CANNONDALE Scalpel 29’er Carbon 2 – TEST

Cannondale Scalpel 29 carbon 2  - TESTNad velkými koly dnes už snad nikdo údivem hlavou nekroutí. Zvykli jsme si, že 29“ může fungovat i s plným odpružením, i když to zase až taková samozřejmost není. Například Cannondale přivádí do své sestavy koncept 29“ fullu až nyní v podobě modelu Scalpel 29‘er. Jaký je? Ostrý a zářivý jak se sluší a patří na chirurgický nastroj!

DRUHÝ NÁZOR – André Vébr BikeGallery.cz
Všeobecně platí pravidlo nenechat se ovlivnit prvním dojmem, ovšem v případě Scalpelu rád udělám výjimku. Geometrie je prostě dokonalá, kolo mi hned po nasednutí a prvním otočení pedálů padne skvěle do ruky, a to jsem celkové nastavení prováděl jen od oka. Posed je lehce vzpřímený a spíš kratší, extrémně široká karbonová řídítka pak nabízejí vysokou stabilitu a jistotu vedení stopy. Celkové chování kola pak lze označit spíš za neutrální, to je ale v tomto případě velkou devizou.

>> Více

Skutečnost, že se odhodlali u Cannondale k tomuto kroku až nyní, kdy se stále častěji šušká o radikálním nástupu nového rozměru kol 650B (27,5“), bychom mohli chápat, jakože Cannondale trochu zaspal dobu. Nepohřbívejme ale hned velká kola s příchodem jednoho mráčku. Celou situaci si totiž můžeme rovněž vysvětlit jako projev rozvážnosti a snahy vyvarovat se chyb konkurence. To mi na značku z amerického Connecticatu sedí lépe. Už jen s ohledem na podobu, zpracování a vlastnosti tohoto kola. Žádné kompromisy, žádné ústupky, jen ty nejlepší a nejvyspělejší materiály a konstrukce! Přesně, jak je u značky Cannondale dobrým zvykem.

Pevně fixované otěže

Na tohoto sporťáka jsem přesedal z jiného amerického krasavce – IBIS Mojo SL. V první chvíli mě skoro zaskočil sportovní posed, navíc při pohledu na kolo vizuálně umocněný představcem skloněným dolů! Kde jsou ty časy, kdy jsem si takto otáčel představec z vlastní iniciativy? Naneštěstí Cannondale prakticky neumožňuje otočit si, či jinak nastavit/upravit, polohu představce, respektive výšku řídítek. Představec je totiž vyroben z jednoho kusu spolu se sloupkem řízení (OPI – One Piece Integration – spadá do celého systému SI – System Integration). Nemusíte se ala Scalpela 29 kvůli tomu bát. Otočený představec dostatečně kompenzuje hlavová trubka konfekční délky, není tedy radikálně zkrácena jako u jiných devětadvacítek, takže posed není mučidlem, ale vcelku příjemným kompromisem mezi závodním a komfortním nastavením.
Cannondale Scalpel 29'er Carbon 2 - Test

Parník nebo kajak?

Po delším čase nemám potřebu láteřit nad rozměrem řídítek, jelikož parametr 700 mm, použitý u Scalpelu 29‘er, mi připadal jako zcela ideální. S ohledem na celkově spíše delší než kratší posed, by širší klacek v rukou znamenal až nepřirozené rozpažení. Užší rozměr by naopak zbytečně ubíral z jistoty řízení. V tomto směru ale samozřejmě hodně záleží na osobním vkusu a zvycích každého jezdce. Každopádně zmíněná jistota řízení, je v případě Cannodalu Scalpel 29, naprosto excelentní. V geniální mix se zde prolíná hned několik faktorů. Přirozená stabilita velkých kol, vyvážená geometrie, nízká hmotnost kol, téměř absolutní tuhost vidlice Lefty a pevnost/kompaktnost celého rámu. Výsledkem je kolo, které se dokáže tvářit jako zaoceánský parník rozvážně křižující rozbouřené vody členitého terénu, je-li ale třeba, mrštně se smýká mezi stromy jako kajak při zdolávaní divoké řeky plné peřejí.

