RB IQ 575 – posezónní údržba

RB IQ 575 – posezonni udrzbaNa kole je potřeba nejen dobře vypadat, ale především jezdit! A když se jezdí, je nezbytné se o kolo také dobře starat. Všichni pozorní čtenáři BikeAndRide.cz dobře vědí, že jsme téměř celý rok 2014 trápili redakční stroj RB IQ 575, na kterém jsme v průběhu roku zkoušeli různé komponenty. Nyní nastal čas, abychom zjistili, co je třeba opravit, vyměnit atd.

Proto jsem si před pár dny vyzvedl „eRBéčko“ u Zeda, který má za úkol (vedle oprav mých neustále se opakujících hrubek a překlepů) „trápit jej až běda“, jezdit s ním do práce, na chalupě na Kokořínsku a na druhé rodinné v Krkonoších, po závodech a vůbec mu „pořádně nakládat“! To proto, aby se vidělo, co funguje, co vydrží a co je na odpis! Včera večer jsem se pak zavřel do své malé domácí dílny, abych prošel klíčové partie, zjistil stav opotřebení a co půjde opravil nebo vyměnil.

Ještě před tím jsem si koncem minulého roku udělal výlet s „eRBéčkem“ do servisu v rámci prodejny Bike Gallery na Praze 6, kde je „šéfem dílny“ můj bývalý kolega a kamarád André Vébr. Zde jsme se společně (já jen občas něco přidržel, především foťák) podívali do útrob vidlice SR Suntour Auron RC2, ale také pod pláštík starší teleskopické sedlovky KS LEV Integra (jak před rokem říkal Petr Heiník: „Chceš ji? Reverby zatím nejsou a tahle se mi válí v šuplíku“). Na postup jejich servisu se budete moci podívat již zítra v malém dílenském fotostory.

(úvodní foto: Jakub Douda – fotoJD.cz | foto v článku: Štěpán Hájíček)

reklama

Nyní si ale pojďme v následujícím přehledu shrnout, co vše jsme na našem kole za rok (po roce) vyměnili, či opravili…

Rám RB IQ 575 – www.rb-bike.cz
Jedna promáčklina na spodní trubce, zřejmě od odletujícího kamení. Jinak bez viditelného poškození.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Zadní stavba – www.rb-bike.cz
Čepy drží, vůle žádná!
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Zadní osa Race Bike (12×142 mm) – www.rb-bike.cz
Osa funguje dobře a zatím jsme neměli problém s její funkcí. Jen je pro její zavírání potřeba malá finta. Utáhnete ji tak, aby se dala rozumnou silou zavřít a pak páčku samotnou ještě trochu otočíte (utáhnete). Tím je zajištěno dokonale pevné stažení zadního kola.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Tlumič RockShox Monarch Plus RC3 – www.sram.com
Chodí stále jako nový, občas jej pouze promázneme sprejem Fork Juice (www.protocycles.cz)
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Vidlice SR Suntour Auron RC2 – www.bplumen.cz
Po roce provozu poněkud zatuhla. Pomohl servis – vyčištění/promazání. Namísto vazelíny jsme použili trochu mazacího oleje (RockShox RedRum). Ze vzduchové komory jsme také vyndali pryžovou vložku – vidlice je s větším objemem vzduchové pružiny srovnatelně citlivá, už se ale tolik nenoří. Z uzavřené tlumičové patrony uniklo přes rok trochu oleje.
*Před dalším nasazením budeme ještě řešit možnou opravu s dovozcem BP Lumen.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Osa SR Suntour Q-LOC2 – www.bplumen.cz
Když člověk ví jak na ni, tak funguje dobře a spolehlivě. Jen je třeba ji občas přimazat. Na podzim, když se mi kolo dostalo do ruky po několika blátivých vyjížďkách, se páčka nedala skoro otevřít a v mechanizmu zámku na protější straně to nehezky křupalo. Prolil jsem to olejem a už to bylo o dost lepší. Možná by ale neuškodila rozborka, vyprat všechny drobné díly a pak vše čisté a namazané zase složit.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Vidlice Magura TS8 Rwww.pells.cz | www.magura.com
Alternativní kousek, který se osvědčil pro provoz ve stylu sportovního kola s vyšším zdvihem, avšak v těžším terénu nás příliš nepřesvědčil – tužší chod, méně akce. Jinak bez závad.
RB IQ 575 | Magura T8R 150 27,5 - prvni dojmy

