Cannondale Scalpel-Si – Tech News
Když byla před dvěma lety představena nová generace závodního XC hardtailu Cannondale F-Si, způsobilo toto kolo malé zemětřesení svým neortodoxním přístupem a demonstrací toho, že XC stroj nemusí být rozhodně jen lehký, rychlý a nudný. O něco podobného se nyní mezi fully pokouší i nová generace Cannondale Scalpel-Si!
Představení této novinky bylo vlastně již delší čas očekávané a rovněž se jedná o logické vyústění vývoje v rámci značky Cannondale, která v poledních letech prezentovala své zásadní novinky sportovního světa F-Si a Habit. Z obou těchto svých bratří si bere Scalpel-Si to nejlepší, aby dohromady vytvořil mix maximálně rychlého, lehkého, výkonného, obratného a zároveň i zábavného stroje určeného nejen pro XC závody.
Není žádným tajemstvím, že se závodní XC okruhy za posledních několik let dost změnily, zhrubly, a proto kladou větší nároky na jezdce i jejich stroje. Výjezdy jsou strmější, sjezdy zase techničtější, proto nestačí jen hrubá síla a lehoučké kolo. Bez schopnosti dokonalého zvládnutí svého biku si na okruzích Světového poháru dnes snad již ani neškrtnete. Proto vznikl Cannondale F-Si, stroj, který jsme již testovali a který jsme si okamžitě zamilovali. I proto se těšíme na osobní zkušenosti se Scalpelem-Si, který slibuje podobnou porci jistoty, hravosti a jízdní zábavy, navíc v plně odpruženém balení.
Vše co zdědil od F-Si
Dědictví po historicky mladším, aktuálně ale vlastně o dva roky služebně starším modelu Cannondale F-Si se soustředí na několik partií. Vše se ukrývá pod střechou obecného označení Cannondale System Integration (Si), což je konstrukční filozofie, která hlásá, že nejlepší kola světa lze stavět tak, že při jejich návrhu vytváříte společně rám, kliky, odpružení a vlastně i kola. Tedy vlastně skoro celý bike, který stačí už jen dochutit pár zbývajícími komponenty.
„Cannondale Scalpel-Si je nejlehčím, nejtužším a nejschopnějším závodním XC fullem na světě…“
Asymmetric Integration (Ai)
Asymetrickou zadní stavbu známe již celkem dobře z modelu Cannondale F-Si a použita byla kupříkladu i u strojů Bad Habit. Myšlenka je to prostá. Posun celého pohonu o 6 mm vpravo, dále od podélné osy kola, umožní výrazným způsobem zkrátit celou zadní stavbu (435/425 mm – 29/27,5“), aniž by to znamenalo negativní dopad na řetězovou linku či nemožnost použít přesmykač a dva převodníky. Vyosen byl zadní náboj, posunu se dočkaly i kliky.
Vedlejším (pozitivním) efektem je možnost srovnat sklon drátů v zadním kole a takto dosáhnout tužšího výpletu.
Kratší zadní stavba znamená jistější záběr a snazší ovládání, které bývá u plně odpružených devětadvacítek poměrně kritickým bodem. Nikoliv však v případě Cannondale Scalpel-Si!
OutFront Steering Geometry
Kratší zadní stavba by ale sama o sobě řízení nezachránila, proto se zásahu dočkalo i řízení jako takové. Podobně jako je tomu u modelu F-Si, i Scalpel-Si bude využívat poměrně volného úhlu hlavy (69,5°), aby byl celek maximálně stabilní a jistý, zejména v náročných technických pasážích. Typicky na úsecích jako je Rubena Choice (dnes asi Mitas Choice) na okruhu SP v Novém Městě na Moravě.
Druhou stranou mince je naopak upravené předsazení vidlice, zvětšené na 55 mm, díky čemuž byla zkrácena stopa předního kola, proto je řízení pohotové, živé a obratné všude tam, kde potřebujete okamžitě měnit směr jízdy.
Jak tato konstrukční filosofie funguje v praxi si můžete ověřit přečtením testu Cannondale F-Si.
Cannondale Scalpel-Si Carbon Team
BallisTec Carbon
U značky Cannondale je již celkem běžným pojmem označení materiálu BallisTec Carbon, kdy je z karbonu jak samotný rám, tak i zadní stavba (vyjma nejlevnějšího hliníkového modelu Scalpel-Si 5), ale i spojující horní raménko. Při modelaci nového rámu se opět postupovalo oblast za oblastí, aby bylo dosaženo tuhosti přesně v místech, kde je jí třeba a naopak určité poddajnosti v oblastech, kde rám nemusí být stoprocentně tvrdý. Cannondale Scalpel-Si proto opět posouvá hranice tuhosti a nízké hmotnosti. Důkazem, že je vše uděláno skutečně poctivě, může být doživotní záruka na rám!
Zero Pivot & LockR Pivot System
Výše v textu byl zmíněn stroj Cannondale Habit, jehož podobnost s novinkou Scalpel-Si najdete zejména v podobě zadní stavby, která v obou případech udělala tlustou čáru za použitím čepu v oblasti patek. Jeho práci totiž nahrazuje pružnost horních vzpěr. Cíl takové konstrukce je nad slunce jasnější – nižší hmotnost, menší nároky na údržbu, ale také vyšší tuhost zadní stavby. Doplňte čepy LockR, tedy velké pevné osy s vnitřní rozpěrkou, a mix tuhosti spolu s nízkou hmotností je takřka hotový.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Full Sprint – Full Control
Sebeefektivnější rám a odpružení ale i tak nemusí někdy stačit, někdy prostě potřebujete vše zavřít! Proto u vybraných modelů najdete sdružený dálkový ovladač od značky RockShox, který dokáže na jedno stisknutí zavřít tlumič RS Monarch i vidlici Lefty. Váš mozek ví přeci nejlépe, kdy je potřeba kolo zamknout a kdy nikoliv!
Šikovné drobnosti
Cannondale při návrhu nového Scalpelu-Si nehleděl na tento stroj jen jako na jeden komplexní systém, nýbrž se zaobíral i dílčími detaily. Proto na novém modelu najdete kupříkladu nově řešené vstupní porty pro vnitřní vedení kabeláže, kde lze prostou výměnou adaptéru změnit konfiguraci podle potřebného počtu kabelů.
Nenápadným, stylovým a praktickým řešením je montáž třmene zadní brzdy Flat Mount, díky němuž zůstává v rámu více místa pro práci zadní stavby Zero Pivot Flexstays a celkově je toto řešení elegantnější, lehčí a jednodušší. Vysoce praktickou záležitostí je prostor pro dva košíky v rámu, abyste měli dostatek tekutin i pro závody typu Cape Epic.
Vcelku netradičním a svým způsobem revolučním řešením je příprava pro umístění baterie elektronického řazení Shimano Di2 (Shimano XT Di2 – představení) nikoliv do sedlovky, jak je tomu u většiny konkurence, ale do horní rámové trubky před tlumič. Proč? Aby bylo v sedlovce dost místa a vy jste mohli použít teleskopickou sedlovku! Tento prvek zatím není v dané kategorii standardem, ale začíná se pomalu, ale jistě prosazovat i v rámci XC závodů!
Kola podle tvora
Novinka Cannondale Scalpel-Si by měla být v omezeném množství dostupná poměrně brzy i na českém trhu, přestože se jedná o model roku 2017. Na domácím webu www.cannondalebikes.cz jsou přitom již nyní aktuální ceny v korunách. Nabízeno bude celkem deset modelů (84 999 – 339 999 Kč). Osm pánských, všechny na karbonu, jeden hliníkový a dva dámské, oba karbonové.
Co stojí za pozornost jsou logicky – podle výšky postavy – rozdělené velikosti kol (tzv. size specific). Pánské stroje velikosti M, L a XL se budou logicky otáčet na kolech průměru 29“. Nejmenší pánská velikost S vyjede do akce na kolech standardu 650B (27,5), stejně jako všechny dámské Scalpely-Si (vel. XS, S a M). Už tedy žádné kopání se špičkou boty do předního kola, jak to někdy vidíte u konkurenčních strojů!
Cannondale Scalpel-Si – kdy se svezeme?
Bohužel se nezdařilo, abychom byli osobně přítomni na prezentaci této novinky, která se odehrává v těchto dnech na březích Lago di Garda. Každopádně již máme potvrzeno, že se Scalpelu-Si alespoň krátce povozíme již za týden a hned nato se s vámi podělíme o naše dojmy a postřehy. Cannondale F-Si nás hodně nadchl a jelikož jde Scalpel-Si v jeho stopách, bude se rozhodně na co těšit! Ostatně už originální Scalpel 29 byl příjemným kolem, jak jsme o něm psali v roce 2012.
www.cannondalebikes.cz
Modelovou nabídku Cannondale Scalpel-Si včetně cen (Kč) pak na webu
Cannondale Scalpel-Si rovněž v nabídce obchodu koloshop.cz
Foto: Cannondale