Ghost AMR 7 LC – TEST
Ghost AMR 7 LC je pokračovatelem dlouhé a úspěšné řady sportovních strojů AMR, která pro letošek dostala nové rámy včetně karbonových, přičemž se její nabídka „smrskla“ pouze na biky na velkých kolech průměru 29 palců. Co umí a kam míří nová generace strojů Ghost AMR by měl prozradit právě tento test.
Modelové označení AMR není v řadách německo-české značky GHOST rozhodně ničím novým (dobře půlka zaměstnanců hlavního stanu ve městě Waldsassen, které se nachází kousek od Chebu, jsou Češi). Právě označení AMR vydobylo této značce silné jméno ve světě plně odpružených kol a dovezlo celou řadu továrních jezdců k jejich prvenstvím.
Zeštíhlená tradice
Na tuto zářivou tradici navazuje i aktuální řada AMR, která se oproti minulým letům omezila na stroje převážně sportovního až závodního charakteru, kde jsou nabízeny tři varianty klasického AMR LC (Light Carbon, zdvihy 110/100 mm – P/Z) a také sedm modelů řady AMR LT (Long Travel). Tedy s vyšším zdvihem (120/110 mm – P/Z) a v provedení na karbonovém (LC) i hliníkovém rámu. Všechny stroje AMR se přitom otáčejí na velkých kolech průměru 29“.
Toto vše již ale věrní čtenáři BikeAndRide.cz vědí, jelikož to není ani zdaleka poprvé, co o kolech GHOST z kolekce 2015 píšeme. Pojďme se tedy radši věnovat praxi a popisu, jak tohle kolo v reálu jezdí. Abychom se náhodou nespokojili s tím, že jezdí hezky!
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Záda tě bolet nebudou
První, co mě osobně překvapilo, byl poměrně uvolněný, až skoro komfortně pojatý posed. Přední část rámu není nijak drasticky dlouhá, přerostlý není ani představec, proto zde nesedíte jako na závodní koze, ale spíše jako na výletním křižníku. Naměřené i tovární údaje sice zdánlivě hovoří o něčem jiném – můj posed měl délku 56 cm (špička sedla – osa řídítek) a tabulková délka horní trubky je 610 mm u testované velikosti (M/48 cm/19“) – výše samotných řídítek ale tyto faktory „relativizuje“. Proto se zde jezdec cítí skoro jako v komfortním křesílku. No… ne tak úplně! Určitou dávku sportovního šmrncu posed na Ghostu AMR rozhodně nezapře.
Krocení nezbedného ducha
Poměrně vyvážené bylo i řízení, i když zde bych asi našel pár drobných výhrad. Trochu to souvisí s posedem a skladbou ovládacího centra, stejně jako s tím, že jsem zvyklý na kola vyšší zdvihové kategorie s výrazně širšími řídítky. Přesto, nebo právě proto říkám: Řídítka bych určitě vyměnil za širší! Základní Ghosťácká v délce 700 mm nejsou vůbec špatná, ani špatně zohýbaná, avšak kolo jako celek by v určitých místech užilo „delší táhlo“, abyste jej mohli lépe zkrotit a abyste širším úchopem dosáhli výraznější boční stability.
A konkrétně?
Jde o to, že se zde mísí dva různé vlivy. Zaprvé je to přirozená vyšší stabilita velkých kol, která je dána především výraznějším gyroskopickým efektem – velký setrvačník roztočených kol vyššího průměru vyžaduje větší sílu pro změny směru jízdy. Druhým faktorem je poměrně živá základní geometrie s úhlem hlavy 69,5° a délkou zadní stavby 440 mm, což jsou celkem normální hodnoty. Zkrátka jde o to, že když se Ghost AMR 7 LC trochu více rozjede, je krásně stabilní, příjemně zvolna se pokládá do zatáček a rozhodně ho nerozhodí, když se mu do cesty připlete menší či větší klubko hadů (rozuměj kořenů), případně kamenná zahrádka (rock garden).
Elegantní horní rameno se vyvinulo z původního šroubovaného v moderní jednodílné, kterému nechybí masivní čepy pevně stažené torxem.
Nervózní hřebeček
Opačným efektem je živější projev předního kola při jízdě nižší rychlostí, který ale nemusí být na škodu, když se kupříkladu potřebujete pohotově vyhýbat různým překážkám. V těžším terénu jsem měl ale pocit, že se mi přední kolo směřuje hůře k vytyčenému cíli, proto si myslím, že by pomohla delší řídítka. Jejich přínosem by mohlo být také zklidnění ve výjezdech, kde se přední kolo při silných záběrech na nejlehčí převody občas lehce zvedá. Opět nic hrozného, stačí trocha práce s těžištěm a vyjedete skoro vše. O něco pomalejší reakce předního kola díky delší páce řídítek by ale jistě přišly vhod.
