reklama

reklama

PIVOT – V zákulisí vývoje (nejen) modelu Switchblade | ROZHOVOR

Bude to už dobře čtvrt roku, kdy se světu představila nová podoba univerzálního trail-biku PIVOT Switchblade, jehož praktický test jsme pustili do světa před několika málo dny. V době jeho únorové premiéry projížděl cíleně Evropou jeden z mezinárodních obchodních zástupců značky Pivot – Alex Smith –, který nám dal, alespoň zlehka, nahlédnout za oponu vývoje nejen tohoto modelu.

Alex letos v únoru skutečně (pracovně) navštívil řadu míst Evropy, začínal v „jižních státech“, ale neopomněl ani náš středoevropský region. Místní setkání s ním probíhalo na kraji Brna, následně měl v plánu ještě cestu do Polska a poté teprve návrat zpět do USA. Jeho posláním bylo setkat se s klíčovými evropskými dovozci značky Pivot, stejně tak se sejít osobně s jejich předními prodejci, ale také s vybranými novináři.

Tato setkání se přitom točila, vcelku očekávatelně, v první řadě okolo v té době právě odhalované novinky Pivot Switchblade. Zároveň s sebou Alex vozil a ukazoval pár nových kol, včetně limitované edice Switchblade Talon (proto je na tolika fotkách). Tato speciální edice odkazuje na 35 let osobní a následně i firemní historie Chrise Cocalise, zakladatele a výkonného ředitele Pivot Cycles, a jeho osobního zapojení do vývoje horského kola jako takového.

K tomuto kolu bylo „přibaleno“ i stylové příslušenství vyvedené v nápadných neonových barvách, v jakých je lakován rám Talonu. Jde o prvky, které byly použity i v prezentačním videu – ledvinka, brýle, kšiltovka atd. Pokud mě paměť nešálí, tak šlo jen o pár kusů na ukázku, které běžně v prodeji nebudou.


reklama


Poslední generace Pivotu Switchblade je pro vás, podle všeho, dost zásadním bodem, důležitou součástí portfolia Pivot. Proč se zrovna na tento model upíná tolik pozornosti?

„Switchblade je pro nás skutečně hodně důležitým kolem, jelikož se jedná o modelovou řadu, o kterou je, minimálně v Severní Americe, asi největší zájem ze všech našich produktů. Switchblade je zkrátka špičkový všestranný trail-bike. Kolo, které můžete využívat ke každodennímu svezení po práci na lehčích trailech za domem, přitom je dostatečně schopný, aby zvládl i výrazně větší výzvy při víkendových výpravách s partou kamarádů, případně i nějaké závody.“

„Podle čísel prodejů dobře víme, že to samé tak úplně neplatí pro Evropu, kde si mnoho lidí radši vybere ostré enduro, tedy model Firebird, v globálním souhrnu je ale Switchblade skutečně klíčovým prvkem v naší nabídce, proto mu věnujeme tolik pozornosti.“

Alex Smith – obchodní zástupce značky PIVOT na únorovém setkání na kraji Brna

Asi není nutné zabíhat do podrobností, v našem představení a následně v testu bylo popsáno vše důležité, co se zde mezigeneračně měnilo – geometrie, odladění zadní stavby atd. Jak je to ale třeba se zdvihem rámu? Proč i nová generace zůstává na úrovni 142 mm a nepřidá třeba nějaký milimetr navíc?

„Konkrétní hodnota zdvihu zadní stavby je jen jedním číslem z mnoha, myšleno z těch, které popisují a definují kolo jako celek. Fakticky by se dalo říct, že se nám hodnota 142 mm jednoduše osvědčila a nebyl proto důvod zrovna s tímto parametrem jakkoliv hýbat. Cekově lze říct, že samotná hodnota zdvihů u určité modelové řady je vždy odrazem toho, kam daný model směřuje a jaké jsou na začátku na něj kladeny požadavky, jaký má plnit účel.“

„Konkrétně model Switchblade je kolem, které se snaží trefit do ideálního průsečíku různých vlastností. Vždy jsme chtěli, aby kola této řady byla dostatečně svižná, hbitá, obratná, ale také patřičně výkonná, efektivní a schopná. Jistě, zdvih zadní stavby by se dal poměrně snadno navýšit, ale tím bychom přišli o trochu z rychlosti, hravosti či efektivity. Takto sedí Switchblade přesně tam, kde jej chceme mít.“


Když je řeč o odpružení, nikoho už nejspíš nepřekvapí, že Pivot zůstává i nadále věrný systému DW-link. Ostatně proč ne. Přesto, uvažovali jste někdy o jiných alternativách?

