reklama

reklama

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 | Všestranný elektrokočár

Vcelku nedávno jste si na našem webu mohli přečíst obsáhlejší teoretické představení nové generace eBiků Rock Machine ukrytých pod označením INT2. Jako první praktickou demonstraci jsem přitom využil model Rock Machine Blizz INT2 e50-29, k němuž bych nyní rád doplnil své praktické postřehy.

Nebudu zastírat, že by mě o něco více lákal jeden z plně odpružených strojů řady Rock Machine INT2, ideálně top model Blizzard INT2 e90-29 RZ, ale na něj se snad v průběhu roku také dostane. Každopádně jeho o něco dostupnější pevný trailový bratr – Blizz INT2 e50-29 – je také zajímavou vizitkou této nové třídy, což už jsme si dostatečně obšírně pověděli v minulém článku.

Větší je někdy lepší

Ponechme tedy stranou teoretický popis, ať se neopakuju, a pojďme se co nejdříve vyhoupnout do sedla a pevně do ruky sevřít řídítka. Když tak učiníme, může nás zprvu „šokovat“ přítomnost ergonomických gripů Velo s poměrně dlouhým kódovým označením, které by člověk čekal možná u více turisticky zaměřeného stroje, a nikoliv zde.

Ale ono jde do značné míry o úhel pohledu, hodně udělá zvyk a vlastně i přístup k tomuto kolu. Ruku na srdce, jak se zdá být třeba výše jmenovaný „závodní speciál“ RM Blizzard INT2 e90-29 RZ poměrně jasně vyhraněným strojem, tak je Blizz INT2 kolem o dost umírněnějším. Jeho pevný rám sice působí dost robustně a bytelně, ale zbytek výbavy je spíše standardní.

Vidlice RockShox Recon RL se 130 mm zdvihu nebo třeba pláště WTB Trail Boss v rozměru 29×2,4“ jsou sice kvalitní díly, ale nenaznačují, že by se mělo jednat o nějak vyhraněný eBike. Naopak, Blizz INT2 e50-29 je především všestranný pohodář a zábavný společník pro hravé traily i pohodové putování krajinou po cestách zpevněných i nezpevněných.

Tomu odpovídá i jeho posed, který je poměrně komfortní a spíše vzpřímenější, a to i v případě, kdy jsem měl k dispozici kolo velikosti L, ač si obecně žádám spíše menší Mka. Ale zde to nevadilo! Lkový Blizz byl na mě akorát velký, dostatečně dlouhý a vysoký, abych se na něm cítil adekvátně sportovně na přejezdech a zároveň dostatečně jistě v terénu.

Vidlice RockShox Recon RL má možná ocelové vnitřní nohy, ale to ji nijak neoslabuje z hlediska její konstrukční tuhosti ani příjemně hladkého a aktivního kroku. 
Nálepka na levé straně korunky připomíná, že při použití této vidlice na eBiku je vhodné přidat nějakých 10 psi k standardnímu doporučenému tlaku. 
Pláště WTB Trail Boss 29×2,4″ rozumně doplňují toto kolo v jeho všestranném zaměření.

Zbytečně to nehrotit!

Jak už bylo zmíněno výše, Rock Machine Blizz INT2 e50-29 se nevyžívá v žádných extrémech, ale drží se vcelku rozumně zlaté střední cesty, což platí i v otázce ovládání. Asi zde není třeba uvádět celou hromadu čísel, lépe se podívat na tabulku geometrie na konci článku a jako příklad zmínit snad jen úhel hlavy 67° při zdvihu vidlice 130 mm.

Blizz INT2 je díky tomu a díky velkým kolům klidným a poslušným kolem. Na rovině a na běžných hravých trailech není jeho ovládání zbytečně zbrklé, ale naopak preferuje spíše rozvážnější a klidnější projev, což má částečně na svědomí i pocitově dosti rovnoměrné zatížení rámu vahou středového motoru a baterie usazené ve spodní trubce.

Chcete-li tedy rychleji změnit směr jízdy, musíte se trochu poprat s hmotou celého stroje, ale na to si lze rychle zvyknout a využívat právě stabilitu, klid a vyšší setrvačnost danou přirozenou vyšší hmotností ve vlastní prospěch.

