reklama

reklama

Novinky 2019 – Cannondale, GT, Mavic, Uvex, Fabric…

Další zastávkou na mém letním putování po jednotlivých prezentacích českých dovozů a zástupců významných značek byla akce pořádaná společností Aspire Sports, která se konala na břehu Sečské přehrady. Letos v létě tedy spíše zpola vyschlé louže…

Zde jsem si mohl prohlédnout a následně i osobně vyzkoušet mnoho novinek od značek Cannondale, GT, koncernu SRAM, Mavic, Fabric, Osprey, Uvex, Maxxis, nebo třeba Mongoose.

V hotelu Jezerka jsem si přitom „osahal“ jak řadu novinek, které byly odhaleny již dříve v průběhu roku (např. Cannondale F-Si, GT Force/Sensor, nebo GT Fury), tak i pár strojů a doplňků, které si svou světovou premiéru odbyly zhruba v termínu konání této akce. Příkladem může být třeba Cannondale Jekyll 29!

Toto by snad mohlo stačit jako „slovo úvodem“, pojďme se nyní společně vrhnout na fotky a k nim příslušné popisky, ať je jasné, na co se díváme…

CANNONDALE 2019

S vaším dovolením začnu u tématu elektrokol, kde si nejdříve připomeňme, jak vypadá současné provedení Cannondale Moterra s motorem Bosch.
Nyní skok k novince Cannondale Cujo Neo 130 (275Plus), tedy ke stroji, který vsází na pohon Shimano Steps E8000 a k němu příslušící integrovanou baterii.
Specialitou je chytrý kryt baterie, který je jištěn snadno dostupným kolečkem na horním okraji. O kousek níž je ovládací tlačítko, které celý systém zapíná/vypíná.
Tato integrace si vynutila použití extra silné spodní trubky, kde se ukrývá akumulátor Shimano s kapacitou 504 Wh.

 

Pokud vás nápad a podoba strojů Cannondale Cujo Neo zaujal, přijde vám ale zbytečné jeho zadní odpružení, pak pro vás máme dobrou zprávu, Cujo Neo bude nabízeno i ve formě trailového elektrického hardtailu.
Nyní již k něčemu méně elektrickému, zato stále dostatečně elektrizujícímu. Cannondale Jekyll 27,5“ známe velice dobře. V době mojí návštěvy přitom padlo informační embargo na jeho nového brášku Jekyll 29!
Příchod velkých kol do této kategorie asi nikoho nepřekvapí, každopádně pokud se ptáte, jak snadno rozlišit Jekyll 27,5“ a 29“, pak pro vás máme radu.
Cannondale Jekyll 29“ nepoužívá karbonové horní rameno. Stačí tedy mrknout na vahadlo, zhodnotit otázku karbon/hliník a máte jasno!
Jedním z nejvíce obletovaných silničních strojů Cannondale byla novinka představená letos v červenci – SystemSix. Stroj, který se rád nechává opěvovat výrazem „nejrychlejší kolo planety!“ Špičkové materiály, nové konstrukce, komplexní přístup Cannondale, integrace řídítek, představce, sedlovky či nasazení čistě pro tento stroj vyvinutých kol KNOT64 by mělo pomoci toto tvrzení naplnit. Více najdete na stránkách Cannondale.
Pro zajímavost, k modelu SystemSix připravil Cannondale i speciální aplikaci rozšířené reality, kterou stačí nainstalovat do mobilního zařízení a rázem si můžete toto kolo prohlížet i s řadou virtuálních informací. Kupříkladu se ztvárněním proudění vzduchu apod.
Zajímavou novinkou, na prezentaci bohužel fyzicky nezastoupenou, je nová platforma Cannondale Topstone. Tedy čistokrevné gravel biky s hliníkovým rámem SmartFormed C2, celokarbonovou vidlicí, s obutím 700x40c, s úchyty pro upevnění brašen, nosičů nebo blatníků, zkrátka v plné gravel specifikaci.
No a tohle kolo se mi prostě jen líbilo. Náš dobrý známý Cannondale SuperX v zajímavém designu.
O letošní zásadní novince Cannondale F-Si, tedy o jeho nové generaci, jsme si již vše podstatné řekli v rámci oficiálního představení. Těšit se pak můžete na moje první dojmy, jelikož i na tomto kole jsem se u Seče svezl.
Pokud vás fascinuje jednonohá vidlice Lefty a její nejnovější jednokorunková podoba Ocho obzvlášť, pak vás jistě potěším. Stroje Cannondale Scalpel Si tyto vidlice přebírají a nasazují je prakticky u všech modelů.