Odpočívat budeš doma!

Takto všestranný projev řízení spolu s přirozenou vysokou prostupností velkých kol přitom posouvají Scalpel 29‘er mimo škatulku čistě závodního XC a poskytují mu křídla i pro zábavný rozlet krajinou. Upřímně řečeno, pokud v sobě máte alespoň trochu závodního ducha, pak vás tento stroj příliš odpočívat nenechá. Jeho nízká hmotnost, téměř neznatelná setrvačnost kol a hlavně výjimečná tuhost rámu vás, podobně jako mě, téměř jistě budou lákat k důkladnému a opakovanému prověřování výkonnostních limitů svých vlastních i tohoto kola. V sedle takového stroje se zkrátka odpočívat příliš nedá. Tedy alespoň mě se to moc nedařilo!
Cannondale Scalpel 29'er Carbon 2 - Test

Tuhost a zase tuhost

Inženýři z Cannondale udělali v tomto směru obrovský kus práce. Pro maximalizaci tuhosti, z tohoto pohledu kritické zadní partie, použili hned celou řádku jasně cílených opatření. První na ráně je masivní horní rameno vymodelované do těžko popsatelného prostorového útvaru. Jeho spojení se zadní stavbou je realizováno masivním čepem (ECS-TC – Enhanced Center Stiffness – Torsion Control), jehož základem je široká dutá osa. Vše je ještě posíleno přídavným můstkem, který zepředu propojuje obě vzpěry zadní stavby (řešení vypůjčené od Enduro/FR modelů Jekyll a Claymore). Cestou dozadu narazíme na zploštěné a lehce prohnuté horní vzpěry – výsledek konstrukce Zero Pivot. Zde pružnost karbonu nahrazuje práci „pouze“ jediného čepu. A nakonec tu máme pevnou zadní osu (142×12 mm), která celý tento konstruktérský dýchánek završuje.
Cannondale Scalpel 29'er Carbon 2 - Test

Full lepší pevňáka?!

Výsledkem výše popsaného je téměř absolutní tuhost zadní stavby. Žádné prodlevy, žádné propady nebo jiné ztráty. Pouze stoprocentní přenos síly jezdce na zadní kolo. Nebál bych se srovnání s modelem Flash 29, který jsem testoval před rokem. Možná, že by Scalpel mohl v otázce tuhosti mít proti loňskému Flashi i lehce navrch! To je ale skoro kacířská myšlenka… „Auu, netlučte mě!!!“ Ať už to berete jak kdo chce, čirou pravdou je, že tento bike jede pekelně dobře! „Cože se to říkalo o 29“ a horší akceleraci?“ Nějak si to po zážitku se Skalpelem 29 nemůžu vybavit. A to si prosím ještě uvědomte, že testovaný kousek není na vrcholu hierarchie značky Cannondale. Nad ním jsou ještě dva lehčí a rychlejší modely, v případě top-modelu Scalpel 29’er HiMod Ultimate s ještě lehčím a tužším rámem o komponentech ani nemluvě! Úvahy o něm bych, ze zdravotních důvodů, raději vypustil…
Scalpel-29-HiMod-Ultimate-650

Poučil se z minulosti?

Scalpel je vskutku ostrý jako břitva, tak tomu ale vždy nebylo. Když zapátrám v paměti, vylovím vzpomínku několik let starou na původní verzi Scalpela s malými koly a tlumičem za sedlovkou. Byl rovněž na svou dobu hodně lehký a rychlý, ale jeho zadní odpružení mě moc nenadchlo. Nebylo příliš komfortní, ale ani vyloženě sportovní. U nové generace je situace zcela jiná. Rozmlsaný vyššími zdvihy jsem se zprvu na zadní partii Scalpela díval poněkud skrz prsty. Navíc proces nastavování odhalil při zkoušce „na sucho“ v dílně tuhý projev fešácky bílého tlumiče RockShox Monarch RT3. „Hmm, tady to asi o komfortu moc nebude,“ říkal jsem si, když jsem vyrážel do terénu. Rovněž prvních pár metrů v sedle mimo zpevněné cesty mě zrovna nepřesvědčilo o tom, že by se zadní stavba nějak moc snažila. „No jo, sporťák… Ještě, že to má velká kola,“ dal by se shrnout můj prvotní dojem.
Scalpel-2007

Procitnutí!