Středová klec nesoucí motor Shimano je tradičně zespodu otevřená, z dolní strany pak motor chrání plastový kryt.
Středový „nosník“ plynule navazuje na „rouru“ spodní trubky nesoucí baterii, což je doplněno záměrně ostrým prolisem na bočních stranách. 

Nechá se strhnout… Ale zná své hranice!

Naopak pokud Blizze strhnete k hrátkám v náročnějším terénu, k prudším a techničtějším sjezdům, může se relativně brzy stát, že vás upozorní na své limity. Při klidném přístupu k řízení a s dostatkem pilotních zkušeností lze s tímto strojem projet i poměrně náročné technické stezičky a ostřejší sjezdy, ale zde to chce již dost rozvahy.

Tedy nejen s ohledem na aplikovanou geometrii, ale i s přihlédnutím k faktu, že třeba pláště WTB Trail Boss Comp 29×2,4“ nejsou obutím vhodným do vyslovených extrémů, alespoň ne na těžším eBiku. Zde se může stát, že se tu a tam začnou trochu trhat, či ujíždět, ale obyčejně s dostatečně jasnými náznaky před tím, než by zradily skokově. Toho se bát nemusíte.

I tak jsem si ale s Blizzem INT2 střihl i pár svých oblíbených technických trailů, a také pár svých cíleně eBikových sekcí, kde zkouším obratnost, jistotu, stabilitu či výjezdové schopnosti elektrokol. Rock Machine Blizz INT2 zde přitom obstál, ač už to místy možná bylo na hraně toho, kam tento bike vlastně míří a k čemu byl stvořen. S ostřejším či širším obutím by si byl ještě o něco jistější, ale to už by byla spíše otázka osobního přístupu a individuálního tuningu.

Výraz Sharkspine EVO tubing reprezentuje typický zlom na horní trubce a její celkově nižší posazení v zadní části…
Doplněné o typickou výraznou výztuhu právě mezi horní a sedlovou trubkou. Cílem je lepší ovladatelnost, ale i tužší rám. 

Pevný a jistý!

Pravdou je, že jsem obecně zmlsaný plně odpruženými stroji všemožných kategorií, proto byl pro mě pevný elektrický bike do jisté míry nástrojem „z jiného světa“. Ale zvykl jsem si rychle a brzy tomuto kolu plně důvěřoval. Důvěru jsem v něj měl už jen díky jeho krásně pevnému rámu, který vypadá více než dostatečně robustně již od pohledu. Zaměřte se třeba na silné trubky zadní stavby, každopádně jistě a pevně působí Blizz INT2 i v rukách.

Možná by se v této souvislosti dalo hovořit i o tom, že je rám modelu Rock Machine Blizz INT2 skoro až dost tvrdý a v určitých ohledech méně komfortní, ale když si vezmete, jaké zacházení musí vydržet a přitom nese „závaží“ v podobě motoru a do spodní trubky usazené baterie (akumulátoru), tak od něj nelze čekat vyslovené zázraky.

Otázku komfortu tak musí „zachraňovat“ především vidlice RockShox Recon, která sice patří k levnějšímu spektru předního odpružení této značky, svou práci ale odvádí dobře a spolehlivě. Není to poprvé, kdy mám potřebu zdůraznit, že vidlice standardně montovaná i na klasická kola bez motoru působí na eBiku živějším a aktivnějším dojmem, a to i za situace, kdy jí přidáte na doporučených eBikových 10 psi oproti výchozí tabulce.

Větší masa materiálu samotného rámu a jeho pohonného ústrojí zkrátka zatěžuje vidlici krapet jinak, než když sedíte na kole s hmotností řádově o 8 kg nižší. Proto si v tomto případě užijete vskutku parádní porci komfortu, aktivity, avšak i rozumnou progresivitu! Tím chci říct, že se vidlice většinou zbytečně nenoří, pokud tedy nevisíte ve sjezdu na brzdách ztvrdlí jako kámen a ještě k tomu se smrtí v očích!

Zadní vzpěry výrazného hranatého profilu jsou více než dostatečně pevné, zajímavé je jejich napojení z boku na spoj sedlové a horní rámové trubky. 
Pevnost zadní stavby není podceněna ani v oblasti středu, kde najdete masivní napojení nohou zadní vidlice na středovou klec. 
Elegantně tvarované jsou také patky s ostrým profilem, které zjevně vznikají jako jeden kus napojený výrazným svárem na zadní vidlici a horní vzpěry.

 

Foukej, ať je neprostřelíš!

Další „stupeň komfortu“ zajišťují pláště WTB Trail Boss Comp 29×2,4“, které se snaží, ale jejich možnosti jsou také omezené. Opět připomeňme fakt, že vzhledem k jejich použití na logicky těžším eBiku je více než vhodné použít o něco vyšší tlak, než jaký vozíte běžně na kole bezmotorovém. Ono se to pak ale hezky vyrovná, vyšší tlak kompenzuje hmota kola navíc, takže lze, při správě nastaveném kompromisu, dosáhnout dostatečné jistoty i příjemné hladiny komfortu.

Jen tedy pozor, abyste při honbě za komfortem nesnížili tlak pod únosnou mez, jelikož pak se může snadno stát, že to v ostřejším terénu gumy nevydrží a vy cvaknete duši, jak se to povedlo mně při první delší vyjížďce! Ony jsou zde totiž použity zřejmě spíše lehčí pláště s trochu nižší mírou ochrany, proto není úplně vhodné pouštět se do vysloveně ostrých sekcí, respektive v takových sekcích pouštět brzdy a svou jezdeckou fantazii naplno!

Na druhou stranu lze obutí od WTB pochválit za velice příjemně vyvážený mix slušného záběru, dostatečně lehkého odvalování a vlastně již zmíněného solidního komfortu.

Vzorek plášťů WTB Trail Boss je přiměřeně ostrý, díky čemuž tyto pneumatiky disponují kombinací vcelku nízkého valivého odporu a jistého záběru.
Ráfky WTB SX23 se zdají být rozumnou oporou pro pláště tohoto druhu a šíře. Rovněž i svou pevností zjevně odpovídají použití na eBiku.

Shimano Steps E7000 / Akumulátor Darfon 504 Wh

Od obecného jízdního projevu se můžeme přesunout k pohonu Shimano Steps E7000 a k akumulátoru Darfon elegantně integrovanému do spodní rámové trubky. Dnes snad již naposled připomenu, že obsáhlý teoretický úvod k pohonu i baterii již webem BikeAndRide.cz jednou prošuměl, v úvodním představení, nyní se tak můžeme věnovat převážně praktickým postřehům.

Obecně lze říci, že motory Shimano Steps již asi většina z vás zná, jelikož se jedná o široce rozšířené řešení mezi moderními eBiky. Já sám jsem měl doposud tu čest vlastně výlučně s vrcholnou řadou E8000, mladší a dostupnější generaci E7000 jsem v tomto případě jezdil poprvé. Z uživatelského hlediska zde přitom rozdíly jsou i nejsou.

Na první pohled si zkušené oko všimne jiného, menšího a pouze jednobarevného displeje, který i tak zobrazuje dostatek informací. Chybí třeba grafické znázornění aktuální míry dopomoci, ale to je jen detail. Rozdílem a dočasnou tajenkou pro mě byl třeba postup připojení k telefonu přes Bluetooth, kdy jsem byl zvyklý aktivovat tuto funkci v menu, nyní, u E7000 a u nižších sad, v zásadě stačí nastartovat aplikaci Shimano eTube v telefonu, zapnout kolo a pak provést párování.

Relativně nenápadná tlačítka pohonu Shimano Steps jsou jednak hezky při ruce, zároveň nepřekáží dalším ovládacím prvkům – např. páčce sedlovky. 
Kontrolní displej náležící pohonu Shimano E7000 je o něco menší než u E8000, je pouze jednobarevný, ale stále zobrazuje vše podstatné. 

Jemné hrátky s výkonem

Poté, co jsem se ke kolu úspěšně připojil, jsem si lehce poupravil schéma jednotlivých režimů dopomoci, tedy z původně nastaveného (ECO – Max | Trail – Max | Boost – Max) na méně agresivní (Eco – Max | Trail – Medium | Boost – Min). Ale to je věc volby, zvyku a požadavků každého uživatele.

