Manitou Mattoc – představení + první dojmy
Po dvou hodinách jízdy na absolutně nové vidlici čerstvě vyndané z krabice a před pár dny nasazené na kolo nelze její schopnosti objektivně hodnotit. I tak mi to nedá, abych se vám nesvěřil s našimi prvními zážitky a praktickými postřehy a vlastně novou vidli na redakčním kole blíže nepředstavil.
Svítivě červenou vidlici Manitou Mattoc jsem nasadil na redakční RB IQ 575 ve čtvrtek večer, abych ji už v sobotu mohl alespoň na chvíli prubnout. Ten samý den večer pak kolo putovalo k Zedovi (redakční korektor, jezdec, model a mnohem víc v jedné osobě), aby si i on mohl nového Mattoca vychutnat. Oba jsme byli z funkce této vidlice po první jízdě nadšení, a to ještě neměla šanci se pořádně zaběhnout…
Můj oblíbený indiánský bůh
Já sám mám ke značce Manitou vřelý vztah, Mattoc je totiž svým způsobem moje již čtvrtá vidlice z této rodiny – SX-R, Black, Nixon, Mattoc. Proto jsem byl smutný, když se tyto vidlice začaly před nějakým rokem ze světa MTB pomalu vytrácet a opět nadšený z toho, jak se zase postupně vrací na scénu! Po Mattocu jsem pošilhával již nějaký čas a když přišla na pořad dne otázka jakou vidlici nasadit na redakční RB, aby byla v roce 2015 nějaká změna, dlouho jsem neváhal.
Zed se trochu ošíval nad obráceným můstkem, já ale vždy tvrdil, že to je jen prkotina a takto si alespoň nikdo naši vidlici nesplete. Svítivě červená barva byla také ihned vybraná – aby vidlice byla vidět. Z běžně dostupných variant Manitou Mattoc Expert a Pro jsem také dlouho nevybíral… Cenový rozdíl není tak velký a když už vidli, tak pořádnou se všemi kroutítky = Mattoc Pro byla také jasná volba.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Manitou Mattoc Pro – co umí
Základem jsou 34 mm silné vnitřní nohy a tradiční „indiánská“ konstrukce Reverse Arch, tedy z můstkem vzadu. Manitou Mattoc chodí 160 mm, dá se snížit i na 150 či 140 mm, ale pouze vnitřní přestavbou (na 26“ umí až 170 mm). Jeho „hnací silou“ je dnes tradičně stlačený vzduch nacházející se v levé noze, nesoucí označení DH Air (Dorado). Jeho specialitou je ventilek na dolním konci levé nohy krytý velkou kovovou čepičkou.
Tlumení u verze Pro nabízí celou škálu ovládacích prvků. Dole na pravé noze je klasické kolečko odskoku (TPC Cartridge), nahoře na korunce pak hotový hodinářský strojek – všechna kolečka čistě opracována z hliníku. Tedy žádné laciné plasty. Ladit lze samostatně útlum komprese pro vysokou a nízkou rychlost stlačení (Low Speed komprese zde nese označení TPC+), ale také hydraulický doraz – Hydraulic Bottom Out. To vše při udávané hmotnosti 1877 g*.
*Přiznám se, že sám jsem vidlici zapomněl při instalaci zvážit, jak moc jsem se těšil, až se na ní svezu, ale brzy to napravím…
Nakonec z technických dat doplním, že úchyt na brzdu je typu Post Mount a to přímo na disky průměru 180 mm a osa je poměrně specifická – QR15 HexLock. O ní více někdy příště, respektive základní popis a ovládání demonstruje následující video.
Manitou QR15 HexLock Thru-Axle
Manitou QR15 HexLock Thru-Axle from Thirsty Boy on Vimeo.
Manitou Mattoc – poprvé v akci
„Poctivý student“ Zed mě informoval, že si lze na webu www.manitoumtb.com (PDF) stáhnout návod s doporučeným nastavením vidlice, kde jsou jednak vysvětleny všechny ovládací prvky, ale rovněž je zde doporučení pro různé druhy použití. To si určitě ještě nastuduju, nebo vytisknu a strčím do batohu, ale napoprvé jsem se s tím netrápil – nastavil jsem si základní sag, vyladil odskok podle citu a vše ostatní otevřel!
Líbilo se mi, že Mattoc hned z kraje slušně žehlí i malé nerovnosti, i když třeba Pike jde v tomto ještě o kus dál. Ale znovu říkám, že to bylo na absolutně čerstvé a nezajeté vidlici. Pokud Mattoc něco maličko ztrácí na začátku kroku, pak to ale bohatě vrací ve středním rozsahu. Dobře 2/3 jeho zdvihu jsou využívány skutečně naplno. Je tedy dost aktivní a vnímavý i na pohyby jezdce, ale není to nic, s čím byste se museli dlouze prát při každé vyjížďce. Prostě jen cítíte, že vidlice dělá to co má – pruží!
Střední rozsah – kameny, kořeny na rychlých cestách a pěšinách to je prostě labůžo. Zed doslova řekl: „To, jak polyká kořeny je neuvěřitelný a taky ten pocit tlumení dopadu při větších skocích. To jsem snad ještě nezažil!“
Souhlas!
Mně se hodě líbilo, že se Mattoc i přes popsanou aktivitu přehnaně často nepouští do poslední třetiny svého rozsahu – nenoří se. A to jsem měl Low Speed kompresi na minimum! Ve strmých sjezdech „na brzdy“ jsem tak měl kolo stále plně pod kontrolou – a že se v takových sekcích obvykle necítím zrovna jistý v kramflecích. Když šlo ale do tuhého (na konci jednoho sjezdu byl takový menší dropík nebo spíš schod, který jedete v rychlosti), Mattoc se ničeho nebál a šel skoro až nakonec, ale na úplně – závěr hezky dotlumil.
Otázkou možná bude jen jeho boční tuhost. Je to asi hloupý trik, sevřít přední kolo mezi stehna a kroutit řídítky, ale něco málo o vidlici vám to řekne. Z tohoto pohledu jsem měl v ruce už i pevnější kousky, ale zase záleží na tom, jestli to za jízdy opravdu poznáte. V případě Mattocu může být pro jezdce zprvu spíše šokem jeho vysoká aktivita, takže na možnou lehounce slabší tuhost rychle zapomene.
Na druhou stranu, kam jsem přední kolo namířil, tam jelo. A to jsem při své první jízdě s touto vidlí sebe ani kolo nešetřil. Naopak, zkusil jsem to naprat i skrz jedno vymleté koryto, které je normálně dost rozbité, teď ale bylo ještě plné listí a proto je těžko říct, co vše bylo pod ním. Mattoc ale ani na chvilku nezaváhal – pustit brzdy, buch, buch, bác a byl jsem z toho venku!
Že se pořád opakuju, toto jsou absolutně první jízdní postřehy, ale zatím se zdá, že implementace vnitřností ze sjezdové legendy Manitou Dorado do enduro krumpáče Manitou Mattoc byla vskutku dobrým tahem!
*Omluvte slabší kvalitu fotek, jsou z mobilu… V rozrušení jsem nějak zapomněl přibalit do batohu foťák nebo alespoň kameru MagiCam S71, která fotí krásně. V průběhu týdne to ale ještě napravím a doplním pořádné fotky…
Manitou Mattoc Product Video
Manitou Mattoc Product Video from DH Productions LLC on Vimeo.