reklama

reklama

DVO Diamond – Nová generace AM/EN klenotu | TECH NEWS

„Prezentační masakr“ z minulého týdne ještě pořádně neutichl a nejspíš úplně hned neutichne… Snad po troškách a postupně. Každopádně jeden z dozvuků, který jsme už jaksi nestihli minulý týden zpracovat a který relativně nenápadně prosvištěl světem MTB, se týká inovace oblíbené vidlice DVO Diamond. Ta přichází se zcela novou generací na průměru 36 mm!

Diamond byl vždy nejvíce všestrannou vidlicí v nabídce DVO s rozumnými zdvihy, špičkovou funkcí, širokými možnostmi nastavení, skvělým poměrem hmotnosti a robustnosti, ale i s vcelku přátelskou cenou. Každopádně i zde bylo potřeba nebo bylo zkrátka načase sáhnout po smysluplné inovaci a posunout tento oblíbený kousek zase o krůček, či spíše několik krůčků vpřed.

Trochu hlubší facelift!

Na první pohled by se mohlo zdát, že jsou provedené změny jen kosmetické, že se jedná o drobný facelift… Ale právě takovéto zdání dost klame! Když si totiž posčítáte všechny inovace dohromady, pochopíte, že je DVO Diamond 36 je skutečně novou vidlicí!

Tak třeba už jen v poslední větě záměrně přidané číslo 36 značí navýšení průměru vnitřních nohou ze současných 35 mm nově na 36 mm. Zcela nová je také korunka, která díky novému tvaru poskytuje vidlici více místa pod rámem (ovládací kolečka jsou níž).

Poměrně zásadní inovaci by měla představovat inovovaná vzduchová pružina „SL Air“, revize se přitom dočkala i tlumící patrona D1. Celá vidlice se pak může pochlubit 3D opracováním jednotlivých dílů, díky čemuž by měly být zajištěné všechny potřebné tolerance a zaručený jemný a precizní krok.

reklama

Přepracovaná korunka

Pojďme se podívat na jednotlivé prvky a inovace trochu více zblízka. Již zmíněná přepracovaná korunka nově těží z celkově většího množství materiálu, což zvyšuje pevnost vidlice a přesnost řízení. Podstatná je také nižší pozice ovládacích prvků vůči poloze spodního ložiska hlavového složení, díky čemuž je mezi vidlicí a spodní trubkou rámu více místa – jezdec má více prostoru pro manévrování nebo triky. Rozdíl výšky činí 24 %!

Více místa pod spodní trubkou

Tlumící patrona D1

Nový a vylepšený tlumící systém D1 využívá měch s objemem zvětšeným o 22 % (proti předchůdci), díky čemuž se dále posiluje schopnost vidlice reagovat na nejmenší nerovnosti. Zároveň je, díky většímu objemu oleje, účinek tlumení stálejší i při vysokém a dlouhotrvajícím zatížení.

Mezigeneračními úpravami byl dotčen také odskok, kde se zapracovalo na snížení tlumících sil při zpětném roztažení, díky čemuž se vidlice snáze a rychleji vrací do výchozí polohy (fast recovery).

Vzduchová pružina SL Air

Systém dvojité vzduchové pružiny (vzduch-vzduch) není v principu ničím novým – najdete jej u řady konkurentů. DVO s tímto řešením experimentovalo již v minulosti, ale nikdy nedošlo k řešení, které by si rozumělo s jiným specifickým nápadem z dílen DVO, se systémem OTT (Off The Top), kterým lze ladit jemnost začátku zdvihu.

Každopádně v případě nové generace vidlic DVO Diamond došli vývojáři k přesvědčení, že tato lehoučká varianta vzduchové pružiny má rozhodně co nabídnout. V podání, jak si s tímto úkolem poradilo v DVO, nabízí vzduchová pružina SL mimořádně vysokou rovnováhu mezi špičkovou vnímavostí a dostatečnou oporou, společně s unikátním pocitem z celkového průběhu, na jaký jste u vidlic DVO zvyklí.

Vzduchová pružina SL Air

Celkové snížení tření

Prakticky všichni toužíme po pocitu, kdy vidlice proplouvá zdvihem zcela bez námahy, jemně a plynule, už jen při nepatrném tlaku rukou na řídítka. S cílem dosáhnout takto máslově jemného kroku přistoupili návrháři v DVO k vysoce přesnému 3D obrábění, které by mělo být cestou, jak se prakticky přiblížit onomu vysněnému ideálu.

Pomocí tohoto výrobního postupu bylo možné zavést přísnější tolerance v případě kluzných pouzder i samotných nohou vidlice, díky čemuž by měl být chod odpružení nanejvýš jemný a plynulý. Krom toho zcela nová konstrukce řady drobných prvků a také nové materiály výrazně snižují celkové tření při zachování požadované odolnosti a životnosti.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: DVO Suspension

DVO Diamond D1 (2024)

  • Rozsah zdvihu: 140 – 160 mm
  • Velikost kol: 29“
  • Pružina: SL Air
  • Tlumení: D1
  • Nastavení: Tlak vzduchu | Komprese (HSC/LSC) | Odskok | Tokeny
  • Vnitřní nohy: průměr 36 mm, Tapered Alloy
  • Vzdálenost osa/korunka: 552 mm (140 mm) | 562 mm (150 mm) | 572 mm (160 mm)
  • Odsazení: 44 mm
  • Osa: 15 mm
  • Uchycení brzdy: PM 180 mm
  • Barevné varianty: Onyx Gloss Black | Apatite Grey | DVO Factory Green
  • Hmotnost: 2 200 g
  • Dostupnost: Polovina dubna 2024
Chybět nebude ani tradiční blatníček