„Popravdě, za všechny ty roky, kdy využíváme systém DW-link a kdy jej sami často ladíme přesně podle vlastních požadavků, které jsme si dopředu stanovili, jsme se o kinematice zadní stavby dozvěděli a naučili tolik, že bychom v zásadě mohli přijít se svým vlastním řešením, aniž bychom museli platit za licenci DW-linku. Rozhodli jsme se ale, že touto cestou jít nechceme.“

„Naopak chceme i nadále využívat DW-link, kterému sice již poměrně brzy vyprší jeho patent, ale to nám nevadí. Dave Weagle je skvělý inženýr, se kterým rádi spolupracujeme a chceme v tom pokračovat i v budoucnosti. Už jen z úcty k němu samotnému a k jeho dosavadní práci, jakož i z úcty k tradici, kterou naše spolupráce za ty roky představuje. Fakticky spolu děláme již od počátku značky Pivot.“


Pokud zůstaneme ještě u systému DW-link, v představení nového Switchbladu se opakovaně mluví o prodloužení spodního ramene zadní stavby. Jde skutečně o natolik klíčovou změnu?

„Rozumím, ono to může na první pohled vypadat, jakože bazírujeme na maličkostech, ale zrovna v případě zadního odpružení je každý milimetr a každá, byť jen sebemenší změna polohy čepu, hodně znát. Opět je důležité prvotní zadání, projev a charakter, kterého se snažíme dosáhnout. U nové řady Switchblade jsme chtěli přidat trochu více akce, trochu citlivosti, trochu způsobu projevu, jaký mnoho lidí okouzlil na strojích Firebird.“

„Dříve se vlastně u Pivotu na řadě modelů používala prakticky identická spodní raménka, což ale změnila zejména poslední generace zmíněného modelu Firebird, kde došlo k podstatnému prodloužení zrovna spodního raménka. Řádově se bavíme o prodloužení okolo 20 mm. To samé platí nyní i pro Switchblade. Zrovna tato změna vás možná nepraští okamžitě do očí, ale když si postavíte starší a novější generaci vedle sebe…“


Souvisí vlastně nějak podoba a délka ramen zadního odpružení s délkou zadní stavby? Mění se její rozměry velikost od velikosti?

„Co se týká nového modelu Switchblade, tak zde je délka zadní stavby identická pro velikosti XS, SM a MD (429 mm), roste pak u velikostí LG a XL (431 mm / 435 mm). Podstatné je, že zadní stavba jako taková je stejná, stejná jsou i raménka, aby byly tyto díly vzájemně zaměnitelné, bez ohledu na velikost rámu. Mění se proto umístění čepů, které má vliv právě na délku zadní stavby.“

„Pokud jde o samotné rozdíly v délce, tak jsme se zrovna u řady Switchblade snažili zadní partii udělat co nejkratší, respektive tak akorát dlouhou, aby bylo kolo hravé a dobře ovladatelné, stále ale příkladně stabilní. Sice by se mohlo zdát, že se změnou velikosti rámu, s růstem hodnoty reach, by se měla postupně natahovat i zadní stavba, tak to ale ne vždy funguje. Proto se zrovna tento parametr mění až u posledních dvou velikostí (LG a XL).“

PIVOT Switchblade | TEST

Když maličko odbočím k samotnému rámu, nakolik velký rozdíl je ve vrstvení a skládání karbonu velikost od velikosti, nebo model od modelu? V tom je Pivot také typicky hodně precizní, ne?

„Samozřejmě, vrstvení a struktura karbonu jsou specificky připravované a počítané pro každou velikost zvlášť. Co je možná ještě zajímavější, je fakt, že se celkové vlastnosti materiálu cíleně mění s ohledem na zaměření, tedy model od modelu.“

„Nejlepší bude příklad z praxe. Když si vezmete třeba takovou řadu Pivot 429 Trail, sportovní všestranné kolo, které mnoho jezdců využívá třeba i pro maratony, tak u něj používáme záměrně lehce poddajnější skladbu materiálu, aby toto kolo nebylo zbytečně tvrdé a nepohodlné, aby i při skromném zdvihu 120 mm nabízelo maximum komfortu i na extra dlouhých tratích.“

„Protikladem mohou být enduro stroje Firebird, stavěné a navrhované jako nekompromisní závodní náčiní. Jejich rámy jsou maximálně pevné, aby jezdci nabídly co nejlepší zpětnou vazbu, dokonale přesné řízení a vydržely i extrémní zatížení. Navíc u enduro kol využíváte vyšší zdvihy, objemnější pláště atd., proto je možné, nebo dokonce žádoucí, postavit rám co nejpevnější.“

„Abychom nezapomněli na modelovou řadu Switchblade, ta se nachází, očekávatelně, i v tomto směru zhruba uprostřed mezi modely 429 Trail a Firebird.“


Napadá mě okrajově související otázka k rámu samotnému. Proč Pivot nenabízí úložný prostor v rámu, jak je to teď v módě u řady výrobců?

„Na tuto otázku existuje v zásadě jednoduchá odpověď. Chris Cocalis (zakladatel a CEO značky Pivot) je silný perfekcionista, proto se snaží dohlížet na to, aby každý náš rám nabízel ty nejlepší možné vlastnosti, jakých lze při využití daného materiálu a technologie dosáhnout. Když jsme se přitom zabývali otázkou, zda bychom mohli nabídnout svůj vlastní úložný prostor v rámu, dospěli jsme k závěru, že to pro nás nedává smysl.“

„Ať uděláte, co uděláte, takovýto prvek představuje velký zásah do struktury rámu, který si musí někde vybrat svou daň. Prakticky to znamená, že se budete muset smířit buď s omezením tuhosti, nebo navýšíte hmotnost rámu. Ani jeden z těchto ústupků přitom není pro Chrise akceptovatelný. Proto nabízíme alespoň možnost snadného upevnění nářadí na rám.“

„Popravdě, úložné boxy v rámu reálně využívá jen hrstka jezdců, často jen pár závodníků, kteří ale v případě kol Pivot mohou mít své nářadí upevněné přímo na rámu, tedy ještě lépe po ruce. Naopak v případě úložného prostoru uvnitř rámu by byli určitým konstrukčním kompromisem zasaženi všichni majitelé takového rámu, tedy i ti, kteří o tento prvek nestojí.“

PIVOT Switchblade | TEST

reklama

Ještě mě napadá, jak u vás funguje přístup k reklamacím, vyhodnocování poškození rámu. Zaslechl jsem, že je v tomto směru Pivot někdy docela přísný?

„Neřekl bych přísný, naopak se snažíme být vůči našim zákazníkům co nejvíce vstřícní. Spíš jsme jen dost důkladní a nenecháme se jen tak ošálit nějakou smyšlenou historkou. Kouzlo je v tom, že naši inženýři naše rámy znají extrémně dobře, vědí, jak reagují, kde se nachází potenciální slabá místa a kde nikoliv. Případně jak vypadá prasklina po úderu, po nárazu, nebo po přílišném namáhání určité oblasti. Smyšlené báchorky proto u nás neobstojí, ale při férovém přístupu se snažíme vždy našim zákazníků vyjít maximálně vstříc.“


Jedna taková lehce kuriózní otázka na závěr. Proč na rámech Pivot není drobná dírka (drenážní otvor) pro odvod vody? Třeba dole pod středem?

„Řekl bych to asi takto – Pivot je stále relativně mladá značka, která sídlí v teplé a suché Arizoně, kde prší ‚jen párkrát do roka‘. Navíc zdejší komunita bikerů vás po dešti na traily mnohdy ani nepustí, abyste je neničili. To je zkrátka prostředí, ze kterého vycházíme. Navíc v dobách, kdy jsme kola prodávali převážně jen v USA, neměl s tímto nikdo problém. Pak jsme ale začali expandovat a pochopili jsme, že v jiných částech světa je situace o dost odlišná.“

„Typicky v UK prší pomalu každý druhý den a pokud byste měli jezdit jen za sucha, tak jako u nás, pak vyrazíte tak 5x do roka! Takže ano, o tomto nedostatku víme, počítáme s tím, že bude potřeba výhledově začlenit podobný prvek do našich rámů. Zároveň je potřeba si uvědomit, že nelze vzít do ruky vrtačku a udělat dírku dolů do spodní části rámu, kde vás to zrovna napadne.“

Díky moc za čas věnovaný tomuto rozhovoru a díky za osobní setkání!

Díky za pozvání na tuto akci: protocycles.cz

Text a foto: Štěpán Hájíček