RB IQ 575 – zkušenosti po půlce sezony

RB-IQ575-v-sedle-startZákladem našeho testovacího stroje RB IQ 575 je rám čerpající z dlouhé historie ve výrobě celoodpružených rámů značky Race Bike, modernizovaný v duchu posledních trendů, kombinující v sobě nejlepší vlastnosti průměrů 26“ a 29“ – tak alespoň na svých stránkách prezentuje česká manufaktura svůj AM stroj na středních kolech.

Jelikož mám z kluků redakčních na našem RB IQ 575 naježděno nejvíce (odhadem dobrých 1000 km), přišlo mi vhodné sepsat pár praktických postřehů týkajících se tohoto povedeného stroje. Nejsem profesionální novinář jako Štěpán, ani jsem nejezdil na takovém množství kol jako on, takže podle toho je potřeba na moje poznatky nahlížet. Plnohodnotný test redakčního RB od Štěpána vás ještě čeká. Nejprve bych začal základními informacemi o sobě, abych vám přiblížil svůj styl jízdy, ze kterého vyplývá moje hodnocení redakčního eRBéčka.

Ocel pro Dual

Ještě donedávna jsem jezdil pouze na svém kole, jehož základ tvoří na míru svařený ocelový rám od Franty Mrázka v konfiguraci pro Dual. Kolo vznikalo postupně a z dnešního pohledu jde o „historický kousek“ – většina komponentů včetně rámu a vidlice Marzocchi Bomber Z1 BAM byla vyrobena kolem roku 2000. Nutno však podotknout, že slouží dodnes. Jo to byly časy, kdy jsme s bráchou jezdili na dualovou trať do Berouna nebo na sjezd z kopce Děd a stavili si vlastní trail v rokli za barákem…

RB-IQ575-v-sedle-01

Na kole se snažím jezdit všechno, co mě baví. To znamená vše od každodenního dojíždění do práce po městě přes blbnutí na hodně technických trailech, lehčí sjezdování až po letošní první zkušenost se závodním endurem (Enduro Race Ještěd). Také tento rok mě, stejně jako posledních pár let, čeká 95 km dlouhá cesta z Prahy na chalupu na Kokořínsku. Samozřejmě v sedle RB IQ 575!

K eRBéčku jsem přistupoval jako ke kolu, které by mělo zvládnout všechny mé požadavky a bylo by pro mě univerzálním prostředkem pro dopravu i zábavu. Nemohl jsem se dočkat, až jej dáme do kupy a jakmile bylo hotové, začal jsem ho okamžitě drtit.

reklama

Brutal, neznamená Bruntál!

Zpracování ručně svařeného rámu je na příkladné úrovni, zvlášť v úpravě Brutal finish vyniknou krásné housenky poctivých svárů. Neodpustím si malou poznámku o kvalitě leštění – srovnávat úpravu Brutal finish s konkurenčním „raw“ vzhledem ostatních značek jednoduše nelze, uniformita vzhledu a její poctivé detailní vyleštění je u RB na zcela jiné úrovni. Na fotkách to až tolik nevynikne, ale při pohledu zblízka… Jeden by se na ten rám mohl dívat celé hodiny!

Zpočátku jsem nebyl moc nadšený z velikosti 19“, mám raději menší kola (Franta má rozvor o 9 cm kratší) a moje výška 177 cm je zrovna na rozmezí mezi M a L. Sedlo jsem si musel posunout trochu blíž k řidítkům, teleskop zastrčit zcela do rámu a pak mi posed kupodivu už v průběhu první vyjížďky bez problémů sednul.

RB-IQ575-v-sedle-05

Jednou šlápnout…

Jakmile jsem šlápnul do pedálů a roztočil lehká a pevná kola Spank Oozy, dostala mě nevídaná lehkost, s jakou tohle kolo jede. Přitom je zadek krásně aktivní, na rovině se sice malinko pohupuje, čehož si ale všimnete jen tehdy, budete-li soustředěně pozorovat pístnici tlumiče. Jakmile se zadnímu kolu dostanou do cesty menší nerovnosti, jsou příkladně vyžehleny. Obdobně jsou polykány i větší kameny – prostě to funguje jak má.

Obecně mi víc sedí aktivnější projev zadního odpružení než jeho přílišná stabilita, jak tomu bylo například u Ghostu Riot. V sedle RB IQ 575 jsem si proto lebedil a stále lebedím snad na všech trailech v okolí Prahy, stejně tak na Kokořínsku a nakonec i na letošním závodě Enduro Serie na Ještědu.

Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

Nepadá ani na podzim!

Také řazení v kombinaci 1×11 je vskutku výjimečné. Se sadou SRAM X01 se mi ani jednou nestalo, že by mi spadl řetěz – střídání speciálně tvarovaných zubů na převodníku (Narrow/Wide) společně s třecí spojkou přehazovačky dělá skutečné divy. A že to na Ještědu sakra drncalo! Řazení samo o sobě je precizní, rychlé a s jasnou odezvou. Převodník s 32 zuby je asi nejuniverzálnější možnou volbou, i když mi občas chybí lehčí převod pro nejprudší výjezdy.

Asijský kulturista a německý atlet

Vidlice SR Suntour Auron RC2 v přímém srovnání s druhou osazovanou vidlí Magura TS8 R aktivněji zobe menší nerovnosti a je určitě vhodnější pro hrubší zacházení, minimálně kvůli většímu průměru kluzáků (34 mm Suntour Auron / 32 mm Magura TS8 R). Když je zrovna na kole Auron, ladí pěkně s plášti Maxxis High Roller II a přímo si říká o nějaké to enduro úvozem plným šutráků, kde pobere téměř vše, s čím se setká.

Oproti tomu setup s Magurou a obutými Maxxisy Ardent Race je vhodnější pro klasické XC, což jsem si vyzkoušel týden na Šumavě. Kolo v Magura/Ardent setupu váží totiž téměř o 800 g méně, což je znát. Ani Maguru jsem nešetřil, a byť na váze ukáže pouhých 1700 g, nepřišlo mi, že by se nějak kroutila nebo byla výrazně méně pevná než Auron.

RB-IQ575-v-sedle-03

Osladit si život…

Rád bych ještě zkusil vidlici X-Fusion Sweep, která by měla podle mnoha zahraničních recenzí chodit parádně, minimálně stejně dobře jako RockShox Pike, ale bohužel X-Fusion už nemá české zastoupení a naše snahy sehnat jej na test přes evropského dealera zatím skončily bez úspěchu.

Pevně v rukou

Řidítka Chromag OSX jsou krásná, ale osobně bych je zkrátil, jelikož 780 mm je na mě až moc! Už několikrát jsem škrtnul o strom a zvlášť při technických výjezdech mi přišlo, že jsem na nich strašně natažený. Optimum bych viděl někde kolem 750 mm. Zato k pedálům Chromag Contact, které jsme nedávno na RB nasadili, nemám jedinou připomínku. Boty Five Ten Freerider VXi na nich totiž sedí jak přibité, ale zároveň je lze po odlehčení polohovat, což šlo například s pedály Broil od Fireeye o poznání hůř.

RB-IQ575-v-sedle-06

Hladová kusadla

Před pár týdny jsme na RB IQ rovněž nově nasadili čtyřpístkové brzdy Magura MT7, které jednoduše brzdí! S kotouči 180 mm na obou kolech nebyl problém. Vtipné bylo jen spekulování s redukcemi při jejich montáži. Přiložen byl pouze jeden adaptér PM/PM – 160/180 mm, který přišel dozadu (RB má vzadu Post Mount). „Co ale dopředu?“ Po chvíli laborování nás však osvítilo: „Já už vím! Vždyť Magura má navářky přímo na 180mm disk, takže přední brzdu dáme napřímo!“ radoval se Štěpán poté, co zavrhl několik nefunkčních kombinací adaptéru a disku.

Bez zajímavosti není fakt, že Magura vyrábí své kotouče v šířce 2 mm, což je více než běžných 1,7 mm. Silnější disky by měly být celkově odolnější, méně se kroutit a zároveň by měly lépe odvádět teplo, stejně tak jako předimenzované čtyřpístkové třmeny. Magura totiž při snižování hmotnosti ubírala gramy spíše na části brzd umístěné na řidítkách než na brzdičích samotných.

Co tu dělají vruty?!

Tvar širších a spíše hranatých hliníkových páček Magura MT7 mi vyhovuje, připomíná mi moje staré Avidy 1.0. Tělo brzd je, jak jsem již naznačil, maximálně odlehčené. Vyrobené je z materiálu pojmenovaného Carbotecture SL, což představuje magurácký recept originálního uhlíkového kompozitu. Na pohled vypadají sice trochu plastově a Štěpán se také dost zděsil, když viděl šrouby přidržující objímku. Ty totiž nemají klasický metrický závit, nýbrž jsou použity „samořezné vruty!“

SAMSUNG CSC

To je ale nejspíš jen zbytečná panika, i když by nebylo asi nic hezkého ani levného, pokud byste tyto šroubky strhli. Co se funkce týká, zprvu mi přišlo, že jdou páčky až moc lehce zmáčknout – působily na mě trochu houbovitým dojmem. Ale možná právě to je důvodem výborné modulace výkonu, kdy se dá dávkovat brzdná síla přesně podle potřeby.

RB IQ 575 – můj půlsezonní závěr

S eRBéčkem si užívám každou vyjížďku, je neuvěřitelné, kam se za těch pár let technika posunula. Tohle kolo je neskutečně univerzálním strojem, který svými vlastnostmi dalece předčil má očekávání. Krásně jede, je vysoce komfortní, v terénu pak jisté a „všehoschopné.“ Navíc osazené komponenty jsou vysoce funkční a up-to-date. Každopádně by toto kolo šlo zcela jistě poskládat bez výrazného omezení funkčnosti i ve finančně rozumnější variantě. V naší skladbě odhadujeme cenu dobře okolo „stovky“. Už jen sada SRAM X01 stojí ranec!

Na závěr bych zmínil takovou perličku – když jsem tátovi, zkušenému bikerovi, naše redakční RB IQ 575 půjčil, po návratu z projížďky s blaženým úsměvem na tváři pravil, že nechce jiné kolo a měl sto chutí okamžitě nechat sešrotovat svého postaršího pevňáka. Aktuálně proto dolaďujeme specifikaci jeho vlastního RB IQ 575. Už jen objednat a počkat, až jej Roman Bartoš svaří!

Foto: Zdeněk Novák, Štěpán Hájíček, Jakub Douda (fotoJD.cz)

Za možnost vozit se na takhle krásném kole děkujeme následujícím partnerům:
RACE BIKE – rám, tlumič, sedlovka
SRAM – sada X01
MAGURA (Pell’s) – Vidlice a brzdy
SR SUNTOUR (BP Lumen) – vidlice Auron
PROTOCYCLES – komponenty Chromag
BIKESTRIKE.com – kola Spank Oozy

Redakční RB IQ 575 - prvni postrehy z jizdy

RB IQ 575 – change the fork – timelapse from BikeAndRide.cz on Vimeo.

CANYON – jak na kolo v krabici? from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Opravářem praček sem už dvacet let

    S tim fakt není potřeba šetřit na virtual. To kolo je připravený jezdit 50 km průměr 20 v kopcích. A nezaváhá na trati, která křižuje hřeben v horách. Baví mě na tom skákat přírodní překážky. Otoč představec a jedeš maraton. Kdybych někdy jel trillogy vemu si toto.

    • Kamil

      Kdybys jednou jel Trilogy… Tak to nemůžeš vědět, co bys kdybys…

      A my se pak divíme, že Véna s Ptákem to chtěli po letošku zrušit. Byl jsem na všech ročnících, každý den jsme trávili kolem 9 hodin na trati, letos jsem si na RZ5 v poslední etapě zlomil levou kličku – mám tam už 2 týdny kovovou dlahu a stejně se těším na příští ročník.

      Tak nekdybuj, ber bika a přijeď si užít „Vénoviny“. 😀

      • Opravářem praček sem už dvacet let

        No comment. Bál sem se toho spaní (lenost), ale Véna je lesa pán – voní to až k nám. Co sa budu honit po Jeseníkách a hledat ježdění, když to náš dobrodinec dělá za nás. Sláva mu a třikřikrát hurá. Za rok bude Šimonovy rok… moc bych si to přál.