GT 2019

Mezi koly značky GT bych nejdříve poukázal na již známý model GT Zaskar, tedy jeho poslední generaci, kterou jsme již dříve prověřili. Pro rok 2019 Zaskar dostal řadu pěkných barevných kombinací jak na hliníku, tak i…
…na karbonu (test GT Zaskar Carbon – březen 2018). Kompozitní verze přitom pro rok 2019 přidávají snad ještě více výrazných a svítivých barev doplněných o stylové cákance v oblasti středu a zadní vidlice.
Nyní se konečně dostáváme k tomu podstatnému, což jsou nové stroje GT Sensor a Force. První, na nějž padl můj zrak, byl tento GT Senzor Alloy Sport (29“ a 130 mm).
Tyto dvě omlazené modelové řady po mnoha letech odložily systém iDrive a vrací se ke čtyřčepu s klasickým označením LTS (Linkage Tuned Suspension).
Drobnou libůstkou budou oválné prvky Flip-Chip (spodní oko tlumiče), které bude možné otočit a tím ladit geometrii a celkový projev kola.
Druhým přírůstkem postaveným na identické platformě moderního závěsu LTS je model GT Force (27,5“ a 150 mm).
I zde najdeme tlumič umístěný klasicky u středu, zcela logicky s přímým úchycením Trunnion. Také zde je možné ladit geometrii prvky Flip-Chip.
Obě řady se přitom již od začátku budou nabízet jak na hliníkovém, tak i na karbonovém základu. Kompozitní ale bude vždy jen přední trojúhelník.
Inovované stroje GT Force byly laděny jak pro vzduchové, tak i pro pružinové tlumiče…
Druhou možnost dokonale demonstruje jeden z hliníkových modelů GT Force Alloy Elite vybavený tlumičem RockShox Super Deluxe Coil.
Abychom nezapomněli, zcela nová podoba byla odhalena i u sjezdové zbraně GT Fury, která rovněž vsází na čtyřčep LTS.
Zatím všechny představené modely (odhalení GT Fury 2019) využívají služeb karbonového rámu, který je zkrášlen pomocí tohoto praktického nárazníku a šalamounsky dokáže pobrat kola průměru 27,5″ i 29″.
GT Fury stejně jako řady Force a Sensor přichází s řešením Groove Tube, tedy s prolisem ve spodní trubce, který opticky maskuje vedení kabeláže, přitom si však zachovává jednoduchost přístupu tedy i servisu.
Podstatné je i to, že zadní stavba na GT Fury sice vsází na klasický čtyřčep, jehož nezávislost ale podtrhuje vedením řetězu přes kladku usazenou v místě hlavního čepu zadní stavby.

reklama

SRAM 2019

Novinkami z rodiny SRAM vás zásobujeme pravidelně, proto jen rychlé zastavení. Například sedlovky Reverb se zdvihem až 170 mm a páčkou 1X.
U sady SRAM XX1 Eagle to začalo a dostalo se to až k NX Eagle. Tak široký je dnes ekosystém řazení SRAM 1×12!
Další zajímavá novinka, středové složení DUB, které sjednocuje zejména středy a kliky GXP a BB30 tak, že zavádí nový průměr osy s tím, že pak už řešíte jen příslušné středové složení vhodné do vašeho rámu, kliky jsou jen jedny.
Inovované, vylepšené a díky netradičnímu odstínu červené vždy jasně viditelné. Hovoříme o vrcholných modelech vidlic RockShox Pike a Boxxer.

FABRIC 2019

Praktické balení na cesty, taková KPZ pro bikera s bombičkou a montpákami od značky Fabric.
Elegantní, stylové, kompaktní a praktické nářadí Fabric přesně ve velikosti jakou potřebujete.
Oblíbené modely sedel Fabic Scoop již před časem dostaly i nové sourozence, řadu Line, charakteristickou výrazným kanálkem odlehčující kritickým patriím…

OSPREY 2019

U Osprey se dlouhou dobu nepohnuly ledy, což se ale pro rok 2019 zásadně mění. Vybrané modely byly značně přepracované, jiné jsou zcela nové, nové jsou materiály i vybrané konstrukce. Zde třeba novinky Siskin a Salida (pánská/dámská verze) s objemem 8 či 12 litrů.
Další novinkou jsou modely Katari a Kitsuma vytvořené jako lehoučké batohy pro vodní vak a pár drobností k tomu.
Již zmiňovaná sesterská verze pánského modelu Siskin, batůžek Salida, určený hlavně pro ženy.
Osprey pro rok 2019 mění systém magnetického uchycení hadice a slibuje jeho snazší ovládání. Nové jsou také vaky, které již nemají zpevněná záda, ale spoléhají na podporu samotného batohu.

