Eurobike Show – Novinky Canyon 2014
To zase bylo věcí, které nesnesly odkladu, než jsem se dostal k alespoň letmému zpracování novinek z Eurobiku. Nových produktů tam byly stovky, jak jste asi postřehli z našich mnoha fotogalerií. Nyní bych se rád blíže podíval na nová kola Canyon, jelikož novinek je zde víc než dost!
Canyon 2014 – 27,5“ je cestou kupředu!
Canyon inovoval takřka celou svou kolekci horských a především pak plně odpružených strojů. Ani naši západní sousedé se neubránili a vrhli se do vod rozbouřené řeky parametru 650B. Slovy českého zástupce značky Canyon: „Máme snahu stavět nejlepší možná kola, k čemuž jsou zapotřebí nejen kvalitní rámy, ale také špičkové komponenty. V segmentu 26“ se přitom evidentně vývoj zpomaluje, ne-li zastavuje. Není pochyb o tom, že hlavní vývojové soustředění směřuje k průměru 27,5″. I proto je v naší nabídce tolik novinek na středních kolech.“
Na začátku bylo…
…velké kolo! Pojďme zpět na začátek celého příběhu, kde najdeme již loni představený sportovní full Nerve AL 29. On totiž stál vzorem zcela novým modelům na středních i velkých kolech. Jeho křivky evidentně ukazují směr, kterým se bude Canyon v nejbližších letech ubírat. S novou generací přichází nově tvarované rámy i lehce jinak pojatá zadní stavba.
Canyon Nerve AL 29
Klame tělem
Nadále zde najdeme klasický čtyřčep s Horst Linkem, přitom ale tento dělící bod již není tak výrazně vzdálený od zadní osy, jak tomu bylo dřív (test Canyon Nerve AL+ 7.0). Také horní rameno je spíše kratší a více skloněné. Respektive on je to spíše optický klam. Ve skutečnosti je zadní čep ramene a oko tlumiče takřka v rovině. Design je ale vymyšlený tak, že rameno jakoby prodlužuje linku vzpěr a poté se lomí dopředu k tlumiči. A abych nezapomněl, na každém raménku je plasticky vymodelovaná číslovka udávající zdvih zadní stavby. Asi aby bylo zabráněno možným spekulacím.
Nová platforma Nerve AL
Na nové platformě budou stát dvě řady fullů. V první řadě se bude jednat o stroje Nerve AL nové generace na kolech průměru 27,5“, které si vedle všech výše popisovaných změn zachovají svůj osvědčený základ v podobě 120mm kroku vidlice a zadní stavby.
Canyon Nerve AL
Barvy Spectra
Další dva zbrusu nové modely – dva sourozenci stejného příjmení – směřují do kategorie enduro a nahrazují již zmiňovanou řadu Nerve AL+. Rozdíl mezi nimi je v průměru kol a velikosti zdvihu a to nepřímo úměrně. Konkrétně menší (střední) kola 27,5″ nabídnou zdvih 140 mm nad oběma koly, devětadvacítka pak o 10 mm méně (130 mm). Přítomnost takových prvků jako jsou pevné osy, tapered hlavy atd. snad ani není nutné zdůrazňovat.
Canyon Spectral AL
Když chcete víc!
Pokud by vám základní porce milimetrů byla málo, pak vás jistě potěší odolnější varianty EX, které u středních i velkých kol přidávají 10 mm zdvihu vidlice (140 mm u 29“ a 150 mm u 27,5“). Modely s přídomkem EX jsou stavěny, jak je to poslední dobou moderní, s důrazem na vyšší prostupnost terénem a vyšší odolnost. I proto u nich najdete širší a hrubší pláště, tlumiče Fox Float X s expanzní nádobkou nebo třeba řazení SRAM X01 1×11.
Canyon Spectral AL 9.9 29 EX
Strive se nemění! Snad až za rok…
Řada lidí se také těšila, nebo jen ptala, zda bude nový Strive!? Nebude, zatím. Současná verze zůstává víceméně nezměněna, tedy až na komponentovou výbavu. Zde bych rád upozornil, že i v úrovni výbavy se meziročně dost změní. Na řadě modelů najdete například kola Mavic nebo DT Swiss nebo komponenty Renthal. Na druhé straně je zde inovovaný sjezďák Canyon Torque DHX, který dostal omlazený a vylepšený rám, níže posazenou horní trubku a možnost úpravy geometrie a zadního zdvihu 210/195 mm.
Spojení dvou světů
Vraťme se ještě do sportovní kategorie, kde přibyl nový 29“ full Canyon Lux CF (100 mm), který šikovně kombinuje schopnosti a technologie špičkového závodního hardtailu Grand Canyon CF a loni představeného celokarbonového stroje Nerve CF (zdvih 120 mm, aktuálně skoro jediný full Canyon na 26“). Čerpá tedy jak z kvalit pevného trojúhelníku závodní rakety, tak i z karbonové zadní stavby, u které nahrazuje funkci čepu u patek pružnost kompozitních vzpěr.
Canyon Lux CF
Tím bych výčet novinek Canyon 2014 uzavřel. Už nyní se těším na přislíbené testy nových kol. První vzorky by měly dorazit snad ještě letos. Mezi prvními přitom nejspíš bude cyklokroska Inflite AL, následně se snad konečně dostaneme do sedla Canyonu Strive, na který se už dlouho těším!
Více o kolech Canyon (ceny, dostupnost modelů atd.) na webu www.canyon.com/_cz/
Zde zase ucelený přehled novinek Canyon 2014
Foto: Canyon / Štěpán Hájíček
Video představení novinky CANYON Lux CF
A na závěr pár videí o Enduru a značce Canyon pro inspiraci