GT Force / GT Sensor 2019 – První dojmy v sedle!

Čekali jsme dlouho, nekonečné čtyři roky, než se GT dopracovalo k tomu, aby zkonstruovalo a představilo nejnovější nástupce oblíbených modelových řad GT Force a GT Sensor. Důležité ale je, že jsme se dočkali, a že tato kola nejen dobře vypadají (věc osobního vkusu), ale zároveň velice dobře působí, když je máte v ruce.

Takové jsou alespoň moje nejranější praktické postřehy pramenící z možnosti prostřídat za jedno odpoledne vícero kol od značek GT a Cannondale z modelového roku 2019 v okolí Sečské přehrady.

Prezentaci teoreticky představující tyto i mnohé další novinky z portfolia Aspire Sports jste si mohli přečíst ještě před koncem prázdnin, nyní nastává čas na zmiňované postřehy z prvních jízd v reálném terénu. Abychom to ale opět trochu naředili, rozdělím i tento blok na dva s tím, že dnes bychom se zaměřili na zmíněné novinky GT Force a Sensor, v brzkém sledu bychom si více pověděli o kolech Cannondale modelového roku 2019, s nimiž jsem měl rovněž tu čest.

Jmenovitě vás čeká ještě nová generace karbonového XC Cannondale F-Si, nově na velká kola posazený enduro matador Cannondale Jekyll 29 a v neposlední řadě pak pohonem Shimano posílená trailová eMTB hračka Cannondale Cujo Neo 130.

Zpět ale k novinkám GT, které jsme si, po teoretické stránce, snad zcela dostatečně představili v článku zveřejněném zkraje července v době jejich celosvětového odtajnění. Bohužel tehdy nebylo možné účastnit se novinářské prezentace a vyzkoušet si tato kola v Norsku, kde se obě novinky prezentovaly, nicméně léto uteklo jako voda a my již konečně víme, jak se GT Force 27,5 a GT Sensor 29 nové generace chovají v reálu.

Foto: Štěpán Hájíček

reklama

GT Sensor 29 (2019)

Modelová řada GT Sensor po mnoho předchozích let takříkajíc hledala sama sebe. Tyto stroje začínaly jako lehoučké trailbiky na 120 mm, aby postupem času zhrubly, zesílily a nakonec nabídly 140 mm nad přední osou a 130 mm vzadu. Nejnovější Sensor již nikam dál zdvihově nerostl, ustálil se na vyrovnané hodnotě 130 mm na obou frontách, zároveň ale přidal na průměru kol, čímž se dostal do stále populárnější kategorie všestranných trailbiků s parametrem 29“.

Ti, kdo náš web čtou pravidelně a znají tedy moje názory vědí, že rozhodně nejsem skalní zastánce devětadvacítek, zejména pak ve vyšších zdvihových kategoriích. Pravdou ale je, že s tím, jak se celý náš obor vyvíjí a vzhledem k tomu kam směřuje, se člověk devětadvacítkám prostě nevyhne, načež pomalu začínám mít pocit, že se jim brzy ani nebudu chtít vyhýbat.

Když to totiž vezmu kolem a kolem, přijde mi, že GT Sensor celé ty roky čekal na příležitost, aby se mohl postavit na velká kola!

Asi jen musela uzrát ta správná doba, rozšířit se standardy os, přijít nové možnosti zpracování karbonu či hliníku, období, kdy již nešlo tvrdošíjně lpět na vizuálně až příliš složitém zavěšení PathLink (potomek iDrive). Nebo také doba, kdy se vyplatí vše zjednodušit, využít nové trendy geometrií, a to vše spojit do jednoho úhledného balíčku, na kterém je prostě radost jezdit.

Systém LTS se vrací na scénu!

GT opouští vzhledově složitá řešení a pokorně využívá klasický, osvědčený a plně nezávislý čtyřčep.

Nezbytnou součástí moderních strojů obdobné konstrukce je tlumič s přímým uchycením tzv. Trunnion Mount, který nesmí chybět ani zde. 

LTS více než schopná náhrada

GT Sensor 29, konkrétně model Sensor Carbon Pro 2019, na mě udělal pozitivní dojem již při prvním usednutí za řídítka. Velice příjemný a značně vyvážený posed, kdy mi překvapivě na můj vkus lehce větší rám (L) padl neskutečně dobře do ruky. Krásně široká řídítka (Race Face Next Carbon,  800 mm) a krátký představec výtečně doplňují moderní rám s delší přední částí (mrkněte do tabulky na konci), díky čemuž do tohoto kola vplujete tak, že se vám z něj nebude chtít vystoupit.