Sedlovka KS LEV Integra – www.katmar.cz
Jedná se o starší kousek, který už od začátku malilinko přidrhával. Na konci sezóny začala trochu zlobit – nedrží nahoře. Základní servis nepomohl, musíme ji ještě poslat do Katmaru na opravu patrony – celkem běžná věc u tohoto modelu. Čas od času začne nehezky křupat v zámku sedlovky. Vždy ale stačí rozborka, vyčištění a namazání.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Kokpit Chromag (řídítka, představec, sedlo) – www.protocycles.cz
Vše funguje jak má, vše drží atd. Řídítka Chromag OSX jsme zařízli z původních 780 mm na cca 760 mm (skoro škoda!). Jinak drží. Sedlo Chromag Trailmaster DT je v zadní části po jednom pádu (moje maličkost si udělala výlet přes řídítka) lehce natržené. Přesněji je tam jeden poškozený šev u boční výztuhy, který se ale dále nepáře.
RB IQ 575 – posezonni udrzba
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Brzdy Avid Elixir 5 – www.sram.com
Starší brzdy, které jsem koupil na internetu – zcela záměrně. S původními kotouči Avid docela „chrochtaly“ a krok jejich páky nabyl po čase houbovitého charakteru. Když jsem ale zkusmo nasadil (spíše na kole ponechal) kotouče Magura (síla 2 mm, Avid a ostatní běžně 1,8 mm), začaly fungovat znovu dobře a jistě. Kotouče jsem včera krapet srovnal, třmeny vystředil a už je zase ticho. Jen destičky bude třeba vyměnit a možná by neškodilo ani důkladné odvzdušnění. I když někdy je lepší do toho nesahat, alespoň dokud to funguje.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

RB IQ 575 – posezonni udrzba

Brzdy Magura MT7 (čtyřpístky) – www.pells.cz | www.magura.com
Vozili jsme je dobře půl sezóny. Nelíbil se mi jejich houbovitý krok při zkoušce „na sucho“, ale za jízdy to bylo jiné kafe – agresivní nástup na který se dalo zvyknout, jinak téměř bezbřehý výkon a v zásadě nulové vadnutí. Pak si ale RB IQ 575 půjčil Mikuláš, zákeřný pařízek mu zlomil palec a při pádu se „neviditelně“ poškodilo tělo karbonové páky zadní brzy, které se nedá opravit. Musela by se vyměnit celá páka, proto se na kolo vrátily Avidy.
Magura MT7 a MT5 - Tech News

Řazení SRAM X01 – www.sram.com
No comment! Cvaká, řadí, funguje! Paráda.

Pohonné ústrojí SRAM X01 – www.sram.com
– řetěz bude pomalu potřeba vyměnit, ale vydržel poctivě celý rok (3000-4000 km)
– kazeta má lehce ošoupaný černý lak – zejména na nejvíce používaných převodech (spodní polovina), jinak ale nejeví známky výraznějšího opotřebení
– karbonové kliky na sobě mají pár škrábanců, toť vše
– převodník SRAM X-Sync je bez větších známek opotřebení, místy lehce ošoupaný černý lak, jeden lehce odštípnutý zub, jinak vše OK
– střed jsme jednou rozebrali, vyčistili a namazali, ale nakonec se ukázalo, že praskání vycházelo ze zámku sedlovky (opět!)
RB IQ 575 – posezonni udrzba
RB IQ 575 – posezonni udrzba
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Pedály Chromag Contact – www.protocycles.cz
Piny drží na svém místě a pedály nejsou nijak extra omlácené. Zed si ztěžoval na nehezký kovový zvuk na jedné straně. Proto jsem včera oba pedály rozebral, což je krásně jednoduché – povolit víčko (imbus 6 mm), povolit matičku (8 mm, pravý/levý závit), sundat pedál. Vevnitř je jedno kuličkové ložisko (venku) a jedno kluzné (u kliky). Na levé straně bylo vše čisté, vpravo bylo kluzné ložisko suché a osa trochu orezlá. Stačilo ji vyčistit, namazat vazelínou a usadit správně těsnění.
RB IQ 575 – posezonni udrzba
RB IQ 575 – posezonni udrzba
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Pláště Maxxis – www.maxxis-tire.cz
V průběhu sezóny jsme střídali pláště Maxxis Ardent Race a Maxxis High Roller II. Druhé zmiňované byly na kole déle. Ardenty Race se výtečně osvědčily v létě na suchu, jelikož díky nim bylo naše RB rychlé jako raketa. Maxxis High Roller II zas fungoval jako jisté spojení se zemí, významný pomocník při brzdění a sebejistý vodič v zatáčkách. Výtečně fungují také za mokra nebo na sypkém povrchu. Jejich opotřebení po sezóně je patrné jen trochu, zejména na zadním kole.
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Kola Spank Oozy Evo 27,5“ – www.biketrike.com
Kola Spank Oozy s ořechem XD (pro kazetu SRAM X01 X-Dome) jsou nenápadným, o to ale srdnatějším dříčem. Tahle kola se nám líbí, dobře jedou a i přesto, že letos dostala slušně zabrat, drží a jak se zdá i všechno vydrží. Při posezónní revizi jsem objevil pár škrábanců a v jednom místě malinko ohnutou hranku. Po celé sezóně bez větší údržby jsem pohmatem diagnostikoval částečně povolený výplet, zejména vzadu u kazety. Jeden drát byl dokonce téměř volný. Ale kola se stále tvářila jakoby nic! Stačilo vzít centrklíč, výplet obou kol rovnoměrně dotáhnout, místy lehce docentrovat (spíš jako důsledek mého nerovnoměrného dotahování) a nyní už dráty zase krásně zvoní!
RB IQ 575 – posezonni udrzba