*Každopádně si myslím a mám osobně vyzkoušeno, že lze díky tomuto jemnému tuningu upravit jízdní režimy přesně tak, aby vyhovovaly vašemu způsobu použití!

Z hlediska reálného provozu musím každopádně vypíchnout skutečnost, že jsem měl pocit, jako by motor E7000 trochu lépe pracoval se svým výkonem, jako by dodával více síly již od menších otáček, menší kadence šlapání, než jak je tomu u řady E8000, která má pocitově poměrně strmou výkonovou křivku.

V tomto případě jsem dospěl k přesvědčení, že je řada E7000 taková civilnější. Papírově, a jistě i fyzicky, má o trochu menší maximální točivý moment (60 Nm namísto 70 Nm u E8000), ale to vůbec nevadí, spíše naopak.

Plný výkon na „Boost“ využívám minimálně, nejradši jezdím na „Trail“ a i v tomto režimu mi síla motoru plně dostačuje a vyjedu s ním prakticky vše, co si vymyslím. Navíc díky pocitově plošší výkonové křivce se zde lépe pracuje se silou motoru, výkon se lépe dávkuje, takže lze snáze zdolat záludné výjezdy, kde jindy hrozí typicky protočení zadního kola a tím pádem nechtěná stopka!

Spodní kryt „bateriového prostoru“ má dostatečný přesah, aby se k citlivému elektrickému vedení nedostala vlhkost, jako když jsem se při jednom z testovacích dní brodil tajícím sněhem. 
Drobnější pacičky na krytu baterie svou roli plní spolehlivě, jen si říkám, jestli nejsou až moc titěrné, jestli by zde nemělo být něco odolnějšího?
V případě, že budete chtít nabíjet akumulátor přímo v kole, najdete příslušný konektor na spodním konci sedlové trubky. 

Na tisíc jsem nedosáhl…

K baterii Darfon pak má postřehy týkající se jednak její dojezdové kapacity a uživatelské přívětivosti. V tom druhém ohledu jsem velice spokojený, protože jsem vždy po vyjížďce snadno odklopil spodní kryt na rámu, odjistil baterii klíčkem a donesl si ji domu, kde jsem ji nabíjel. Díky 4A nabíječce, která dorazila s testovacím kolem, pak trvalo řádově 3 až 4 h, než jsem se dostal z úplné nuly na 100 % kapacity, což je velice hezký čas!

V praktickém provozu pak pocitová a reálná dojezdová kapacita plus mínus odpovídala tomu, co lze zvládnout se standardní baterií Shimano o stejné kapacitě (504 Wh). Tedy mínus pár procent ztracených díky chladnému počasí v době testu, kdy jsem zažil i dny s teplotou okolo 0°C. Reálně jsem tak na plné nabití dokázal v lese řádit kolem tří hodin s celkovým převýšením okolo 800 až 900 m.

Záměrně neudávám dojezd v kilometrech, protože jsem více než na vzdálenost hleděl právě na nastoupené metry. Kladné převýšení je pro mě totiž výrazně důležitější údaj, než kolik kiláků lze nakroutit při minimální dopomoci na rovinaté cyklostezce. Výše udaná hodnota převýšení přitom platí pro značně členitý profil mých testovacích okruhů při spíše agresivnějším stylu jízdy za využití režimu „Trail“ dobře z 80 % času. Střídáno s „Eco“ na přejezdech a v lehčích stoupáních, a „Boost“ v prudkých výjezdech!

Akumulátor Darfon – 36 V, 504 Wh. Nahoře je zámek a tlačítko pro start či vypnutí celého systému.
Velice praktické je výklopné ouško na akumulátoru pro jeho snazší přenášení. 
Na opačném konci najdete velký nabíjecí konektor a také kontrolní diody. 

KOMPONENTY

Přehazovačka SLX z nové generace (řazení 1×12) pracuje jistě a spolehlivě. Při řazení se ale vyplatí řetěz více odlehčit, aby byly změny převodů plynulé.
Kazeta Shimano CS-M7100-12 s 12 pastorky (10-51 zubů) nabízí královsky široký rozsah, tedy dostatek převodů do rychlosti i pro náročné výjezdy.
Brzdy Shimano kombinují v zásadě tradiční páky BL-MT501 a moderní čtyřpístkové třmeny BR-MT520. 
Tato kombinace, s disky průměru 180 mm na obou kolech, má dostatek síly, aby zkrotila i řádně rozjetý eBike. 
Sedlovka ONE1 Alloy MT171 je dílem, který se běžně montuje na řadu kol značky RockMachine. Její ovládací páčka je poměrně příjemná a chod tak akorát jemný a plynulý. 
Samotná sedlovka má sice trochu větší provozní vůli, než jsme dnes u lepších teleskopů zvyklí, pochválit ji můžeme za zdvih 150 mm, což lze v této třídě vnímat jako jistý nadstandard. 

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 – závěr

V dnešním textu nejednou zaznělo, že se Rock Machine Blizz INT2 e50-29 nehodí pro žádné extravagantní a extra náročné MTB dovádění, je spíše všestranným trailovým a cestovatelským společníkem. Nejlépe je mu na trailech nižší a střední náročnosti, kterými proplouvá s klidem a jistotu zkušeného matadora.

Při troše snahy a pilotního umu s ním lze absolvovat i ostřejší terénní sekce, otázkou ale zůstává, je-li to nutné? Pokud by člověk chtěl, mohl by mu dopřát ostřejší a odolnější obutí, třeba i ještě o fous vyšší vidlici… Pevný a dostatečně tuhý rám by to jistě zvládl, nenapadá mě ale nic jiného než zopakovat otázku: „Je to nutné?“

Myslím, že není! Blizzu INT2 je dobře v takovém prostředí, pro které byl primárně navržen. Jezdit po lesích, užívat si volnost pohybu, vyzkoušet si, co vše lze s eBikem vyjet, a pak si hledat zábavné a hravé pěšiny vedoucí z kopce dolů. Dokupte si případně druhou baterii, hoďte si ji do batohu (váží rozumných 2,74 kg) a můžete vyrazit na téměř neomezené celodenní výpravy do okolí blízkého i toho vzdálenějšího.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 – základní údaje

Cena: 94 990 Kč
Hmotnost: 22,55 kg (vel. L, bez pedálů | samotná baterie 2,74 kg)
Kokpit (řídítka/představec): 760/45 mm
Kola: 29“
Zdvih vidlice: 130 mm

Více o tomto kole na webu: rockmachine.us

PLUS

  • Komfortní posed s dostatečným nadhledem i přijatelnou sportovní pozicí pro delší přejezdy
  • Spíše klidnější vyrovnané ovládání, díky němuž je Blizz INT2 jako doma na většině hravých trailů
  • Stejně tak je krásně klidný a jistý na delších rovinatějších přejezdech, kde si lze odložit ruce na řídítka a kochat se krajinou
  • Poklona za krásně zpracovaný a vizuálně i fakticky pevný a tuhý rám
  • Pochválit je potřeba i elegantní začlenění nové baterie do rámu, díky čemuž je tento bike vzhledově poměrně nenápadný – nekřičí do světa, že je „na baterky“
  • Hezky aktivně a komfortně pracující vidlice RockShox Recon
  • Chytře vyřešené uložení baterie se skrytým zámkem a pojistkou, aby vám akumulátor, po otočení klíčku, neupadl na zem
  • Rychlé nabíjení díky 4A nabíječce
  • Šikovné výklopné ouško na akumulátoru pro snazší přenášení
  • Motor Shimano E7000 svým výkonem plně dostačuje, naopak bych řekl, že je jeho výkonová křivka plošší, zabírá lépe od nižších otáček, díky čemuž se s jeho silou snáze pracuje

MÍNUS

  • S krytem baterie se snadno manipuluje, ocenil bych ale možná trochu robustnější systém uchycení – trochu bych se bál, že dvě plastové pacičky, které v horní části zasouváte do rámu, se mohou časem snadno ulomit?
  • Osobně bych si dokázal představit odolnější a „zubatější“ obutí (eBike to utáhne), ale to už je hlavně na individuálních potřebách konkrétního jezdce a způsobu jeho využití tohoto kola