Následně se v pozici, která nahrává sportovní jízdě i jistému ovládání, opřete do pedálů a tento uhrančivě zlatavý karbonový oř zařehtá blahem a s obrovskou chutí vyrazí vpřed. Pokud by někomu bylo líto absence původního zadního zavěšení PathLink zejména pro jeho vysokou efektivitu, pak jej litovat vůbec nemusí. I staro-nové řešení LTS s „klasickým“ nezávislým čtyřčepem dokáže v tomto směru velké věci.

To ostatně není žádným novým zjištěním, vždy jen záleží na vyladění daného systému, kdy se u GT Sensor podařilo LTS vyladit skutečně výtečně. Tedy tak na mě alespoň projev zadní stavby působil v rámci prvotních kilometrů určených pro naše vzájemné seznámení.

Na karbonových modelech jsou obzvláště patrné bytelné domečky, v nichž jsou usazeny důležité čepy zadní stavby. 

Všimněte si meziroční změny u tlumičů RockShox Deluxe. Nenápadně zmizelo ovládání odskoku v podobě velkého okruží a vrací se klasické kolečko.

Z brzd SRAM Level jsem měl zatím spíše smíšené pocity, překvapilo mě tedy jejich nasazení na GT Sensor, zde však svou roli plnily poměrně schopně.

Komfortně a stabilně

Když už chválím zadní stavbu za její efektivitu, přidat můžu obratem i zkušenost potvrzující, že ani s akcí na tom není systém LTS rozhodně špatně. Hlubší analýzu jeho projevu na GT Sensor si nechám radši až na příležitost podrobného testu v domácím, a tedy dobře známém prostředí, z letmých postřehů na nekonečných spletencích kořenů klikatících se nad hladinou Sečské přehrady jsem ale získal dojem, že ani v tomto směru nebude nový Sensor žádným odpadlíkem.

Celkově mi přišlo, že zadní stavba chodila velice hezky a hlavně vyrovnaně. Své rozhodně udělají i velká kola a poctivé gumy (Schwalbe Nobby Nic Performance 29×2,35“).

Každopádně vnímavost zadní partie na mě udělala velice dobrý dojmem, jelikož se kolo snažilo aktivně žehlit rozbitý terén, přitom ale se svou zdvihovou kapacitou nikterak neplýtvalo. Naopak jsem nabyl dojmu, že se GT Sensor snažil udržet si poměrně stabilní základ, aby se jezdec mohl plně soustředit na řízení a případně i svůj výkon, když bylo potřeba se do toho někde více opřít a vyšvihnout kratší brdek či vydusat delší stoupání.

Kdo rád experimentuje, ten může využít otočné prvky Flip-Chip jejichž pomocí lze měnit (nejen) úhel hlavy přibližně v rozsahu 0,5°.

Specialitou nových karbonových fullů GT je tzv. Groove Tube, tedy prolis v horní trubce, který do jisté míry vzhledově maskuje vedení kabeláže.

Přepnuto na LOW

Poměrně zajímavé a v konečném součtu i značně příjemné a moderně působící je rovněž řízení. Zde je třeba zmínit, že mnou testované kolo bylo nastaveno do nižší ze dvou možných konfigurací geometrie (HIGH/LOW), která se ladí otočným prvkem Flip-Chip jistícím spodní oko tlumiče. V tomto nastavení má úhel hlavy hodnotu 65,5°, přičemž třeba sedlová trubka je v poměrně vzpřímené pozici (úhel 76°).

Ovládání GT Sensor 29 je tak v první řadě jisté a stabilní, což se na nekonečných anakondách kořenů u Seče zatraceně hodilo. Dost by mě zajímalo – věřím, že to brzy zjistím – nakolik jisté bude takto vyladěné řízení i na trailech, které mám notoricky najeté, zejména pak na místech, která vedou více z kopce.

Pokud byste měli, s ohledem na úhel hlavy a další parametry (třeba délka zadní stavby v pozici HIGH je 435 mm, v LOW 433,62 mm), obavy o ovladatelnost a hravost celku, pak máte možnost přepíchnout Flip-Chip do pozice HIGH (hlava 65,96°), nebo dát kolu trochu času a snažit se mu porozumět i v této nízké a zalehnuté pozici.