Tolik snad kompletní výčet opotřebení a servisních zákroků po celém roce použití. Tímto dnešní dílenské okénko s dovolením uzavřu, půjdu RB trochu projet, abych se naposledy rozloučil s vidlicí SR Suntour Auron, než její místo snad již dnes večer nahradí Manitou Mattoc Pro. Zítra pak dokončím slibované servisní fotostory (SR Suntour Auron/KS LEV Integra).

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Honza

    Řetěz 3000-4000 km? Zázrak! Dostával nějakou zvláštní péči, nebo se Sram vytáhnul?

    • Taky nad tím kroutím hlavou. Už bude třeba vyměnit, ale vydržel tam vážně celý rok. A zvláštní péči rozhodně neměl. Jen mazání od Juice Lubes 😀

      • rudyshy

        osobne kupuju shm a taky vydrzi celou sezonu ~4t. (sram v syntetickych testoch dopadol blbo).

  • Radeu

    Skvěla napsané, zas něco nevšedního, zajímavé ku čtení 😉

  • adam

    pěkně napsané, díky. Kontrolní otázka: proč tam máte duše?

    • No… S oblibou měníme pláště podle počasí a… Pak jsme trochu líní „otravovat se“ z mlékem a taky jsme „starý konzervy“ 😀

      Ale je pravda, že s novými plášti do nové sezóny bychom mohli bezduše nasadit. Kolo jezdí přes sezónu dost často, tak by se to asi i vyplatilo…

  • Robert Mitosinka

    Zdravim, chcel by som vymenit loziska na hlavnom pivote 575. Mate prosim nejaky typ ako na to? Treba mi specialny stahovak na stiahnutie z osky?

    Vdaka!

    Robo.

    • Dle mého je to tam nalisované. Tzn. povolit stahovací objímku, stáhnout z ložiska samotnou kyvnou vidlici a pak hodně jemně vyklepat osu z ložiska. Ideálně použít vhodný stahovák. Nejlépe bude zavolat do RB a poradit se jak na to. Petr Heinik jistě rád pomůže. Potřebné kontakty zde: http://www.rb-bike.cz/cz/kontakty/rb-centrum-praha

  • Pingback: SRAM Eagle – řazení 1x12 Je Realitou! | Svět Cyklistiky | Cycling World()

  • Vojta

    ahoj. mám problém s tlumičem RS Monarch RT3 DebonAir , po cca 200 km dochází k úniku tlaku – na sagu 10 – 20 %, dál už neuniká.

    po doufouknutí tlak drží zase 200 km. zároveň pokud po ztrátě tlaku nasadím pumpu tak ukazuje tlak „0“ (i když tam vzduch je)

    a zároveň se nedá přes pumpu vypustit (musím např. zatlačit na ventilek imbusem), nemůžou se jen „nějak“ vyrovnávat tlaky uvnitř tlumiče?

    je to na reklamaci ? (nájezd cca 1000 km, zatím bez servisu)).

    díky za radu