Abych to uvedl na pravou míru
Ono odlehčování předního kola ve výjezdech je poměrně specifický projev, jelikož a opět, pramení z vícero faktorů. Jednak z relativně uvolněného posedu (závodníci nechť si laskavě otočí představec dolů), jednak z extra efektivního projevu zadní čtyřčepové stavby při jízdě na menší ze dvou převodníků. Technicky vzato, jelikož je hlavní čep zadní stavby poměrně vysoko – víceméně na úrovni velkého převodníku – zadní odpružení se při jízdě na „malou placku“ skoro zavírá.
Nezavírá!
Není to tak extrémní projev, jak by se na první pohled mohlo zdát. Zadní stavba totiž dokáže i při jízdě na menší převodník stále pracovat a pomáhat zadnímu kolu s přítlakem, i když není zase až tak aktivní, jak je tomu při jízdě bez šlapání nebo na velký převodník. Ať už to nějak uzavřu! Když se do toho na malou placku opravdu opíráte, máte téměř pocit, že vás chce Ghost AMR s každým záběrem „vyhodit ze sedla“! Nebo taky „že to jede jako hardtail!“ Z přiměřeně efektivní zadní stavby se totiž stane super-efektivní a vám jakoby najednou ve výjezdech narostla křídla. Přidejte vysokou tuhost karbonového rámu, hmotnost slušných 12,88 kg a rázem zapomenete na to, že zadek na „kašpárka“ nežehlí na 100%.
Zadní stavba v plné kráse – aneb klasické nezávislé čtyřčepové zavěšení
Jede to i na velkou…
Již dost dlouho jsme se bavili o malé placce, ale ono to hezky jede i na velkou, jen pak není projev AMR 7 LC až tak radikální, jako spíše příkladně vyvážený. Když totiž na pedálech neskáčete jako rozlícený dřevorubec, ale šlapete alespoň trochu do kruhu, nemusíte se vůbec starat o páčku CTD na tlumiči. Případně pokud máte rádi ostřejší projev, přepněte ji na Trail a více neřešte. Zadek tohoto Ghostu totiž chodí hezky vyrovnaně a bude se nanejvýš snažit, aby podpořil vaše jezdecké úsilí. A to jak po stránce výkonu, tak i komfortu.
Nezávislá klasika
Klasický nezávislý čtyřčep (u patky najdete tzv. Horst-Link – čep na zadní vidlici) totiž kombinuje velice slušnou efektivitu s velikou porcí komfortu. Na 100 mm chodu pracuje zadní stavba v terénu snad na 110%! Ano, své v tomto hrají i samotná velká kola, která se snáze převalí přes překážky. To ale neznamená, že by si zadní závěs nezasloužil své uznání. Jeho dominance je patrná zejména v porovnání s vidlicí Fox, které se do akce zas až tak moc nechtělo.
Ospalá Liška
Neříkám, že by byla Foxka ze základní rodiny Evolution s tlumením komprese CTD, 110 mm zdvihu a 15 mm pevnou osou špatná. Naopak, kvalita funkce nových Foxek se poslední dobou spíše zvyšuje, jen prostě ve srovnání ze zadní partií nepředváděla až tak „vyvoněné divadélko“. Přes to vše byla dostatečně citlivá, nenořila se jak mnohé loňské RockShoxy, ale když přišlo na věc, zhoupla se skoro až ke dnu. Na páčku CTD jsem, jako vždy, skoro nesahal. Snad jen tehdy, když jsem se zvedal ze sedla a jal se spurtovat nebo si jízdou ve stoje pomáhal, abych rychleji pokořil závěrečnou část náročného výjezdu.
Páčka dálkového ovládání vidlice Fox je proti starší generaci hezčí, menší a bez problému funkční. Občas dokonce přišla ke slovu – spurty, jízda do kopce ve stoje…
KOMPONENTY
O vidlici Fox 32 Float jsem toho napsal již dost a stejně tak jsem již víc než dostatečně „pomluvil“ řídítka Ghost široká „pouze“ 700 mm. Vzpomínáte na doby, kdy byl standardem v XC rozměr 580 mm?! Zbylá výbava se popisuje celkem těžko, nebo bych mohl použít slovíčko „zbytečně“. O řazení Shimano XT totiž víme všichni své (tedy především tolik, že FUNGUJE), stejně jako o brzdách z téže rodinky. Kotouče průměru 180 mm jsou možná až zbytečný luxus, vzadu by stačila stošedesátka, takhle ale máte jistotu, že zastavíte vždy, i když to přes Vánoce přeženete s cukrovím…
Z ostatní výbavy bych zmínil snad jen pláště Schwalbe Rocket Ron v rozměru 29×2,25“, které nebyly rozhodně špatné. Naopak se mi líbilo, jak hezky jednou, jak jistě drží na suchu, že jim zas moc nevadí sypký povrch a nad to vše byly přiměřeně jisté v mokru i na blátě. Je to dáno i průměrem kol, ale když jsme si dali společnou vyjížďku se Zedem, on na GT Helion s Continentaly X-King, tak v místech, kde já projel celkem v klidu, on bruslil na hnědé břečce… Alespoň pro jednou jsem toho projel víc než on!
