reklama

reklama

Rocky Mountain Element – O kolečko méně | TECH NEWS

Kanadský Rocky Mountain se poslední dobou pustil do postupného, ale o to zásadnějšího omlazování své produktové nabídky napříč celou řadou oborů. Velký posun letos kupříkladu zaznamenal enduro model Altitude (představení / test), nyní se inovace přesunula do opačného spektra, k lehkému všestrannému fullu Rocky Mountain Element.

Zapomenout bychom neměli ani na all-mountain stroje Rocky Mountain Instinct, které se tento rok rovněž dočkaly nové a vylepšené podoby. Zároveň se letos naskytla příležitost si jedno z těchto kol osobně osahat a vlastně mu i dost rychle propadnout!

Pojďme ale zpět k modelu Rocky Mountain Element, který se na našem webu již také blíže představil. Konkrétně to bylo v listopadu před téměř dvěma lety, v podobě stroje, na kterém v roce 2022 jezdil a závodil Tomáš Paprstka.

Nyní přichází Rocky Mountain Element s poměrně zásadním vylepšením a celkovým posunem, který vás možná na první pohled vysloveně nepraští do očí, o to víc vás ale může okouzlit při bližší obhlídce.

reklama

Základní čísla stejná, ale…

Na první pohled se skutečně nic dramaticky nemění. Krom velikosti XS (27,5“) jsou všude velká kola (29“), stejně tak i zdvihy 130/120 mm zůstávají identické jako doposud. Výjimkou je opět rám velikosti XS, případně vrcholný, závodně laděný model C99, který si vystačí s krokem 120 mm na obou frontách.

Co je tedy u nového Elementu o tolik jiné? Určitý vývoj a posun zaznamenalo mnoho dílčích oblastí, kupříkladu opět o něco progresivnější je geometrie… Hledáte-li největší faktickou změnu, zaostřete na zadní stavbu! Že její silueta vypadá stejně jako doposud? A počítali jste už její čepy?

Kam čep nemůže, tam nasadí… Planžetu!

Značka Rocky Mountain už mnoho let s nadšením využívá předností nezávislého čtyřčepu, což se u nového Elementu mění i nemění. Pokud totiž začnete počítat fyzické čepy, napočítáte jen 3, jelikož ten čtvrtý, obvykle umístěný na zadní vidlici před patkou, zde supluje pružná karbonová planžeta!

Nově využité řešení nese „komplexní“ označení Smoothlink SL Flex Pivot a bylo zvoleno hned z několika důvodů. V první řadě se díky tomuto prvku, i díky celkové revizi vrstvení uhlíkového kompozitu, podařilo ušetřit na celém rámu až 350 g!

Zároveň bylo dosaženo vyšší tuhosti zejména zadní stavby, a v neposlední řadě se toto řešení podílí na precizním odladění křivky zadního odpružení, dokonce specificky vypiplané pro každou velikost zvlášť.


*Ano, ano, ano! Řešení nazvané FlexPivot používá už pár let také Cannondale, aktuálně nejen na XC štice Scalpel (test), ale také na lehkém eBiku Moterra SL (praktické představení). Inspirace tímto řešením je zde vcelku jasně patrná, implementace takového prvku ale rozhodně nebude snadná, proto bych značce Rocky Mountain nezazlíval, že se nechala u velkého „C“ konstrukčně inspirovat.

RIDE-4, SMOOTHWALL™ a ti další

Jak už bylo zmíněno, až na přítomnost pružného čepu Flex Pivot na vidlici u patky, se základní silueta, celkový systém ani další řešení zadní stavby výrazně nemění. Stále se jedná o nezávislý čtyřčep, který je nadále doplněn o systém RIDE-4™ umožňující snadnou změnu geometrie a jemné doladění projevu zadního odpružení.

Samotný, o již zmíněných 350 g odlehčený rám, je vyroben u Rockyho tradiční metodou SMOOTHWALL™, což zajišťuje ideální poměr tuhosti a nízké hmotnosti. Kromě toho najdeme u zásadně omlazeného Elementu nová dvouřadá ložiska zadní stavby (horní rameno), která byla navržena pro delší životnost a vyšší odolnost vůči extrémním podmínkám​.


Geometrie na pomezí XC a backcountry

Již párkrát naťuknutá geometrie inovovaného modelu Rocky Mountain Element byla odladěna tak, aby ještě lépe propojovala agilitu cross-country kol s jistotou a nadhledem potřebným na těžších trailech či při toulání se krajinou v rámci backcountry expedic.

Když už jsme u těch expedic… Těm značka Rocky Mountain výrazně fandí, proto na ně, nejen u Elementu, ráda poukazuje. Kupříkladu v rámci promo materiálů nás zásobuje hned dvěma backcountry příběhy a sadou souvisejících fotek z Kanady a Norska.

I z těchto důvodů je nový Element vybaven praktickými úchyty na příslušenství (pod horní trubkou) a u většiny velikostí i závity pro dva košíky na bidon plné velikosti (platí u velikostí MD-XL), s cílem zajištění nezbytné hydratace právě při pohybu mimo civilizaci.

reklama

Rocky Mountain Element: Zcela ve svém živlu

Když to vše shrneme, zjistíme, že je nový Rocky Mountain Element skutečně novým strojem, nejen kopií sebe sama s lehčím faceliftem.

Připomeňme ještě jednou úsporu hmotnosti zásadních 350 g, nově koncipovanou zadní stavbu s pružným „čepem“ Smoothlink SL Flex Pivot, odolnější dvouřadá ložiska, moderní trailovou geometrii s možností snadné úpravy díky osvědčenému systému RIDE-4™… Nebo také špičkové karbonové rámy Smoothwall™, dost místa pro pití a úchyty pro další příslušenství.

Zkrátka a dobře, nový Rocky Mountain Element není jen další nový XC full, jakých se tento rok vyrojilo víc než dost. Je to hodně osobité kolo, které zásadně překračuje hranice současného cross-country, jelikož jde dál, vyhlíží do divočiny, tak jak mu to vlastně vždy bylo poměrně blízké.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Rocky Mountain

Rocky Mountain Element – vlastnosti a přednosti

  • Kola: 29“ (s výjimkou vel. XS – 27,5“)
  • Zdvihy: 130/120 mm (P/Z) | *verze C99 a velikosti XS zdvihy 120/120 mm
  • Odpružení: Smoothlink SL Flex Pivot
  • Materiál rámu: SMOOTHWALL™ (karbon)
  • Systém pro úpravu geometrie: RIDE-4™
  • Úhel hlavy: 64,9° (Slack), 65,4° (Neutral), 65,6° (Steep)
  • Mezigenerační úspora hmotnosti 350 g
  • Dva montážní body pro lahev (vel. MD-XL)
  • Úchyt pro příslušenství na rámu
  • Nová dvouřadá ložiska zadní stavby pro delší životnost
  • Size-specific odpružení – optimalizovaná křivka odpružení pro každou velikost
  • Plně uzavřené vnitřní vedení
  • UDH patka (kompatibilní se SRAM Transmission)