Byl to ale pouze začátek našeho seznamování. Jak jsem se na Scalpelu 29 nořil hlouběji a hlouběji do lesa, začala se stále jasněji vykreslovat skutečná pravda o tomto kole. Nejprve jsem musel uznat, že to tam vzadu slušně tlumí různé menší terénní nerovnosti. To ale není konec této story. Později jsem si přiznal, že zadní stavba Scalpelu je, s ohledem na danou sportovní kategorii a můj prvotní despekt, až překvapivě výkonná. Posílen velkými koly zdolával Scalpel s přehledem i hodně členité pasáže s noblesou, aniž bych měl pocit, že se snad ze mě snaží vyklepat duši. Přitom ale byla zadní stavba za všech okolností krásně pevná a stabilní, tedy plně připravena na změnu tempa. Změnu s vzestupnou tendencí, samozřejmě!

Uber nohu

Nebyl by to high-end Cannondale, aby neměl „zmrzačenou“ vidlici Lefty. V tomto případě zní její přesné označení „Lefty 29‘er XLR, OPI, Solo Air“. Krom jiného můžeme z tohoto názvu rozkódovat, že je vybavena vzduchovou komorou a olejovým tlumením, které je navíc doplněno o dálkové hydraulické zamykání X-loc od značky RockShox. Bohužel tomuto řešení teploty pod bodem mrazu vůbec nesvědčily, takže se páčka blokace po stisku táhla jako med. Přitom do spurtu nebo prostě pro jízdu ve stoje bych si jí i rád zamkl, vidlice je totiž krapánek supavější. Ale jinak jsem s jejím projevem byl až překvapivě spokojený. Byla příjemně citlivá a aktivní. O vyjímečně vysoké tuhosti této jednostranné konstrukce již snad ani není nutné se opět rozepisovat. Stejně jako v klasickém rozměru, ani v případě 29“ kol zkrátka nemá v poměru tuhosti a hmotnosti dnes na trhu prakticky konkurenci.
Cannondale Scalpel 29'er Carbon 2 - Test
**Jestli vás tento výjimečný komponent více zajímá, pak byste se měli podívat na článek, který odkrývá vnitřní konstrukci vidlice Cannondale Lefty.

Linearita, kterou si budete užívat

V případě Scalpelu jsem byl až překvapen, jak rychle je možné zapomenout na poněkud specifické chování jednostranné vidlice (říkejme mu „efekt Lefty“). Čím náročnější je terén, čím víc se soustředíte na řízení, tím méně vnímáte případné negativní rozdíly proti teleskopické klasice. Jen si vychutnáváte vysokou tuhost a excelentně přesné řízení. Pocit, že se s Lefty zatáčí na jednu stranu lépe (doleva), se dostaví vlastně jen na rovném povrchu, a to za podmínky, že se na pozorování tohoto jevu vyloženě soustředíte. Jediné, co by mi po funkční stránce snad mohlo vadit, je poměrně výrazná linearita chodu. Projev, který jsem kritizoval i v loni na modelu Flash 29. V případě Scalpela jsem na tento efekt ale narazil tak nějak náhodou – respektive, když jsem se cíleně snažil zjistit, zda se po roce něco změnilo. A nejspíš změnilo! Nyní jsem totiž v reálném provozu žádné nechtěné propady nezaznamenal, ani jiné „vedlejší efekty“. Vlastně jen onu příjemně vysokou aktivitu, na kterou neměly dopad ani třeskuté mrazy!

