reklama

reklama

Michal Prokop a hledání slabin na prototypu Rock Machine Whizz!

Rock Machine Whizz ani jeho dvojče e-Whizz (původně Whizz+) už nejsou pouhým konceptem! Dávno nejsou jen v hlavách tvůrců, ani v programech designérů. Už nejsou ani působivými plastovými modely z 3D tiskárny s visačkou „nedotýkat se“, které byly na pár akcích k vidění již před rokem (představení 07/2023).

Ne, ne! Ve vývojovém středisku Rock Machine se intenzivně pracuje na oživení a doladění posledních detailů před zadáním těchto rámů do výroby a před jejich finálním představením.

Výrazná rozdvojená horní rámová trubka, do níž je upnutý tlumič (tzv. Split Spine), má více účelů než být jen oporou pro tlumič. Je totiž klíčovým spojovacím prvkem nově chystané multiplatformy, která bude základem řady odlišných kol. Tento prvek by měly sdílet stroje městské, cestovní, ale také trailové fully a enduro mašiny, a to jak v podobě klasické nemotorové, tak i elektrické.

Rock Machine Whizz – jeden rám, tři hladiny zdvihu

Zaměříme-li se čistě na plně odpružené varianty, pak slibuje nový koncept Rock Machine Whizz tři základní úrovně postavené na zdvihové hladině 140, 160 a 180 mm. Jejich rám by měl být vždy prakticky stejný, měnit se bude vlastně jen délka tlumiče a bod jeho upnutí (přední oko jistí Flip-chip s 3 polohami) a s ním i logicky maximální zdvih. A samozřejmě také vidlice a celková výbava kola*.

*Whizz 140 a Whizz 160 bude primárně postaven jako čistá devětadvacítka, Whizz 180 bude naopak ctít moderní trend mulletu (29“/27,5“).

Doplnit bychom jistě měli informaci, že odpružení zadní stavby vychází z konceptu dobře známého „virtuálu“ nesoucího označení FPS, který dodnes s úspěchem využívají stroje Rock Machine Blizzard. Opět zde proto úřaduje pevný zadní trojúhelník, dvě samostatná ramena a tlumič napojený na zadní stavbu prostřednictvím vlastní vidličky a vlastního páru ložisek. Jen se celý systém posunul o minimálně jeden evoluční stupeň vpřed.

*Jak se najednou hodí fotky z Eurobiku 2023 záměrně schovávané v šuplíku

Raději jezdit a ne tahat lanka rámem!

Celkově by nové stroje Rock Machine Whizz měly ctít dlouhodobě prosazované principy této značky jako je radost z ježdění, snadná servisovatelnost a odolnost. Tomu odpovídá jak již vzpomínané řešení snadno upravitelného zdvihu, tak i kompletně výměnné patky, či snadno dostupné hadice brzd a bovdeny řazení, obvykle tažené po rámu.

Protože kdo chce trávit půl dne výměnou kabeláže řazení, když by mohl místo toho řádit v lese?!

První funkční prototypy modelů Rock Machine Whizz a e-Whizz již prošly četnými procesy, které mají na starosti inženýři, designéři, mechanici, či každodenní bikoví nadšenci. Sestavení, ladění tolerancí, ověřování průmyslových řešení, testy montážních praktičností, či sledování běžného jízdního projevu.

Nyní přišla na řadu etapa hledání slabin, rozbíjení – komplexního hloubkového testování

K takovému účelu je ideální přizvat tovární jezdce, kteří z kola dokážou vyždímat všechny limity a odhalit i ty nejmenší slabiny a potenciální nedostatky. Proto byl do aktuální fáze vývoje zapojen Michal Prokop, ambasador a klíčový jezdec v barvách Rock Machine za poslední roky. Jako místo jednoho z intenzivních testů bylo vybráno, v daný termín propršené středisko Nauders na pomezí Rakouska a Itálie.

Tento region nabídl testovacímu teamu doslova ideální podmínky ke skutečně hloubkové prověrce jízdních vlastností a také odolnosti nové konstrukce, nového konceptu. Michala, alias Frkyho, a celý jeho doprovodný „štáb“ zde čekaly mokré kořeny, kameny, značně rozbité traily a nepřesné stopy. Vše probíhalo bez hlubšího servisování mezi jízdami, bez důsledného opečovávání stroje mezi jízdními dny. Zkrátka a dobře testování skutečně „na doraz“, jen ať se ukáže, co nová platforma zvládne a vydrží!

Text a foto: Rob Trnka, Štěpán Hájíček

Pokračování příště…

Příběh platformy Rock Machine Whizz také na webu: rockmachinebikes.com