reklama

reklama

RockShox RS-1 – první dojmy

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmyPoslední červencový víkend jsme se byli podívat na prezentace Specialized 2015 v nově se rozvíjejícím horském středisku Dolní Morava v Jeseníkách. Prohlédli jsme si celou modelovou řadu 2015, něco málo vyzkoušeli a rovněž si osahali nově vznikající stezky – Single trails Dolní Morava. Vše ještě postupně zpracujeme, první, o co jsem se chtěl podělit, jsou zkušenosti s inverzní vidlicí RockShox RS-1.

Stalo se, že tato žhavá novinka byla sice přítomná na testovacích kolech, avšak pouze na zbrusu nových dámských sportovních fullech Specialized Era FSR, což je, jednoduše řečeno, dámská varianta slavného Epicu FSR. Není to jen přebarvený a zmenšený rám, Era má jinou geometrii, řadu odlišných detailů, není zde například vzpěra běžící podél tlumiče atd. Zkrátka jiné kolo na stejném základu.
Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

RS-1 pouze pro S-Works

Co je ale důležité, zmíněná vidlice RS-1 bude přítomná pouze na modelech nejvyšší řady S-Works a to jmenovitě na S-Works Epic FSR Carbon a S-Works Era FSR Carbon, na které jsem se krátce svezl. A zapomenout nesmím ani na fakt, že tyto inverzní vidlice (RockShox RS-1) budou v případě zmíněných modelů doplněny, jak jinak, systémem inteligentního tlumení Specialized Brain, který najdete i na zadní stavbě. To proto, aby celé kolo bylo hezky vyvážené.

Kdo by nevěděl…

Co je to za vidlici ten RockShox RS-1, nechť se podívá na naše předchozí články o ní: RockShox RS-1 – odhalení! Nechci se totiž opakovat, jelikož bych se nejspíš zase pořádně rozepsal… Je to zkrátka a dobře obrácená (inverzní) vidlice, řečeno moto terminologií up-side-down, kde jsou horní pevné nohy, korunka i sloupek řízení, vyrobeny z jednoho kusu uhlíkového kompozitu, spodní kovové kluzáky se do nich zasouvají, nesou brzdu a pevnou osu s extra (obecně nekompatibilním) nástavcem předního náboje (Predictive Steering Hub). Cílem je nízká hmotnost, vysoká tuhost, perfektní funkce.
Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

A realita?

No nevím! Dal jsem si na stroji Specialized Era FSR jen jednu jízdu po zatím jediném dokončeném Skalním trailu. Terén jsem neznal, kolo jsem neznal, velikostí mi moc neselo, brzdy nebyly ani trochu zajeté… Ideální podmínky pro test nové vidlice vypadají krapet jinak. Ale něco jsem v ruce cítil, takže pojďme se na to podívat.

Test stehny

Začněme dole u stanice lanovky, respektive ve stanu s půjčovacími koly Specialized. Nedalo mi to a když jsem si svou Eru vyzvedl a nechal na sebe nastavit, zkusil jsem svůj klasický test tuhosti vidlice „mezi dvěma stehny.“ Výsledek? Radši se neptejte. 15mm osa Maxle, rozšířený přední náboj, který je součástí vidlice, tlusté nohy a velké HALÓÓÓ okolo této vidlice a ona se stejnak kroutí jako had! Zkusil jsem stejné „měření stehny“ na vedle stojícím kole vybaveném vidlicí RockShox Revelation s 15mm pevnou osou a ta…se skoro ani nehnula!

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

Nepustím to z hlavy

Možná jsem to neměl dělat, nebo alespoň až po jízdě a ne před ní. Takhle se mi v hlavě uhnízdila myšlenka, že se RS-1 kroutí a nepustila mě po celou cestu dolů. Když to ale vezmu popořadě – zprvu jsem se trošku pral s jejím nastavením, jelikož Brain (maličké kolečko zleva na korunce) se nedá úplně vypnout. Tak jak byla vidlice nastavená od mechaniků, mi připadala moc tuhá, trochu jsem ji ufoukl, abych záhy přišel na to, že to bylo moc, takže jsem zase foukal zpět. Pak už to bylo lepší.

Vložit inzert a bude OK

Co se samotné funkce týká, tak bych po své krátké zkušenosti zkonstatoval, že i zbrusu nová vidlice RockShox RS-1 chodí krásně mechově, plynule a v celém rozsahu (na mém dámském kole byl nastaven zdvih 100 mm, RS-1 umí 80, 100 a 120 mm). Nebo možná až moc aktivně, ale to by se dalo upravit, jak jistě většina z nás již tuší, inzerty Bottomless Token, vkládanými do vzduchové komory, které by snad měly být součástí balení každé nové vidlice. Trošku mě zlobil Brain, který i při maximálním povolení dával o sobě znát drobnou hrankou z kraje zdvihu. Díky němu ale byla vidlice na začátku o něco stabilnější.

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

Po stopách velkého bratra

Hodně se mi líbilo, jak RS-1 makala v rozbitých sekcích. Zde jde skutečně ve stopách svého slovutného bratra RockShoxu Pike. Něco mi tam ale chybělo! A to byla jistota řízení a pocit přímého spojení s předním kolem. Snad jsem si to celé nevsugeroval, ale po celou dobu jízdy jsem se nebyl schopen zbavit dojmu, že si přední kolo „dělá, co chce.“ Když si matně vzpomenu na dvoukorunku Specialized na Enduru (tuším, že dvě generace zpět), pak tohle je přesně opačný extrém. Tehdy jsem žasl nad neskutečně přesným vedením a přímým spojením rukou a předního kola. Nyní žasnu nad tím, že nevím co se pode mnou vlastně děje.

Nevím…

Světová média zatím RockShox RS-1 hodnotila převážně kladně a já, jelikož jsem si s ní jen jednou sjel kopec, ji nechci hned odsuzovat. Bohužel jsem si ale zatím jen potvrdil svou dosavadní zkušenost, že inverzní konstrukce (up-side-down) je sice krásná, teoreticky vysoce efektivní, mimořádně tuhá v předo-zadním směru, boční stabilita je ale mizérie. Už Maverick DUC 32 mi přišel, že se kroutí jako čerstvě utržená pampeliška. A jak to byla krásná a do monobloku svařená dvoukorunka s 24 mm pevnou osou!

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

Je to skoro trapné…

Ale jediná inverzní vidlice, která skutečně funguje, je zatím, alespoň dle mého soudu a zkušeností, Cannondale Lefty. I ta má své mouchy, ale to poslední, co byste jí měli a mohli vytknout, je nedostatečná konstrukční pevnost!

Nehažme flintu do žita!

RockShox a Specialized možná vymyslí něco dalšího. Uvidíme, zda se objeví RS-1 i pro 27,5“ kola (zatím jen verze 29“), jestli by třeba nepomohl širší náboj po vzoru Cannondale, nebo tak něco. Ale bojím se, že další pokus prosadit inverzní konstrukci do MTB opět dřív nebo později vezme za své.

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

Kolo není motorka

Na motorkách up-side-down sice funguje už léta, ale tam se jedná o zcela jiné rozměry, průměry, síly a vůbec. Hodně asi pomáhá již jen prostý fakt, že je pevná osa u motorek výrazně delší. Stejně tak když jsem si zkusil stehny tuhost RockShoxu Bluto (vidlice pro Fat Biky), divil jsem se, jak je na svou hubenou konstrukci až neskutečně pevná. Celé to, s dovolením, završím jedním kuloárním povzdechnutím, a pak vám možná bude vše jasné: „RS-1 sice hezky chodí, jinak je ale těžší a dražší než SID. V zásadě je tam jen ze slušnosti k RockShoxu.“

No jo, starý SID se také kroutil jako obilí ve větru, byl ale svého času široko daleko nejlehčí funkční vidlicí pro XC. Kam to ale dotáhne RS-1, to vážně nevím.

Rock Shox RS1 ACS – Solo Air 100 29″ v nabídce obchodu
www.koloshop.cz
koloshop-logo

Specialized 2015 | RockShox RS-1 - první dojmy

Jak to vypadá na Dolní Moravě