Specialized a 650B / Stumpjumper FSR Evo 650B
Po včerejším představení vidlice RockShox RS-1 na stroji Specialized pokračujeme dnes lehce monotematicky další novinkou ostrého „S“ pro rok 2015. Je jím přechodový trail až lehce enduro model Stumpjumper EVO, zcela nově na středních kolech! A při té příležitosti si řekněme i něco víc o značce Specialized a parametru 650B.
Slovo úvodem
Když na svět začaly prosakovat informace o tom, že se i slovutný Specialized, poslední dobou až chorobný propagátor devětadvacítek napříč VŠEMI kategoriemi, pustil do stavby středních kol, říkali jsme si: „Hurá! Konečně dostali kluci americký rozum a nebudou nás nutit jezdit i v těžkém terénu na velkých obručích.“ Jenže to byla pouhá fikce.
A praxe?
Ta je prostá. Specialized jako takový stále vnímá devětadvacítky jako svůj primární cíl a prostředek pro dosažení ideálních jízdních vlastností u drtivé většiny kol. Snad jen vyjma dirtové a slopestyle řady P.Series. Zkrátka, jak říká marketingové heslo: „Bigger is Better“ [Větší je lepší]. Střední kola – Spešl jim neřekne jinak než 650B, jelikož označení 27,5“ je poněkud zavádějící – jsou přitom v řadách této značky brána spíše jako znouzectnost či nutný doplněk. Jinak řečeno, „když to lidi chtěj!“
Specialized Demo na kolech 650B
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Parametr 650B proto v modelovém roce 2015 najdeme jako volitelnou alternativu u strojů Stumpjumper FSR Evo, Enduro FSR, jako jedinou možnost na sjezďáku Specialized Demo a pak také u dostupných pevných strojů Rockhopper 650B, Pitch 650B (Pitch je zpět, ale jen coby levné pevné kolo pro „náctileté“) a dámského hardtailu Jynx 650B.
Nová podoba hardtailů Rockhopper, v levnějších verzích na kolech 650B
DH a 27,5“? ANO!
Poměrně zajímavý a možná lehce opomíjený je fakt nasazení středních kol (650B) do sjezdové řady Demo (Status zůstává u 26“). Zde, troufám si odhadovat, půjde o hezky dotažený a vymazlený bike, který maximálně těží z většího průměru. Ostatně vlna středních kol na DH mašinách je zřejmě stejně nezadržitelná jako u všech zdvihově nižších kategorií.
Kde se láme chleba?
Jak již bylo zmíněno, Specialized nepřistupuje ke kolům parametru 650B (27,5“) jako ke spáse a nové víře, kterou stojí za to slepě následovat, ale spíše jako k alternativě, kterou si trh jednoduše sám vyžádal. Proto k adopci „mezirozměru“ přistupuje u modelů Enduro a Stumpjumper FSR Evo dosti šalamounsky. Jestli si to dobře pamatuju a správně tomu rozumím, tak u Endura byl použit přední rámový trojúhelník ze stávající šestadvacítky (ta tímto rokem končí), na něj byla nasazena delší 27,5“ vidlice a poupravena byla délka zadní stavby, aby se do ní vešlo o fous větší kolo.
Když si tak vedle na monitoru prohlížím obrázky Endura 29 a Endura 650B, zdá se mi, že rámy nejsou rozhodně stejné. Verze 650B má vyšší střed, snad i kratší hlavu, nasazená jsou více zvednutá řidítka atd.
Specialized Enduro FSR Comp 650B
Zato Stumpjumper FSR Evo!
Na prezentaci se zástupci značky dobrovolně přiznali k tomu, že u Stumpu Evo použili původní devětadvacítkový rám, respektive přední trojúhelník, upravili zadní stavbu a vidlici doplnili o zhruba centimetr vysokou podložku mezi korunkou a hlavovou trubkou. Zní to šíleně? Je to šílené! Nechci působit předpojatě, ale sorry, takto se přeci nová kola nedělají! Alespoň by je takto neměla dělat značka, která tvrdí, že na trh neuvede žádný produkt dříve, než si je na 100% jistá jeho přínosem a funkčností!
Specialized Stumpjumper FSR Evo 650B – v praxi
Je to vtipné, nebo spíš smutné? Zástupci značky se bili v prsa, že kola na parametru 650B jsou, minimálně v kategorii all-mountain a enduro, pouhým doplňkem sortimentu, další možností volby pro zákazníky. Prostě taková okrajovka. Jenže co se stalo, když jsme byli propuštěni z přednáškové místnosti, nakrmeni, vystrnaděni z pokojů, převlečeni a připraveni do akce? „Co byste si chtěli půjčit, pánové?“ zněl dotaz pracovníka v půjčovacím stanu. „Něco na středních kolech. Enduro nebo Stumpa 650B,“ zvolali jsme sborem. A odpověď? „Enduro tu není, Stumpíci jsou rozpůjčovány.“
Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 650B
To se nedá popsat…
Stručně řečeno, o nanejvýš okrajové kolo byl nanejvýš velký zájem. Po druhé jízdě na lanovce, když jsem nejdřív zkoušel vidlici RockShox RS-1 na Spešlu Era FSR, jsem se konečně k jednomu Stumpu Evo 650B dostal. Ale možná jsem ho ani neměl zkoušet! Už na lanovce mi jeden z kolegů totiž říkal, že na tom jel a… „To se nedá popsat, to si musíš zkusit sám!“ Další podobná zkušenost mě čekala o pár jízd později, když jsme nad tímto kolem láteřili společně s jiným přítomným testerem.
Podložka mezi korunkou a hlavovou trubkou! Proč?
Abych nechodil okolo horké kaše…
Já vlastně nevím, jak bych měl jízdní vlastnosti a projev tohoto kola popsat. Vše začíná u nepřirozeně vysoko položených řidítek, skoro jako na FR či DH kole. A to máte v ruce pouhých 150 mm kroku. Příběh pokračuje podezřele živým a v prudkých padácích až nervózním ovládáním a končí ne zrovna příkladnou poslušností v utažených zatáčkách. Kolo je zde stále nějak dlouhé. Přiznám se dobrovolně, že po dvou jízdách jsem začal přicházet na to, jak Stumpjumper FSR Evo 650B funguje, kde a jak mu popustit otěže, aby dělal to, co od něj chci. A nakonec jsem si začal i slušně užívat klopenky ve spodní části trailu.
Jenže…
Jenže je to takové nedotažené a nepřirozené. Na to, jak jsou kola této kategorie na parametru 650B u ostatních značek krásně jistá a čitelná (např. AGang Patriot, RB IQ575, Ghost Cagua, Lapierre Spicy, GT Force atd.) je Stumpjumper FSR Evo hrozně toporný. Proto snad nemá cenu se tím více zaobírat. Vícero z přítomných jezdců a novinářů se na konci press kempu shodlo na tom, že tento bike udělal Specialized všem snad na truc. Jakoby Stumpa na středních kolech naschvál odfláknuli, aby tím do světa MTB vyslali jasnou zprávu: „Vidíte, my jsme vám říkali, že 27,5“ je nesmysl! Jedinou cestou vpřed je 29 palců!“
Souhlasíte? My rozhodně ne!
Foto: Štěpán Hájíček
MTB 26″ je definitivně po smrti!
Veselá banda BikeAndRide.cz (kousek od chaty Slaměnka)