MAVIC 2019

Mavic si pro rok 2019 nachystal celou řadu zajímavých novinek včetně nových technologií. Mezi tretrami je to kupříkladu pletenina zvaná MATRYX kombinující kevlarová a polyamidová vlákna. Jejími přednostmi jsou vysoká odolnost, vysoká prodyšnost, omezená pružnost, a také vysoká míra opory.
Tento nový materiál najdeme například na všestranných trailových tretrách Mavic XA Matryx, které se nabízejí i v černé, žluté, nebo červené barvě.
Skoro až překvapivé je nasazení Matryxu u treter pro volné pedály Mavic Deemax Pro Flat s cenou 4 399 Kč.
O poznání dostupnější je nižší model Deemax Elite, využívající tradičnější materiály doplněné o plát pěny 3D EVA v patní části mezipodešve.
Vcelku slibně vypadá i podrážka se zajímavým vzorem pavučiny. Mám takový pocit, že na příští sezónu mám jeden horký tip na dlouhodobý test!
Mezi helmami je nejzásadnější novinkou závodní aero model Mavic Comete Ultimate využívající novou tlumící pěnu EPS 4D, která by měla nabídnout až o 40 % vyšší míru absorpce nárazů oproti standardním materiálům.
Unikátní tvar snižuje aerodynamický odpor, velké průduchy zajišťují vynikající ventilaci.
Co se týká oblečení Mavic, zde je novinek víc než dost. Mezi jinými mě zaujala kolekce určená primárně pro gravel biky, která se snaží tvářit napůl civilně.
Co je nejzajímavější, tato část kolekce ve velké míře využívá přírodní vlnu Merino!
Ve svém tradičním oboru zapletených kol přichází Mavic letos zejména s novou konstrukcí volnoběžky zadního náboje nesoucí označení ID360. Jedná se o jemný rohatkový systém, který by měl být přesný, jistý a spolehlivý.
Mavic se chystá rovněž ve větší míře zapojit karbon. Zde jsou kupříkladu kola Mavic XA Pro Carbon – šířka ráfku 35 mm, hmotnost 1646 g, cena 46 499 Kč.
Zajímavá pak bude třeba zjednodušená verze XA Elite Carbon s vnitřní šířkou ráfku 30 mm, hmotností 1650 g a cenou 35 999 Kč.

UVEX 2019

Uvex pro příští rok mezi brýlemi přidává jedno zajímavé vylepšení – kombinaci technologií Variomatic (samozatmavování) a Color Vision (speciální barevné filtry pro zvýšení kontrastu). Výsledkem by tak měly být téměř dokonalé sportovní brýle, které zaručí ostré vidění i přizpůsobení dle světelných podmínek.
Určitého vylepšení mezi helmami se dočkal třeba model Uvex Finale, který bude dostupný i ve verzi Finale Light s velkým světlem a integrovanými diodovými pásy přímo v těle helmy.
Víceméně stejný zůstává model Jakkyl, pouze přidává pár nových barevných variant v zemitém stylu.
Zajímavou novinkou pro sportovně laděné jezdce je nový top model Uvex Race 9 vyznačující se špičkovou ventilací, nízkou hmotností a aerodynamickým tvarem.
Levnější variantou k tomuto modelu je další novinka Uvex Race 7, která nahrazuje model Race 1. S hmotností 240 gramů a značně agresivním designem by mohla zlákat nejednoho závodníka.
Nikoliv Lancia HF Turbo Integrale, ale Uvex Quatro Integrale je novinka mířící do all-mountain a enduro segmentu nahrazující model Quatro Pro.
Jejími hlavními přednostmi je nízká hmotnost a kvalitní ventilace. Samozřejmostí je výrazně prodloužená týlní část, nebo velký nastavitelný štítek.
Technologickou finesou je pak tzv. Multi Inmould, tedy bezešvé spojení jednotlivých částí vnější skořepiny, což poznáte nejlépe na omak.

reklama

MONGOOSE 2019

Připomenout bych chtěl rovněž značku Mongoose, o které se u nás vlastně příliš nemluví. Přitom v její nabídce najdete třeba tento povedený Gravel bike Mongoose Guide.
Respektive toto je model z roku 2018, verze pro rok 2019 si zachová většinu předností, včetně originální brašny, mění se hlavně barvy. Ceny začínají na lákavé částce 20 999 Kč, dražší model vyjde na 35 990 Kč (Shimano Tiagra).
Mongoose nezapomíná ale ani na MTB, kde nabízí spíše levnější modely jako tento Tyax startující na částce 14 990 Kč.
Tradičně se ale v nabídce najde i řada BMX a streetových kol na 20“!
Abychom připomněli kořeny značky GT, ukažme ještě namátkou dvě kreace z její BMX nabídky.
Veselými designy a nevšedními barevnými kombinacemi se zde rozhodně nešetřilo.
Vše můžeme uzavřít připomínkou plášťů Maxxis, kde se objevuje kupříkladu nový XC vzorek Rekon Race (29×2,25″). Na opačném konci spektra najdeme DH novinku Maxxis Assegai, plášť, na jehož vývoji se podílel i Greg Minnaar. Tato verze přitom bude dostupná v průměru 27,5″, ale též jako devětadvacítka.