On je totiž už jen karbonový rám aktuálně nejvyšší verze GT Sensor Carbon Pro náramně tuhý, hlavovou oblast nevyjímaje, díky čemuž celý bike pohotově a s chutí reaguje. Člověk si sice musí zvyknout na výraznou základní stabilitu, naučit se kolo do zatáček poctivě naklápět, brzy však získáte dojem, že přesně to je styl, který GT Sensor sedí a který vám umožní prodírat se rychleji a s vyšší jistotu i poměrně náročným terénem.

Budu-li se snažit celé téma dnešního hodnocení novinky GT Sensor Carbon Pro nějak smysluplně uzavřít, asi se ani v tomto bodě neubráním nadšeně pozitivnímu hodnocení. Zkrátka a dobře mám pocit, že se GT Sensor s novým rámem, systémem zavěšení a s velkými koly dostal přesně tam, kde měl být. Je to od prvního doteku příjemné kolo s vyváženým posedem, příjemně jistým a dostatečně hravým ovládáním, za jehož řídítky se neutopíte ve zbytečných zdvizích, ale naopak snadno vytěžíte maximum z kombinace aktivních 130 mm a velkých kol!

GT Sensor Carbon Pro

Cena: 134 999 Kč (*nejlevnější GT Sensor Alloy Sport za 49 999 Kč)
Vidlice: Rockshox Pike RCT3 (130 mm)
Tlumič: RockShox Deluxe RT3 (130 mm)
Řazení: SRAM GX Eagle (1×12)
Brzdy: SRAM Level TL
Pláště: Schwalbe Nobby Nic Performance 29 x 2.35″ Addix Speedgrip
Sedlovka: KS LEV Ci Carbon – zdvih 100 mm (S), 125 mm (M), 150 mm (L/XL)

Kompletní přehled modelů GT Sensor 2019

GT Sensor 2019 – geometrie

reklama

GT Force Carbon Pro 27,5“ (2019)

Druhým kouskem zkoušeným v okolí Sečské přehrady bylo GT Force, tedy poctivý all-mountain stroj postavený na kolech středního průměru 27,5“ nabízející zdvihovou kapacitu 160 mm vepředu a 150 mm vzadu. I zde do hry vstupuje zcela nový rám, který je v mnohém podobný, ne-li identický s řadou GT Sensor. Hovoříme tedy zejména o jeho základním tvaru, zadní čtyřčepové stavbě LTS (Linkage Tuned Suspension), možnosti měnit geometrii ve dvou pozicích (HIGH/LOW) a tak podobně.

Pokud částečně předběhnu své vlastní hodnocení, řekl bych, že pokud se budete pohybovat na tratích, které nejsou mimořádně rozmlácené a nevyžadují tedy ultimátní zdvih až na hranici 170 mm, pak si dovedu představit, že GT Sensor zvládne poměrně s klidem většinu enduro výzev, které mu postavíte do cesty.

Nejnovější GT Force má svým vyzněním, a především pak svou geometrií, tendence zasahovat svými dlouhými prsty až někam za hranice lehčího a středně náročného endura.

Popisky u fotek GT Force Carbon Pro se mohou v mnohém opakovat, pouze tento model vypadá trochu robustněji, což je ale možná jen optický klam daný odlišnou výbavou.

Na co jsem zatím neupozornil je třeba tento zajímavý do tvaru písmene „X“ vymodelovaný spojovací můstek.

Prolis na spodní trubce Goove Tube je použit i u GT Force. Za mě palec nahoru, protože prát se s vnitřním vedením například v případě výměny brzd…

Statný brácha

Ono už totiž první vyhoupnutí se do sedla, neřkuli prvních pár desítek metrů v terénu, vám dá jasně najevo, že ač si jsou stroje GT Sensor a Force opticky dosti podobné, jejich nastavení a chování je výrazně jiné. GT Force totiž již od prvních chvil působí výrazně hřmotnějším, neohroženějším a houpavějším dojmem.

I tento bike umí být efektivní a pokud se nebudete zbytečně mrskat v sedle, vyveze vás ochotně na ledasjaký kopec, aniž byste při tom trpěli a museli sahat po páčce blokace zadní stavby. Jakmile se ale přehoupnete přes vrchol, zasunete sedlo a pevně sevřete řídítka, poznáte, že právě sestupná část nekonečné sinusoidy pohybu v terénu je tím, pro co bylo GT Force stvořeno.