Poznámky a tipy
Je to už moje profesionální deformace a také vliv moderní doby, ale skoro bych se přimluvil za to, dávat pomalu i na takováto kola teleskopické sedlovky. Ale asi to moc řeším, protože jsem dočista zapomněl, jaké to je jezdit sjezdy „se sedlem v nebi“. Na druhou stranu modely Ghost AMR LT s vyšším zdvihem mají teleskop ve standardu (od verze 5 výš), proto svou poznámku tak trochu beru zpět. Ostatně už teď se těším na AMRko s delšíma nohama*.
*Test Ghost AMR LT 3 je v plánu na brzké jaro 2015.
Rám tohoto Ghostu je plně připraven pro možné doplnění inteligentního odpružení E:i Shock, které se standardně nachází na top modelu Ghost AMR 10 LC E:i
Ghost AMR 7 LC – závěr
Pokračovatel „klasického rodu“ Ghost AMR 7 LC je kolem vyváženým, které plní vše, co slibuje. Jeho karbonový rám je lehký a tuhý a klasická zadní stavba se stará o jistý přítlak zadního kola a v neposlední řadě o vysoký standard v oblasti komfortu. Toto AMRko není stroze vyhraněný XC závoďák, i když by se z něj takové kolo s určitými zásahy do kokpitu vytvořit dalo (snížit polohu řídítek). Více mu ale sednou delší štreky ve sportovním tempu, než vyloženě XC-čkové „motání se na pětníku“ nebo expedice do terénu s těžko odhadnutelnou náročností. Jednoduše a stručně, bylo-li cílem stavitelů stvořit kolo ideálně vyladěné pro MTB maratony, pak se jim to podařilo téměř do puntíku!
www.ghost-bikes.com
Dostupnost a cenu (77 999 Kč) si ověřte na e-shopu
www.mojekolo.cz
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Spíše komfortnější posed nepostrádající přiměřeně sportovní charakter Komfort jako takový – snaživá zadní stavba Celková jízdní stabilita spojená s řízením, které rozhodně není tupé Vybavení od Shimana prostě funguje (sada XT) Pláště Schwalbe Rocket Ron jsou příjemně lehké, rychlé a překvapivě jisté na různých druzích povrchu Zadní stavba je zejména v prudkých výjezdech (jízda na menší převodník) vysoce efektivní Rám je příkladně lehký a tuhý |
Pro univerzální či skutečně maratonské nasazení bych volil širší řídítka (řekněme 720-740 mm) Pro výraznější XC projev bych otočil představec dolů nebo jej vyměnil za delší Ve výjezdech se Ghost lehce staví na zadní, lze jej ale bez problému zkrotit Teleskop by se mi líbil i zde, u verzí LT je naštěstí v základu |
V případě Ghostu AMR 7 LC je specifikace potenciálního uživatele poměrně jednoduchá. Dle mého názoru je toto kolo jasně určeno pro maratonské jezdce závodního i nezávodního ražení. Zkrátka a dobře pro ty, kdož mají rádi sportovní tempo, větší vzdálenosti a vyžadují proto patřičnou efektivitu, stabilitu, ale také vyšší než malou dávku komfortu, aby se na svých výletech mohli v první řadě soustředit na svůj výkon. |
GHOST AMR 7 LC | ||
Rám | AMR 29 HM carbon / alu zadní stavba | |
Vidlice | Fox 32 Float Evolution CTD | |
Tlumič | Fox Float CTD BV SV | |
Zdvihy P/Z | 110/100 mm | |
Řazení | Shimano XT SL (2×10) | |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano XT Shadow Plus/Shimano XT | |
Kliky | Shimano XT (38/24 zubů) | |
Pláště | Schwalbe Rocket Ron 29×2.25″ | |
Náboje/Ráfky | Shimano XT / Ryde Rival 21 | |
Řídítka | GHOST Low Rizer light (700 mm) | |
Představec | GHOST light AS-029 | |
Brzdy | Shimano XT (disky 180 mm) | |
Hmotnost | 12,88 Kg (vel. M/48cm/19″, bez pedálů) | |
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) | 56 cm | |
Cena | 77 999 Kč – www.mojekolo.cz |
GHOST AMR 7 LC – geometrie
Foto: Štěpán Hájíček