GT Force / Sensor 2019 – LTS znovu na scéně! | TECH NEWS

Nejen v odborných kruzích se již delší čas šuškalo o tom, že GT chystá výraznou ofenzivu v oblasti vlastních trailových fullů, kde, buďme upřímní, již zatraceně dlouho ležel kámen na kameni. Onen moment přichází právě nyní, kdy GT odhaluje zcela novou podobu modelů Sensor a Force. Zapomeňte na i-Drive a od něj odvozená řešení, na scénu se vrací čtyřčep, na scénu se vrací legendární LTS!!!

Ano, uznávám, stačí jeden letmý pohled a nadšení z předchozí věty rázem vyprchá, jelikož očekávání neortodoxního uspořádání nezávislého čtyřčepu s tlumičem posazeným za sedlovou trubkou či na jiném neobvyklém místě střídá střet s realitou vyhlížející… Jak to říct slušně? Vlastně dost tuctově! Prostě „obyčejný“ čtyřčep bez „revolučních“ prvků…

Ano, opět uznávám, že adaptací takovéto konfigurace odpružení přichází GT Force a Sensor o svůj neortodoxní a nezaměnitelný vzhled, ale o to víc mu to třeba přinese zákazníků. Ti stávající totiž i-Drive s údivem a zvědavostí okukovali, ale pak často sáhli po kole s výrazně konvenčnějším řešením zadního pérování. Navíc, pravdou je, že ač dva různé systémy postavené na principech klasického čtyřčepu s Horst Linkem mohou vypadat hodně podobně, nemusí vůbec až tak podobně fungovat.

Bylo by asi pošetilé snažit se hledat originalitu v přesné pozici jednotlivých čepů u nového GT Force a GT Sensor a jejich systému LTS a snažit se argumentovat tím, že tento čep je o tolik milimetrů jinde než u konkurenta X a tamto rameno je o tolik stupňů jinak skloněné než u konkurenta Y. Takže tuto fázi rovnou přeskočme a pojďme obdivovat nová kola jako celek a následně si popišme, jak se odpružení LTS chová v praxi. Tedy až dojde na první reálné testy…

GT Force Carbon Pro (2019)

GT Sensor Carbon Pro (2019)

GT Force 2019

Značka GT se nesnaží se svými nově představenými modely, přesněji s jejich nejnovějšími pokračovateli, najít či narýsovat nové hranice, spíše se svá kola snaží posadit do víceméně stejné pozice jakou zastávala dřív a zarovnat jejich vlastnosti tak, aby pasovaly do obrazu strojů jedné a druhé kategorie či třídy. Začneme-li u GT Force, pak zde jako základ uveďme, že nová generace nabídne 160 mm zdvihu vidlice a 150 mm zadní osy, základem přitom budou menší a hravější kola parametru 27,5“.

Z konstrukčního hlediska zde najdeme pár zajímavostí, jednak prvek pro úpravu geometrie, vcelku známé řešení obecně označované jako Flip-Chip, kdy přehozením oválného kamene (pozice LOW a HIGH) dochází ke změně základních úhlu o 0,75° a posun středu o nějakých 7 mm. Nejde o nic revolučního, místy ale může nastat situace, kdy budete mít chuť své kolo upravit pro takový či onaký styl jízdy.

Druhou konstrukční „srandičkou“ je řešení označené jako „Groove Tube“, tedy vedení hadic a bovdenů po horní straně spodní rámové trubky skrz decentní prolis táhnoucí se po celé její délce. Výhody jsou vcelku jasné. Na jedné straně snadný přístup k veškerému vedení a tedy i výrazně jednodušší servis. Na straně druhé elegance a čistý vzhled blízký kolům s vnitřním vedením, kdy, zejména při pohledu z boku či zepředu, není vedení kabeláže po rámu vůbec patrné. Proč to komplikovat?

Na legendární zavěšení GT LTS odkazují loga na horním rameni.

Otočný prvek pro změnu geometrie (Flip-Chip) najdete u spodního oka tlumiče.

Abychom se opět posunuli k něčemu dramaticky zajímavějšímu, povězme si více o geometrii, která jde plně v režimu moderních trendů. Nebudeme to více okecávat, u GT Force bude hlava skloněná pod úhlem 65° (pozice LOW, HIGH 65,75°), sedlový úhel je vcelku radikálních 75,5° (HIGH 76°), Reach 440/445 (M – LOW/HIGH), délka zadní stavby 435/432,4 mm (LOW/HIGH) a kupříkladu délka hlavové trubky rozumných 110 mm v M a 118 mm u L. Více napoví tabulka.

Co se týká skladby jednotlivých modelů, na výběr budou dva kousky GT Force na karbonu a dva na hliníku. Všechny čistě s pohonem 1x. Karboňáky na Eaglu, hliník na SRAM NX 11s. Nejvyšší GT Force Carbon Pro nabídne Fox, vidlice 36 a tlumič DPX2 (oboje Factory), zbylé tři modely pofrčí na dílech RockShox (Pike, Yari, Revelation) a vzduchových tlumičích RockShox Deluxe a Super Deluxe. Výjimkou bude model GT Force Elite, který bude továrně postaven na pružině RS Super Deluxe Coil R.

GT Force Carbon Pro (2019 )

GT Force Carbon Pro (2019 )

reklama

GT Sensor 2019

U GT Sensor se řada konstrukčních a technologických prvků opakuje. Jak možnost měnit geometrii (Flip-Chip), tak i maskování vedení v prolisu na horní trubce, tzv. Groove Tube. Co je jinak, je zdvih rovných 130 mm nad oběma koly a zároveň jejich vyšší parametr (29“). Případně lze do GT Sensor umístit i kola parametru 275Plus, standardně ale pojede Sensor na devětadvacítkách.

Co jsem možná u GT Force nezmínil je snaha držet se aktuálně „standardních“ dílů a rozměrů, proto byl použit klasický závitový střed BSA, k rámu lze připojit úchyty ISCG 05 a zadní osa počítá s dnes zcela běžnými náboji a osami v Boost provedení, tedy s šířkou 148 mm.

GT Sensor Carbon Pro (2019)

Kameny Flip-Chip na sobě nesou nenápadné popisky určující zvolenou polohu. 

Nové stroje GT vsází na metrické tlumiče s uchycením Trunnion.

Geometrie u GT Sensor se rovněž nese v moderním a trailově agresivním duchu, o čemž vypovídá úhel hlavy 66° (HIGH 66,5° – zde prvek Flip-Chip mění úhly o půl stupně), sedlový úhel 76° (LOW), délka zadní stavby 435 mm (LOW), nebo třeba Reach 445/470 mm (LOW – M/L).

V řadě GT Sensor nově najdete tři modely na karbonu a dva na hliníku. Zde se vsází výlučně na odpružení RockShox. Ve vyšších řadách vládne SRAM Eagle, u nižších modelů jedenáctka Shimano SLX.

Komu by tovární skladba dílů nevyhovovala, ten si může objednat GT Sensor, ale i GT Force pouze v podobě samostatného karbonového rámu a ten si již osadit plně dle své chuti, možností a preferencí.

Nenápadný, ale praktický prolis Groove Tube opticky kryje vedení kabeláže na spodní trubce.

Elegantní horní rameno je svařeno v jeden kus a plynule navazuje na vzpěry zadní stavby.

Co dodat více…

Dlouho jsem neměl v ruce žádné GT, poměrně dlouho nám žádný full této značky neprošel rukama ani redakčním testem. S příchodem nové podoby modelů GT Force a GT Sensor se situace hnedle mění a my už se třeseme na první příležitost, kdy se na nich budeme moci prohnat po českých luzích a hájích…

Více informací na mezinárodním webu www.gtbicycles.com, ale také na českých stránkách www.gtbicycles.cz

Foto: GT Bicycles

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky