reklama

reklama

Race Face ERA – Převodník, jaký tu ještě nebyl! | TECH NEWS

Když se podíváte na bikový jednopřevodník, tak vás nejspíš napadne, že se jedná o komponent, na kterém se mnoho nového vymyslet nedá. Asi docela stačí, že máme převodník už jen jeden, že jeho zuby mají různou šířku a všelijaký specifický profil, ale z hlediska konstrukce a materiálu? Prostě hliník, nebo ocel a hotovo! Maximálně kruh, nebo šiška… Nebo by to šlo vymyslet úplně jinak?

To víte že šlo! On se obvykle najde někdo, kdo si nevystačí s jednoduchým, ve světě MTB již běžně dostupným řešením, a začne vymýšlet něco nového. I když ono se vlastně poslední dobou mnoho vysloveně nových myšlenek, nápadů a konstrukcí v našem oboru nevyskytuje. O to zajímavější může být skutečnost, že si někdo dá tu práci, snahu a sebere také dostatek odvahy (a investičního kapitálu) k tomu, aby se pustil do vod neprobádaných a nehrál jen na jistotu.

reklama

Kdo je tím odvážným?

Pozici odvážného a odhodlaného na sebe tentokrát bere značka Race Face, která se poslední roky docela slušně rozjíždí a průběžně nám předhazuje různé zajímavé komponenty. Nejednou složené z ingrediencí, jaké se běžně v jednom MTB pokrmu nepotkávají. Na mysli mám kupříkladu karbonové MTB kliky Race Face ERA s doživotní zárukou a s netradiční „ozdobou“ v podobě nerezové destičky chránící kliky v nejčastějším místě „otěru“.

Co ale k takovým krásným klikám přihodit za převodník? Základní ocelový s dlouhou životností, ale s vyšší hmotností by těmto klikám příliš neslušel… Lépe se k nim hodí stylový hliníkový převodník Race Face, který je lehký, dobře vypadá, ale nevydrží rozhodně na věky věků. Naopak bude potřeba jej pravidelně měnit.

Dobře, nebyla by cesta, jak tyto protichůdné vlastnosti spojit v jeden celek? Jak vyrobit převodník lehký, tuhý, který zároveň vydrží a neojede se vám za jednu sezónu? Asi by to šlo, jen by to chtělo více různých materiálů!

Tři jsou více než jeden!

Taková už je zkrátka realita, s jedním materiálem, ať už bude sebelepší, až takto dokonalý převodník nestvoříte, proto se vývojáři v Race Face rozhodli pro tři odlišné materiály:

Hliník + Karbon + Ocel

Jedině díky tomuto zdánlivě bláznivému spojení třech různých materiálů lze stvořit MTB převodník, který bude vážit podobně jako nejlehčí hliníkové kousky (Race Face Era – 83 g), bude vypadat dobře a moderně, nebude dělat kompromisy z pohledu pevnosti a odolnosti, a navíc přežije celou řadu řetězů, ne jen jeden?

Recept vedoucí k tomuto výsledku je přitom relativně prostý. Vnitřní kontaktní část, která přichází do styku s osou, je hliníková, samotné zuby převodníku jsou ocelové, spojující pavouk, tedy vše mezi těmito dvěma prvky, je z karbonu!

Jednoduché počty a…

Jak je snad už nyní dostatečně zřejmé, základní myšlenka v pozadí tohoto převodníku je vlastně dost prostá – v každém místě použít materiál, který má pro dané místo ty nejlepší mechanické vlastnosti. Hliníkový „interface“ (pouze Race Face CINCH), je tak akorát lehký a pevný. Ocelový vnější kroužek (nerez) s propracovanými NW zuby je stálý a odolný, nabízí proto mimořádně vysokou životnost, tedy minimální míru opotřebení.

A konečně karbonový pavouk… Ten je prostě lehký, pevný, snadno tvarovatelný a při správném výrobním postupu dobře propojuje dva odlišné druhy kovů na jednom a druhém „konci“.

Žádný z těchto materiálů, prvků, přitom nebyl vybrán náhodou. Vše se poctivě měřilo a testovalo. Už třeba jen ozubení prošlo mnoha zátěžovými testy, které zkoumaly jak opotřebení běžným provozem, tak i odolnost v případě kontaktu s terénem.

Náročné testy!

Mezi nejdrsnější testy patřila zkouška, kdy kladivo opakovaně dopadalo na ozubení převodníku (opásaného řetězem), načež se zjišťovalo, po kolika úderech, nebo při jak silném úderu se zuby ohnou natolik, že bude převodník nepoužitelný. A vydržel toho vážně hodně!!! O dost víc než všechny čistě hliníkové převodníky, s nimiž se Era porovnávala.

Jiný z testů simuloval opakované zatěžování převodníku, aby se ukázalo, nakolik je „sendvičová konstrukce“, složená ze třech odlišných materiálů, stálá a odolná. Standardní jednomateriálové převodníky obvykle selhaly po 400 000 cyklech, trojmateriálová Era jich zvládla 2 100 000 a nerozlepila se!

Třetím testem bylo opotřebení samotných zubů, přičemž i zde se ukázalo, že převodník Era má rozhodně co nabídnout. Dobře to shrnuje následující citát:

Není pro běžné spotřebitele…

Všechna čísla, testy a věhlasné proklamace slibují skutečně mimořádné mechanické vlastnosti, mimořádná ale bude, do značené míry, také cena. I když dost záleží na úhlu pohledu. Každopádně cifra 4 450 Kč za převodník není zrovna málo!

Jedním dechem lze ale dodat, že převodníky Race Face Era nejsou koncipovány jako běžný spotřební materiál, spíš jsou zamýšleny jako řešení pro „řešiče“, „mazliče“, a „tunery“, kteří mají rádi na svém kole to nejlepší a nejlehčí, ale kteří vedle hmotnost a vzhledu řeší také funkci.

Když si ale zároveň uvědomíte, že nový převodník Race Face Era vydrží o 40 % více než srovnatelný titanový kousek, nebo ještě lépe 5x déle než podobně vážící hliníkový a stojí méně než dvojnásobek? Rozumím, takový komponent prostě musíte chtít, pak jej dokážete plně docenit a zaplatit.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Race Face

Převodníky Race Face Era – přednosti a parametry

  • Hmotnost: 83 g (provedení DMW, 32 z.)
  • Varianty: 30, 32, 34 zubů
  • Materiály: Nerez ocel (zuby) / Alu 7075 (CINCH interface) / Karbonový pavouk
  • Řetězové linky: DM (52 mm) / DMW (55 mm)
  • Montáž: RF CINCH (pouze)
  • Určeno pro osu: RF136
  • Řetězy kompatibilita: Shimano 12s. HG+ | další NW řetězy 10, 11 a 12 speed
  • PŘEDNOSTI
  • O 40 % delší životnost proti titanovým převodníkům
  • 5x delší životnost ozubení oproti hliníkovým převodníkům
  • Cena: 4 450 Kč
  • Dostupnost v ČR: Konec jara 2024