Cannondale Scalpel 29 – závěr

A jsme u konce dnešního testu – testu dalšího cyklistického klenotu. Pánové z Cannondale udělali nad rýsovacími prkny obrovský kus práce, když se jim podařilo vyšlechtit po všech stránkách výjimečný a všestranný stroj. Scalpel 29‘er je kolem, s nímž můžete okamžitě nastoupit na start XC nebo maratonského klání, stejně tak jej můžete osedlat, když se chystáte na poklidnou vyjížďku s přáteli. Vidím to úplně v barvách, je to takový snový obraz z mého cyklistického mládí. Mít rychlé kolo, o víkendech jezdit na závody a v týdnu s partou kamarádů na „tréninky“ do hospody, kdy se jednou všichni hecujou, kdo sjede tu či onu skalku, podruhé zase závodí, kdo tentokrát první zdolá vyhlášený výjezd a cestou večer domů „spurtují na ceduli“. Jo, Cannondale Scalpel 29’er je přesně tím kolem, které bych v té době chtěl mít!

*Více informací o tomto kole a dalších modelech Cannondale najdete na stránkách cannondalebikes.cz

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
To bude dlouhý seznam…
Tuhost a výkonnost celého kola
Stabilita zadní stavby za všech okolností
Přes vysokou stabilitu velice solidní výkon zadní stavby
Tuhost vidlice, její citlivost a aktivita
Přesné, stabilní a zároveň pohotové řízení
Sportovní posed prostý extrémů
Konečně zase jednou pořádně široká řídítka
Opět dost složité pátrání v paměti. Tuhnoucí páčka lockoutu vidlice byla způsobena mrazem, zato kolo nemůže.
Výrazná linearita kroku vidlice mi ve finálě přišla jako výhoda než naopak.
Jinak vše fungovalo na 100%.

Cannondale Scalpel 29'er Carbon 2 - Test

CANNONDALE Scalpel 29’er Carbon 2 (model 2012)
Rám BallisTec Hi-MOD full carbon, Zero Pivot seatstay, BB30, 1.5 Si head tube (zdvih 100 mm)
Vidlice Lefty 29’er XLR, OPI, Solo Air (zdvih 100 mm)
Tlumič RockShox Monarch RT3
Řazení Shimano XT (2X10)
Přehazovačka/Přesmykač/Kazeta Shimano XTR/SRAM X9/SRAM PG-1070, 11-36 zubů
Kliky SRAM S2210, BB30 (39/26 zubů)
Pláště Schwalbe Racing Ralph Evo, 2.25″
Náboje/Ráfky Lefty SL – SunRingle Dirty Flea 142x12mm (P/Z)/Stan’s ZTR Arch 29’er
Řídítka Truvativ Noir Flat, 700x10mm
Brzdy Avid Elixir 9 Carbon (disky 180/160 mm)
Hmotnst 10,95 Kg (velikost L – 19″, bez pedálů)
Cena 104 999 Kč

Scalpel-29'er-Carbon2_geometry

Foto: Ondra Kinkor (jízda)

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Štěpán Hájíček

    Na redakční mail dorazil komentář od servisního technika z Aspire s několika praktickými poznámkami:

    „Pokud je venku -20°C, tak hydraulický X-loc má svoje funkční ‚nedostatky‘.
    Řešením je naplnit páčku olejem s nižší viskozitou nebo dělat test při běžných teplotách! (já ale za ten mráz venku nemůžu… pozn. red.)“

    „Zmíněná ‚výrazná linearita chodu Lefty‘ lze upravit použitím air setupu. Přidáním reduktorů do vzduchové komory lze změnit chod vidlice na ‚výrazně‘ progresivní.“

  • Petr

    jen drobnůstka "Celkové zhrnutí"(libí se nám… dalo by se zlepšit… )je z předchozího testu tarpana, asi nějaká chybička…
    jinak test pěkný

    • Štěpán Hájíček

      Dobrý postřeh, díky! Už jsem to opravil. Zůstalo to tam nedopatřením.

  • Jo jo, je to tak. Cannondale je prostě špica a kdo jednou vyzkouší, nic jiného už mu není dost dobré. Velmi uvažuji o upgrade na tohoto krasavce 🙂