Položená hlava, tuhý a pohotově reagující rám, aktivní a náležitě živé odpružení stejně jako hrubé a dostatečně jisté obutí tvoří základ, který vás bude popostrkovat k rychlejší a agresivnější jízdě a zároveň i k hledání strmějších a technicky náročnějších sekcí.

Ostřejší výbavu na GT Force Carbon Pro představuje třeba vidlice Fox Float Factory 36 (160 mm, Kashima, FIT4).

Které vzadu sekunduje metrický tlumič Fox Float Factory DPX2 EVOL v rozměru 185×55 mm (zdvih zadní stavby 150 mm).

Příště něco ostřejšího!

Z „plácání se na rovině“ v okolí Sečské přehrady (z větší části) lze jen těžko vykřesat reálné postřehy a přesné definice projevu novinky GT Force, k tomu by byl potřeba poněkud jiný terén. Kopírování břehu přehrady totiž jasně ukázalo, že se takovými místy sice GT Force dokáže protáhnout, často u toho ale napůl podřimuje, než že by se bavil tak dobře jako GT Sensor.

Naopak na těch několika málo rozbitějších sjezdících začal Force pomalu vystrkovat růžky a rozhodně se mu líbilo i to, když jsem pak na určitých místech v otevřenějším lese vyjížděl a seskakoval přírodní hrázky a jiné schody či boule. Co se řízení týká, to zde působí hodně jistě, minimálně o další stupeň jistěji než u GT Sensor, přičemž i zde byla v základu nastavena poloha LOW. Tedy kupříkladu hlava s úhlem 65° (v HIGH 65,5°).

Do zatáček člověk musí celý stroj trochu více nutit, opět jde ale hlavně o nalezení správného jízdního stylu, sladění se s kolem a v neposlední řadě jistě pomůže i to, když pojedete rychleji, nebo více z kopce. Poté, troufám si dopředu hádat, bude GT Force působit jako ryba ve vodě, a nikoliv jako vodní hráz na suchu…

V neposlední řadě lze i zde zvolit pro místa s méně náročným profilem vyšší pozici HIGH s úhlem hlavy 65,5°.

Odpružení, jak jsem již naznačoval výše, bylo také o poznání aktivnější s patrnou chutí po vyšších rychlostech, tvrdším zacházení a rozbitějším terénu. Víc vám k tomuto kolu dnes bohužel říct nedokážu, jelikož bych na jeho prověrku potřeboval poněkud jiné podmínky, abych mohl zjistit co vše umí a kam až je ochotné zajít. Jeho potenciál oscilující na hraně all-mountain a endura jsem již zmiňoval v úvodu, doufám tedy, že se nemýlím a že budu mít brzy příležitost si tyto teoretické předpoklady ověřit v praxi.

Už jen když píšu tento text, začínám si v hlavě skládat seznam míst a trailů, kam bych GT Force rád vytáhl, kde bych jej potrápil a prověřil, zda se s jeho enduro apetitem pletu či nikoliv!

Také u testovačky GT Force Carbon Pro byl Flip-Chip v základu otočen do polohy LOW (hlava 65°).

Zadní stavba využívá poctivý Horst-Link, tedy čep rozdělující zadní vidlici před zadní osou, která je zde pevná a šroubovací.

Zajímavý je masivní úchyt zadního brzdového třmene určený pro přímou montáž a kotouč průměru 180 mm.

GT Force Carbon Pro

Cena: 139 999 Kč (*nejlevnější GT Force Alloy Sport za 69 999 Kč)
Vidlice: Fox Float Factory 36 (160 mm)
Tlumič: Fox Float Factory DPX2 EVOL (150 mm)
Řazení: SRAM GX Eagle (1×12)
Brzdy:   SRAM Guide RS
Pláště: Schwalbe Magic Mary Performance, 27.5 x 2.35″
Sedlovka: KS LEV Ci Carbon – zdvih 100 mm (S), 125 mm (M), 150 mm (L/XL)

Kompletní přehled modelů GT Force 2019

GT Force Carbon Pro 2019 – geometrie

Masivní horní rameno a tlumič Fox Float DPX2.

Nenásilný vstup do prolisu Groove Tube.

Kompaktně vyhlížející horní vahadlo využívá výraznou vnitřní profilaci.

Rozměrný domeček hlavního čepu zadní stavby.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky