140 mm), rámem ze slitiny hliníku Supreme 5 a o poznání konvečnější koncepcí. U těchto modelů byly rovněž použity Boost standardy a prostor v rámu byl uzpůsoben pro případné nasazení pluskových kol, akumulátor ale zůstal na běžném místě.
Zajímavostí je i možnost volby různých variant pohonu, či konkrétně různých systémů a značek. Tři vyšší modely Overvolt AM 700, 600 a 500+ pracují s motorem Bosch CX Performance poslední generace s baterií o kapacitě 500 Wh, základní Overvolt 400 vyráží do akce s Yamahou a kapacitou 400 Wh. Asi aby se to nepletlo…
Watty pro XC
Téměř poslední kategorií mezi novinkami Lapierre Overvolt jsou modely nesoucí označení XC, které logicky prozrazuje jejich zaměření. Opět zůstáváme u hliníku, zdvih klesl na rozumných 120 mm nad oběma koly, jinak je vše podobné jako u vyšších a větších bratří. Systém zadního odpružení OST+, Boost 148 standard zadní osy, prostor pro kola 27,5+ a opět dvě různé pohonné jednotky.
Zajímavé je, že tentokrát padla volba na 500 Wh verzi Bosch CX Performance u top modelu Overvolt XC 500, zatímco nižší provedení XC 400+ a 300 věří značce Yamaha. Čtyřstovka nabízí kapacitu 500Wh, tříkilo „jen“ 400 Wh.
Nebylo by tu něco pro dámy…
Také dívky a dámy si postupně oblíbily jízdu s elektrickým asistentem, proto pro ně značka Lapierre připravila aktuálně dva specificky laděné elektrické modely, které zaujmou už jen čistě dámským vyzněním barevné kombinace rámu. K dispozici bude model Lapierre Overvolt XC 300 W, případně stroj s pevným rámem Overvolt HT 500 W. Oba modely vsází na Yamahu s kapacitou 400 Wh.
Aby toho nebylo málo!
Připravila si značka Lapierre ještě pár dalších lahůdek. Krom již zmiňované originální teleskopické sedlovky to jsou i vlastní zapletená kola v provedení XC / AM, ale také ve verzi eAM (Overvolt). Nejen první dvojice disponuje nestejně širokými ráfky, kdy je silnější vždy ten přední pro lepší a přesnější řízení (25/23c XC | 30/25c AM). Vcelku samozřejmostí je příprava pro bezdušové systémy, pevné osy a ořechy, které budou k dispozici jak pro kazety Shimano, tak i SRAM XD.
Skutečnou specialitou jsou čistě pro elektrokola navržené výplety eAM se svařovanými ráfky ze slitiny řady 6063, kdy je přední v šířce 30c a zadní 25c. Pevné osy netřeba zmiňovat, vepředu se počítá s šířkou 110 mm, vzadu 148 mm (Boost). V předním kole jsou použity dráty s přímou hlavou, vzadu s klasickou zahnutou, jelikož tato verze lépe zvládá větší zatížení dané působením těžšího kola a výkonem motoru. Zároveň jsou použité niple „Alpina locking“, které by měly zajistit, že se výplet nebude ani při velkém zatížení předčasně povolovat.
Tolik novinky Lapierre 2017. Není toho málo! Nové XC zbraně a armáda nových a v mnoha ohledem skoro až revolučních elektrobiků Overvolt. Je jen na nás, čemu dáme přednost, zda vlastní síle a rychlosti, nebo síle a rychlosti čerpané z bateriových článků a výkonných elektromotorů! Co preferujete vy?
Foto: Lapierre / Damian McArthur