  • Honzzyx

    Tak přeci je to 19“, dřív jsem tu četl, že je to velikost 17“ a to se mi moc nezdálo. Jinak velkej krasavec!

  • Kamil

    Fakt mě překvapuje, že Štěpánovi chybí lehčí převod.

    Mě se všichni smáli, že s 1×10 (32/11-42) budu na Trilogy marnej. Mám 15,5 kg bajka, co šlo, to jsem bez problémů vyjel. A to jsou na trati sakra kopce. Co nešlo, to jsme stejně všichni strkali. Jinak mě to funguje luxusně. V Beskydech na nezávodní vyjížďce jsem nejvíc spokojený.

    Naopak, když byly na Trilogy třeba 10 minutové šlapavé RZty, tak 32/11 bylo občas sakra málo. Nevím, kolik udělá 10z pastorek ve skutečnosti na trati, nikdy jsem 1×11 nejezdil, ale uvažuju, že na příští rok natrénuju na 34z placku vepředu. Asi budu více tlačit, ale na RZtách se to bude hodit.

    Však Fiki točí 36z i na Trilogy,…ale to je trochu jinej kanón! 😀

    • Opravářem praček sem už dvacet let

      36/11-34 z kola neslízám, ale už to není frekvenční, ale více silový. V enduro nasazení (top ten) to chce tu velikou kazetu, ale rekreačně je to uplně jedno. Tak až to sroste…

      • Kamil

        Byl jsem před poslední etapou 11. a než jsem se rozbil, tak jsem měl RZty mezi 10.-13. místem…

        Takže jsem jel s tou velkou kazetou na top ten v enduro nasazení. 😀 😀 😀

        Ale jak bych skutečně dopadl, to už se dneska nikdo nedozví. Takže za rok…

    • Zdeněk

      Opravdu mi chyběl lehčí převod, neříkám že při každé vyjížďce, ale někdy ano – např. při výjezdu od Vltavy z chatové osady Jarov na Károv nebo na Kokořínsku při zdolávání Ronova či Vlhoště. Štěpán na tom je, jak už dříve psal, podobně.

      Nemyslím si, že bych neměl dost síly v nohách, většinou pro mě kopec končí ve chvíli, kdy se mi zvedá přední kolo:-) Stejně tak bych někdy ocenil i těžší převod, takhle prostě při sjezdu nešlapu…

  • Koumes

    Je fakt, kam se za těch pár let technika posunula….. Mě jako čtenáře by ale spíš zajímalo, jak to pořádně funguje to kolo? Co rám, jestli je dost tuhý resp. zadní stavba, jestli se to nekroutí jak hovno v proutí? Jak funguje odpružení? atd……..

    Tyhle plky o ničem jsou dneska na každým druhým bikeserveru.

    Nic proti kucí 🙂

    • Zdeněk

      Počkej si na plnohodnotný test od Štěpána, kde to všechno bude. Prozatím ti tyhle plky budou muset stačit – nechtěl jsem Štěpánovi vystřílet veškerou munici…

      • David

        A ta vyjde kdy?

  • Opravářem praček sem už dvacet let

    Rám se kroutí, hodně je znát odezva od zadního kola v nerovnostech. Ohledně efektivity šlapání a odpružení no comment.
    Čárys napsal u sebe: „Dobrý kolo umí dnes udělat každej.“ A tohle kolo spadá do této kategorie. Počkej si na recenzi. Pro Štěpána a všechny patrioty. V čechách sou +- dvě enduro kola, venku to umí kde kdo, ale hotový kolo za 40 000 – 44 000…
    Většina lidí kolem mě má ráda kola 10,5 kg. Nerozumím jim, ale baví nás to stejně. Jen já jezdím na vyjížďky sám. Přitom v průměru jim stačím. Ale jejich denní chleba pojídám na silničce…
    Jako enduro to není uplně bezchybný, ale univerzál vděčnej.

  • eye

    A to „mírné“ pohupování je jako výhoda? Dá se šlapat ve stoje? Kolik bere energie ze šlapání? No počkám na opravdovou recenzi.